abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:23:41 #1
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_111657030
Hallo

ik wil dus gaan solliciteren op deze functie:

http://www.mco-lichtenvoorde.nl/pagina/home/vacature.html

ik kan dus de sollicitatiebrief en CV per mail versturen.

maar moet ik dan onderaan de brief zetten:

quote:
Ik hoop dat deze brief samen met mijn CV genoeg aanleiding biedt voor een vervolg in vorm van een gesprek.
of is dit niet praktisch, omdat je per mail verstuurt?

en de sollicitatiebrief naar PDF doen, en dan net als de CV met een bijlage doen en in de mail hierna verwijzen, of de brief in de mail zelf zetten?

en hoe doe ik dat met de adressen bovenaan enzo? ik denk dat ik het laat staan, omdat waarschijnlijk de mail toch uitgeprint wordt?

bvd :)
nerovetsrethca
pi_111657179
Maak gewoon een brief alsof je hem per post ook zou versturen en dan inderdaad je cv er achteraan. Samen PDF van maken en gewoon in de e-mail een kort verhaaltje van.. bla bla graag solliciteer ik naar de functie x.. bijgevoegd mijn motivatie en cv.. zoiets.

En ik zet trouwens altijd in die laatste zin: ik vertrouw erop dat (...). Beetje zelfverzekerd mag wel :P. Maar dat zou ik gewoon in je brief laten staan en niet in de e-mail zetten.
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:31:45 #3
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_111657212
Beste blabla,

Graag wil ik solliciteren naar de functie van balbal gevonden op uw webste blablabla. Bijgevoegd treft u aan mijn c.v. en motivatiebrief.

Hopende spoedig van u te mogen horen.

MVG,

je naam.

In je brief begin je met jouw adres, dan die van je toekomstige baas, dan betreft: vacature blabla dan datum , dan beste <HR naam> dan je verhaal.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:35:25 #4
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_111657291
thnx :)

en met het adres van mijn toekomstige baan, eerst de bedrijfsnaam, en dan regel eronder T.N.V. de persoon denk ik ofniet? :)
nerovetsrethca
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:39:04 #5
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_111657369
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:35 schreef slangpie het volgende:
thnx :)

en met het adres van mijn toekomstige baan, eerst de bedrijfsnaam, en dan regel eronder T.N.V. de persoon denk ik ofniet? :)
Ik doe altijd de kale tekst van de sollicitatiebrief als body van de mail.
En dan de sollicitatiebrief nogmaals in een apart attachment (net als het cv), en die dan met alle toeters en bellen van ontvangersadresgegevens, datering en mijn volledige gegevens. Dat vind ik in de body van de mail niet staan.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_111657408
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:39 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Ik doe altijd de kale tekst van de sollicitatiebrief als body van de mail.
En dan de sollicitatiebrief nogmaals in een apart attachment (net als het cv), en die dan met alle toeters en bellen van ontvangersadresgegevens, datering en mijn volledige gegevens. Dat vind ik in de body van de mail niet staan.
Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Dan heb ik mijn best gedaan om een nette brief samen te stellen met de juiste layout en dan pleur ik de tekst alsnog in de e-mail. Daarnaast heb ik het gevoel dat e-mails over het algemeen nog sneller/slechter worden gelezen dan een brief in de vorm van een PDF.
pi_111657450
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:35 schreef slangpie het volgende:
thnx :)

en met het adres van mijn toekomstige baan, eerst de bedrijfsnaam, en dan regel eronder T.N.V. de persoon denk ik ofniet? :)
Bedrijfsnaam
T.a.v. de heer X.
Adres
pi_111657457
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:31 schreef mymoodfentje het volgende:
Beste blabla,

Graag wil ik solliciteren naar de functie van balbal gevonden op uw webste blablabla. Bijgevoegd treft u aan mijn c.v. en motivatiebrief.

Hopende spoedig van u te mogen horen.

MVG,

je naam.

In je brief begin je met jouw adres, dan die van je toekomstige baas, dan betreft: vacature blabla dan datum , dan beste <HR naam> dan je verhaal.
De adressen zijn net andersom.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:43:23 #9
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_111657493
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:41 schreef Mallet het volgende:

[..]

Bedrijfsnaam
T.a.v. de heer X.
Adres
ohja 't is tav ipv tnv
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:42 schreef Patroon het volgende:

[..]

De adressen zijn net andersom.
heb ik niet, is mij volgens mij ook niet zo geleerd?
nerovetsrethca
pi_111657512
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:43 schreef slangpie het volgende:

[..]

ohja 't is tav ipv tnv

[..]

heb ik niet, is mij volgens mij ook niet zo geleerd?
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/95

"Als de gegevens van de afzender niet voorgedrukt zijn, komen die vóór de gegevens van de geadresseerde".

Je begint inderdaad met je eigen adresgegevens.
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:44:40 #11
296997 Smoef
They keep me rollin'
pi_111657533
Ik zou de "brief" in de mail zetten en afsluiten dat je hoopt verdere motivatie en ambitie toe te kunnen lichten in een gesprek.
En nogmaals de motivatiebrief als bijlage te doen (deze kunnen zij doormailen, zonder dat het onverzorgd in een mail staat)
pi_111657785
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:40 schreef Mallet het volgende:
Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Dan heb ik mijn best gedaan om een nette brief samen te stellen met de juiste layout en dan pleur ik de tekst alsnog in de e-mail. Daarnaast heb ik het gevoel dat e-mails over het algemeen nog sneller/slechter worden gelezen dan een brief in de vorm van een PDF.
Fossiel... :P

Even serieus.

We hebben het hier over EMail. Een nieuw medium. Dat moet je anders behandelen dan papier. De EMail is het bericht, niet de attachment. Je solicitatiebrief *hoort* dus in de EMail aangezien dat het bericht is wat je over wilt brengen. De attachment is een bijlage bij je bericht. Als je van de attachment het bericht maakt, waarom zou je dan EMail gebruiken? Dan kun je net zo goed een MMS sturen of een fax.

Als je bang bent dat de EMail niet gelezen wordt, voeg dan de brief nogmaals toe als attachment maar zorg dat de EMail op zichzelf al het juiste bericht over brengt.

Daarnaast: Als je EMail gebruikt, wat is dan de waarde van het fysieke adres nog? Het fysieke adres is helemaal niet meer relevant en heeft dus ook geen plaats meer. Noch in de body van de mail, noch in één van de attachments. De enige reden dat je éigen adres waarde heeft is dat je reistijd van belang kan zijn voor de solicitatie. Het adres van het bedrijf is noch interessant, noch erg waardevol aangezien veel bedrijven tegenwoordig meerdere locaties hebben en mensen niet meer locatiegebonden werken.

Ofwel:
Solicitatie-/motivatie text in de body van de EMail.
Zelfde text én CV in 1 PDF als attachment.
Adres van het bedrijf = EMail adres waar je naartoe mailt.
Eigen adres: Alleen bij personalia, niet bovenaan de brief.

Laten we ophouden met oude gewoonten in stand te houden en gewoon eens gaan kijken naar hoe het beter kan. Soliciteren via EMail is de nieuwe standaard en die heeft andere mogelijkheden en prioriteiten dan we per brief hadden.
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:56:20 #13
296997 Smoef
They keep me rollin'
pi_111657833
Zet je CV nooit in PDF, maar in WORD. WORD lijkt onprofessioneler maar werkt veel fijner. De motivatiebrief kan wel gewoon in PDF
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:57:52 #14
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_111657874
ik heb nu dit in de email staan;

quote:
Geachte heer Brug

graag wil ik solliciteren naar de functie technisch monteur gevonden op uw website www.mco-lichtenvoorde.nl.
bijgevoegd vindt u mijn sollicitatiebrief en CV.

ik hoop spoedig van u te horen.

met vriendelijke groet,

mijn naam
mijn idee erachter is dat je de brief als bijlage doet, is dat men de brief makkelijker kan "opbergen" dus niet de mail zelf hoeven uitprinten oid, of moeten plakken in een word document.
nerovetsrethca
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:58:40 #15
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_111657898
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:56 schreef Smoef het volgende:
Zet je CV nooit in PDF, maar in WORD. WORD lijkt onprofessioneler maar werkt veel fijner. De motivatiebrief kan wel gewoon in PDF
hoezo werkt fijner?

de toekomstige werkgever hoeft toch geen aanpassingen te doen in mijn CV?

en een notitie maken kan ook in pdf.
nerovetsrethca
pi_111657999
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:57 schreef slangpie het volgende:
ik heb nu dit in de email staan;

[..]

mijn idee erachter is dat je de brief als bijlage doet, is dat men de brief makkelijker kan "opbergen" dus niet de mail zelf hoeven uitprinten oid, of moeten plakken in een word document.
Prima toch! Denk alleen wel even aan een komma achter Brug en begin iedere nieuwe zin met een hoofdletter. Daarnaast even CV veranderen in kleine letters.
pi_111658090
Ik begrijp wat je met je formulering in de quote bedoeld, maar ik vind het eerlijk gezegd wel erg timide. Ik zou toch overwegen iets als 'graag licht ik een en ander in een persoonlijk gesprek toe' of zoiets te kiezen.

Verder die adresgegevens inderdaad weglaten.Het is een mail, geen brief.

Wat je ook kiest: succes :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:06:44 #18
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_111658124
thnx :)
nerovetsrethca
pi_111661361
Hoewel je brief in de mail pasten logischer lijkt, ben ik tot nu nog geen bedrijf tegen gekomen die dat graag had. De meeste bedrijven willen de brieven gewoon lekker uitprinten en op een stapel gooien, om ze vervolgens te filteren (of kopiëren naar een ipad, zoals ik laatst meemaakte).
In emails wordt je layout sowieso verneukt.

Dit soort dingen zet ik ook niet in mijn brief:
"Bedrijfsnaam
T.a.v. de heer X.
Adres"

Als je met mail werkt is het niet relevant wat hun adres is, je weet toch dat het bij het juiste emailadres is aangekomen. Je eigen adres onderaan kan eventueel nog handig zijn omdat er bedrijven zijn, die afwijzingsbrieven toch nog graag per post sturen.
Eerst denken, dan typen
pi_111662071
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:56 schreef Smoef het volgende:
Zet je CV nooit in PDF, maar in WORD. WORD lijkt onprofessioneler maar werkt veel fijner. De motivatiebrief kan wel gewoon in PDF
Lekker voor al diegenen die geen bakken met geld willen uitgeven aan gesloten software. Word documenten zijn een gesloten standaard die beperkt is tot kopers van Microsoft software.

Defacto standaard is PDF. Dejuro standaarden zijn PDF en ODF. DOC is al een paar jaar verworpen als standaard en zou dus ook niet gebruikt moeten worden.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:57 schreef slangpie het volgende:
mijn idee erachter is dat je de brief als bijlage doet, is dat men de brief makkelijker kan "opbergen" dus niet de mail zelf hoeven uitprinten oid, of moeten plakken in een word document.
Waarom niet allebei?

Puristen gooien een EMail zoals jij die opgestelt hebt meteen in de prullenbak. Geen inhoud = geen waarde = weg.
Printers maakt het niet uit; die printen de bijlage toch wel.

Ofwel: Je beperkt jezelf door niet beiden te gebruiken.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:48 schreef Piger het volgende:
Hoewel je brief in de mail pasten logischer lijkt, ben ik tot nu nog geen bedrijf tegen gekomen die dat graag had. De meeste bedrijven willen de brieven gewoon lekker uitprinten en op een stapel gooien, om ze vervolgens te filteren (of kopiëren naar een ipad, zoals ik laatst meemaakte).
In emails wordt je layout sowieso verneukt.
Ook hier weer: Wat is de schade van de motivatie zowel in de PDF als in de EMail?
Daarnaast: Layout verneukt in EMail? Sinds wanneer kan de layout van platte tekst verneukt worden?


Samenvattend:
Zowel het gebrek aan inhoud in de EMail als het gebruik van een .DOC bestand zou bij mij resulteren in het weg gooien van de solicitatie.
  donderdag 17 mei 2012 @ 13:15:51 #21
296997 Smoef
They keep me rollin'
pi_111662377
quote:
Samenvattend:
Zowel het gebrek aan inhoud in de EMail als het gebruik van een .DOC bestand zou bij mij resulteren in het weg gooien van de solicitatie.
Ach doe normaal! Wat ben jij ontzettend oppervlakkig door te stellen dat je een sollicitatie weg zal gooien op basis van presentatie. Het gaat om de inhoud.

Komop zeg, ga je schaamen.

De enige reden dat ik heb aangeven dat je beter je CV in .doc kunt zetten is dat het door de personeelsfunctionarissen eventueel wijzigbaar zal zijn.
In pdf kun je wel notities aanmaken, maar die printen zich niet mee.
Daarnaast verbruikt het minder opslag op het moment dat je het op wilt slaan.
pi_111670247
quote:
13s.gif Op donderdag 17 mei 2012 13:15 schreef Smoef het volgende:
Ach doe normaal! Wat ben jij ontzettend oppervlakkig door te stellen dat je een sollicitatie weg zal gooien op basis van presentatie. Het gaat om de inhoud.
De eerste selectie gaat helemaal niet op inhoud. De eerste selectie is 100% op presentatie. Nou is presentatie in principe ook inhoud. Ik werk in de IT en neem mensen aan die iets met IT moeten gaan doen. Als die niet snappen hoe om te gaan met EMail of standaarden dan is dit onderdeel van de presentatie dus ook al inhoud.

Als ik 150 sollicitatie brieven krijg dan gaat de eerste schifting op presentatie. De eerste selectie gaat dus over de inhoud van de EMail en het formaat van het bijgeplakte bestand. De tweede selectie gaat op taalgebruik, zinsbouw en spelling: Nogsteeds presentatie dus. Pas daarna gaat het over de inhoud.

Daar hoef ik mij ook helemaal niet voor te schamen. Dat is namelijk altijd al zo geweest. Een sollicitatie per fax werd nooit zo serieus genomen als één per post. Een sollicitatie is altijd al op taalgebruik, zinsbouw en spelling beoordeeld.
quote:
De enige reden dat ik heb aangeven dat je beter je CV in .doc kunt zetten is dat het door de personeelsfunctionarissen eventueel wijzigbaar zal zijn.
In pdf kun je wel notities aanmaken, maar die printen zich niet mee.
Daarnaast verbruikt het minder opslag op het moment dat je het op wilt slaan.
In PDF kun je notities net zo makkelijk mee printen. Daarnaast is het bestandsformaat van een PDF te beïnvloeden met keuzes en de standaard is kleiner dan een .DOC. Daarnaast is een .DOC bestand:
- mogelijk besmet met mallware
- niet backward compatible
- niet standaard en dus niet door iedereen te lezen zonder geld uit te geven
Nogmaals; Probeer het niet in de IT. Op z'n minst verlaagd het je kansen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 18:32:07 #23
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_111673594
Van welke planeet kom jij Kumerian :')
All she wants and needs is just a little taste..
pi_111673620
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:32 schreef Luxuria het volgende:
Van welke planeet kom jij Kumerian :')
Het is het ene pleidooi na het andere :P
  donderdag 17 mei 2012 @ 18:34:10 #25
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_111673646
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:33 schreef Mallet het volgende:

[..]

Het is het ene pleidooi na het andere :P
Ja en klopt geen reet van wat hij zegt :P
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 17 mei 2012 @ 18:38:01 #26
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111673769
Jezus sommigen kunnen het ook overdrijven zeg
pi_111674113
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:08 schreef Kumerian het volgende:

[..]

De eerste selectie gaat helemaal niet op inhoud. De eerste selectie is 100% op presentatie. Nou is presentatie in principe ook inhoud. Ik werk in de IT en neem mensen aan die iets met IT moeten gaan doen. Als die niet snappen hoe om te gaan met EMail of standaarden dan is dit onderdeel van de presentatie dus ook al inhoud.

Als ik 150 sollicitatie brieven krijg dan gaat de eerste schifting op presentatie. De eerste selectie gaat dus over de inhoud van de EMail en het formaat van het bijgeplakte bestand. De tweede selectie gaat op taalgebruik, zinsbouw en spelling: Nogsteeds presentatie dus. Pas daarna gaat het over de inhoud.

Daar hoef ik mij ook helemaal niet voor te schamen. Dat is namelijk altijd al zo geweest. Een sollicitatie per fax werd nooit zo serieus genomen als één per post. Een sollicitatie is altijd al op taalgebruik, zinsbouw en spelling beoordeeld.

[..]

In PDF kun je notities net zo makkelijk mee printen. Daarnaast is het bestandsformaat van een PDF te beïnvloeden met keuzes en de standaard is kleiner dan een .DOC. Daarnaast is een .DOC bestand:
- mogelijk besmet met mallware
- niet backward compatible
- niet standaard en dus niet door iedereen te lezen zonder geld uit te geven
Nogmaals; Probeer het niet in de IT. Op z'n minst verlaagd het je kansen.
Een sollicitatie per fax :') Je hebt de gouden tijden nog meegemaakt of niet?
pi_111674163
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:47 schreef Bananenbar het volgende:

[..]

Een sollicitatie per fax :') Je hebt de gouden tijden nog meegemaakt of niet?
En ik word uitgemaakt voor fossiel n.a.v. mijn reactie, ironisch of niet :P
pi_111674341
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:48 schreef Mallet het volgende:

[..]

En ik word uitgemaakt voor fossiel n.a.v. mijn reactie, ironisch of niet :P
http://www.carrieretijger(...)licitatie-via-e-mail

quote:
Je maakt een bestand of twee bestanden, liefst in Word, met daarin je sollicitatiebrief en cv. Deze voeg je als attachment bij een e-mail. Deze e-mail bevat een begeleidende tekst voor je brief en cv.
maar

quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 10:54 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Fossiel... :P

Even serieus.

We hebben het hier over EMail. Een nieuw medium. Dat moet je anders behandelen dan papier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')