abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112140982
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 20:58 schreef zoodan het volgende:
Snapt iemand wat er helemaal onderaan staat? Ik wist niet dat er logica zat in die molecuulformule..?

[ afbeelding ]
Nekhernia krijg ik van dit soort scans :P
pi_112140985
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 20:57 schreef metanite het volgende:

[..]

Bij mij ook spannend hoor:P maar kan wib nog altijd herkansen en dan een 8 halen. Als ik in een keer slaag word het denk een lange nacht :7
haha ja precies!!
pi_112141034
quote:
Snapt iemand wat er helemaal onderaan staat? Ik wist niet dat er logica zat in die molecuulformule..?

[ afbeelding ]
Deze heb ik ook geprobeerd, ik snapte het ook niet dus ik ga morgen nog even naar mn leraar
pi_112141045
quote:

[ afbeelding ]
Wat is je vraag nou precies?
pi_112141334
Onderaan staat de vraag "is de molecuulformule NOCl of ONCl"

Maar ik snap niet hoe je dit kunt zien..?

(haha sorry dat hij schuin is, op mijn computer staat hij gewoon rechtop..?)
pi_112141408
Hoe bedoel je, kun je niet zien.. ?
Hala Madrid.
pi_112141450
Volgens mij zit je met het probleem dat je niet snapt hoe zo'n massaspectrometer werkt:

Dat ding meet namelijk ook 'bindingen' in een molecuul en niet alleen hele moleculen. Bij H2O zou je bijvoorbeeld niet alleen een piek zijn bij H2O maar ook bij HO (omdat in de structuurformule een O aan een H vast zit) maar bijvoorbeeld niet bij HH want die zijn niet aan elkaar gebonden.

Er stond: Je weet dat er 1 Cl, 1 N en 1 O is.

De vraag was: zitten O aan de Cl vast of zitten de N aan de Cl vast?

Als de O an de Cl vast zit zou je een piek moeten zien bij O + Cl = 16 + 35 = 53
En bij N aan de Cl: N + Cl = 14 + 35 = 51

Er zit echter geen piek bij m/z = 53, dus er bestaat geen binding OCl, er is wel een m/z = 51 welke overeenkomt met een binding NCl.
pi_112141466
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:07 schreef MissEll het volgende:
Hoe bedoel je, kun je niet zien.. ?
Ik snap de hele vraag al niet, er wordt een vraag gesteld maar ik snap niet wat je moet doen
pi_112141535
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:08 schreef Lilliesleaf het volgende:
Volgens mij zit je met het probleem dat je niet snapt hoe zo'n massaspectrometer werkt:

Dat ding meet namelijk ook 'bindingen' in een molecuul en niet alleen hele moleculen. Bij H2O zou je bijvoorbeeld niet alleen een piek zijn bij H2O maar ook bij HO (omdat in de structuurformule een O aan een H vast zit) maar bijvoorbeeld niet bij HH want die zijn niet aan elkaar gebonden.

Er stond: Je weet dat er 1 Cl, 1 N en 1 O is.

De vraag was: zitten O aan de Cl vast of zitten de N aan de Cl vast?

Als de O an de Cl vast zit zou je een piek moeten zien bij O + Cl = 16 + 35 = 53
En bij N aan de Cl: N + Cl = 14 + 35 = 51

Er zit echter geen piek bij m/z = 53, dus er bestaat geen binding OCl, er is wel een m/z = 51 welke overeenkomt met een binding NCl.
aaah ik zie hem! thanks!!
pi_112141606
Oh, je begrijpt t al zie ik.. 8)7

Goedzo! :P
Hala Madrid.
pi_112141683
OCl zit niet in het spectrum. Als De formule NOCl zou zijn Zou dit wel moeten. Want dit is als het ware een brokstuk van dit molecuul (en die brokstukken zitten allemaal in het spectrum).
pi_112142276
Jep! Ik had dit echter niet gezocht achter een molecuulformule want ik wist niet dat die volgorde ook aangaf dat ze met elkaar gebonden waren zegmaar.
pi_112142299
Dát wist ik ook nog niet..
Hala Madrid.
pi_112142553
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:23 schreef zoodan het volgende:
Jep! Ik had dit echter niet gezocht achter een molecuulformule want ik wist niet dat die volgorde ook aangaf dat ze met elkaar gebonden waren zegmaar.
Kijk uit wat je nu zegt! Want dat is ook niet zo! De molecuulformule zegt niks over de manier waarop ze verbonden zijn.. neem.. glucose als voorbeeld met formule C6H12O6

Dit is een van de structuurformules van glucose:

Je kunt glucose net zo goed schrijven als H12O6C6 en het is dan nog steeds glucose.
pi_112142603
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:28 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Kijk uit wat je nu zegt! Want dat is ook niet zo! De molecuulformule zegt niks over de manier waarop ze verbonden zijn.. neem.. glucose als voorbeeld met formule C6H12O6

Dit is een van de structuurformules van glucose:

[ afbeelding ]

Je kunt glucose net zo goed schrijven als H12O6C6 en het is dan nog steeds glucose.
daarom was die vraag op dat blad ook raar gesteld.
pi_112142662
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:29 schreef dramatic het volgende:

[..]

daarom was die vraag op dat blad ook raar gesteld.
Welk cijfer moet je ongeveer halen?
Hala Madrid.
pi_112142741
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 20:59 schreef Joeyhill het volgende:

[..]

Thanks! En ontstaan bij beide de beginproducten weer?
Ja! :)
pi_112142759
Mijn probleem met scheikunde: Ik weet meer dan de stof en daarom kan ik niet meer 'makkelijk' denken. Ik ben dan altijd op zoek naar oplossingen die naar mijn idee al makkelijk zijn, maar die alweer 3x zo moeilijk zijn als het antwoord waar ze naar op zoek zijn. Met als gevolg: Je komt niet op het goede antwoord.
pi_112143010
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:32 schreef Lilliesleaf het volgende:
Mijn probleem met scheikunde: Ik weet meer dan de stof en daarom kan ik niet meer 'makkelijk' denken. Ik ben dan altijd op zoek naar oplossingen die naar mijn idee al makkelijk zijn, maar die alweer 3x zo moeilijk zijn als het antwoord waar ze naar op zoek zijn. Met als gevolg: Je komt niet op het goede antwoord.
Alleen maar dingen beredeneren vanuit informatie uit de Binas en de tekst, de rest erbuiten houden?
pi_112143106
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:37 schreef Apostrof het volgende:

[..]

Alleen maar dingen beredeneren vanuit informatie uit de Binas en de tekst, de rest erbuiten houden?
Zie daar mijn probleem, ik het antwoord is altijd A + B = C ... mijn hoofd doet: Het antwoord is A + B + EDG en je moet ook rekeningen houden met F..

Wat meestal in de praktijk ook zo is.. alleen niet.. wat betreft eindexamens. :P
pi_112143350
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:39 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Zie daar mijn probleem, ik het antwoord is altijd A + B = C ... mijn hoofd doet: Het antwoord is A + B + EDG en je moet ook rekeningen houden met F..

Wat meestal in de praktijk ook zo is.. alleen niet.. wat betreft eindexamens. :P
Echt alleen maar beredeneren met behulp van informatie uit de tekst + Binas + kennis uit klas 4 :P? Lukt het echt niet de knop even uit te zetten ?
pi_112143473
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:39 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

haha hoe kom je aan al die kennis dan?
pi_112143532
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:30 schreef MissEll het volgende:

[..]

Welk cijfer moet je ongeveer halen?
zo hoog mogelijk :P een 5 eigenlijk wel
pi_112143664
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:47 schreef zoodan het volgende:

[..]

haha hoe kom je aan al die kennis dan?
Ten eerste gewoon aanleg voor beta's en dat ik scheikunde ga studeren, vrienden heb die scheikunde studeren.. veel met hun praat over hoe en wat, af en toe mee ga naar een college.. etc.

(en omdat onze docenten nooit iets écht structureel hebben uitgelegd en ik daarom geen basis heb om op terug te vallen, als in, stap a leidt tot b leidt tot c en dan STOP! Alles wat ik dus weet is meer via.. die vrienden dan via school :P)
pi_112143708
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 21:48 schreef dramatic het volgende:

[..]

zo hoog mogelijk :P een 5 eigenlijk wel
Hmm, oke, een 5 moet zeker lukken!
Succes morgen :P
Hala Madrid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: