Voor biologie is het vooral handig om goed te weten wat er in BINAS staat en waar het te vinden is. Met die kennis en wat oppervlakkige kennis van de stof kom je echt heel ver. Kleine details worden niet of weinig gevraagd bij biologie, het gaat er vooral om dat je basisprincipes snapt en kunt toepassen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:11 schreef zoodan het volgende:
Ik stress em best wel voor biologie, de stof is best wel omvangrijk en zeker homeostase/DNA/zenuwstelsel/afweer vind ik best lastig. Ik moet minimaal een 4.8 halen.
In welke mate moet je de stof kennen om de 'inzichtvragen' van het examen te kunnen maken, ik weet namelijk nog echt niet de functie van elk hormoon/stoffen en de transcriptieshit van dna ect...
Dat geeft vertrouwen, echter heb ik al genoeg examenopgaves gezien over best gedetaileerde feiten over transcriptie met de lettervolgorde of weet ik wat :s, maar een 4,8 is dus goed te doen met globale kennis en inzicht?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:17 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Voor biologie is het vooral handig om goed te weten wat er in BINAS staat en waar het te vinden is. Met die kennis en wat oppervlakkige kennis van de stof kom je echt heel ver. Kleine details worden niet of weinig gevraagd bij biologie, het gaat er vooral om dat je basisprincipes snapt en kunt toepassen.
Ja precies dan wordt er bijvoorbeeld bij een grafiek over de hartslag gevraagd wanneer de hartspier zich begint aan te spannen, alleen dan wat moeilijker, heb ik toch best moeite mee vaak. Of over biomassa, dan weet je vaak niet wat er wel/niet bijhoort.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:22 schreef Nutkicker22 het volgende:
Het aflezen van de grafieken is voor mij vaak chinees. Hoe moet ik zo een vraag dan gaan aanpakken ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat betreft het leren; probeer je binas goed te kennen. Daar staat héél veel meer in dan je denkt, zeker wat betreft DNA staat daar bizar veel in. Ook bij de scheikunde hoofdstukken kan van DNA het e.e.a. terugvinden, meen ik me te herinneren. Probeer aan de hand van wat hierin staat, en wat je niet snapt de rest van je stof te lezen. Als je dan aan het einde alles nog een keer doorneemt kom je erachter dat 5/6 gewoon terug te vinden is of te herleiden is uit BINAS.
quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:34 schreef kirsten. het volgende:
Wat grafieken betreft, stappenplan:
1, Lees titel
2. Lees x as
3. Lees y as
4. kijk bij een paar punten wat er dus te zien is. Neemt x af bij Y? met hoeveel? Is het logaritmisch, is het normaal? Zijn er afwijkingen te zien?
Meestal kom je dan al een heel eind. Kijk ook vooral naar de eenheden op de assen, aangezien die je vaak informatie geven over de stof zelf en de vraag. (mM is bv concentratie, dus bv. opgeloste hoeveelheid stof in bloed oid. mmHg gaat over bloeddruk, dus bedenk wat er gebeurd met je bloeddruk in de 'reis' door het lichaam etc.)Thaanks!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat betreft het leren; probeer je binas goed te kennen. Daar staat héél veel meer in dan je denkt, zeker wat betreft DNA staat daar bizar veel in. Ook bij de scheikunde hoofdstukken kan van DNA het e.e.a. terugvinden, meen ik me te herinneren. Probeer aan de hand van wat hierin staat, en wat je niet snapt de rest van je stof te lezen. Als je dan aan het einde alles nog een keer doorneemt kom je erachter dat 5/6 gewoon terug te vinden is of te herleiden is uit BINAS.Is dna/afweer/homeostase trouwens zo moeilijk als het lijkt of valt het mee? Ben daar nooit echt goed in geweest namelijk (ook nooit echt goed voor geleerd dus ik kan het moeilijk inschatten
Tja, ik vind het niet moeilijk maar ik doe dan ook een biologische studie. Ik vond het over het algemeen vrij makkelijk te begrijpen. En zoals anderen al zeggen; het gaat om de basisprincipes die je niet in binas kan vinden. Veel details staan er gewoon in, al dan niet bij het scheikundegedeelte (daar staat geloof ik ook welke bases 2 of 3 waterstofbruggen hebben, ivm de chemische compositie van de bases)quote:Op zaterdag 19 mei 2012 00:46 schreef zoodan het volgende:
[..]
Thaanks!Is dna/afweer/homeostase trouwens zo moeilijk als het lijkt of valt het mee? Ben daar nooit echt goed in geweest namelijk (ook nooit echt goed voor geleerd dus ik kan het moeilijk inschatten
Er staat in ieder geval meer in en is dus meer bladeren, beschouw ik als een nadeel overigens.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:13 schreef zoodan het volgende:
ik binas, nog nooit biodata gezien, is dat fijn?
in de examens wordt soms ook verwezen naar tabellen in binas, dus dan moet je wel goed weten waar dat in biodata staat (;quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:08 schreef Xu het volgende:
Binas of Biodata? Ik ga voor de biodata denk ik
dat van een lysosoom klopt wel. een macrofaag 'engulft' de bacterie, waardoor er een holte ontstaat. Deze holte (fagosoom als ik het me goed herinner) fuseert vervolgens via een proces wat phagosome maturation heet met een aantal andere compartimenten, waaronder lysosomen. Uiteindelijk ontstaat er een compartiment waar het erg zuur is en waar een aantal enzymen in zitten die ervoor zorgen dat de bacterie afgebroken wordt.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:27 schreef zoodan het volgende:
Ik snap trouwens nog niet goed het verschil tussen macrofagen, lysosomen en fagocyten
Macrofagen zijn grote cellen die dode resten of bacterien kunnen insluiten en het ingesloten deel is dan een lysosoom (=blaasje)? Waar dan opeens enzymen inzitten die het kunnen verteren en dat proces heet fagocyteren?
Maar wat zijn fagocyten en hoe wat is een lysosoom wel want volgens mij heb ik het fout.
Ik geloof dat je sommige vragen iets te diep gaan. Ik zal m'n best doen om het uit te leggen maar ik betwijfel of alles relevant is voor VWO eindexamen bio.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 17:24 schreef zoodan het volgende:
Ik heb nog grote moeite met het begrijpen waar ribosomen ect voor zijn. Ik ga nu even proberen uit te leggen wat ik nu denk.
In dna zitten genen waarin info zit voor de bouw van eiwitten, deze eiwitten worden ook wel "enzymen" genoemd. De enzymen zorgen ervoor dat processen worden bevorderd. In ribosomen op het endoplasmatisch reticulum zit "RNA" dit is bijna hetzelfde als DNA, echter heeft RNA uracil ipv thymine. (waarom is dit?)
In het DNA in de chromosomen gaan door het enzym "DNA-polymerase" open in het midden (waarom gebeurt dit?), vervolgens komt er aan 1 van de losgemaakte strengen in de richting 3" naar 5" losse nucleotiden binden aan de streng en vervolgens gaat hij weer los (waarom?)
Dan is er dus een losse nieuwe gevormde streng, deze is precies hetzelfde als de andere streng uit het DNA, het verschil is dat er Uracil zit ipv thymine en er zit een ribose ipv desoxyribose aan??
Deze losse streng (=Messenger RNA?) gaat naar het endoplasmatisch reticulum en daar wordt hij weer gekopieerd of iets dergelijks??
En ergens in dat proces worden ook "introns" door splicing weggehaald op een of andere manier? (Waarom??)
Deze nieuwe eiwitten in de ribosomen gaan naar buiten de cel en dit zijn dan enzymen die processen bevorderen?
Waaaarom gebeurt dit allemaal?
Goed duidelijk verhaalquote:Op zaterdag 19 mei 2012 18:06 schreef kirsten. het volgende:
Kijk wat je van mijn verhaal in binas terug kan vinden, bekijk de plaatjes héél goed (want er staat gigantisch veel informatie in, maar die moet je er wel uit kunnen halen). Ik denk dat je 5/6 van wat ik hier heb getypt uiteindelijk ook in binas terug kan vinden![]()
Thaaaanks!quote:Op zaterdag 19 mei 2012 18:06 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Ik geloof dat je sommige vragen iets te diep gaan. Ik zal m'n best doen om het uit te leggen maar ik betwijfel of alles relevant is voor VWO eindexamen bio.
DNA is een code voor alles wat er in het mensenlichaam zit; uiteindelijk komt het neer op eiwitten. Dit kan een enzym zijn (bv. DNA polymerase, dat is ook een enzym) maar dit kan ook een signaaltransductor zijn (bv. een receptor op een celmembraan).
Om zichzelf te kopiëren gebruikt DNA DNA-polymerase. Dit is een enzym wat in een groot complex werkt. Hier zit bijvoorbeeld ook helicase in, een enzym wat ervoor zorgt dat de waterstofbruggen tussen het DNA opengebroken worden (zo gaat het DNA dus plaatselijk uit elkaar). Vervolgens wordt DNA-polymerase tussen de twee strengen ingeplaatst, en kan het de tegenovergestelde bases incorporeren. Dit gebeurd met de normale bases, dus A, T, C en G. vervolgens werkt DNA polymerase de hele streng af (en de andere streng natuurlijk) en voila, DNA is gekopiëerd. Dit gebeurd bijvoorbeeld in de replicatiefase (S-fase) van de celdeling.
Je hebt ook nog de situatie waarin het DNA wordt afgelezen om een eiwit van te maken. Hiervoor heeft het een tussenvorm nodig; het RNA. RNA is inderdaad bijna hetzelfde als DNA, behalve dat het een andere suikergroep heeft in zijn keten, en het heeft inderdaad een U in plaats van een T. Ook is RNA enkelstrengs, waar DNA dubbelstrengs is (dubbele helixfiguur). Dit gebeurd door RNA-polymerase; dit is een enzym wat dus RNA maakt. Het werkt hetzelfde als DNA-polymerase, alleen incorporeert het dus geen T, maar een U. het RNA-polymerasecomplex zorgt er voor dat het RNA niet 'tegen' het DNA aangeplakt zit, dus het leest heel plaatselijk af en er hangt als het ware een 'staart van RNA' achter de RNA-polymerase. Dit is het messenger RNA (mRNA). Als het gehele gen is afgelezen heb je een los mRNA met aan de 3'kant een poly-A staart en aan de 5' kant een cap. Dit is om te voorkomen dat het weer gelijk gedegradeerd wordt (los DNA en RNA wordt gelijk weer afgebroken in de cel).
mRNA is een aflezing van het gehele gen; er zitten dus nog zowel intronen als exonen in. De intronen worden eruit gehaald door middel van splicing. bepaalde enzymen herkennen knipplaatsen en splicen het mRNA tot zijn juiste vorm. De functie hiervan is dat er uit 1 gen met verschillende soorten splicing meerdere eiwitten zijn te maken.
het gesplicede mRNA vervolgt zijn weg naar het ribosoom. Het ribosoom zelf bestaat ook uit RNA (één van de aanwijzingen dat het leven op aarde moet zijn ontstaan met RNA als voorloper van DNA). het ribosoom heeft de eigenschap dat het het mRNA kan aflezen en de juiste aminozuren eraan kan hangen. mRNA bestaat uit codons; een 3-lettercode die samen staan voor een bepaald aminozuur. door deze specifieke sequentie kan maar 1 soort t-RNA (transfer-RNA) binden bij het ribosoom; namelijk diegene met het juiste aminozuur aan zijn kant. Het ribosoom zorgt er vervolgens voor dat de aminozuren aan elkaar worden gezet, en zo krijg je een eiwit. Dit eiwit kan natuurlijk nog wel worden gemodificeerd (post-translationele modificatie) door bijvoorbeeld suikergroepen erop te zetten, of andere chemische groepen. Dit is verder niet zo heel erg van belang maar het is dus een mogelijkheid.
De eiwitten die hieruit onstaan hebben natuurlijk een grote diversiteit aan functies. Een aantal eiwitten zijn enzymen die inderdaad celprocessen bevorderen (bijvoorbeeld in de citroenzuurcyclus). Maar er zijn ook eiwitten die aan hun sequentie herkend worden als zijnde een receptor voor het celmembraan, of als een hormoon wat uitgescheden moet worden en dus getransporteerd wordt door het Golgi-systeem naar de plek van bestemming.
De reden waarom dit allemaal gebeurd? Tsja, dat is nou eenmaal hoe het menselijk lichaam werkt. Ik kan hier nu een groot verhaal over evolutie gaan vertellen maar dat is niet zodanig van belang voor je eindexamen, dus focus je daar vooral niet op.
Kijk wat je van mijn verhaal in binas terug kan vinden, bekijk de plaatjes héél goed (want er staat gigantisch veel informatie in, maar die moet je er wel uit kunnen halen). Ik denk dat je 5/6 van wat ik hier heb getypt uiteindelijk ook in binas terug kan vinden![]()
Haha het is redelijk lang geleden dat we dit voor het laatst hebben gehad, bovendien ben ik niet de leerling die alleen maar 8-en staat. Maar ik zie ook bij mij medeleerlingen (ook op andere scholen) dat er eigenlijk nog heel veel moet worden geleerd voor de examens, niet perse omdat het nooit behandeld is maar omdat het lang geleden is/lastig is (ik vind dit iig best lastig)quote:Op zaterdag 19 mei 2012 18:14 schreef starla het volgende:
[..]
Goed duidelijk verhaal![]()
Niets ten nadele van jou hoor, maar als je 6 jaar biologie hebt gehad dan moet hetgeen wat jij net vertelde zo klaar als een klontje zijn. Wat heb je 6 jaar lang gedaan TS? Gezopen en gesnoven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |