abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111765683
In verband met de aanschaf van een showroomkeuken dient er een afzuigkap gemonteerd te worden. Ik woon in een nieuwbouw appartement en het gat van de luchtafvoer zit op zo'n 80cm afstand van de kookplaat.

De afszuigkap zelf is een model wat eigenlijk gebruikt wordt voor kookeilanden.

Hoe is dit op te lossen ?
  zondag 20 mei 2012 @ 00:07:38 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_111765777
Met een platte 'pijp' naar het gat toe?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 20 mei 2012 @ 00:22:21 #3
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_111766495
80cm van de kookplaat?

Daar gaat nog wel zowat 50cm vanaf ivm de Lewinsky en hou je dus maar een 20cm over voor de Clinton zelf. Zoals Biogarde al zegt: gewoon een pijp naar boven, eventueel wegwerken in een behuizing.
  zondag 20 mei 2012 @ 08:41:47 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_111773029
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:05 schreef TheSteef het volgende:
In verband met de aanschaf van een showroomkeuken dient er een afzuigkap gemonteerd te worden. Ik woon in een nieuwbouw appartement en het gat van de luchtafvoer zit op zo'n 80cm afstand van de kookplaat.

De afszuigkap zelf is een model wat eigenlijk gebruikt wordt voor kookeilanden.

Hoe is dit op te lossen ?
mag je op dat gat een motorafzuiger aansluiten?
anders een recirculeersetje aanschaffen en je afvoerafzuiger ombouwen naar recirculeer-afzuiger. als je die al niet hebt.

een recirculeerafzuiger filtert de geurtjes eruit en blaast de schone lucht weer terug in de ruimte. Geen afvoer nodig dus.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 20 mei 2012 @ 08:52:51 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111773080
Ik heb ooit een pijp ingebouwd in een kanaal en toen daar omheen laten stucken.

Oude afvoer rechts:

Kanaal getimmerd en proefpassen pijp: Alleen de achterste is het geworden, de andere ligt er niet meer in.

Alles dicht gestuckt:

Schouw eronder en afzuigkap gemonteerd.
pi_111773173
dubbel post
pi_111773198
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 08:41 schreef lipje het volgende:

[..]

Goede vraag, als er op dat kanaal al een ventilator is aangesloten, mag er alleen een motorloze afzuigkap gebruikt worden

Hou wel rekening met zo'n recirculeerafzuigkap dat je regelmatig de koolstoffilters moet vervangen, anders blijft er van die schone lucht weinig over. Zo'n kap zou ik alleen toepassen als het echt niet anders kan
pi_111773433
Dank voor alle tips tot nu toe.
In de woning is een centraal afzuigsysteem aanwezig, er hoeft dus geen circulatiesysteem te worden gebruikt. Bovendien is de dure Miele designkap (DA5100D) niet geschikt voor recirculatie en oorspronkelijk bedoeld voor montage boven een eiland. Op het plaatje lijkt het er op dat de bovenkant van de schouw direct op een rond gat moet uitkomen. Is ook wel het mooiste.

Ik ben nieuwschierig of er boven dat plafond nog speelruimte zit. In dat geval is het een kwestie van gat graven en bestaande pijp verlengen, maar kun je daar dan makkelijk bij ? Is er voldoende speelruimte ? Iemand hier ervaring mee ?

Het beste alternatief lijkt mij een soort constructie van kunsstof buizen maken en dat voorzien van een houten kap. Is alleen niet zo mooi en een hoop werk, maar ook dat soort voorbeelden ben ik nog nergens tegen gekomen.
  zondag 20 mei 2012 @ 09:40:08 #9
14320 TR08
pi_111773450
Kun je geen hoekstukken en zo krijgen bij die kap/pijp?
pi_111773576
Wat voor plafond zit er in de keuken?
Is het beton, dan zijn de leidingen ingestort en is het verlengen bijna onmogelijk
Bij een verlaagd plafond met voldoende tussenruimte is het goed mogelijk het kanaal aan te passen, ik zou dat wel doen met de originele spirobuis in plaats van kunststof

ook zou je een RVS plat kanaal kunnen laten maken waarop alles aangesloten kan worden, in plaats van het originele aansluitsuk
pi_111773766
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 09:38 schreef TheSteef het volgende:
In de woning is een centraal afzuigsysteem aanwezig, er hoeft dus geen circulatiesysteem te worden gebruikt. Bovendien is de dure Miele designkap (DA5100D) niet geschikt voor recirculatie en oorspronkelijk bedoeld voor montage boven een eiland. Op het plaatje lijkt het er op dat de bovenkant van de schouw direct op een rond gat moet uitkomen. Is ook wel het mooiste.
Wat lipje bedoelt en waar je aan voorbij gaat: De afzuigkap die je beschrijft heeft een eigen motor van 280 Watt en zal dus zelf de lucht het afzuigkanaal inblazen. Als je in je appartement een centraalafzuigsysteem hebt deel je dat dus met de buren of in ieder geval met de andere ruimten in je huis. Als jij de afzuigkap dan aanzet blaas je jouw vettige lucht en geurtjes dus op z'n minst je eigen woonkamer of badkamer in en ook bij de buren. Daarom is bij een centraal afzuigsysteem alleen een motorloze afzuigkap toegestaan. De centrale ventilator zorgt voor een onderdruk waardoor uit alle aangesloten ruimten alleen lucht weggehaald wordt, maar niet ingeblazen kan worden.

Het alternatief zoals aangedragen is dus een reciruclatiesysteem zodat je geen gebruik maakt van het ventilatiekanaal maar toch je kookluchtjes kunt filteren.
pi_111773778
Oja: 2100 euro voor een afzuigkap????? Hallo Hey! Ik hoop dat je flink korting hebt gekregen :)
pi_111774122
@Coolmint Ik heb voor de hele keuken 8.800 ipv 20.000 betaald, met alles van Miele (vaatwas, 2 ovens, 2 warmhoudplaten, koelkast, afzuigkap, gasfornuis, Quooker) De apparatuur alleen al was in de goedkoopste webshops ruim 10.000 ;) 't is dan wel een showroomkeuken en dan krijg je dit soort gestuntel.

Verder over de centrale afzuiging... iedere woning heeft een centrale afzuiginstallatie die minimaal op stand 1 moet staan (lucht kan dus in feite maar 1 kant op) In de keuken zijn 2 aansluitingen beschikbaar... 1 voor de afzuikgap en 1 voor de keuken zelf. Het lijkt mij dat één van de 2 bestemd is voor een afzuigkap ! Ik zal dit hoe dan ook nog eens uitzoeken. Ben vanmiddag weer in de woning om te klussen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSteef op 20-05-2012 10:44:55 ]
pi_111774293
@TR08, mooi resultaat joh! Zelf gedaan ?
pi_111774417
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 10:34 schreef TheSteef het volgende:

Verder over de centrale afzuiging... iedere woning heeft een centrale afzuiginstallatie die minimaal op stand 1 moet staan (lucht kan dus in feite maar 1 kant op) In de keuken zijn 2 aansluitingen beschikbaar... 1 voor de afzuikgap en 1 voor de keuken zelf. Het lijkt mij dat één van de 2 bestemd is voor een afzuigkap ! Ik zal dit hoe dan ook nog eens uitzoeken. Ben vanmiddag weer in de woning om te klussen.
Heel duidelijk allemaal, kijk de beschrijving van de centrale afzuiginstallatie nog maar eens goed na,
in dit geval moet de afzuigkap motorloos zijn
pi_111774460
quote:
@Coolmint Ik heb voor de hele keuken 8.800 ipv 20.000 betaald, met alles van Miele (vaatwas, 2 ovens, 2 warmhoudplaten, koelkast, afzuigkap, gasfornuis, Quooker) De apparatuur alleen al was in de goedkoopste webshops ruim 10.000 ;) 't is dan wel een showroomkeuken en dan krijg je dit soort gestuntel.

@prijs: Dat zijn de betere kortingen!! Dan wil je inderdaad nog wel even gaan klussen om het passend te krijgen.

@aansluitingen: Dan is het geen probleem.
pi_111775373
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 09:38 schreef TheSteef het volgende:

[ afbeelding ]

Ik ben nieuwschierig of er boven dat plafond nog speelruimte zit. In dat geval is het een kwestie van gat graven en bestaande pijp verlengen, maar kun je daar dan makkelijk bij ? Is er voldoende speelruimte ? Iemand hier ervaring mee ?

Het beste alternatief lijkt mij een soort constructie van kunsstof buizen maken en dat voorzien van een houten kap. Is alleen niet zo mooi en een hoop werk, maar ook dat soort voorbeelden ben ik nog nergens tegen gekomen.
Je kan het doen met spiraliet kokers. Dan heb je een minimaal kokertje nodig langs het plafond. Daar kunnen dan meteen inbouw spotjes in.

Jeroentje.
  zondag 20 mei 2012 @ 12:23:38 #18
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_111776569
quote:
och je eigenlijke korting is dus ongeveer 6000 euro. De rest kreeg je toch al als korting.
quote:
Die twee afzuigpunten zijn er voor als je géén wasemkap op zou hangen, Dan moet er in de keuken extra lucht afgevoerd worden om toch het (kook)vocht af te voeren
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_111776794
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 12:23 schreef lipje het volgende:

[..]

och je eigenlijke korting is dus ongeveer 6000 euro. De rest kreeg je toch al als korting.

[..]

Die twee afzuigpunten zijn er voor als je géén wasemkap op zou hangen, Dan moet er in de keuken extra lucht afgevoerd worden om toch het (kook)vocht af te voeren
Dan zou ik toch zeker even kijken of de ene opening harder gaat zuigen als je de schakelaar hoger zet en dat de andere daar niet op reageert. Dan heb je kans dat die ene een passief kanaal is waar je een afzuigkap met motor op kunt zetten. Mocht dat niet zo zijn moet je echt geen afzuigkap met motor daar op aansluiten. Een afzuigkap met motor heeft veel meer power dan een centrale afzuiger en je krijgt de vette damp dan overal in huis waar je het niet wilt hebben.
  zondag 20 mei 2012 @ 12:48:02 #20
14320 TR08
pi_111777271
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 10:43 schreef TheSteef het volgende:
@TR08, mooi resultaat joh! Zelf gedaan ?
Zelf gedaan inderdaad. Stucwerk wel door de stukadoor.
pi_113488825
Zo... we zijn al weer een maand verder en heb het volgende bedacht.
Volgens Miele is de afzuigkap niet om te bouwen naar een exemplaar dat geschikt is voor recirculatie. Miele heeft wel een dergelijk model en zij vragen daar zelfs 300 euro extra voor, terwijl mijn onderzoek blijkt dat het enige verschil zit in een rooster aan de bovenkant (aan alle 4 de zijden zichtbaar, dus minder mooi).

Ik heb uiteindelijk een gat aan de achterkant gemaakt en de buis aan de binnenkant omgebogen. Daarnaast blijkt achter de klep boven het vetfilter precies genoeg ruimte te zijn voor het plaatsen van een origineel miele koolstoffilter en voila... het resultaat is mooier en goedkoper dan de recirculeerbare versie van Miele.

Om de boel af te werken heb ik een metaalbewerkbedrijf de opdracht gegeven om een constructie van RVS te bouwen zodat de boel mooi afgewerkt wordt en de stekker niet zichtbaar is en zodat de lucht die uitgeblazen wordt alsnog richting de centrale afvoer gestuurd wordt.

Zodra alles klaar is zal ik het eindresultaat posten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')