Ja en dan + de norm.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:02 schreef rubensanti het volgende:
Ik heb 35 punten voor Engels, hoe bereken ik mijn cijfer dan?
(35/48)*9 ?
Het is pas het eerste examen dat ik heb nagekeken, vandaar dat ik het ff vraag
dankjequote:Op donderdag 24 mei 2012 21:02 schreef Unsub het volgende:
Wat een tof verhaaltje in het vorige deel
Weet je, Nerdylittletelangenaam: ik gun je je diploma ook niet meer, na die uistekend onderbouwde argumenten van mijnheer in zijn post.
Ok top, dan heb ik minimaal een 6.6quote:
quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:06 schreef metanite het volgende:
Vind het trouwens jammer dat niemand aan het klagen is op facebook over de examens, kan ik niet de trol uithangen
quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:06 schreef metanite het volgende:
Vind het trouwens jammer dat niemand aan het klagen is op facebook over de examens, kan ik niet de trol uithangen
Die 2 hommo's? Die zijn er dit jaar weer namelijk.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:11 schreef metanite het volgende:
Altijd een feest daar, vorig jaar had je ook nog die aparte Ierse jongeren, vond Lordi denk nog het meest geslaagd
Zo kijkt ze altijdquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:15 schreef Winegummetje het volgende:
Ze kijkt altijd zo stoned door die eyeliner
Zo slecht is ze toch niet? ja ik bedoel die homo broertjesquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:14 schreef Winegummetje het volgende:
Ik heb bijna last van plaatsvervangende schaamte
Dat was een leuk liedje en een leuk optredenquote:Op donderdag 24 mei 2012 21:15 schreef metanite het volgende:
[..]
Zo slecht is ze toch niet? ja ik bedoel die homo broertjes
quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:40 schreef supaoshi het volgende:
[..]
Perfecte achtergrondmuziek voor slomotion-klaarkomen.
Olla.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:41 schreef metanite het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer fokkers met spaans?
Is Spaans leuk?quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:41 schreef metanite het volgende:
Zijn er eigenlijk nog meer fokkers met spaans?
Met mama-mia thema.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:52 schreef supaoshi het volgende:
Achtergrondmuziek speed-up trio-gangbang.
Grapsjen, ik gun het je hoorquote:
Best een goed chantagemiddel helaasquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:29 schreef Ayca het volgende:
Allemaal even op Turkije stemmen!
Anders geen doner meer voor jullie.
quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Unsub het volgende:
Jezus, wat een complete teringzooi bij het ESF
Bijkomend gevolg is, dat ik nu nog steeds Latijn moet leren
FML
[..]
Grapsjen, ik gun het je hoor
vegetarierquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:29 schreef Ayca het volgende:
jaaaa praefatio is al bestwel ver hoorquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:31 schreef Unsub het volgende:
[..]
Goed bezig Vegabritt!
Ik ben nog steeds bij een dooie Tarquinius
vegetarierquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:29 schreef Ayca het volgende:
Dan is de tijd sneller om.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:31 schreef Vegaburger het volgende:
[..]
jaaaa praefatio is al bestwel ver hoorwaarom zeggen ze blabablablalb x)?
Dönerquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:29 schreef Ayca het volgende:
ja ik heb echt spijt nu johquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:32 schreef Zamorak het volgende:
Ik heb opeens een best wel verzekerd gevoel over Latijn, terwijl ik nog bijna niks heb doorgenomen vandaag.. Als je het afgelopen jaar al hardcore hebt zitten leren dan heeft de avond ervoor ook geen nut meer.
Altijd als ik wat ga drinken met wat vrienden van me bestellen ze doner/kapsalon. Paar uur later liggen ze te kotsen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:32 schreef Rummikub het volgende:
[..]
Dit, zeker als je wat gedronken hebt. Knoflooksaus en sla erover
Vergeet sambal niet. Een beetje sambal (niet te veel) maakt een broodje döner pas echt af.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:32 schreef Rummikub het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:28 schreef Zamorak het volgende:
[..]
neehet was ook niet als reactie op jou
Anders had ik wel gequote
Ligt aan hun, don't blame the donerquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:33 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Altijd als ik wat ga drinken met wat vrienden van me bestellen ze doner/kapsalon. Paar uur later liggen ze te kotsen.
*hen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:34 schreef Rummikub het volgende:
[..]
Ligt aan hun, don't blame the doner
*kwijl*quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:32 schreef Rummikub het volgende:
[..]
NU van Fok afquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:32 schreef Vegaburger het volgende:
[..]
ja ik heb echt spijt nu joh![]()
ik moet de hele nacht nog door om dit OOIT te halen
quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:35 schreef Vegaburger het volgende:
[..]
jaaa maar
dan moet ik jullie achterlaten
Nee we zijn altijd in je gedachten, geen zorgenquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:35 schreef Vegaburger het volgende:
[..]
jaaa maar
Nou en. We wensen je allemaal veel succes.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:35 schreef Vegaburger het volgende:
[..]
jaaa maar
quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:37 schreef Rummikub het volgende:
Waar is die blije hommo in dat pak gebleven?
Duitsland gaat winnen. Ik gokte het met Lena ook goed.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:48 schreef meneer_valk het volgende:
Dat zijn de enige nummers die ik echt kan waarderen.
Donor?quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:49 schreef Unsub het volgende:
Ik heb vandaag nog donor gegeten
Ik heb tevens ook het hele jaar al hard gewerkt voor Latijn hoor! Maar ja..
Ik denk het ook. Gewoon een heel fijn nummer.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:49 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Duitsland gaat winnen. Ik gokte het met Lena ook goed.
Dan ligt er nu iemand op sterven.quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:49 schreef Unsub het volgende:
Ik heb vandaag nog donor gegeten
Ik heb tevens ook het hele jaar al hard gewerkt voor Latijn hoor! Maar ja..
Smaakt een beetje als kalkoenquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:50 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Ik dacht al, wie eet er nou een donor
+ Wat sixpack-negers met trommels en fluiten eromheenquote:Op donderdag 24 mei 2012 22:50 schreef supaoshi het volgende:
Een licht-aangepaste versie van deze zou zoveel nostalgie oproepen dat elk land ermee in de finale komt.
Waarom sturen we niet gewoon G. Joling, Gordon en.. oh wachtquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:00 schreef Nutkicker22 het volgende:
Waarom sturen we gewoon niet een zanger(es) met muziek erbij van een top DJ zoals Tiësto, armin, hardwell ... Dan halen we de finale wel. Spreek uit ervaring
We moeten dat kleine meisje sturen, Aaliyah (?). Dat geeft die 'awww' aan het publiek.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:03 schreef JoelBaka het volgende:
Waarom kiezen we altijd zulke vage mensen uitNederland heeft op musical gebied nog aardig wat talenten rondlopen
dat gaat niet jammer genoeg, ze kan wel naar het junior ESFquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:04 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
We moeten dat kleine meisje sturen, Aaliyah (?). Dat geeft die 'awww' aan het publiek.
Nja dan maar weer De Toppersquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:06 schreef Nutkicker22 het volgende:
[..]
dat gaat niet jammer genoeg, ze kan wel naar het junior ESF
En dan doorgaan omdat toch niemand de tekst snaptquote:
precies, het gaat niet om de inhoud bij het ESF ... Zolang het maar een catchy melodie heeft met een goede beatquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:09 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
En dan doorgaan omdat toch niemand de tekst snapt
True that.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:15 schreef Rummikub het volgende:
Nederlandse bazenband, te goed voor het ESF.
Ik heb dinsdag vakantie. Maar ik heb alleen nog maar scheikunde dus veel hoef ik niet meer te doenquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:26 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ik ken iemand die al vakantie heeft.
Beste post van vandaag.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:39 schreef Maisnon het volgende:
We sturen Anita & Ed met Chineens Indisch Restaurant, lekkere meezinger, internationaal karakter, dat wordt em
M'n man schijnt er eerder op de avond nog een dood te hebben geslagen met een opvouwparaplu. Althans, dat kwam hij trots vertellen. Maar je weet 't, één mug maakt nog geen zomer.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:44 schreef Maisnon het volgende:
Heb je daar eigenlijk last van muggen? in Ierland geloof ik komen die echt heel weinig voor schijnbaar
Hou op schei uit.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:44 schreef Lilliesleaf het volgende:
En nog altijd bezig met Latijn. Je kunt alles zeggen wat je wil over gymnasiasten, maar we zijn wel echte diehards. De halve jaarlaag zit nog steeds te leren en blijft dat waarschijnlijk wel doen tot een uurtje of 1, 2.
Heb je óók Grieks? Zo niet, dan ben je geen échte diehard.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:44 schreef Lilliesleaf het volgende:
En nog altijd bezig met Latijn. Je kunt alles zeggen wat je wil over gymnasiasten, maar we zijn wel echte diehards. De halve jaarlaag zit nog steeds te leren en blijft dat waarschijnlijk wel doen tot een uurtje of 1, 2.
Nee, Grieks is 1 van de .. wat zou het zijn.. in totaal 4 vakken die ik heb laten vallen mijn hele schoolcarrierequote:Op donderdag 24 mei 2012 23:48 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Heb je óók Grieks? Zo niet, dan ben je geen échte diehard.
Op mijn school heeft een jongen echt een ziek vakkenpakket:quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Nee, Grieks is 1 van de .. wat zou het zijn.. in totaal 4 vakken die ik heb laten vallen mijn hele schoolcarriere
Dat vind ik ook echt absurdquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:52 schreef Maisnon het volgende:
Ik verbaasde me echt toen ik hoorde dat wiskunde niet meer verplicht was voor HAVO leerlingen trouwens
Nee, want hij heeft voor Duits waarschijnlijk een 7 omdat hij het CE niet goed gedaan hadquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:52 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Op mijn school heeft een jongen echt een ziek vakkenpakket:
- Nederlands
- Engels
- Duits
- Frans
- Latijn
- Grieks
- Natuurkunde
- Scheikunde
- Biologie
- Wiskunde B
- Wiskunde D
- Economie
- Management en organisatie
En hij gaat, zoals het er nu naar uit ziet, nog cum laude slagen ook
Dus die herkanst hijquote:Op donderdag 24 mei 2012 23:54 schreef Appietjuh het volgende:
[..]
Nee, want hij heeft voor Duits waarschijnlijk een 7 omdat hij het CE niet goed gedaan had
Ik slaag ook cum laudequote:Op donderdag 24 mei 2012 23:57 schreef Lilliesleaf het volgende:
Het aantal vakken verbaas ik me niet over, maar dat hij het misschien cum laude gaat halen vind ik wel echt heel knap.
Ook met zoveel vakken?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:00 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Ik slaag ook cum laude![]()
Nouja, waarschijnlijk dan.
Wow.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:52 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Op mijn school heeft een jongen echt een ziek vakkenpakket:
- Nederlands
- Engels
- Duits
- Frans
- Latijn
- Grieks
- Natuurkunde
- Scheikunde
- Biologie
- Wiskunde B
- Wiskunde D
- Economie
- Management en organisatie
En hij gaat, zoals het er nu naar uit ziet, nog cum laude slagen ook. Hij had het gisteren zelfs over summa cum laude.
Zoals zo veel bij ons op school dus.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:03 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Neuh, gewoon met NG/NT + M&O en Duits.
Dan krijg ik toch sterk het vermoeden dat dat ligt aan de schoolexamens van jouw school. Bij mij op school zouden er (op basis van SE cijfers) maar 3 of 4 mensen cum laude slagen. (van de +/- 100 VWO leerlingen)quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:06 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Zoals zo veel bij ons op school dus.Het 'cum laude'-effect bij mij is er een beetje vanaf. Want.. het is echt makkelijk om cum laude te slagen als je gewoon je pakketje volgt en een beetje goed in je pakketvakken bent. Dan is het een kwestie van tijd erin steken. Het is een trucje, niet meer dan dat.. Maar cum laude slagen met zó'n uiteenlopend vakkenpakket.. das knap.
Onze school heeft zo'n ++ rating van de inspectie. CE-cijfers liggen altijd ver ver boven de SE-cijfers.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:08 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Dan krijg ik toch sterk het vermoeden dat dat ligt aan de schoolexamens van jouw school. Bij mij op school zouden er (op basis van SE cijfers) maar 3 of 4 mensen cum laude slagen. (van de +/- 100 VWO leerlingen)
Waar vind je die rating? Ben benieuwd hoe mijn school beoordeeld wordtquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:09 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Onze school heeft zo'n ++ rating van de inspectie. CE-cijfers liggen altijd ver ver boven de SE-cijfers.
Mijn school heeft onvoldoendequote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:10 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Waar vind je die rating? Ben benieuwd hoe mijn school beoordeeld wordt
Als het zo veel mensen cum laude slagen en op de SE's lager gescoord wordt dan op de centraal examens heb je toch wel een uitzonderlijk goede school dan, lijkt me. Heb dit soort verhalen echt nog nooit gehoordquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:13 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik neem het terug, onze school heeft niet een volle ++ rating. Op de klassieken is het 'normaal' en op 2-3 andere vakken een +.
Vraag ik me nog steeds af, wat de neuk heb je aan een dode taal?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:17 schreef Lilliesleaf het volgende:
Lang leve categoriale gymnasia.. en alsnog vragen mensen op het atheneum zich af waarom je in godsnaam naar een gymnasium zou gaan.
Behalve dat praktisch elke andere taal die je daarop leert 10x makkelijker is (en ik zonder ooit maar 1 les Italiaans, Italiaans kan lezen en verstaan als ik weet waar het over gaat) en de toegevoegde waarde wat betreft je culturele achtergrond, is dat de prijs die je betaalt voor werkelijk goed onderwijs.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:18 schreef JApieman het volgende:
[..]
Vraag ik me nog steeds af, wat de neuk heb je aan een dode taal?
Wat ik me dan wel afvraag is hoe de sociale ontwikkeling op categoriale gymnasia is. Op een gemengde school sta je stukken meer in contact met andere leerlingen die een lager niveau doen en het is sociaal best wel wenselijk dat je je daar ook aan leert aanpassen. Daarmee bedoel ik niet dat je beter bent, maar wel dat de manier waarop mensen van verschillende intellectuele niveaus met elkaar omgaan heel verschillend zijn.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:19 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Behalve dat praktisch elke andere taal die je daarop leert 10x makkelijker is (en ik zonder ooit maar 1 les Italiaans, Italiaans kan lezen en verstaan als ik weet waar het over gaat) en de toegevoegde waarde wat betreft je culturele achtergrond, is dat de prijs die je betaalt voor werkelijk goed onderwijs.
Wat ik me dan afvraag: Hebben VWO'ers op scholengemeenschappen nou werkelijk goede vriendschappen met VMBO'ers?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:22 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Wat ik me dan wel afvraag is hoe de sociale ontwikkeling op categoriale gymnasia is. Op een gemengde school sta je stukken meer in contact met andere leerlingen die een lager niveau doen en het is sociaal best wel wenselijk dat je je daar ook aan leert aanpassen. Daarmee bedoel ik niet dat je beter bent, maar wel dat de manier waarop mensen van verschillende intellectuele niveaus met elkaar omgaan heel verschillend zijn.
Ik zat in een gemengde atheneum/gymnasium klas en een heleboel mensen uit die klas die gymnasium hadden zijn slechter in Duits bijvoorbeeld dan mensen uit het atheneum gedeelte... ook vond echt iedereen die Grieks en Latijn had het kutvakken, en liet bijna iedereen het vallen toen het kon.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:19 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Behalve dat praktisch elke andere taal die je daarop leert 10x makkelijker is (en ik zonder ooit maar 1 les Italiaans, Italiaans kan lezen en verstaan als ik weet waar het over gaat) en de toegevoegde waarde wat betreft je culturele achtergrond, is dat de prijs die je betaalt voor werkelijk goed onderwijs.
Mijn mening: Gymnasium is waardeloos als je het in een scholengemeenschap volgt. Een gymnasiumdiploma heeft pas waarde als je ook daadwerkelijk op een gymnasium hebt gezeten. (Dat wil zeggen: een categoriaal gymnasium.)quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:34 schreef JApieman het volgende:
[..]
Ik zat in een gemengde atheneum/gymnasium klas en een heleboel mensen uit die klas die gymnasium hadden zijn slechter in Duits bijvoorbeeld dan mensen uit het atheneum gedeelte... ook vond echt iedereen die Grieks en Latijn had het kutvakken, en liet bijna iedereen het vallen toen het kon.
Qua culturele achtergrond zou ik het niet weten, aangezien ik niet weet wat jullie allemaal behandelen.
Vrienden zijn met is iets anders dan omgaan met. Ik heb inderdaad niet echt veel vrienden op lagere niveau's maar ik ben er wel zes jaar lang dagelijks mee omgegaan, puur omdat je op dezelfde school zit. Bovendien zit ik op een relatief kleine (als ik mijn school vergelijk met andere scholen in de omgeving althans) school, waardoor iedereen elkaar toch wel enigszins kent, zeker de wat hogere jaarlagen. Daardoor leer je (in mijn ogen) op sociaal gebied ontzettend veel.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:30 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag: Hebben VWO'ers op scholengemeenschappen nou werkelijk goede vriendschappen met VMBO'ers?
En, ik zal voor mezelf spreken: Ik heb op een basisschool gezeten waar van de 30 leerlingen ofzo 25 naar het VMBO gingen. Dat was een grote verschrikkelijke hel, als je zelf een kind bent dat graag leert en veel kan en wil, maar gewoon niet de kans krijgt omdat de docent zich toch moet aanpassen aan het gemiddelde niveau. Ik wou alles behalve nóg 1 of 2 jaar in een gemengde brugklas zitten.
En ja, ik spreek nog steeds voor mezelf als ik zeg dat ik erg veel moeite heb in de omgang met mensen van een lager onderwijstype. Maar, dat is iets wat niet beter zal worden, want (en echt, dit zeg ik eerlijk zonder de bedoeling arrogant of 'beter' te klinken) ik ben nou eenmaal intelligenter dan 98% van de mensen op deze wereld. Ik denk anders dan de meesten en bén daarom anders. We hebben geen gezamenlijke grond, wat samenwerken heel moeilijk maakt.
En ja, dat is een heel groot nadeel voor mij. Dat IK als de 'rare' in het gezelschap me niet aan kan passen aan het 'normale'.
Want mensen die op een scholengemeenschap latijn hebben krijgen geen les van een gediplomeerd docent klassieke talen en maken niet hetzelfde examen?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:35 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Mijn mening: Gymnasium is waardeloos als je het in een scholengemeenschap volgt. Een gymnasiumdiploma heeft pas waarde als je ook daadwerkelijk op een gymnasium hebt gezeten. (Dat wil zeggen: een categoriaal gymnasium.)
Kijk, maar daar maak je een goed punt. 'Kleine school'. Ik kan de waarde van een gemengde school wel inzien als het een kleine school is, maar op een mega scholengemeenschap totaal niet.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:35 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Vrienden zijn met is iets anders dan omgaan met. Ik heb inderdaad niet echt veel vrienden op lagere niveau's maar ik ben er wel zes jaar lang dagelijks mee omgegaan, puur omdat je op dezelfde school zit. Bovendien zit ik op een relatief kleine (als ik mijn school vergelijk met andere scholen in de omgeving althans) school, waardoor iedereen elkaar toch wel enigszins kent, zeker de wat hogere jaarlagen. Daardoor leer je (in mijn ogen) op sociaal gebied ontzettend veel.
En natuurlijk, ook op mijn school zitten mensen met 0,0 sociale vaardigheden, die tref je overal aan, op welk niveau dan ook.
Ik zeg niet dat het verschil ontzettend groot is, maar het voorkomt in elk geval dat VWO'ers (en in mindere mate havisten) 'uit de hoogte' gaan doen tegenover mensen van een lager niveau.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:36 schreef WalterMelon het volgende:
Jullie doen net alsof de omgang met havisten en vmbo'ers totaal anders is, en je je daaraan zou moeten aanpassen. Zo'n groot verschil is het nou ook weer niet qua omgang hoor
Nee, het gaat niet om de klassieken, maar om de cultuur op een gymnasium. Voor velen is het leren van een klassieke taal niet het doel, maar simpelweg de prijs die je betaalt om op een gymnasium te kunnen zitten.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:36 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Want mensen die op een scholengemeenschap latijn hebben krijgen geen les van een gediplomeerd docent klassieke talen en maken niet hetzelfde examen?
Mega scholengemeenschappen hebben over het algemeen ook aparte locaties voor verschillende niveaus dus dan gaat mijn verhaaltje ook niet opquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:36 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Kijk, maar daar maak je een goed punt. 'Kleine school'. Ik kan de waarde van een gemengde school wel inzien als het een kleine school is, maar op een mega scholengemeenschap totaal niet.
Wat is volgens jou dan de cultuur van het (categoriale) gymnasium?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:37 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet om de klassieken, maar om de cultuur op een gymnasium. Voor velen is het leren van een klassieke taal niet het doel, maar simpelweg de prijs die je betaalt om op een gymnasium te kunnen zitten.
Sorry, maar.. jawel. Ik heb heel lang geprobeerd om goede vriendschappelijke contacten te onderhouden met mensen van mijn basisschool.. en het kán gewoon niet.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:36 schreef WalterMelon het volgende:
Jullie doen net alsof de omgang met havisten en vmbo'ers totaal anders is, en je je daaraan zou moeten aanpassen. Zo'n groot verschil is het nou ook weer niet qua omgang hoor
Geloof me, zo slim ben je niet.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:30 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag: Hebben VWO'ers op scholengemeenschappen nou werkelijk goede vriendschappen met VMBO'ers?
En, ik zal voor mezelf spreken: Ik heb op een basisschool gezeten waar van de 30 leerlingen ofzo 25 naar het VMBO gingen. Dat was een grote verschrikkelijke hel, als je zelf een kind bent dat graag leert en veel kan en wil, maar gewoon niet de kans krijgt omdat de docent zich toch moet aanpassen aan het gemiddelde niveau. Ik wou alles behalve nóg 1 of 2 jaar in een gemengde brugklas zitten.
En ja, ik spreek nog steeds voor mezelf als ik zeg dat ik erg veel moeite heb in de omgang met mensen van een lager onderwijstype. Maar, dat is iets wat niet beter zal worden, want (en echt, dit zeg ik eerlijk zonder de bedoeling arrogant of 'beter' te klinken) ik ben nou eenmaal intelligenter dan 98% van de mensen op deze wereld. Ik denk anders dan de meesten en bén daarom anders. We hebben geen gezamenlijke grond, wat samenwerken heel moeilijk maakt.
En ja, dat is een heel groot nadeel voor mij. Dat IK als de 'rare' in het gezelschap me niet aan kan passen aan het 'normale'.
Geloof me, ik ben zelfs slimmer dan dat.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:40 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Geloof me, zo slim ben je niet.
Ik weet dat je het niet zo bedoelt maar het klinkt allemaal zo elitair.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Geloof me, ik ben zelfs slimmer dan dat.
Zie mijn posts over sociale ontwikkeling en gemengde scholenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:42 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ik weet dat je het niet zo bedoelt maar het klinkt allemaal zo elitair.
Ik heb op beide niveau's gezeten en ik vond het qua omgang niet zo veel verschillen, is het niet zo dat het erj een groot verschil zit tussen de reguliere gymnast en de gymnast op specifieke gymnasia?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:40 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Sorry, maar.. jawel. Ik heb heel lang geprobeerd om goede vriendschappelijke contacten te onderhouden met mensen van mijn basisschool.. en het kán gewoon niet.
Nu moet ik wel zeggen, ik ben wel een van de extremere mensen op dit gebied.
Kan ik ergens wel begrijpen.. maar.. ik ga even een nóg erger voorbeeld geven, maar probeer de gedachtegang erachter te volgen.. Er van uit gaande dat IQ een werkelijke maatstaaf voor intelligentie is.. Kun jij dan goed en op gelijk niveau omgaan met iemand die lichtelijk verstandelijk gehandicapt is?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:42 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ik weet dat je het niet zo bedoelt maar het klinkt allemaal zo elitair.
Ook daadwerkelijk op een categoriaal gymnasium of alleen op een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap? Naar mijn mening zit daar namelijk een wereld van verschil tussen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:45 schreef WalterMelon het volgende:
[..]
Ik heb op beide niveau's gezeten en ik vond het qua omgang niet zo veel verschillen, is het niet zo dat het erj een groot verschil zit tussen de reguliere gymnast en de gymnast op specifieke gymnasia?
Hoe zou jij dat sfeerverschil omschrijven? Dat wordt mij namelijk heel vaak gevraagd, maar ik vind dat echt een hele moeilijke vraag om te beantwoorden.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:53 schreef Nutkicker22 het volgende:
Ik heb op het stedelijk gym gezeten en zit nu op een scholengemeenschap. Er zit niet verschil tussen de omgang tussen klasgenoten zowel op het gymnasium als het atheneum. Ze worden tot slot van rekening beide tot het vwo gerekend. Er zijn mensen die erg gemotiveerd zijn en cum laude proberen te slagen maar je hebt ook mensen die weinig doen (waaronder ik) of er met de pet naar gooien. Qua sfeer is het op een scholengemeenschap anders natuurlijk vergeleken met een zelfstandige gymnasia.
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:40 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan de cultuur van het (categoriale) gymnasium?
Nou, aangezien ik in het eerste jaar al bleef zitten kan ik de vraag moeilijk beantwoorden, haha. Maar ik vond de tijd op het stedelijk gym erg plezierig waarbij je als leerling op je gemak werd gesteld door je medeleerlingen. Af en toe discussies over bepaalde onderwerpen, maar er was ook plaats voor kinderachtige activiteiten zoals het stelen van tassen of rennen door de school (brugklas). Op het scholengemeenschap (vmbo, havo, atheneum) waar ik nu zit, merk ik wel de groepen (vmbo, havo, vwo) meer gescheiden zijn. Dus je gaat meer om met de mensen van je eigen niveau. Bij het vmbo praten ze over andere dingen dan bij de havo. En op het vwo praten we voornamelijk over school maar ook over andere uiteenlopende onderwerpen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Hoe zou jij dat sfeerverschil omschrijven? Dat wordt mij namelijk heel vaak gevraagd, maar ik vind dat echt een hele moeilijke vraag om te beantwoorden.
Ik heb hem gemist. Zoals ik al zei: Moeilijke vraag, persoonlijk ook.quote:
True, anders is het gewoon vwo met Latijn en/of Grieks.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:35 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Mijn mening: Gymnasium is waardeloos als je het in een scholengemeenschap volgt. Een gymnasiumdiploma heeft pas waarde als je ook daadwerkelijk op een gymnasium hebt gezeten. (Dat wil zeggen: een categoriaal gymnasium.)
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:12 schreef Nutkicker22 het volgende:
Je kan het een beetje vergelijken met een dierentuin
wat een instelling zeg ...quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:13 schreef JApieman het volgende:
Wij hebben echt fucking slechte docenten, zo'n lerares Engels zei een keer: "Jullie zien maar wat jullie doen, ik krijg mijn geld toch wel."
Ja, gelukkig is mijn Engels wel goed dus ik ben gewoon niet meer naar die lessen geweest, maar voor leerlingen die een probleem hebben met engels is het wel vervelend.quote:
Je had zeker een vervelende klas ? Ik bedoel, hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om haar tot zoiets in staat te stellen ;p Vervelend voor de zwakkeren en gemotiveerde leerlingenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:16 schreef JApieman het volgende:
[..]
Ja, gelukkig is mijn Engels wel goed dus ik ben gewoon niet meer naar die lessen geweest, maar voor leerlingen die een probleem hebben met engels is het wel vervelend.
Dat is fucking harde bullshit, dat CE-cijfers ver boven SE-cijfers liggen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:09 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Onze school heeft zo'n ++ rating van de inspectie. CE-cijfers liggen altijd ver ver boven de SE-cijfers.
Met alle respect, maar wat maakt een bezoek aan een museum of klassiek concert 'beter' dan een bezoek aan een rockconcert of het maken van kunst in de vorm van graffiti? Ook op andere scholen en niveau's wordt echt wel veel aan cultuur gedaan, hetzij op een andere manier.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:12 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik heb hem gemist. Zoals ik al zei: Moeilijke vraag, persoonlijk ook.
Een gymnasium voor mij legt een grote nadruk op culturele en individuele ontwikkeling. Onze school spoort de leerlingen bijvoorbeeld heel erg aan om naar musea of klassieke concerten te gaan, dmv vrijkaartjes of flinke kortingen.
Ik denk dat de voordelen die je nu opnoemt niet zozeer kenmerkend zijn voor categoriale gymnasia, maar vooral voor kleinschalig(er) onderwijs. Er zijn ook kleinschaligere scholen op andere onderwijsniveau's en ik denk dat ook daar sprake is van deze voordelen.quote:Veel betrokkenheid tussen verschillende jaarlagen, het 'kennen' van elkaar. En dan niet alleen de leerlingen onderling, maar vooral dat docenten de leerlingen echt goed kennen. En over de docenten gesproken, een school waar alleen universitair opgeleide docenten lesgeven. Docenten die daadwerkelijk weten waar ze over praten en voor wie geen vraag te moeilijk is. Docenten die nooit nee zeggen als een student extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft, ook al zou dat extra tijd en werk voor de docent kosten. Behalve dat, veel aanmoediging om je zo volledig mogelijk te kunnen ontwikkelen, bijv. door extra steun van school/docenten bij het volgen van extra vakken.
Ik denk dat het een beetje voorbarig is om te stellen dat dat enkel op categoriale gymnasia gebeurt. Natuurlijk zitten er op mijn school ook mensen die bij het opkomen van een discussie al beginnen te zuchten en roepen 'niet alweer', maar rotte appels heb je altijd. Je gaat me niet vertellen dat in een klas van 20 à 25 gymnasiasten ook niet een enkeling zit die school ziet als verplichting en niet als verrijking.quote:Het is heerlijk om als 14 jarige met je eigen klas over het bestaan van een God of letterlijk over de zin van het leven te praten tijdens een les levensbeschouwing en dat dan de hele klas mee doet en niemand het raar vindt om dat te doen.
Volgens Elsevier geen ++, maar een +. Ze gebruiken alleen daarvoor wel het het CE/SE-verschil van 2010, dat was 0,4.. zo even uit m'n hoofd was het het jaar daarvoor 0,6.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:22 schreef Bangarang het volgende:
[..]
Dat is fucking harde bullshit, dat CE-cijfers ver boven SE-cijfers liggen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De norm van de inspectie is dat gemiddelde SE - CE < 0,5. Oftewel de centrale examens worden niet met meer dan gemiddeld een half punt slechter gemaakt. Dat CE-cijfers ver boven SE-cijfers liggen is onmogelijk en onrealistisch.
Nog steeds heerst vooral in het vwo een smokkelcultuur. Scholen proberen slechte cijfers voor het centraal schriftelijk examen te compenseren met hoge cijfers voor het schoolexamen. Van de scholen met vwo geeft bijna 40 procent gemiddeld minstens een halve punt hoger bij het schoolexamen dan het cijfer voor het centraal schriftelijk.
Als je de naam van je school wilt prijsgeven kun je hier checken of de school daadwerkelijk beter scoort op CE dan SE. Ik durf voor hondermiljoenmiljard te wedden van niet
http://www.elsevier.nl/we(...)cholen-2012-VWO.htm#
Wat voor pauperklas is dat dan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:22 schreef Ayca het volgende:
Met mijn oude gymnasiumklas hebben we meerdere docenten aan het huilen gekregen.Bij onze engels lerares hadden we eens alle tafels omgedraaid toen ze even wegging zodat toen ze terugkwam we met onze rug naar haar toen zaten
Antwoordmodel zegt A. De Amerikaanse Revolutie, het einde van de slavenij en de Britse rol daarin is natuurlijk geen belangrijk historisch onderwerp.quote:“But he has done no such thing.” (paragraph 2)
28 What is meant?
A Mr Schama has not chosen another subject of major historical interest.
B Mr Schama has not done what his publishers urged him to do.
C Mr Schama has not let his success go to his head.
Ik deed staatsexamen en vorig jaar had ik voor de 'schoolexamens' van de overheid ongeveer 1.5 - 2 punten minder gekregen dan mijn CE cijfers ( zelfs bij mondelinge overhoringen waar ik alles goed had kreeg ik slechts een 7 of een 8 ). Voor mijn CE stond ik ruimschoots cumlaude, na hun 'professionele' attitude behoorde dit niet meer tot een mogelijkheid ( professioneel as in een boer krijgen als biologie examinatorquote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:22 schreef Bangarang het volgende:
[..]
Dat is fucking harde bullshit, dat CE-cijfers ver boven SE-cijfers liggen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De norm van de inspectie is dat gemiddelde SE - CE < 0,5. Oftewel de centrale examens worden niet met meer dan gemiddeld een half punt slechter gemaakt. Dat CE-cijfers ver boven SE-cijfers liggen is onmogelijk en onrealistisch.
Nog steeds heerst vooral in het vwo een smokkelcultuur. Scholen proberen slechte cijfers voor het centraal schriftelijk examen te compenseren met hoge cijfers voor het schoolexamen. Van de scholen met vwo geeft bijna 40 procent gemiddeld minstens een halve punt hoger bij het schoolexamen dan het cijfer voor het centraal schriftelijk.
Als je de naam van je school wilt prijsgeven kun je hier checken of de school daadwerkelijk beter scoort op CE dan SE. Ik durf voor hondermiljoenmiljard te wedden van niet
http://www.elsevier.nl/we(...)cholen-2012-VWO.htm#
Je hebt door dat op CE dus 0,4 en 0,6 punt lager gescoort wordt dan voro de SEquote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:28 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Volgens Elsevier geen ++, maar een +. Ze gebruiken alleen daarvoor wel het het CE/SE-verschil van 2010, dat was 0,4.. zo even uit m'n hoofd was het het jaar daarvoor 0,6.
Bij ons op school ligt wel een nadruk op klassieke vormen van cultuur, maar zeker niet uitsluitend. Ook omdat wij simpelweg bij ons op school relatief belachelijk veel mensen hebben die bijvoorbeeld een klassiek instrument bespelen en daar dus wel veel interesse naar is. Genoeg rockbandjes van school die tijdens muziekavonden spelen etc en muurschilderingen in allerlei stijlen in de school door de leerlingen gemaakt.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:26 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Met alle respect, maar wat maakt een bezoek aan een museum of klassiek concert 'beter' dan een bezoek aan een rockconcert of het maken van kunst in de vorm van graffiti? Ook op andere scholen en niveau's wordt echt wel veel aan cultuur gedaan, hetzij op een andere manier.
Ik vind het persoonlijk heel storend als mensen de ene vorm van kunst/cultuur boven de andere gaan verheffen. Waarom zou de intellectuele 'elite' moeten bepalen welke vorm ervan 'het beste' of 'de moeite waard' is? Ik hou zelf ook meer van jazz en rockmuziek dan van hiphop en dance, maar maakt dat die vormen van kunst minderwaardig omdat ik een hoog IQ heb?
[..]
Ik denk dat de voordelen die je nu opnoemt niet zozeer kenmerkend zijn voor categoriale gymnasia, maar vooral voor kleinschalig(er) onderwijs. Er zijn ook kleinschaligere scholen op andere onderwijsniveau's en ik denk dat ook daar sprake is van deze voordelen.
Wat betreft het universitaire aspect van de docenten moet ik je helaas gelijk geven als ik kijk naar mijn eigen school. Het is me inderdaad opgevallen dat de kennis van sommige docenten niet heel veel verder gaat dan wat de examenstof inhoudt.
[..]
Ik denk dat het een beetje voorbarig is om te stellen dat dat enkel op categoriale gymnasia gebeurt. Natuurlijk zitten er op mijn school ook mensen die bij het opkomen van een discussie al beginnen te zuchten en roepen 'niet alweer', maar rotte appels heb je altijd. Je gaat me niet vertellen dat in een klas van 20 à 25 gymnasiasten ook niet een enkeling zit die school ziet als verplichting en niet als verrijking.
Nee, en verschil in de andere richting. Het SE cijfer ligt bij veel vakken láger dan die van de CE's.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:33 schreef Bangarang het volgende:
[..]
Je hebt door dat op CE dus 0,4 en 0,6 punt lager gescoort wordt dan voro de SE
Dus ik weet niet waarom je beweert dat op jou school het CE veel en veel beter wordt gemaakt.
Vergeet niet dat het feit dat je op een categoriaal gymnasium niet kan afstromen maar atheneum of havo hier ook aan bijdraagt. Er zijn ook mensen die eigenlijk niet geschikt zijn voor gymnasium (qua instelling en/of capaciteiten) en het elk jaar met de hakken over de sloot halen. Voor dit soort mensen zou het beter zijn om naar atheneum of havo te gaan, maar die stap is lastig omdat ze dan ook van school zouden moeten wisselen, en dat willen de meeste mensen nou eenmaal niet (want na een aantal jaar als 'nieuwe' leerling op een school binnenkomen is nou eenmaal lastig).quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:34 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
En ja.. helaas zijn er nog altijd veel mensen die door hun ouders gepusht worden om gymnasium te doen.
2009-2010 2008-2009 2007-2008quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:33 schreef Bangarang het volgende:
[..]
Je hebt door dat op CE dus 0,4 en 0,6 punt lager gescoort wordt dan voro de SE
Dus ik weet niet waarom je beweert dat op jou school het CE veel en veel beter wordt gemaakt.
Klopt! Dat is ook echt het slechtste van een gymnasium.. Aan de ene kant, je wordt aangespoord om hard te werken, maar het verdriet en het gedoe als je het niet haalt..quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:42 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Vergeet niet dat het feit dat je op een categoriaal gymnasium niet kan afstromen maar atheneum of havo hier ook aan bijdraagt. Er zijn ook mensen die eigenlijk niet geschikt zijn voor gymnasium (qua instelling en/of capaciteiten) en het elk jaar met de hakken over de sloot halen. Voor dit soort mensen zou het beter zijn om naar atheneum of havo te gaan, maar die stap is lastig omdat ze dan ook van school zouden moeten wisselen, en dat willen de meeste mensen nou eenmaal niet (want na een aantal jaar als 'nieuwe' leerling op een school binnenkomen is nou eenmaal lastig).
Heb je wel een beetje over jezelf afgeroepen. Als je naar een gymnasium gaat moet je er ook gewoon echt voor gaan. Als je niet zo'n persoontje bent kun je beter gewoon meteen gaan naar een gemengde school (dus atheneum/gymnasium).quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Klopt! Dat is ook echt het slechtste van een gymnasium.. Aan de ene kant, je wordt aangespoord om hard te werken, maar het verdriet en het gedoe als je het niet haalt..
Groningen dusquote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
2009-2010 2008-2009 2007-2008
Alle vakken 6.6 + 6,7 ++ 6,6 ++
Nederlands 6,5 0 6,4 0 6,7 ++
Moderne vreemde talen 7,3 ++ 6,8 ++ 6,8 ++
Aardrijkskunde en geschiedenis 6,6 ++ 7,4 ++ 6,9 ++
Economische vakken 7,4 ++ 6,7 ++ 7,0 ++
Exacte vakken 6.6 + 6,4 0 6,7 ++
Latijn en Grieks 5,9 0 6.5 0 6,0 0
En slagingspercentagas die praktisch altijd tussen 95-100% liggen.
(al moet ik zeggen: Iedereen die het dan ook niet aan kan die wordt er al in de 3de/4de uit geflikkerd, dus dat is niet zo raar)
Met ++ ruim boven het landelijk gemiddelde
Met + boven het landelijk gemiddelde
en 0 is gelijk aan het gemiddelde.
Dus.. Ja..
edit: fok laat het mooie tabelletje niet zien.. vandaar dat het er zo raar uit ziet.![]()
Het probleem is dus dat er nog wel veel ouders zijn die hun kinderen pushen om naar een gymnasium te gaan, met zulke dramas als gevolg.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:53 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Heb je wel een beetje over jezelf afgeroepen. Als je naar een gymnasium gaat moet je er ook gewoon echt voor gaan. Als je niet zo'n persoontje bent kun je beter gewoon meteen gaan naar een gemengde school (dus atheneum/gymnasium).
Ik heb bewust gekozen voor atheneum. Ik heb geen zin om me in dit soort shit te mengen (en ik heb niets aan latijn/grieks).quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:55 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het probleem is dus dat er nog wel veel ouders zijn die hun kinderen pushen om naar een gymnasium te gaan, met zulke dramas als gevolg.
Maar toch, ook om die reden worden de mensen die het niet aan kunnen al heel erg vroeg er tussen uit gevist en vriendelijk verzocht om toch maar een andere school te zoeken, vaak al ik klas 1 - 3. Dat is dan ook de reden waarom slagingspercentages op gymnasia zo belachelijk hoog liggen.
En dat is alleen maar goed. Als andere scholen ook wat selectiever zouden zijn in wie ze op het VWO toelaten en/of aan de bovenbouw laten beginnen zou dat zeker niet slecht zijn voor het niveau ervan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:55 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maar toch, ook om die reden worden de mensen die het niet aan kunnen al heel erg vroeg er tussen uit gevist en vriendelijk verzocht om toch maar een andere school te zoeken, vaak al ik klas 1 - 3. Dat is dan ook de reden waarom slagingspercentages op gymnasia zo belachelijk hoog liggen.
Maar dat klinkt weer zo elitairquote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:57 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
En dat is alleen maar goed. Als andere scholen ook wat selectiever zouden zijn in wie ze op het VWO toelaten en/of aan de bovenbouw laten beginnen zou dat zeker niet slecht zijn voor het niveau ervan.
Dat heeft niks met elitair te maken, maar het is gewoon een feit dat de mensen die van het VWO afkomen minder kennis hebben dan 15 jaar geleden. Er wordt nu veel meer opgestroomd en ik vermoed dat dat ertoe geleidt heeft dat de examens/eisen voor VWO soepeler geworden zijn ('want als te weinig mensen het halen dan is het te moeilijk').quote:
Ik vind het eerlijk gezegd ook veel te makkelijk.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:01 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Dat heeft niks met elitair te maken, maar het is gewoon een feit dat de mensen die van het VWO afkomen minder kennis hebben dan 15 jaar geleden. Er wordt nu veel meer opgestroomd en ik vermoed dat dat ertoe geleidt heeft dat de examens/eisen voor VWO soepeler geworden zijn ('want als te weinig mensen het halen dan is het te moeilijk').
En dat het niveau gedaald is zeg ik gegrond. Wij hebben ter voorbereiding op de centraal examens bij verschillende vakken examenopdrachten uit oude examens (zeg maar voor het jaar 2000) gemaakt en dat niveauverschil merk je echt.
Zolang mensen met niets doen VWO kunnen halen denk ik dat het niveau te laag ligt.
Het is niet per se dat het soepelder is geworden maar dat het systeem nu totaal anders is. Vroeger had je gewoon 4-5 uur wiskunde per week, 4 uur natuurkunde per week en 4 uur scheikunde per week als je een betastudie wilde gaan doen. Nu is het daar nog maar de helft van. In plaats van 7 vakken volgen leerlingen nu iets van 10-13. Je kunt dan niet verwachten om op hetzelfde niveau examens af te nemen als leerlingen letterlijk maar de helft minder lesuren hebben.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:01 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Dat heeft niks met elitair te maken, maar het is gewoon een feit dat de mensen die van het VWO afkomen minder kennis hebben dan 15 jaar geleden. Er wordt nu veel meer opgestroomd en ik vermoed dat dat ertoe geleidt heeft dat de examens/eisen voor VWO soepeler geworden zijn ('want als te weinig mensen het halen dan is het te moeilijk').
En dat het niveau gedaald is zeg ik gegrond. Wij hebben ter voorbereiding op de centraal examens bij verschillende vakken examenopdrachten uit oude examens (zeg maar voor het jaar 2000) gemaakt en dat niveauverschil merk je echt.
Is toch fijn dat het niet lastig voor je is, heb je meer tijd voor andere dingen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het is niet per se dat het soepelder is geworden maar dat het systeem nu totaal anders is. Vroeger had je gewoon 4-5 uur wiskunde per week, 4 uur natuurkunde per week en 4 uur scheikunde per week als je een betastudie wilde gaan doen. Nu is het daar nog maar de helft van. In plaats van 7 vakken volgen leerlingen nu iets van 10-13. Je kunt dan niet verwachten om op hetzelfde niveau examens af te nemen als leerlingen letterlijk maar de helft minder lesuren hebben.
Het is anders, heel anders. En ja.. de klaagcultuur eist wel z'n tol. Blijf maar zeuren, dan maken ze het makkelijker..
En behalve dat.. het wordt minder gewaardeerd naar mijn idee. Zulke uitspraken worden namelijk wel 9 uit de 10 keer als elitair bestempeld!
En ach.. ja.. ik dacht als 12 jarig bruggertje eerlijk gezegd dat ik het voor de verandering eens echt moeilijk zou krijgen.. maar jammer genoeg is dat niet gebeurd.
Dat is dus mijn punt. Ik had ook zes jaar lang weinig uit kunnen voeren en dan was ik zeer waarschijnlijk alsnog geslaagd. Gelukkig heb ik motivatie om wat te doen omdat ik geneeskunde wil gaan studeren.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
En ach.. ja.. ik dacht als 12 jarig bruggertje eerlijk gezegd dat ik het voor de verandering eens echt moeilijk zou krijgen.. maar jammer genoeg is dat niet gebeurd.
Lastig is iets anders dan iets waarvoor je 70 uur in de week bezig bent. Op het moment dat je écht geen tijd meer hebt voor andere dingen, zit je dan niet gewoon een niveau te hoog?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:11 schreef JApieman het volgende:
[..]
Is toch fijn dat het niet lastig voor je is, heb je meer tijd voor andere dingen.
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:12 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Dat is dus mijn punt. Ik had ook zes jaar lang weinig uit kunnen voeren en dan was ik zeer waarschijnlijk alsnog geslaagd. Ik vind dat op het hoogste niveau onderwijs niemand op die manier zou moeten kunnen slagen, anders is het niveau gewoon te laag. Bovendien biedt het dan op middelgrote en grote scholen dan geen uitdaging voor mensen zoals jij en ik, en juist die uitdaging stimuleert je om het best uit jezelf te halen. (zie hier het voordeel van een kleinschalige school)
[..]
Lastig is iets anders dan iets waarvoor je 70 uur in de week bezig bent.
Ja, dat vind ik ook, ik heb redelijk wat mensen bij mij op school en die leren zich kapot en halen nog lagere cijfers dan ik terwijl ik al 6 jaar lang niks doe. Ik vind dat die dan beter havo kunnen gaan doen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:12 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Dat is dus mijn punt. Ik had ook zes jaar lang weinig uit kunnen voeren en dan was ik zeer waarschijnlijk alsnog geslaagd. Ik vind dat op het hoogste niveau onderwijs niemand op die manier zou moeten kunnen slagen, anders is het niveau gewoon te laag. Bovendien biedt het dan op middelgrote en grote scholen dan geen uitdaging voor mensen zoals jij en ik, en juist die uitdaging stimuleert je om het best uit jezelf te halen. (zie hier het voordeel van een kleinschalige school)
[..]
Lastig is iets anders dan iets waarvoor je 70 uur in de week bezig bent. Op het moment dat je écht geen tijd meer hebt voor andere dingen, zit je dan niet gewoon een niveau te hoog?
Daarom. Als het onderwijs moeilijker zou worden zouden mensen die nu geen flikker uitvoeren op VWO iets moeten gaan doen, en mensen die zich nu uit de naad werken naar havo gaan. Klinkt misschien hard voor die mensen (want ze halen geen VWO diploma) maar als de niveau's op middelbare scholen verschuiven past de maatschappij (wat betreft de houding tegenover verschillende onderwijstypen) zich daar vanzelf op aan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:14 schreef JApieman het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat vind ik ook, ik heb redelijk wat mensen bij mij op school en die leren zich kapot en halen nog lagere cijfers dan ik terwijl ik al 6 jaar lang niks doe. Ik vind dat die dan beter havo kunnen gaan doen.
Ja precies. Bij ons op school passen ze ook gewoon telkens de normering aan als de cijfers te laag uitvallen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:16 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Daarom. Als het onderwijs moeilijker zou worden zouden mensen die nu geen flikker uitvoeren op VWO iets moeten gaan doen, en mensen die zich nu uit de naad werken naar havo gaan. Klinkt misschien hard voor die mensen (want ze halen geen VWO diploma) maar als de niveau's op middelbare scholen verschuiven past de maatschappij (wat betreft de houding tegenover verschillende onderwijstypen) zich daar vanzelf op aan.
Dat is helaas niet alleen bij jouw school het geval, het is in de hele onderwijscultuur geslopen. Kijk naar de manier waarop het CITO/CvE de normering van het centraal examen opstelt: achteraf, op basis van het gemiddelde aantal behaalde punten. Als je erover nadenkt is dat gewoon belachelijk, want dan is er dus een vast percentage wat een onvoldoende moet halen en niet een bepaald niveau wat behaald moet worden.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:17 schreef JApieman het volgende:
[..]
Ja precies. Bij ons op school passen ze ook gewoon telkens de normering aan als de cijfers te laag uitvallen.
Natuurlijk is het fijn om zo behandeld te worden, maar als het niveau een stuk hoger zou liggen zou je ook tevreden zijn met een 7. Ik zou althans blij zijn als ik een 7 haal als het gemiddelde tussen een 4,5-5,5 ligt.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik merk zelf stiekem alleen wel dat je er aan gewend raakt.. om zo behandeld te worden en dat het ergens stiekem toch ook wel fijn is, ironisch genoeg.![]()
Wij hebben bijvoorbeeld een docent die ondanks vernieuwde tweede fase gewoon een x aantal opgaven uit de jaren 80 uitkiest en verwacht dat wij die kunnen maken. En ach, als het gemiddelde een tussen een 4,5-5,5 ligt.. dan hebben jullie gewoon niet goed geleerd en zijn jullie nog niet goed genoeg.
Dat doet ergens toch wel pijn om het zo hard te horen.Ook al is het veel beter en heb je er veel meer aan.
Succes!quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:26 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik ga slapen! Even nog nog een paar uurtjes slaap pakken, moet om 7 uur weer op voor m'n Latijn CE. Wish me luck! (Heb het voor het eerst in een lange tijd ook echt nodig.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |