abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 mei 2012 @ 11:25:13 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111572449
kitty.jpg

Ug is 8 jaar en kaalgeschoren omdat hij klitten in haar vacht had die er niet meer uitgekamt konden worden, blijkbaar een beetje doorgefokt maar helemaal lief, geen kwaad bot in haar lichaam en totaal niet schuchter verder. We hebben haar in huis gehaald als vriendinnetje van Sammy onze driepotige vriendin.(lang verhaal)

sammy.jpg

We hebben al het advies gekregen om Ug in ieder geval minimaal een week apart te houden in een kamer om de eerste indruk zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Probleem is natuurlijk dat ug het helemaal niet leuk vind en zodra ze ons hoort meteen begint te piepen (miauwen is een groot woord) dus we proberen haar zo veel mogelijk aandacht te geven. Ik kijk soms een serie terwijl ik bij haar op de kamer zit of lees een boek en dan komt ze naast me liggen spinnen dus dat komt wel goed.

Wat ons wel zorgen baart en misschien weten de F&Fers hier nog wel wat op is het volgende; elke keer als Sammy nu langs de kamerdeur gaat van Ug dan begint ze al te blazen en bangig te doen dus al voordat ze ug gezien heeft weet ze dat er iets is achter die deur en het zint haar voor geen meter. lijkt me geen goed begin en het zou ons hart breken als Ug weer terug zou moeten want het is echt een knuffelpoes.

Dus verder nog een paar pro-tips? We wisselen al doekjes uit met geurtjes en die leggen we bij de slaapplek van Sammy en Ug zodat ze kunnen wennen. Ug vindt het blijkbaar allang best overigens, die doet niet zo moeilijk.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 15 mei 2012 @ 11:31:40 #2
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_111572710
Ik heb dat allemaal totaal niet gedaan met mijn katten als er een nieuwe bijkwam. Ik plaatste de nieuwe in huis meteen tussen de andere katten en ze zoeken het dan maar onder mekaar uit. Op een gegeven moment vinden ze hun draai wel weer.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 11:34:03 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111572811
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 11:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik heb dat allemaal totaal niet gedaan met mijn katten als er een nieuwe bijkwam. Ik plaatste de nieuwe in huis meteen tussen de andere katten en ze zoeken het dan maar onder mekaar uit. Op een gegeven moment vinden ze hun draai wel weer.
Zo dacht ik er inderdaad ook over maar er zijn wel een aantal horror-verhalen bekend dat één van de twee poezen uiteindelijk weer terug moest omdat ze elkaar alleen maar aanvielen en Sammy is een schatje maar nogal paniekerig en snel in de stress (vaak aangevallen want ze heeft maar drie poten en is klein)
Vrijheid
  Moderator dinsdag 15 mei 2012 @ 11:40:15 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_111573087
Ug is een goede naam.

Ik zou ze overigens gelijk bij elkaar zetten en de eerste uren erbij blijven. Tonen dat jij de baas bent en gelijk corrigeren als het mis gaat.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 11:58:46 #5
189978 controlaltdelete
pi_111573909
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 11:34 schreef jogy het volgende:

[..]

Zo dacht ik er inderdaad ook over maar er zijn wel een aantal horror-verhalen bekend dat één van de twee poezen uiteindelijk weer terug moest omdat ze elkaar alleen maar aanvielen en Sammy is een schatje maar nogal paniekerig en snel in de stress (vaak aangevallen want ze heeft maar drie poten en is klein)
Zo ene heb ik nog steeds ertussen zitten. In het begin was het niks anders dan vechten en blazen tegen die anderen en als ie van huis ging zag ik um soms dagen niet. Nu moet ie de andere katten nog steeds niet en gaat nog steeds zijn eigen gang en als ie de kans krijgt mept ie de kleinste (is nog geen jaar) er ook nog op los. Ik heb zoiets ze zoeken het zelf maar uit want als ze buiten zijn komen ze vast ook (boze) katten tegen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_111573926
O+ Wat een dotje! De eerste pers die ik had kwam ook uit het asiel :)

Het idee van doekjes/geur uitwisselen klinkt volgens mij wel goed. Verder lees ik hier in het forum wel eens over feliway, dat schijnt goed te helpen bij stress, werkt ook met geur. Verder heb je nog meer natuurlijke middeltjes tegen stress, zoals valeriaan en matatabi kauwstokjes, die je eventueel aan de katten kunt geven voordat ze elkaar dan echt gaan ontmoeten. Dat ze zich ontspannen voelen.
Maar ik zou inderdaad beginnen met de geuren uitwisselen. Beetje kijken en aanvoelen hoe ze beide reageren daarop en inschatten of je dan nog wat ontspannende middeltjes nodig hebt.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 11:59:57 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_111573957
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 11:40 schreef UIO_AMS het volgende:
Ug is een goede naam.

Ik zou ze overigens gelijk bij elkaar zetten en de eerste uren erbij blijven. Tonen dat jij de baas bent en gelijk corrigeren als het mis gaat.
Corrigeren is geen goed advies. De katten moeten het onderling 'uitvechten'.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:03:11 #8
189978 controlaltdelete
pi_111574099
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 11:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Corrigeren is geen goed advies. De katten moeten het onderling 'uitvechten'.
Precies.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:06:23 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111574219
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 11:59 schreef bl0emetjE het volgende:
O+ Wat een dotje! De eerste pers die ik had kwam ook uit het asiel :)

Het idee van doekjes/geur uitwisselen klinkt volgens mij wel goed. Verder lees ik hier in het forum wel eens over feliway, dat schijnt goed te helpen bij stress, werkt ook met geur. Verder heb je nog meer natuurlijke middeltjes tegen stress, zoals valeriaan en matatabi kauwstokjes, die je eventueel aan de katten kunt geven voordat ze elkaar dan echt gaan ontmoeten. Dat ze zich ontspannen voelen.
Maar ik zou inderdaad beginnen met de geuren uitwisselen. Beetje kijken en aanvoelen hoe ze beide reageren daarop en inschatten of je dan nog wat ontspannende middeltjes nodig hebt.
Dat vind ik wel een goede, gewoon aan de drugs zetten zodat ze 'gedwongen relaxed' zijn. Eerste indruk is blijkbaar cruciaal dus tja. Liever niet natuurlijk maar ok. Andere tip die we kregen was dat je de eetbakjes aan wederzijden van de deur van de kamer moet plaatsen zodat ze de geur van de ander reuken terwijl ze aan het eten zijn. Zo dwing je ook een goede ervaring af (eten). En op een gegeven moment de deur op een kiertje zetten zodat ze elkaar een beetje kunnen begluren.

En de reden dat we het zo doen is omdat we die poes secifiek genomen hebben om vriendjes te worden met Sammy dus als ze elkaar niet moeten is het ook een beetje een mislukt project. al is het beestje gewoon hartstikke lief en hebben ze meer dan genoeg ruimte om elkaar te ontwijken zo nodig (gezinswoning)
Vrijheid
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:20:19 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111574766
Nog ff een foto terwijl ze nieuwsgierig naar mijn bier kijkt.
Ug.jpg
Vrijheid
pi_111574950
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:20 schreef jogy het volgende:
Nog ff een foto terwijl ze nieuwsgierig naar mijn bier kijkt.
[ afbeelding ]
haha wat ziet ze eruit zo geschoren :o

Heel leuk! Mijn ouders hadden ooit een siamees, kwam er een tweede bij. Gewoon losgelaten in huis, na een paar weken ging t prima (en inderdaad eerste dagen blazen/bang/agressief)
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:31:27 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_111575157
Nog eens doorgelezen. Ik zie er niet zoveel heil in om de nieuwe kat een week lang apart te houden, eerlijk gezegd.

Wat je wel kunt doen, is Sammy even apart zetten en Ug de kans geven het huis even op haar gemak te verkennen. Daarna zou ik ze bij elkaar zetten. Probeer dan een positieve factor te zijn. Geef juist Sammy veel aandacht. Ga geen gedrag afstraffen of corrigeren, zoals naar elkaar blazen. Praat op positieve toon tegen de beestjes. Leid ze eventueel wat af met wat lekkers en een speeltje.

Je hebt overigens geen enkele garantie dat het vriendjes zullen worden.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:39:49 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111575413
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Nog eens doorgelezen. Ik zie er niet zoveel heil in om de nieuwe kat een week lang apart te houden, eerlijk gezegd.

Wat je wel kunt doen, is Sammy even apart zetten en Ug de kans geven het huis even op haar gemak te verkennen. Daarna zou ik ze bij elkaar zetten. Probeer dan een positieve factor te zijn. Geef juist Sammy veel aandacht. Ga geen gedrag afstraffen of corrigeren, zoals naar elkaar blazen. Praat op positieve toon tegen de beestjes. Leid ze eventueel wat af met wat lekkers en een speeltje.

Je hebt overigens geen enkele garantie dat het vriendjes zullen worden.
De week doen we gewoon omdat ze het advies veel gaven op internet en bij het asiel maar als het dan nog steeds niet goed werkt doen we dat inderdaad, zijn inderdaad goede tips. En je hebt inderdaad nooit de garantie dat ze vriendjes worden maar ik wil de kans wel zo groot mogelijk maken :P.
Vrijheid
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:44:47 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_111575553
Zo'n advies van een week apart houden hangt ook nogal af van de omstandigheden. Misschien is dat goed als de nieuwe kat nogal nerveus is. Maar als Ug al best op zijn gemak is, voegt het volgens mij niks toe. Het lijkt zelfs integendeel, omdat Sammy ervan in de stress raakt.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:03:04 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111576117
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:44 schreef Lienekien het volgende:
Zo'n advies van een week apart houden hangt ook nogal af van de omstandigheden. Misschien is dat goed als de nieuwe kat nogal nerveus is. Maar als Ug al best op zijn gemak is, voegt het volgens mij niks toe. Het lijkt zelfs integendeel, omdat Sammy ervan in de stress raakt.
Maar Sammy is nu de gestrestte partij dus gelden dezelfde regels lijkt me.
Vrijheid
pi_111576290
Nou, als je ze een week apart wilt houden, hou je ze toch een week apart?
Maar kom dan niet vragen om tips hier, en als die dan gegeven worden zeggen : "ja, maar op internet las ik dit, dus dat doe ik"

Prima, doe dat dan, maar vraag dan niet om advies.

Er is hier nou al een x aantal keer gezegd dat het niet uitmaakt, dat je ze net zo goed bij elkaar kan zetten. Ook ik ben daar voorstander van. Dat heb ik altijd gedaan (en dan hebben we het over zo'n 15 verschillende katten) en daar nooit grote problemen mee gehad.
Ja, blazen gebeurd, grommen ook, meppen ook, sommige katten worden nooit vriendjes.
Maar verder maakt het geen zak uit. Ze weten van elkaar al lang dat de ander ook in huis zit, ze zijn niet achterlijk.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_111577008
Ik zou ze zeker geen week apart houden. Ik ben gastgezin voor kittens en krijg dus regelmatig nieuwe (tijdelijke) huisgenootjes in huis. Mijn katten en de kittens zet ik gewoon bij elkaar en laat het ze onderling uitvechten. Vooral niet ingrijpen, als je dat doet moeten ze het op een ander moment alsnog uitvechten (als ze elkaar tot bloedens toe verwonden is het natuurlijk een ander verhaal).
Persoonlijk denk ik dat ze er minder stress van hebben als ze gewoon bij elkaar gezet worden. Nu zitten ze allebei op een kleinere ruimte terwijl ze prima door hebben dat aan de andere kant van de deur een andere kat zit waar ze graag naar toe willen.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:47:39 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_111577859
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:03 schreef jogy het volgende:

[..]

Maar Sammy is nu de gestrestte partij dus gelden dezelfde regels lijkt me.
Als je geen stress voor Sammy wilt, had je er geen kat bij moeten nemen.

Ik begrijp dat Sammy nu stress heeft, maar het proces van wennen kan net zo goed nu starten. Ik zie geen winst in een week Ug apart houden.
pi_111577890
BIj elkaar zetten, en jezelf inhouden niet in te grijpen als je gegrom/geblaas hoort. Ze moeten opnieuw de rangorde bepalen, zonder menselijk ingrijpen.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:09:14 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111578692
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:08 schreef Lonaa het volgende:
Nou, als je ze een week apart wilt houden, hou je ze toch een week apart?
Maar kom dan niet vragen om tips hier, en als die dan gegeven worden zeggen : "ja, maar op internet las ik dit, dus dat doe ik"

Prima, doe dat dan, maar vraag dan niet om advies.
Ik heb anders nog best goed advies gekregen. Dat ik advies vraag wil niet zeggen dat ik elk advies aanneem. Niet dat ik al het advies niet waardeer maar ik ben nog steeds degene die weet hoe de situatie precies zit en op basis daarvan maak ik mijn beslissingen. Het niet aannemen van advies is niet het einde van de wereld hoor.
Vrijheid
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 15 mei 2012 @ 14:13:00 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_111578848
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:48 schreef L-E het volgende:
BIj elkaar zetten, en jezelf inhouden niet in te grijpen als je gegrom/geblaas hoort. Ze moeten opnieuw de rangorde bepalen, zonder menselijk ingrijpen.
Dat.
Wij hebben nu twee nieuwe kittens in huis rond huppelen en de poes die er al rond liep was panisch de eerste paar uur.
De volgende ochtend liep ze alweer door het huis heen met opgeheven staart. :D
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_111578901
Maar je krijgt wel van allerlei verschillende kanten hetzelfde advies, dat je in de wind slaat.
Dat verbaasd me gewoon.

Je zegt, onze kat is klein en onzeker, zeker nu ze weet dat Ug er zit. Ug heeft in haar kamer alle tijd van de wereld zich thuis te voelen, niet meer onzeker te zijn. Terwijl jullie andere kat met de dag onzekerder wordt.

Dat wordt best wel bonje straks. Je pers voelt zich helemaal de baas (want die is niet meer onzeker) terwijl jullie kleine kat alleen maar onzekerder geworden is.

Terwijl, als je een nieuwe kat in huis brengt, deze onzeker is. De kat die je al hebt niet (zo erg), het is tenslotte zijn huis. Zo blijft jullie eerste kat de "baas", degene in charge, degene met het meeste vertrouwen in de situatie.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:16:45 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_111578985
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:39 schreef jogy het volgende:

[..]

De week doen we gewoon omdat ze het advies veel gaven op internet en bij het asiel maar als het dan nog steeds niet goed werkt doen we dat inderdaad, zijn inderdaad goede tips. En je hebt inderdaad nooit de garantie dat ze vriendjes worden maar ik wil de kans wel zo groot mogelijk maken :P.
Als ik dit nog eens lees, lijkt het of je ervan uitgaat dat na die week het direct soepel zal verlopen.

Dat denk ik dus niet. Je houdt altijd de kennismaking face-to-face en dus moet je dan rekening houden met hoe je je opstelt en wat je vooral ook niet moet doen als baasje.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 14:17:34 #24
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_111579030
Of ze het nu volgende week of vandaag met elkaar gaan uitvechten en uitblazen, het zal gedonder geven. Voor mijn gevoel creeer je alleen maar extra spanning, omdat die beestjes zich nu toch al bewust zijn van elkaar. Ik vind het maar een wazig advies om ze een week separaat te houden, het lijkt me een nodeloze week extra stress en ongemak voor de beestjes.

Toffe mormels trouwens. O+
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_111579048
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 14:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als ik dit nog eens lees, lijkt het of je ervan uitgaat dat na die week het direct soepel zal verlopen.

Dat denk ik dus niet. Je houdt altijd de kennismaking face-to-face en dus moet je dan rekening houden met hoe je je opstelt en wat je vooral ook niet moet doen als baasje.
En ik denk dat die confrontatie nog harder zal zijn, omdat ze al een week van elkaar weten dat de ander in huis zit.
Verder, dat verhaal wat hier boven staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')