quote:Geschiedenis
Het is onduidelijk hoe en wanneer de fret gedomesticeerd is. In de geschiedenis worden ze al genoemd rond 450BC. Later werd de fret ook genoemd rond 350BC door Aristoteles in zijn "Historia Animalium". Hieruit kan geconcludeerd worden dat de fret of de gedomesticeerde bunzing al lang tussen de mensen begeeft. Echter, de eerste algemeen geaccepteerde referentie dateert van 63BC. Dit was in het boek "Geographica" van Strabo. Deze schreef over een dier wat in gevangenschap gefokt wordt, speciaal voor het jagen op konijnen door het konijnenhol binnen te gaan en de konijnen eruit te jagen.
Later wordt de fret vaker genoemd in oude geschriften. Vrijwel altijd als dier wat gebruikt werd voor de jacht op -in de meeste gevallen- konijnen. Interessant om te weten is dat konijnen in de periode van de Romeinen nog geen plaag vormden. Zij hielden het konijn als huisdier in een ren om het vervolgens op te eten. Echter, zij hadden geen rekening gehouden met de graafkunsten van de konijnen. Hierdoor wisten de konijnen te ontsnappen en zich te verspreiden. Maar niet alleen de Romeinen vergrootten het leefgebied van de konijnen. Deze dieren werden ook meegenomen op schepen als voedsel. Hierdoor wisten konijnen zich ook op andere continenten te vestigen en verspreiden. Het is waarschijnlijk dat de fret rond die tijd ingezet werd om te jagen op konijnen. Dit wordt fretteren genoemd.
Tegenwoordig wordt de fret steeds meer gewaardeerd als gezelschapsdier. Er wordt nog wel steeds met de fret gefretteerd.
Tam of wild?
De fret is een gedomesticeerd dier. Dat wil zeggen dat het dier tam gemaakt is door de mens met een bepaald nut. In het geval van de fret is dit het jagen. Een gedomesticeerd dier is afhankelijk van de mens en kan niet overleven in het wild. Ook de fret zal zichzelf niet weten te redden als deze ontsnapt of losgelaten wordt. De fret kent niet de natuurlijke gevaren, weet niet goed waar hij voedsel moet zoeken en ook niet waar hij onderdak vindt voor koude of natte dagen. Een ontsnapte fret is ook kansloos als hij een ander roofdier, zoals een bunzing of vos, tegenkomt.
Europese bunzing of steppebunzing?
Er zijn verschillende theorien over de voorouders van de fret. Het is nog altijd onduidelijk of de fret afstamt van de Europese bunzing of de steppebunzing. Een bewijs dat de fret zou afstammen van de Europese bunzing, is terug te vinden in de chromosomen. Zowel de fret als de Europese bunzing hebben veertig chromosomen. De steppebunzing heeft er 38. Echter, andere studies die zich richten op de tanden en de bouw van de schedel beweren dat dat niet de Europese bunzing, maar de steppebunzing waarschijnlijk de voorouder is van de fret.
Op dit moment is het dus nog altijd onduidelijk welke bunzing er aan de wieg stond van ons huisdier, de fret.
pups zijn nu 9,5 week oud en mogen naar de nieuwe baasjesquote:Op donderdag 5 juli 2012 23:00 schreef WinnieWana het volgende:
FrettenWilde toen ik 12 was ofzo ook fretten, maar dat mocht niet.
Ik weet dat je pups had en heb toen ook gezegd dat ik nog geen interesse had maar heb inmiddels toch ook een eigen fretjequote:
quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:09 schreef T42 het volgende:
alle pups zijn ondertussen al weg.
hebben nu nog 5 eigen fretten.
Whehe, dat kwispelen is idd grappig.quote:
klopt helemaalquote:
Heb dat idd ook al gezien in filmpjes.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:03 schreef T42 het volgende:
[..]
moet je zo'n bak (iets groter) vullen met rijst vinden ze ook leuk (10cm)
en dan wat katten brokjes er in verstopenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 19:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb dat idd ook al gezien in filmpjes.
Zal morgen bij de Action een grotere bak scoren en vullen met rijst.
Nee, iddquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 19:56 schreef T42 het volgende:
[..]
en dan wat katten brokjes er in verstopenwel op letten dat ze em niet gaan zien als poepbak
Een nieuwe fret zal de eerste maand dat je 'm hebt best eens kunnen bijten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 01:43 schreef CesarMilan het volgende:
Ik heb eigenlijk altijd wel fretjes willen hebben, maar ik heb een hond die veel aandacht nodig heeft dusja..
Ik hoor over fretten eigenlijk altijd van iedereen dat ze enorm bijten. Moet ik er wel bij vermelden dat ik dat altijd hoor van mensen die zelf nooit fretten gehad hebben.
Dus een vraag aan de kenners hier: Bijten fretten echt zo veel? En is het zo lastig om ze bij te brengen niet te bijten? Of valt het (zoals ik eigenlijk denk) enorm mee?
ligt ook aan waar je een fret koopt.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 01:43 schreef CesarMilan het volgende:
Ik heb eigenlijk altijd wel fretjes willen hebben, maar ik heb een hond die veel aandacht nodig heeft dusja..
Ik hoor over fretten eigenlijk altijd van iedereen dat ze enorm bijten. Moet ik er wel bij vermelden dat ik dat altijd hoor van mensen die zelf nooit fretten gehad hebben.
Dus een vraag aan de kenners hier: Bijten fretten echt zo veel? En is het zo lastig om ze bij te brengen niet te bijten? Of valt het (zoals ik eigenlijk denk) enorm mee?
die droger slang werkt bij ons niet in de winterquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:38 schreef MaGNeT het volgende:
Ze noemen fretten overigens ook wel "carpet sharks", guess why...
Rond 1:05 zie je typisch "speels bijtgedrag":
En hier rond 0:16
T42 zal vast nog wat kunnen aanvullen aangezien hij nog wat meer van deze monstertjes heeft.
Spike is half-angora dus die krijgt ook een flinke kraagquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:59 schreef T42 het volgende:
[..]
die droger slang werkt bij ons niet in de winterheb er al een fret kunnen uit knippen vorig jaar
schattig zijn ze alleen als ze slapenquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:35 schreef CesarMilan het volgende:
Wat een schattige foto's trouwens!
Kloptquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:53 schreef T42 het volgende:
[..]
schattig zijn ze alleen als ze slapen
alle 5 hier kunnen ook niet te gelijk los word bijna een bloedbadquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 21:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt
Kuma is hier nu amper 2 dagen maar het is echt een hele gemakkelijke fret.
Introduceren bij Spike is nog niet goed gelukt, Spike vindt hem niet echt aardig.
Denk dat ik dat eerst maar laat voor wat het is, speel nu een uurtje met beide fretten apart.
Voor die dikke week dat Kuma hier nog is ga ik niet teveel moeite doen.
Zo ruig gaat het hiet nog nietquote:Op zondag 21 oktober 2012 03:14 schreef T42 het volgende:
[..]
alle 5 hier kunnen ook niet te gelijk los word bijna een bloedbad
Nog een keer gekeken, maar ze slapen alweer :-)quote:Op maandag 27 mei 2013 16:38 schreef T42 het volgende:
[..]
nu zuijn ze druk aan het spelen nog schattiger
15 min spelen en dan 2 uur slapenquote:Op maandag 27 mei 2013 18:32 schreef TwinkleStar001 het volgende:
[..]
Nog een keer gekeken, maar ze slapen alweer :-)
Ligt er wel eentje op z'n rug met z'n pootjes in de lucht :-)
Het is een misverstand dat fretjes stinken.quote:Op maandag 1 juli 2013 09:33 schreef senesta het volgende:
Ik vind fretjes echt geweldig! Jammer alleen dat ze zo enorm stinken
Ik heb een neus van 2 meter, ik zou het moeten wetenquote:Op maandag 1 juli 2013 13:42 schreef senesta het volgende:
Ik heb twee fretjes gehad, mannen, allebei laten helpen en ik vond ze toch nog best ruiken hoor
Hehe, naja, de één is ook gevoeliger voor luchtjes dan een ander.quote:
er zijn een maar grote leugens over fretten:quote:Op maandag 1 juli 2013 09:33 schreef senesta het volgende:
Ik vind fretjes echt geweldig! Jammer alleen dat ze zo enorm stinken
ruiken is anders dan stinken.quote:Op maandag 1 juli 2013 13:42 schreef senesta het volgende:
Ik heb twee fretjes gehad, mannen, allebei laten helpen en ik vond ze toch nog best ruiken hoor
quote:Op maandag 15 juli 2013 21:48 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[ afbeelding ]
Hier 8 maanden oud.
Vandaag bij de Dierenarts geweest voor zn enting.
Hij woog 1,59 kilo.
monster
Ook al zo'n droppiequote:Op maandag 15 juli 2013 21:46 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[ afbeelding ]
Onze Shae, van 20-04-2012.
hier 7 weekjes oud.
![]()
Het is een black mitt.
Ontzettend lief beest.
Loopt dagelijks mee het bos in, aan zn tuigje.
mn droppie
Bijniertumoren vooral als ze gecastreerd zijn.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:09 schreef trovey het volgende:
Hoe zit het tegenwoordig met de gevoeligheid voor hartproblemen en bijniertumoren bij (oudere) fretten? Alhoewel ik mijn best heb gedaan om gezonde beestjes te krijgen destijds waren dat toch wel de doodsoorzaken.
Is hij ook.quote:
In de tijd dat ik ze had waren die hormoonimplantaten er nog niet, het was stinken of castrerenquote:Op maandag 15 juli 2013 22:29 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[..]
Bijniertumoren vooral als ze gecastreerd zijn.
Daarom heeft die van ons een.hormoonimplantaat.
Over hartproblemen durf ik niets te zeggen.
Studeer zelf voor paraveterinair, maar krijgen vrijwel niks over fretten
Ah vandaar,quote:Op maandag 15 juli 2013 22:33 schreef trovey het volgende:
[..]
In de tijd dat ik ze had waren die hormoonimplantaten er nog niet, het was stinken of castrerenIk heb twee fretjes gehad die voortijdig zijn gestrand door een hartstilstand, hartproblemen waren een bekend gegeven bij fretten volgens mijn dierenarts(overigens na navragen bij dierenartsen die er meer van wisten dan het standaardwerk want inderdaad zijn het nog steeds ondergeschoven kindjes bij de opleiding
).
Pak dan ook even waterschildpadden mee.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:39 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[..]
Ah vandaar,
nou met een implantaat is de kans echt een stuk kleiner.
De hormonen kunnen namelijk nogsteeds van de hersenen naar de teelballen.
Door de teelballen te verwijderen raakt de hormoonhuishouding van slag, waardoor ze sneller bijniertumoren ontwikkelen.
Alhoewel, zo legde mijn dierenarts het uit.
Ik heb veel "exotische" dieren.
Ik ga, wanneer ik afgestudeerd ben, zeker cursussen e.d. volgen voor exotischere diersoorten.
Vind dat er veel te weinig kennis in is.
Hier in Alkmaar zit 1 dierenarts die er redelijk ervaring mee heeft en extra cursussen ervoor volgt.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:41 schreef trovey het volgende:
[..]
Pak dan ook even waterschildpadden mee.Heb ik ook 16 jaar gehad en dat was ook een drama bij dierenartsen, mijn dierenarts heeft alles van mijn dieren geleerd want de standaardkwaaltjes hadden ze nooit.
<3quote:Op zaterdag 17 mei 2014 10:27 schreef MaGNeT het volgende:
Video update!
Dikke Spike, albino Yuki en de kleine, vlugge Teun zijn altijd zo lekker bezig dat de camera er maar weer eens bijgehaald moest worden.
Voor de liefhebbers: een Nikon D600 met een SamYang 14mm lens om zoveel mogelijk groothoek te krijgen.
Goed!quote:
Nice! Heb bij Yuki ook zo'n implantaat laten zetten en dat werkt erg goedquote:Op zaterdag 17 mei 2014 12:55 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[..]
Goed!
We hebben er laatst 1 "gered". (weekje of 3 terug)
Zitten voorlopig nog apart, maar dat arme ventje was niet geënt, gechipt of geholpen.
Leeftijd onbekend, waar die vandaan kwam wisten ze ook niet meer en hij "ging ineens bijten".
Nou we hadden onze rakker meegenomen om te kijken hoe het ging.
Bleek het een jong rammetje te zijn (ong. 6 maanden), vol in z'n hormonen (voorjaar en niet geholpen dus).
Ja logisch dat die gaat uitdagen en bijten.
Tussen de 2 ging het eigenlijk wel goed, alleen probeerde de nieuweling beetje dominant te doen, maar ook dat is logisch.
We zijn de dag erna meteen naar de DA gegaan, na laten kijken (want hij zat ook op albert heijn excellent brokjes) en meteen hormoonimplantaat erin, chip en enten.
Volgende week terug voor de 2e enting en meteen ff een stronghold pipetje in zn nek.
We laten ze nu af en toe samen spelen als we naar het bos of strand gaan.
Onbekend gebied, veel te doen en te zien, en dat gaat eigenlijk heel goed.
We wachten pas tot z'n testikels compleet weg zijn, en het dominant gedrag een beetje over is, voordat we ze samen zetten.
Oeh... daar straalt ondeugd vanaf....quote:Op zaterdag 17 mei 2014 12:59 schreef Oneandonlyselina het volgende:
Hier wat foto's van ons nieuwe ventje![]()
Het is een leukerd, maar echt totaal onopgevoed als het gaat om bijten e.d.
Je merkt wel dat hij bij mensen vandaan komt die niet zo goed wisten waar ze aan begonnen zijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wij hebben het bij Shae ook gedaan, toen hij een jaar oud was, en het werkte echt perfect.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 12:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nice! Heb bij Yuki ook zo'n implantaat laten zetten en dat werkt erg goed
Hopen dat ze het goed kunnen vinden samen! Hier lukt het nu erg goed met mijn 2 eigen fretjes en de 2 fretjes die hier zo nu en dan logeren.
Heb je foto's van het "monster"?
Duurde hier ook wel een week of 8 voordat de ballen "weg" waren. Z'n stank en gedrag waren gelukkig na een week of 5-6 al een stuk vooruitgegaan.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:00 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[..]
Wij hebben het bij Shae ook gedaan, toen hij een jaar oud was, en het werkte echt perfect.
Z'n testikels verdwenen, geur verdween en de dominantie ook.
Dus hopen dat het bij ons nieuwe monstertje ook snel gebeurt
Merk na 3 weken wel al enorm verschil in geur, alleen z'n balletjes krimpen nog niet echt haha.
Hij woog 3 weken terug 1,01 KG.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oeh... daar straalt ondeugd vanaf....
Wel lekker op gewicht zo te zien
Ja wij hebben daar bij Shae niet echt op gelet, omdat hij niet zo dominant was.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Duurde hier ook wel een week of 8 voordat de ballen "weg" waren. Z'n stank en gedrag waren gelukkig na een week of 5-6 al een stuk vooruitgegaan.
Advertenties zijn heul gevaarlijkquote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:03 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[..]
Ja wij hebben daar bij Shae niet echt op gelet, omdat hij niet zo dominant was.
We gaven hem dat implantaat, meer wegens de geur.
Het is namelijk een enorme lieverd!
We hadden ook niet verwacht er een 2e bij te nemen, maar m'n vriend kwam die advertentie tegen en toen zijn we toch maar gaan kijken.
Helemaal als er alleen in staat:quote:
Dat neusje, die tekening van z'n maskerquote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:20 schreef Oneandonlyselina het volgende:
ahw!
Toen Shae nog een kleintje was![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Dit is 'm nu, in zn zomervacht.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat neusje, die tekening van z'n masker
quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:00 schreef MaGNeT het volgende:
Spike!
[ afbeelding ]
Yuke en Spike stoeien!
[ afbeelding ]
en nog meer stoeien!
[ afbeelding ]
even uitpuffen!
[ afbeelding ]
genoeg gepuft!
[ afbeelding ]
mooi... dan kan ik even bijkomen...
[ afbeelding ]
zet de stofzuiger maar vast klaar...
[ afbeelding ]
waar zijn de beloofde kipstukjes? niets gevonden...
[ afbeelding ]
Ah, dat ik dit gemist hebquote:
Webcam erop straks?quote:Op maandag 2 maart 2015 11:15 schreef T42 het volgende:
Allemaal weg. Moeders is als goed weer gedekt.
Alweer kleintjes?quote:Op dinsdag 3 maart 2015 14:33 schreef T42 het volgende:
Als ik een goeie plek kan vinden om uit te zenden..
Par nog dierenarts kosten gehad van 360 euro.. Teritoriaal gedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |