quote:
Op zaterdag 13 oktober 2012 01:43 schreef CesarMilan het volgende:Ik heb eigenlijk altijd wel fretjes willen hebben, maar ik heb een hond die veel aandacht nodig heeft dusja..
Ik hoor over fretten eigenlijk altijd van iedereen dat ze enorm bijten. Moet ik er wel bij vermelden dat ik dat altijd hoor van mensen die zelf nooit fretten gehad hebben.
Dus een vraag aan de kenners hier: Bijten fretten echt zo veel? En is het zo lastig om ze bij te brengen niet te bijten? Of valt het (zoals ik eigenlijk denk) enorm mee?
Een nieuwe fret zal de eerste maand dat je 'm hebt best eens kunnen bijten.
Daarna, als hij vertrouwd aan je is verandert dat in spelen. Dat zie je ook aan het gedrag.
Als ze wild springen (spelen) en je loopt een keer een hapje op, dan is dat meestal van "zacht" bijten. Fretten bijten elkaar ook zonder verwondingen op te lopen. Ze weten dan precies hoever ze kunnen gaan. De frettenhuid is echter iets soepeler dan die van een mens dus loop je wel eens een schram op.
Als Spike mij bijt (speels) en hij gaat te ver, dan hangt hij direct na het bijten enkele seconden aan z'n nekvel tot hij gaapt. Dan zet ik hem weer neer. Zo is hij opgevoed door de vorige eigenaar en dat werkt heel goed.
Teun is een ander geval, die vliegt (als hij speels is) je tenen aan, gaat op je grote teen bijten, sprint dan keihard weg en speelt "pak me dan, als je kan".
Heel speels, doet niet echt zeer en als je 'm bij z'n nekvel pakt wordt hij alleen maar wilder.
Toch is hij betrouwbaar, hij bijt niet door en je weet dat het speelsheid is.
Bijtende fretten is voor 90% opvoeding omdat mensen het opgeven, de fret er niet meer uit durven laten, de fret nog wilder wordt en ze hem (vaak na 12-24 weken, zie Marktplaats) weer dumpen wegens "allergie" of "omstandigheden".
Bij 10 procent van de bijtfretten heb je te maken met een vervelend kreng, haha.
Castreren wil dan soms helpen of je moet het gewoon accepteren dat het nooit een knuffelfret wordt.
Kan me het verhaal herinneren van iemand (fretten forum?) die altijd met paardenlaarzen aan ging spelen met haar fret omdat hij anders haar voeten/kuiten greep

Mijn advies: neem een oudere fret uit een opvang. Overleg dat hij terug mag als het niet klikt.
Als je de fret in de opvang gewoon kan oppakken (even vragen) dan kan je er redelijk zeker vanuit gaan dat je een goedzak hebt. Diezelfde "goedzak" kan 2 maanden ervoor nog een bijter geweest zijn maar bij een goede opvang weten ze daar wel raad mee.
Ze noemen fretten overigens ook wel "carpet sharks", guess why...
Rond 1:05 zie je typisch "speels bijtgedrag":
En hier rond 0:16
T42 zal vast nog wat kunnen aanvullen aangezien hij nog wat meer van deze monstertjes heeft.
[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-10-2012 11:45:23 ]