abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111861944
Ik vroeg mij laatst af of het mogelijk is om met een rechtspersoon af te spreken dat die geen aangifte tegen de ander doet tegen een bepaald delict. Het gaat dan om bijvoorbeeld:

Voorbeeld A: Stel ik sla het ruitje van de buurman in en steel zijn ipod. Hij ziet dit en belt bij mij aan en zegt "Als je me die ipod teruggeeft en een nieuw ruitje zet doe ik geen aangifte". Als wij dit op papier vastleggen, zou ik mijn buurman hier dan aan kunnen houden?

Voorbeeld B: Een medewerker van een retailwinkel steelt een product (bijv. Elektrische tandenborstel bij de Etos). De baas ziet dit en zegt; "Als je 'm teruggeeft, en aanstaande zondag extra werkt praten we nergens meer over". Dit leggen ze vast op papier. Kan de medewerker zijn/haar baas hier dan aan houden?

Het gaat er dus eigenlijk om of je iemand d.m.v. een contract kunt laten afzien van het doen van aangifte of dat het opnemen van zo'n clausule leidt tot nietigheid van de overeenkomst. Mijn vraag is dus eigenlijk: kan dit, of is er van rechtswege ergens gemeld dat je iemand nooit zijn/haar recht op het doen van aangifte kunt, tsja, afkopen?
pi_111861966
Voorbeeld C: iemand pleegt een moord...bla bla :P
pi_111862021
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:06 schreef MCH het volgende:
Voorbeeld C: iemand pleegt een moord...bla bla :P
In dat geval is een overeenkomst nietig. En bovendien zou je zo'n afspraak met de openbaar aanklager gemaakt moeten hebben :P

De vraag is dus of iemand te laten afzien van aangifte grond voor nietigheid is :)
pi_111866786
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:08 schreef MWP het volgende:

[..]

In dat geval is een overeenkomst nietig. En bovendien zou je zo'n afspraak met de openbaar aanklager gemaakt moeten hebben :P

De vraag is dus of iemand te laten afzien van aangifte grond voor nietigheid is :)
Dit soort dingen gebeuren contractueel al een lange tijd, alleen is dat in de meeste gevallen al vastgelegd voordat het gebeurd (vooral in de media, waar je je rechten vaak moet opgeven door een papiertje te tekenen dat $bedrijf alles met je beelden mag doen waar ze zin in hebben).

Zolang het contractueel is vastgelegd dat de kous af is gedaan, mogen er geen sancties meer volgen op dat conflict, mits deze sancties zijn genoteerd. Je kan jezelf bijvoorbeeld dus wel indekken met dat de tegenpartij niet naar de politie stapt om aangifte te doen, maar zorg er dan ook voor dat de tegenpartij ook geen rechtzaak kan aanspannen.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:57:56 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_111868149
je kunt je buurman er niet aan houden.

Een contract waarbij een partij wettige rechten kwijt raakt is als ik me niet vergis nietig.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_111868908
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:57 schreef klusfoobje het volgende:
je kunt je buurman er niet aan houden.

Een contract waarbij een partij wettige rechten kwijt raakt is als ik me niet vergis nietig.
Buurman geeft zelf die rechten op door het in de eerste instantie aan te bieden om vergeven en te vergeten als TS bepaalde acties terugdraait, dit mag TS best wel vast laten leggen.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:38:00 #7
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_111869776
je kunt alles vastleggen, maar je hebt geen enkele mogelijkheid om iets tegen buurman te ondernemen als deze alsnog besluit aangifte te doen en daar gaat het in dit geval om lijkt me
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_111870806
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:38 schreef klusfoobje het volgende:
je kunt alles vastleggen, maar je hebt geen enkele mogelijkheid om iets tegen buurman te ondernemen als deze alsnog besluit aangifte te doen en daar gaat het in dit geval om lijkt me
Zolang beiden die vrijwaringsverklaring hebben ondertekend kan hij je niks maken hoor.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 12:17:20 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_111871356
Ik ben bang dat je je daar nog wel in zou kunnen vergissen... Het staat natuurlijk wel vreemd als die buurman aangifte gaat doen en zo'n afspraak heeft gemaakt, maar je kunt er niets tegen doen, en dat is de vraag...

als ik me niet vergis is de aangifte een strafrechtelijk verhaal en de overeenkomst een civiel verhaal. Buurman heeft het recht aangifte te doen. Wat wil je daar dan tegen ondernemen ? hem civiel rechtelijk voor de rechtbank slepen ? Meneer de rechter, de buurman heeft aangifte gedaan en dat mocht hij niet meer doen obv de afspraak... wat denk je dat die rechter zegt ?
pi_111872633
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:17 schreef klusfoobje het volgende:
Ik ben bang dat je je daar nog wel in zou kunnen vergissen... Het staat natuurlijk wel vreemd als die buurman aangifte gaat doen en zo'n afspraak heeft gemaakt, maar je kunt er niets tegen doen, en dat is de vraag...

als ik me niet vergis is de aangifte een strafrechtelijk verhaal en de overeenkomst een civiel verhaal. Buurman heeft het recht aangifte te doen. Wat wil je daar dan tegen ondernemen ? hem civiel rechtelijk voor de rechtbank slepen ? Meneer de rechter, de buurman heeft aangifte gedaan en dat mocht hij niet meer doen obv de afspraak... wat denk je dat die rechter zegt ?
De rechter zou zich aan de overeenkomst tussen beide personen moeten houden en zijn uitspraak hierop moeten baseren. Tuurlijk, als die overeenkomst in elkaar steekt als een wurgcontract, kan hij deze nietig verklaren, maar in de meeste gevallen zou hij moeten oordelen dat beide partijen bij volle verstand een contract hebben ondertekend. Bij een contract maakt niet uit of het particulier <-> particulier of bedrijf <-> particulier is, maar of beide partijen het met het volle verstand hebben getekend.

Aangezien beide partijen tekenen, kun je er van uitgaan dat beide partijen een belang hebben in het verloop. Achteraf realiseren dat je belang niet zo geweldig is als je had gehoopt is gewoon dikke pech hebben, weet je het voor de volgende keer.

Wat buurman achteraf _wel_ kan doen, is dat contract aanvechten en het nietig laten verklaren, al zal dat niet zo gemakkelijk gaan. Mocht het alsnog lukken, dan mag buurman proberen je voor het hoofdvergrijp te laten pakken.
pi_111909192
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 12:17 schreef klusfoobje het volgende:

Die strafrechter zal dus niet - met de overeenkomst in zijn hand - oordelen dat het feit (diefstal en inbraak) bewezen is maar alsnog tot ontslag van alle rechtsvervolging overgaan?

Wat je zou in principe kunnen zeggen dat beide partijen de zaak in de minne geschikt hebben en dat veroordeling daarmee niet meer wenselijk is geworden.
pi_111912243
gaat de wet niet boven contracten ofzo??
pi_111912422
Delicten waarvoor aangifte moet worden gedaan zijn toch pas strafbaar als er aangifte wordt gedaan en anders niet. Wanneer jij zo'n contract ondertekent lijkt mij dat een aangifte geen kracht meer heeft aangezien er in een contract is opgesteld dat beide partijen al een compromis hebben gesloten.

In situatie A is er niks strafbaars gebeurt omdat er geen goed ontvreemd is, buurman is er namelijk mee akkoord gegaan. Het komt dan volgens mij neer op lenen. In situatie B precies hetzelfde.
pi_111918286
Grote kans dat de OvJ de zaak dan seponeert, omdat je toch al genoeg bent gestraft. Het strafrecht geldt trouwens als laatste middel, als de zaak op deze, privaatrechtelijke, manier wordt opgelost geniet dat zelfs de voorkeur lijkt mij!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_111942084
Het Openbaar Ministerie heeft in Nederland het vervolgingsmonopolie. Het is dus niet aan jou, de buurman of je moeder om een bepaald feit te gaan vervolgen. Uitzondering zijn natuurlijk de klachtdelicten waarbij vervolging pas plaats vindt als het slachtoffer dat aangeeft. Maar ook dan kun je je buurman (of wie dan ook) niet weerhouden van het doen van aangifte, een dergelijke overeenkomst zal hoogstwaarschijnlijk in strijd zijn met de goede zeden, art. 3:40 lid 1 BW.
  donderdag 24 mei 2012 @ 12:04:39 #16
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_111964985
Ik heb wel eens zo'n ding moeten invullen bij een legerbasis (voor vakantiewerk: huurauto's afleveren). Met zoveel woorden stond daar dat als een militair me voor mijn kop zou slaan, ik geen rechtzaak zou beginnen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')