In dat geval is een overeenkomst nietig. En bovendien zou je zo'n afspraak met de openbaar aanklager gemaakt moeten hebbenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:06 schreef MCH het volgende:
Voorbeeld C: iemand pleegt een moord...bla bla
Dit soort dingen gebeuren contractueel al een lange tijd, alleen is dat in de meeste gevallen al vastgelegd voordat het gebeurd (vooral in de media, waar je je rechten vaak moet opgeven door een papiertje te tekenen dat $bedrijf alles met je beelden mag doen waar ze zin in hebben).quote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:08 schreef MWP het volgende:
[..]
In dat geval is een overeenkomst nietig. En bovendien zou je zo'n afspraak met de openbaar aanklager gemaakt moeten hebben![]()
De vraag is dus of iemand te laten afzien van aangifte grond voor nietigheid is
Buurman geeft zelf die rechten op door het in de eerste instantie aan te bieden om vergeven en te vergeten als TS bepaalde acties terugdraait, dit mag TS best wel vast laten leggen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 10:57 schreef klusfoobje het volgende:
je kunt je buurman er niet aan houden.
Een contract waarbij een partij wettige rechten kwijt raakt is als ik me niet vergis nietig.
Zolang beiden die vrijwaringsverklaring hebben ondertekend kan hij je niks maken hoor.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 11:38 schreef klusfoobje het volgende:
je kunt alles vastleggen, maar je hebt geen enkele mogelijkheid om iets tegen buurman te ondernemen als deze alsnog besluit aangifte te doen en daar gaat het in dit geval om lijkt me
De rechter zou zich aan de overeenkomst tussen beide personen moeten houden en zijn uitspraak hierop moeten baseren. Tuurlijk, als die overeenkomst in elkaar steekt als een wurgcontract, kan hij deze nietig verklaren, maar in de meeste gevallen zou hij moeten oordelen dat beide partijen bij volle verstand een contract hebben ondertekend. Bij een contract maakt niet uit of het particulier <-> particulier of bedrijf <-> particulier is, maar of beide partijen het met het volle verstand hebben getekend.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 12:17 schreef klusfoobje het volgende:
Ik ben bang dat je je daar nog wel in zou kunnen vergissen... Het staat natuurlijk wel vreemd als die buurman aangifte gaat doen en zo'n afspraak heeft gemaakt, maar je kunt er niets tegen doen, en dat is de vraag...
als ik me niet vergis is de aangifte een strafrechtelijk verhaal en de overeenkomst een civiel verhaal. Buurman heeft het recht aangifte te doen. Wat wil je daar dan tegen ondernemen ? hem civiel rechtelijk voor de rechtbank slepen ? Meneer de rechter, de buurman heeft aangifte gedaan en dat mocht hij niet meer doen obv de afspraak... wat denk je dat die rechter zegt ?
Die strafrechter zal dus niet - met de overeenkomst in zijn hand - oordelen dat het feit (diefstal en inbraak) bewezen is maar alsnog tot ontslag van alle rechtsvervolging overgaan?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 12:17 schreef klusfoobje het volgende:
Ik ben bang dat je je daar nog wel in zou kunnen vergissen... Het staat natuurlijk wel vreemd als die buurman aangifte gaat doen en zo'n afspraak heeft gemaakt, maar je kunt er niets tegen doen, en dat is de vraag...
als ik me niet vergis is de aangifte een strafrechtelijk verhaal en de overeenkomst een civiel verhaal. Buurman heeft het recht aangifte te doen. Wat wil je daar dan tegen ondernemen ? hem civiel rechtelijk voor de rechtbank slepen ? Meneer de rechter, de buurman heeft aangifte gedaan en dat mocht hij niet meer doen obv de afspraak... wat denk je dat die rechter zegt ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |