quote:
Op woensdag 30 mei 2012 20:22 schreef Nagil het volgende:[..]
Er gebeurt echt niet genoeg voor 2 seizoenen tv. Ik heb zelf erg genoten van AFFC maar er gebeurt gewoon niet veel, in ADWD gebeurt nog minder naar mijn mening (wat ik echt een verschrikkelijk boek vond). Alle machtsverhoudingen zijn hetzelfde aan het eind van deze 2 boeken, oftewel je staat 2 seizoenen stil qua plot. Zelf hoop ik dat ze het beruchte 5-year gap dat GRRM origineel in de boeken schreef wel gaan hanteren in de serie. Dit zou er iig voor kunnen zorgen dat Dany wat sneller in Westeros terechtkomt ipv het 'oninteressante' Meereen.
Ik weet dat heel veel mensen het niet met me eens zijn, maar ik zou graag iemand een breakdown ala Zhenar doen van 20 afleveringen AFFC en ADWD.
Als voorbeeld Tyrion omdat veel mensen vinden dat hij alleen maar op een bootje zit.
Seizoen 5: Tyrion vlucht uit westeros naar bravos? Dan is die bij Illyrio, hij verblijft daar even om vervolgens te vertrekken richting een boot. Op die boot leert hij die overgebleven targaryen kennen, speelt wat spelletjes, komt leuke spooky steden tegen, verdrinkt bijna(?). In het bordeel spreekt hij met die vrouw en wordt gevangen genomen door Mormont.
Seizoen 6: Mormont, Tyrion en Penny vervolgen hun reis, worden gevangen genomen door de slavers, worden verkocht, zitten in het tenten kamp, moeten vechten tegen elkaar, ontsnappen aan de dood van de tijgers en Tyrion zorgt er voor dat ze bij de sellswords komen.
Bedenk nu even dat Arya vrijwel het hele seizoen alleen maar glazen heeft ingeschonken, maar niemand daar moeite mee heeft. Daenarys heeft alleen maar om der draakjes lopen roepen en Jaime hebben we niet gezien.
Voor de rest krijgen de Martells een grotere rol, Brienne gaat opzoek naar Arya/Sansa, Jaime belegerd onder andere Riverrun, Danearys die te maken krijgt met de pest, aanslagen een mogelijkheid huwelijk om het op te lossen en belegerd wordt, Cersei is in een politiek spel terecht gekomen met Maergerys wat heftig escaleert, de Greyjoys hebben hun eigen gevecht over wie de leider is, Jon moet zijn best doen om zijn nieuwe bakken rol als leider goed te doen, Bolton heerst over Winterfell en martelt Reek, Stannis plant een aanval. aegon 5 koopt een leger en vertrekt naar westeros. De reis van de prins van Dorne, Bealish neemt Sansa mee naar de arryns, trouwt arryen, sluit en pakt met de volkoren, vermoordt ze vrouw, zoent Sansa etc. Meer dan genoeg stof om meerdere seizoenen over te doen. Hoogte punten van de seizoenen zijn waarschijnlijk de aanval op de wall en de terug keer van de draak.
Het grootste probleem aan de boeken was de introductie van veel nieuwe karakters waar je niets mee hebt en het ontbreken van de helft die je al kent. Dat zorgde ervoor dat je sommige hoofdstukken wou over slaan om verder te lezen over karakters die je al drie boeken kende. In de serie zijn alle karakters er wel tegelijkertijd en de nieuwe karakters zullen waar nodig meer tijd krijgen, zoals het plot om myrcella te ontvoeren, dat kan best een paar afleveringen duren.
Qua machtsverhoudingen, Daenarys is "dood" dus Berristan heeft daar de leiding, de draken zijn weg, Jon is dood, Stannis misschien, Kevin Lannister gaat eraan, Cersei heeft geen macht meer, dus in principe zijn de Tyrells daar nu de baas, Greyjoys doen inderdaad niet veel, maar er is wel een nieuwe Targaryen bij gekomen die westeros aan het aanvallen is.
Vergeleken met dit seizoen, Stannis had geen macht en heeft het nog steeds niet, de nightwatch heeft in sneeuw gespeeld, Rob is nog steeds aan het vechten, maar heeft eigenlijk niets gewonnen en Joffrey is nog steeds koning. Danearys heeft geen dorst meer. Alleen theon heeft een schijnbaar goeie zet gedaan. Maar dat was het wel in dit seizoen.
Oftewel meer dan genoeg materiaal in boek 4 en 5 om twee spannende en misschien meer seizoenen van te maken, het steekt misschien wat af tegen de drie epische momenten in boek 3. Maar ik denk dat er zeker wel wat van te maken is.