Zo dacht ik er inderdaad ook over maar er zijn wel een aantal horror-verhalen bekend dat één van de twee poezen uiteindelijk weer terug moest omdat ze elkaar alleen maar aanvielen en Sammy is een schatje maar nogal paniekerig en snel in de stress (vaak aangevallen want ze heeft maar drie poten en is klein)quote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik heb dat allemaal totaal niet gedaan met mijn katten als er een nieuwe bijkwam. Ik plaatste de nieuwe in huis meteen tussen de andere katten en ze zoeken het dan maar onder mekaar uit. Op een gegeven moment vinden ze hun draai wel weer.
Zo ene heb ik nog steeds ertussen zitten. In het begin was het niks anders dan vechten en blazen tegen die anderen en als ie van huis ging zag ik um soms dagen niet. Nu moet ie de andere katten nog steeds niet en gaat nog steeds zijn eigen gang en als ie de kans krijgt mept ie de kleinste (is nog geen jaar) er ook nog op los. Ik heb zoiets ze zoeken het zelf maar uit want als ze buiten zijn komen ze vast ook (boze) katten tegen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Zo dacht ik er inderdaad ook over maar er zijn wel een aantal horror-verhalen bekend dat één van de twee poezen uiteindelijk weer terug moest omdat ze elkaar alleen maar aanvielen en Sammy is een schatje maar nogal paniekerig en snel in de stress (vaak aangevallen want ze heeft maar drie poten en is klein)
Corrigeren is geen goed advies. De katten moeten het onderling 'uitvechten'.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:40 schreef UIO_AMS het volgende:
Ug is een goede naam.
Ik zou ze overigens gelijk bij elkaar zetten en de eerste uren erbij blijven. Tonen dat jij de baas bent en gelijk corrigeren als het mis gaat.
Precies.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Corrigeren is geen goed advies. De katten moeten het onderling 'uitvechten'.
Dat vind ik wel een goede, gewoon aan de drugs zetten zodat ze 'gedwongen relaxed' zijn. Eerste indruk is blijkbaar cruciaal dus tja. Liever niet natuurlijk maar ok. Andere tip die we kregen was dat je de eetbakjes aan wederzijden van de deur van de kamer moet plaatsen zodat ze de geur van de ander reuken terwijl ze aan het eten zijn. Zo dwing je ook een goede ervaring af (eten). En op een gegeven moment de deur op een kiertje zetten zodat ze elkaar een beetje kunnen begluren.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 11:59 schreef bl0emetjE het volgende:
Wat een dotje! De eerste pers die ik had kwam ook uit het asiel
Het idee van doekjes/geur uitwisselen klinkt volgens mij wel goed. Verder lees ik hier in het forum wel eens over feliway, dat schijnt goed te helpen bij stress, werkt ook met geur. Verder heb je nog meer natuurlijke middeltjes tegen stress, zoals valeriaan en matatabi kauwstokjes, die je eventueel aan de katten kunt geven voordat ze elkaar dan echt gaan ontmoeten. Dat ze zich ontspannen voelen.
Maar ik zou inderdaad beginnen met de geuren uitwisselen. Beetje kijken en aanvoelen hoe ze beide reageren daarop en inschatten of je dan nog wat ontspannende middeltjes nodig hebt.
haha wat ziet ze eruit zo geschorenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:20 schreef jogy het volgende:
Nog ff een foto terwijl ze nieuwsgierig naar mijn bier kijkt.
[ afbeelding ]
De week doen we gewoon omdat ze het advies veel gaven op internet en bij het asiel maar als het dan nog steeds niet goed werkt doen we dat inderdaad, zijn inderdaad goede tips. En je hebt inderdaad nooit de garantie dat ze vriendjes worden maar ik wil de kans wel zo groot mogelijk makenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Nog eens doorgelezen. Ik zie er niet zoveel heil in om de nieuwe kat een week lang apart te houden, eerlijk gezegd.
Wat je wel kunt doen, is Sammy even apart zetten en Ug de kans geven het huis even op haar gemak te verkennen. Daarna zou ik ze bij elkaar zetten. Probeer dan een positieve factor te zijn. Geef juist Sammy veel aandacht. Ga geen gedrag afstraffen of corrigeren, zoals naar elkaar blazen. Praat op positieve toon tegen de beestjes. Leid ze eventueel wat af met wat lekkers en een speeltje.
Je hebt overigens geen enkele garantie dat het vriendjes zullen worden.
Maar Sammy is nu de gestrestte partij dus gelden dezelfde regels lijkt me.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:44 schreef Lienekien het volgende:
Zo'n advies van een week apart houden hangt ook nogal af van de omstandigheden. Misschien is dat goed als de nieuwe kat nogal nerveus is. Maar als Ug al best op zijn gemak is, voegt het volgens mij niks toe. Het lijkt zelfs integendeel, omdat Sammy ervan in de stress raakt.
Als je geen stress voor Sammy wilt, had je er geen kat bij moeten nemen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar Sammy is nu de gestrestte partij dus gelden dezelfde regels lijkt me.
Ik heb anders nog best goed advies gekregen. Dat ik advies vraag wil niet zeggen dat ik elk advies aanneem. Niet dat ik al het advies niet waardeer maar ik ben nog steeds degene die weet hoe de situatie precies zit en op basis daarvan maak ik mijn beslissingen. Het niet aannemen van advies is niet het einde van de wereld hoor.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:08 schreef Lonaa het volgende:
Nou, als je ze een week apart wilt houden, hou je ze toch een week apart?
Maar kom dan niet vragen om tips hier, en als die dan gegeven worden zeggen : "ja, maar op internet las ik dit, dus dat doe ik"
Prima, doe dat dan, maar vraag dan niet om advies.
Dat.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 13:48 schreef L-E het volgende:
BIj elkaar zetten, en jezelf inhouden niet in te grijpen als je gegrom/geblaas hoort. Ze moeten opnieuw de rangorde bepalen, zonder menselijk ingrijpen.
Als ik dit nog eens lees, lijkt het of je ervan uitgaat dat na die week het direct soepel zal verlopen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:39 schreef jogy het volgende:
[..]
De week doen we gewoon omdat ze het advies veel gaven op internet en bij het asiel maar als het dan nog steeds niet goed werkt doen we dat inderdaad, zijn inderdaad goede tips. En je hebt inderdaad nooit de garantie dat ze vriendjes worden maar ik wil de kans wel zo groot mogelijk maken.
En ik denk dat die confrontatie nog harder zal zijn, omdat ze al een week van elkaar weten dat de ander in huis zit.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik dit nog eens lees, lijkt het of je ervan uitgaat dat na die week het direct soepel zal verlopen.
Dat denk ik dus niet. Je houdt altijd de kennismaking face-to-face en dus moet je dan rekening houden met hoe je je opstelt en wat je vooral ook niet moet doen als baasje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |