abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 juni 2012 @ 08:22:26 #101
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_112823446
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:20 schreef RobinOok het volgende:
Ja, doei. Dat kun je dus pas echt proeven als je de 3 methoden naast elkaar zet/gebruikt.
Je bent bij deze uitgenodigd.

Met Gas heb ik geen ervaring maar mijn vader heeft een elektrische BBQ, en als familie zijn we het erover eens dat het van mijn BBQ toch altijd net iets meer naar BBQ smaakt. Als ik vlees dat over is na het BBQen in een doos bewaar, dan komt de dag erna de BBQ lucht je tegemoet als je de doos weer open maakt. Dit kunnen natuurlijk ook mijn hersenspinsels zijn.

Als we toch aan het vergelijken zijn, probeer dan ook eens briketten, goede houtskool van hardhout en supermarkt houtskool van 2¤ naast elkaar en kijk of je daar het verschil proeft. Of maak eens een vuurtje van eik, wacht tot het witte kooltjes zijn, en grill daar je vlees op.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 13 juni 2012 @ 14:22:48 #102
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112835793
Mensen die op Gas BBQ'en geven altijd aan dat dat is omdat het sneller te gebruiken is én dat je dan niet de volgende dag naar rook ruikt..
Die rook trekt ook het vlees in, persoonlijk proef ik dat toch echt wel.

Op gas krijg je ook zwarte streepjes op je vlees net als bij kolen/briketten, dat is gewoon verkoold vlees en geeft ook smaak af.
Je moet het alleen niet verwarren met de smaak die kolen-/brikettenrook naast de grillstreepjes afgeeft.
  † In Memoriam † woensdag 13 juni 2012 @ 14:32:57 #103
43556 miss_dynastie
pi_112836200
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 00:49 schreef macferret het volgende:
ok MOINKS
Leuk filmpje, maar italiaanse balletjes zijn hier lastig te krijgen
Ik gebruik de Noskos rule:
750 gram rundergehakt
zakje geraspte Parmezaanse kaas (40 gram)
1 losgeklopt ei
60 gram gekruid paneermeel
2 eetlepels fijngehakte knoflook
1 theelepel zeezout
1 theelepel versgemalen zwarte peper
118 ml melk
1 theelepel gedroogde oregano
2 theelepels gedroogde peterselie
bron:http://www.bbq-nl.com

Daar rol ik ballen van (ong 35 gr)
die rol ik door een bbq rub
Plakje bacon eromheen
Indirect 110C ong drie kwartier

Ondertussen maak ik een sausje
250 ml frambozen jam
60 ml balsamico azijn
3 teentjes knoflook (of knoflookpoeder)
Chipotles of wat cayennepeper

Na drie kwartier, doop ik de ballen 1 voor in in het sausje en dan gaan ze nog ongeveer een half uurtje terug op de bbq.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dit wil ik echt al jaren maken, maar steeds komt het er niet van :P . Ik sla hem op, mooi recept!
pi_112850830
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 08:22 schreef Bramito het volgende:

[..]

Je bent bij deze uitgenodigd.

Met Gas heb ik geen ervaring maar mijn vader heeft een elektrische BBQ, en als familie zijn we het erover eens dat het van mijn BBQ toch altijd net iets meer naar BBQ smaakt. Als ik vlees dat over is na het BBQen in een doos bewaar, dan komt de dag erna de BBQ lucht je tegemoet als je de doos weer open maakt. Dit kunnen natuurlijk ook mijn hersenspinsels zijn.

Als we toch aan het vergelijken zijn, probeer dan ook eens briketten, goede houtskool van hardhout en supermarkt houtskool van 2¤ naast elkaar en kijk of je daar het verschil proeft. Of maak eens een vuurtje van eik, wacht tot het witte kooltjes zijn, en grill daar je vlees op.
Waar moeten we zijn? ;)

Zoals jij persoonlijke ervaringen hebt, heb ik die ook, alleen tegenovergesteld. Ooit een keer een klein elektrische "BBQ" gekregen en op zowel een cheapass kogel als op deze een hamburger, shaslick en karbonade klaar gemaakt op hoog "vermogen". Waar ik mezelf heb uitgesloten van deelname, wisten de twee overige gasten geen verschil te proeven.

Echter ik moet toegeven dat ik tegenwoordig het vlees ook bij het op-een-zomerse-avond-even-wat-vlees-grillen op een wat indirecte manier grill en dan kun je inderdaad wel wat verschil proeven. Echter ik denk dat 99% van de zomer-grillers hun burgers lekker boven de hoogste vlammen houden zodat ze binnen 30 seconden gaarzwart zijn en die proeven echt niet het verschil.

Dat is wat men vaak BBQ'en noemt, snel vlees op hoge temperatuur grillen.

Ga je voor indirect en vooral voor de lange tijden/lage temperaturen dan bestrijd ik zeker niet dat het gebruikte houtskool invloed heeft op de smaak. Echter ook blijf ik erbij dat je met rookhout wel degelijk meer flexibiliteit hebt. Met het eerder genoemde whiskyhout krijg je toch echt een andere smaak dan "gewoon" eiken, wat weer merkbaar anders smaakt dan kers of maple.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 14 juni 2012 @ 08:15:45 #105
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_112874398
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:28 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Echter ook blijf ik erbij dat je met rookhout wel degelijk meer flexibiliteit hebt. Met het eerder genoemde whiskyhout krijg je toch echt een andere smaak dan "gewoon" eiken, wat weer merkbaar anders smaakt dan kers of maple.
Dit ontken ik ook niet hoor, ben het er zelfs mee eens. ;)
Siesta & Fiesta!
pi_113200738
Vandaag een BCC gemaakt:


en wat kipfilets erbij om te dienen als vlees in kipkroketten:
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:54:15 #107
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_113248323
Ik hoop morgen mijn maiden run met mijn 57cm WSM te maken
gewoon kippetje erop lijkt me prima voor de eerste keer
Hij krijgt het komende week zowieso zwaar veel visite ivm TT weekeind in Assen
Dus er gaat een pulled pork gemaakt worden en spareribs voor een man of 10

morgen eerst die binnenkant maar eens lekker vet en beslagen krijgen
Life never gets darker then midnight
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 30 juni 2012 @ 17:28:48 #108
39237 crew  H_T
2733
pi_113598863
Wat zijn goede winkels om houtsnippers te scoren?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 17:49:53 #109
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113599460
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 17:28 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Wat zijn goede winkels om houtsnippers te scoren?
Gamma? ;)

Misshcien Betsies kookwinkel in Utrecht..
Bij Cook&co hebben ze ook wel wat, Jack Daniels snippers en de standaard eiken en appel hebben ze in elk geval, en oude wijnvaten dacht ik ook
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 30 juni 2012 @ 19:13:58 #110
39237 crew  H_T
2733
pi_113601888
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 17:49 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Gamma? ;)

Misshcien Betsies kookwinkel in Utrecht..
Bij Cook&co hebben ze ook wel wat, Jack Daniels snippers en de standaard eiken en appel hebben ze in elk geval, en oude wijnvaten dacht ik ook
Dank je :). Ik zag bij de Albert Heijn zakken Weber hickory staan, maar geen andere smaakjes. Heeft het nog zin om op zoek te gaan naar een webwinkel die het heeft, of is dat een slecht idee vanwege hoge verzendkosten?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 20:28:13 #111
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113604654
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 19:13 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dank je :). Ik zag bij de Albert Heijn zakken Weber hickory staan, maar geen andere smaakjes. Heeft het nog zin om op zoek te gaan naar een webwinkel die het heeft, of is dat een slecht idee vanwege hoge verzendkosten?
Blokker heeft trouwens ook nog apple en oak.. misschien inmiddels ook al wat meer smaken.
En verzendkosten zijn altijd een nadeel tenzij je meer spullen bestelt, dan valt het relatief weer mee :)
pi_113604779
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 20:28 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Blokker heeft trouwens ook nog apple en oak.. misschien inmiddels ook al wat meer smaken.
En verzendkosten zijn altijd een nadeel tenzij je meer spullen bestelt, dan valt het relatief weer mee :)
Hoe duur is dat bij de Blokker?

Die van Weber zijn zo idioot duur.
Geen referral hier.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 20:34:52 #113
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113604901
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 20:31 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Hoe duur is dat bij de Blokker?

Die van Weber zijn zo idioot duur.
¤5,50 http://www.blokker.nl/web(...)Barbecue-accessoires
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 1 juli 2012 @ 02:03:01 #114
39237 crew  H_T
2733
pi_113618096
quote:
Weber was bij Albert Heijn geloof ik 6,95, maar ik weet niet hoeveel daar in zat. Eerlijk vergelijken kan ik dus nog even niet
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiėren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 1 juli 2012 @ 07:46:14 #115
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_113620186
Die weberzakken zijn best groot, doe je lang mee.
pi_113620282
Zaterdag geef ik een barbeque voor een man of 20. We hebben een weber staan (gas) en een betonnen barbeque (kolen), het heeft zeker geen zin om houtsnippers op de gasbarbeque te doen aangezien de klep toch open blijft staan ?

Vraagje voor robin, ik heb 1 keer geitenvlees sate gemaakt maar dat was zo taai als schoenleer, om wat voor geitenvlees moet ik precies vragen om dit weer te vermijden ?
  zondag 1 juli 2012 @ 12:25:35 #117
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_113624080
Sowieso een jonge geit: een Chevon (5 tot 7 maanden). Ouwe, uitgemolken melkgeit is alleen goed voor een stoofpot.

Dan hebben die biologische geitehouderijen ook nog CapraSelect, die zijn ouder, "het merendeel vrouwelijke dieren, ouder dan 7 maanden maar niet ouder dan 2 jaar. De geiten zijn geselecteerd op vleeskwaliteit en minder geschikt als melkgeit. Ook deze geiten leveren mooi vlees. De smaak is nog meer uitgesproken." Ik denk niet zo geschikt voor sate.

En natuurlijk zuiglam, Capretto, een geitenlam van 8 tot circa 10 weken. Maar om daar sate van de maken lijkt me een beetje zonde, wellicht.

De truc bij sate kambing is de blokjes redelijk klein te houden, 1 a 1½ cm, dat schijnt zo te horen, maar waarschijnlijk is het ook gewoon nodig. Dat hap natuurlijk makkelijker weg dan een groter stuk. Of je moet geitenhaas gebruiken. Lonny doet dat wel in zijn restaurant, vast hartstikke lekker en supermals, maar ja, zo kan ik het ook. ;-)

Ik gebruikte deze schouder en heb geen idee hoe oud 't beest was, maar groot was ie niet:


Geiten Schouder


Geiten Schouder

Maar ik haalde van zo'n stuk van bijna 2 kilo (a ¤ 8.95 p/kg):
595g stoofvlees
324g vlees voor de sate gambing
105g haasje
928g bot, vel, vet, afval (daarom snijd ik dit soort vlees liever zelf, ik snijd er veel af ;) )

Ik marineerde het een nachtje en deed wat limoensap in de marinade. Maar noskos deed het korter en zonder limoensap en hij vond het evengoed mooi mals.

Verder moet je 't natuurlijk net an grillen. Als je 't te lang grillt wordt het taai. Stuk taaier dan doorgebakken biefstuk, denk ik. Maar goed, dat lijkt me bijna niet mogelijk aangezien de marinade zo snel verbrandt, dan ben je blij dat ie eraf kan. Toch? :-)

En oja, misschien dat de bout makkelijker en malser is dan de schouder. Al is leeftijd waarschijnlijk belangrijker. En daarbij is mijn mening dat hoe jonger het beest, hoe malser, maar ook hoe meer het lijkt op lam. Van 'n schaap dus.... Maar dat mag je geloof ik niet hardop zeggen, want oh oh oh, het moet perse van geit. (en dat was de mijne ook hoor, vandaar dat ik het durf te zeggen)
pi_113624176
Okee jonge geit van 7 maanden dus, die zullen er vast nog wel zijn. Ik ga morgen even bij de slager informeren.
  zondag 1 juli 2012 @ 13:42:04 #119
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113626393
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:25 schreef RobinOok het volgende:
Of je moet geitenhaas gebruiken. Lonny doet dat wel in zijn restaurant, vast hartstikke lekker en supermals, maar ja, zo kan ik het ook. ;-)
Lonny speelt wel vaker vals, hij heeft namelijk ook geen restaurant (meer) ;)
Wat hij wel nog regelmatig doet is restaurant 'Mooi Zeist' tijdelijk overnemen als de eigenaren op vakantie zijn, dat is in elk geval jaarlijks een maand/2 maanden.
Hij komt in die periode met een speciale menukaart met recepten die je in Nederland in elk geval niet snel op de menukaarten ziet staan.
  zondag 1 juli 2012 @ 14:31:34 #120
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_113628264
Ja, maar dat vond ik te ingewikkeld om op te schrijven. Ik dacht "het zal wel". ;-)
  zondag 1 juli 2012 @ 15:05:26 #121
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113629365
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:31 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar dat vond ik te ingewikkeld om op te schrijven. Ik dacht "het zal wel". ;-)
Hij kookt wel erg lekker maar vraagt er ook wel meteen flinke prijzen voor.
Mooi Zeist is bij mij 100 meter verderop, ook als Lonny niet kookt een erg goed restaurant.

Overigens, over BBQ gesproken.. nu zou ik vandaag dus eigenlijk gaan Q'en maar denk dat ik toch maar een grillpannetje op het gas zet..
Ik had de kolenbrander vandeweek aan moeten zetten ;(
  zondag 1 juli 2012 @ 22:53:50 #122
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_113651505
@Sorella: waarom blijft de klep openstaan?
Ik gebruik soms een gasbbq (ff snel blabla) en dan leg ik houtsnippers op het rooster boven de brander, werkt prima, alleen even geduld hebben.
pi_113661834
Iedereen bbq zijn eigen vlees dus dan gaat de klep open, dicht, open ,dicht dus kan die net zo goed open blijven staan.
Ik heb een rooster van brede staven boven de branders dus daar gaan de houtsnippers tussendoor.
Ik zal het wel even onthouden, misschien valt er iets te maken wat tussen de branders en het rooster gelegd kan worden. ik heb nu een klein bakje in een hoekje staan.
Of ik laat 1 iemand al het vlees bbq dan kan de klep wel dichtblijven, hm misschien kan ik een vrijwilliger vinden :)
pi_113671088
Wie heeft er nog een paar mooie sites waar veel verschillene bbq recepten op staan? Komend weekend ga ik weer aan de slag (als het weer een beetje ok wordt) dus ben ik nu wat dingen aan het zoeken om dan te gaan maken.
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:40:36 #125
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_113783445
Ik heb heel veel geleerd van http://www.bbq-nl.com/ en dit is ondertussen een goede vriend geworden.

Ikzelf heb ook wat recepten online staan, maar dat moet hoognodig bijgewerkt worden, druk druk :)

www.spiffsbbq.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')