of is dit niet praktisch, omdat je per mail verstuurt?quote:Ik hoop dat deze brief samen met mijn CV genoeg aanleiding biedt voor een vervolg in vorm van een gesprek.
Ik doe altijd de kale tekst van de sollicitatiebrief als body van de mail.quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:35 schreef slangpie het volgende:
thnx
en met het adres van mijn toekomstige baan, eerst de bedrijfsnaam, en dan regel eronder T.N.V. de persoon denk ik ofniet?
Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Dan heb ik mijn best gedaan om een nette brief samen te stellen met de juiste layout en dan pleur ik de tekst alsnog in de e-mail. Daarnaast heb ik het gevoel dat e-mails over het algemeen nog sneller/slechter worden gelezen dan een brief in de vorm van een PDF.quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:39 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Ik doe altijd de kale tekst van de sollicitatiebrief als body van de mail.
En dan de sollicitatiebrief nogmaals in een apart attachment (net als het cv), en die dan met alle toeters en bellen van ontvangersadresgegevens, datering en mijn volledige gegevens. Dat vind ik in de body van de mail niet staan.
Bedrijfsnaamquote:Op donderdag 17 mei 2012 10:35 schreef slangpie het volgende:
thnx
en met het adres van mijn toekomstige baan, eerst de bedrijfsnaam, en dan regel eronder T.N.V. de persoon denk ik ofniet?
De adressen zijn net andersom.quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:31 schreef mymoodfentje het volgende:
Beste blabla,
Graag wil ik solliciteren naar de functie van balbal gevonden op uw webste blablabla. Bijgevoegd treft u aan mijn c.v. en motivatiebrief.
Hopende spoedig van u te mogen horen.
MVG,
je naam.
In je brief begin je met jouw adres, dan die van je toekomstige baas, dan betreft: vacature blabla dan datum , dan beste <HR naam> dan je verhaal.
ohja 't is tav ipv tnvquote:
heb ik niet, is mij volgens mij ook niet zo geleerd?quote:
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/95quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:43 schreef slangpie het volgende:
[..]
ohja 't is tav ipv tnv
[..]
heb ik niet, is mij volgens mij ook niet zo geleerd?
Fossiel...quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:40 schreef Mallet het volgende:
Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Dan heb ik mijn best gedaan om een nette brief samen te stellen met de juiste layout en dan pleur ik de tekst alsnog in de e-mail. Daarnaast heb ik het gevoel dat e-mails over het algemeen nog sneller/slechter worden gelezen dan een brief in de vorm van een PDF.
mijn idee erachter is dat je de brief als bijlage doet, is dat men de brief makkelijker kan "opbergen" dus niet de mail zelf hoeven uitprinten oid, of moeten plakken in een word document.quote:Geachte heer Brug
graag wil ik solliciteren naar de functie technisch monteur gevonden op uw website www.mco-lichtenvoorde.nl.
bijgevoegd vindt u mijn sollicitatiebrief en CV.
ik hoop spoedig van u te horen.
met vriendelijke groet,
mijn naam
hoezo werkt fijner?quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:56 schreef Smoef het volgende:
Zet je CV nooit in PDF, maar in WORD. WORD lijkt onprofessioneler maar werkt veel fijner. De motivatiebrief kan wel gewoon in PDF
Prima toch! Denk alleen wel even aan een komma achter Brug en begin iedere nieuwe zin met een hoofdletter. Daarnaast even CV veranderen in kleine letters.quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:57 schreef slangpie het volgende:
ik heb nu dit in de email staan;
[..]
mijn idee erachter is dat je de brief als bijlage doet, is dat men de brief makkelijker kan "opbergen" dus niet de mail zelf hoeven uitprinten oid, of moeten plakken in een word document.
Lekker voor al diegenen die geen bakken met geld willen uitgeven aan gesloten software. Word documenten zijn een gesloten standaard die beperkt is tot kopers van Microsoft software.quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:56 schreef Smoef het volgende:
Zet je CV nooit in PDF, maar in WORD. WORD lijkt onprofessioneler maar werkt veel fijner. De motivatiebrief kan wel gewoon in PDF
Waarom niet allebei?quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:57 schreef slangpie het volgende:
mijn idee erachter is dat je de brief als bijlage doet, is dat men de brief makkelijker kan "opbergen" dus niet de mail zelf hoeven uitprinten oid, of moeten plakken in een word document.
Ook hier weer: Wat is de schade van de motivatie zowel in de PDF als in de EMail?quote:Op donderdag 17 mei 2012 12:48 schreef Piger het volgende:
Hoewel je brief in de mail pasten logischer lijkt, ben ik tot nu nog geen bedrijf tegen gekomen die dat graag had. De meeste bedrijven willen de brieven gewoon lekker uitprinten en op een stapel gooien, om ze vervolgens te filteren (of kopiëren naar een ipad, zoals ik laatst meemaakte).
In emails wordt je layout sowieso verneukt.
Ach doe normaal! Wat ben jij ontzettend oppervlakkig door te stellen dat je een sollicitatie weg zal gooien op basis van presentatie. Het gaat om de inhoud.quote:Samenvattend:
Zowel het gebrek aan inhoud in de EMail als het gebruik van een .DOC bestand zou bij mij resulteren in het weg gooien van de solicitatie.
De eerste selectie gaat helemaal niet op inhoud. De eerste selectie is 100% op presentatie. Nou is presentatie in principe ook inhoud. Ik werk in de IT en neem mensen aan die iets met IT moeten gaan doen. Als die niet snappen hoe om te gaan met EMail of standaarden dan is dit onderdeel van de presentatie dus ook al inhoud.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:15 schreef Smoef het volgende:
Ach doe normaal! Wat ben jij ontzettend oppervlakkig door te stellen dat je een sollicitatie weg zal gooien op basis van presentatie. Het gaat om de inhoud.
In PDF kun je notities net zo makkelijk mee printen. Daarnaast is het bestandsformaat van een PDF te beïnvloeden met keuzes en de standaard is kleiner dan een .DOC. Daarnaast is een .DOC bestand:quote:De enige reden dat ik heb aangeven dat je beter je CV in .doc kunt zetten is dat het door de personeelsfunctionarissen eventueel wijzigbaar zal zijn.
In pdf kun je wel notities aanmaken, maar die printen zich niet mee.
Daarnaast verbruikt het minder opslag op het moment dat je het op wilt slaan.
Ja en klopt geen reet van wat hij zegtquote:Op donderdag 17 mei 2012 18:33 schreef Mallet het volgende:
[..]
Het is het ene pleidooi na het andere
Een sollicitatie per faxquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:08 schreef Kumerian het volgende:
[..]
De eerste selectie gaat helemaal niet op inhoud. De eerste selectie is 100% op presentatie. Nou is presentatie in principe ook inhoud. Ik werk in de IT en neem mensen aan die iets met IT moeten gaan doen. Als die niet snappen hoe om te gaan met EMail of standaarden dan is dit onderdeel van de presentatie dus ook al inhoud.
Als ik 150 sollicitatie brieven krijg dan gaat de eerste schifting op presentatie. De eerste selectie gaat dus over de inhoud van de EMail en het formaat van het bijgeplakte bestand. De tweede selectie gaat op taalgebruik, zinsbouw en spelling: Nogsteeds presentatie dus. Pas daarna gaat het over de inhoud.
Daar hoef ik mij ook helemaal niet voor te schamen. Dat is namelijk altijd al zo geweest. Een sollicitatie per fax werd nooit zo serieus genomen als één per post. Een sollicitatie is altijd al op taalgebruik, zinsbouw en spelling beoordeeld.
[..]
In PDF kun je notities net zo makkelijk mee printen. Daarnaast is het bestandsformaat van een PDF te beïnvloeden met keuzes en de standaard is kleiner dan een .DOC. Daarnaast is een .DOC bestand:
- mogelijk besmet met mallware
- niet backward compatible
- niet standaard en dus niet door iedereen te lezen zonder geld uit te geven
Nogmaals; Probeer het niet in de IT. Op z'n minst verlaagd het je kansen.
En ik word uitgemaakt voor fossiel n.a.v. mijn reactie, ironisch of nietquote:Op donderdag 17 mei 2012 18:47 schreef Bananenbar het volgende:
[..]
Een sollicitatie per faxJe hebt de gouden tijden nog meegemaakt of niet?
http://www.carrieretijger(...)licitatie-via-e-mailquote:Op donderdag 17 mei 2012 18:48 schreef Mallet het volgende:
[..]
En ik word uitgemaakt voor fossiel n.a.v. mijn reactie, ironisch of niet
maarquote:Je maakt een bestand of twee bestanden, liefst in Word, met daarin je sollicitatiebrief en cv. Deze voeg je als attachment bij een e-mail. Deze e-mail bevat een begeleidende tekst voor je brief en cv.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:54 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Fossiel...
Even serieus.
We hebben het hier over EMail. Een nieuw medium. Dat moet je anders behandelen dan papier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |