Ik heb het te drinken gegeven aan 2 mannen die inmiddels vrij doorgewinterd zijn met het proeven van whisky!quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:14 schreef JeMoeder het volgende:
Ik vind de Laphroaig en Ardbeg alleen wel een te lompe kennismaking voor iemand die voor het eerst een rokerige whisky neemt. Je kan dit beter opbouven via een Caol Ila, Tallisker, Lagavullin etc, en dan pas echt de rookmonsters drinken. Anders heb je de kans dat het voor degene smaakt als het leegdrinken van een asbak.
Je noemt een paar van mijn favorieten!quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:14 schreef JeMoeder het volgende:
Ik vind de Laphroaig en Ardbeg alleen wel een te lompe kennismaking voor iemand die voor het eerst een rokerige whisky neemt. Je kan dit beter opbouven via een Caol Ila, Tallisker, Lagavullin etc, en dan pas echt de rookmonsters drinken. Anders heb je de kans dat het voor degene smaakt als het leegdrinken van een asbak.
Voor 18 ¤ de liter is het bijna zonde van de cola.quote:
Zo is dat.. Genieten geblazen!quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:03 schreef Karstman het volgende:
Zie en dat is wanneer drinken genieten wordt!
Gefeliciteerd nog![]()
Arme jongen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:11 schreef Karstman het volgende:
Dat wordt afzien vanavond...
[ afbeelding ]
Glencairnsquote:Op donderdag 14 juni 2012 11:13 schreef Orbeatle het volgende:
Hoi! Ik ben nog een rookie Whisky drinker, dus ik heb er (nog) niet veel verstand van.
Eigenlijk pas een jaar geleden voor het eerst een flesje whisky cadeau gehad wat me toch wel erg goed beviel en dat smaakte naar meer.
Maar, whisky drink je natuurlijk het liefste uit een mooi glas. Ik heb nu hele basic whisky glazen en wil eigenlijk wel wat mooiers/aparters.
Kan iemand mij tippen waar ik toffe glazen kan bestellen/kopen?
Vrij voor de hand liggende webshop inderdaadquote:Op donderdag 14 juni 2012 11:25 schreef CrashO het volgende:
Hier hebben ze genoeg keus voor je denk?
Al zou ik eerder de slijter even checken, want het ultieme glas blijft in mijn ogen het Glencairn glas
[ afbeelding ]
Is bij de meeste slijters wel te krijgen, al dan niet in combinatie met een fles whisky. Heb er zelf ook 2 van staan die bij een fles Glenfiddich zaten. Een setje die bij Milstone zat. En nog wat losse blanco glencairns.![]()
Als het je uitsluitend om het glas gaat, moet je vooral deze kopen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:34 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Vrij voor de hand liggende webshop inderdaad. Toch bedankt!
Die glencairns glazen zien er wel mooi uit, maar ik vind zoiets als dit echt zo onzettend gaaf. Ook al is het dan ontzettend kitscherig.
[ afbeelding ]
Voor de looks zeker kopen, maar voor het 'nosen' van whisky niet gebruikenquote:Op donderdag 14 juni 2012 11:34 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Die glencairns glazen zien er wel mooi uit, maar ik vind zoiets als dit echt zo onzettend gaaf. Ook al is het dan ontzettend kitscherig.
[ afbeelding ]
Uitstekende glazen voor de looks en je dagelijkse glaasje slobber, maar voor echt goed ruiken en proeven zou ik een glencairn of zo'n nosing & tasting glas op een 'pootje' kiezen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:34 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier ook 2 glazen bij een Millstone kistje.quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:25 schreef CrashO het volgende:
Heb er zelf ook 2 van staan die bij een fles Glenfiddich zaten. Een setje die bij Milstone zat. En nog wat losse blanco glencairns.![]()
Glencairn heeft eigenlijk ook een pootje.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:00 schreef MPG het volgende:
...maar voor echt goed ruiken en proeven zou ik een glencairn of zo'n nosing & tasting glas op een 'pootje' kiezen.
Of je gaat gewoon nog naar een paar tastings, daar zitten ze vaak inbegrepen. Ik heb er een stuk of 20 thuis, plus een stuk of zes tulpglaasjes en minstens vijftien kleine proefglaasjes van Laphroaig en Springbank.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:26 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Glencairn heeft eigenlijk ook een pootje.
Ik zal er nog eens een half dozijn bij bestellen.
IJsquote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:43 schreef AlexanderC het volgende:
Drinken jullie whiskey trouwens met of zonder ijs?ik thuis zonder en op feesten soms met.
Het grote verschil is dat whisky uit mout (of graan) gemaakt wordt en Bourbon uit mais (minstens 50%) en rogge. Daarbij mag het alleen bourbon heten als het in de USA is gemaakt en 2 jaar op nieuwe eiken vaten hebben gelegen.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:43 schreef AlexanderC het volgende:
Hoi iedereen, ik hou ook wel van een whiskeytje op z'n tijd.
Ik heb een fles Jim Beam bourbon whiskey staan, maar ik vroeg mij af wat het verschil is tussen normale whiskey en bourbon? Je hebt er ook speciale glazen voor blijkbaar?
Drinken jullie whiskey trouwens met of zonder ijs?ik thuis zonder en op feesten soms met.
Minuscuul drupje water uit een pipetje, verder niets.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:43 schreef AlexanderC het volgende:
Drink je 'm niet op?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 20:58 schreef Karstman het volgende:
...weer eentje voor de Ledaig verzameling
Uiteraard drink ik het op, maar ik heb inmiddels 8 verschillende flessen Ledaig en een paar samplesquote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:02 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Drink je 'm niet op?
Of bedoel je een verzameling aan ervaringen?
en hoe zit dat met die glazen?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 20:43 schreef Karstman het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat whisky uit mout (of graan) gemaakt wordt en Bourbon uit mais (minstens 50%) en rogge. Daarbij mag het alleen bourbon heten als het in de USA is gemaakt en 2 jaar op nieuwe eiken vaten hebben gelegen.
ik ook meestal zonder ijs, ja, maar op feesten heb ik soms zin in ijsblokjesquote:En whisky drinken we zonder ijs, ijs is namelijk funest voor de smaak. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor whisky je op feestjes drinkt, als het Vat69 of William Lawsons is dan zou ik er ook ijs in doen en cola, heel veel cola.
Leeftijd betekent over het algemeen meer karakter etc en duurder want langer bewaard, meer verdampt, dat soort dingen. Maar het is niet een wet dat ouder beter is, het hangt van zoveel factoren af, merk, houtsoort, bewaarplek noem maar op. Soms gaan whiskys ook "over the cliff" dat ze slechter worden als ze veel ouder worden. En geturfde whisky's kunnen naarmate ze ouder worden minder turfig worden bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:14 schreef Cynix ® het volgende:
Wat ik me nou vaak afvraag: Wat maakt een whisky van 18 of 21 jaar oud nou écht bijzonder ten opzichte van jongere familieleden, behalve natuurlijk de prijs?
Geen idee.quote:en hoe zit dat met die glazen?
De standaard kroeg blends neem ik aan daar mag je naar hartelust ijs in gooienquote:ik ook meestal zonder ijs, ja, maar op feesten heb ik soms zin in ijsblokjes![]()
Overigens is er op feesten waar ik ga altijd een kleine selectie aan whiskey.
Thanx voor de uitleg en dat klinkt wel schappelijk.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:28 schreef Karstman het volgende:
De fles was uit mijn hoofd 27,50 dus ik ga ervan uit dat het een hendige manier was om wat restpartijen op te maken
Weet ik niet hoor, er moeten ook hele mooie bourbons zijn. Ik geloof dat een vriend van me in het najaar een proeverij in het teken van bourbon wilde gaan doen, vooral kleinere namen en small batch bourbons.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:55 schreef Cynix ® het volgende:
Een Bourbon zou ik nu trouwens echt niet meer lekker vinden. 'Plakkerig' en 'zeurderig'.
Ik drink pas een 1,5 jaar 'serieus' whisky, maar er is een wereld voor me open gegaan.
Welkom!quote:
Er zijn hele mooie bourbons en Rye's. Er is meer dan Four Roses en dergelijke. Hele mooie zijn Vintage Bourbon 17y, Willet Rye, Eagle Rare 10y en 17y, Knob Creeck...en veel meer!quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:55 schreef Cynix ® het volgende:
Een Bourbon zou ik nu trouwens echt niet meer lekker vinden. 'Plakkerig' en 'zeurderig'.
Ik drink pas een 1,5 jaar 'serieus' whisky, maar er is een wereld voor me open gegaan.
Als je echt een heerlijke sherry whisky wilt, moet je de Macallen 12yo sherry cask kopen! 42 euro dacht ik...quote:Op zondag 17 juni 2012 13:45 schreef Hartigan het volgende:
Door een reeks financiële meevallers kan ik volgende week eindelijk mijn beginnende verzameling eens uitbreiden.
Ik zit te denken aan een stuk of 3 flessen, zo rond de 125 euro totaal. Ik moet in ieder geval per se de Ardbeg Uigeadail hebbenDan blijft er dus nog zo 60 euro over voor 1 of 2 andere flessen. Hebben jullie misschien tips?
Tot nu toe in bezit:
JW Red en Black label
Jameson
Jim Bean
Highland Park 12yo
Ardbeg 10yo
Macallan 10yo
Dus ja, ben nogal een fan van de geturfde whisky's. Maar ik zoek nu iets zoets met sherryachtige, honingachtige smaken. Misschien een Dalwhinnie? Glenfiddich 12/1518yo?
Een aanrader zou kunnen zijn een Caperdonich, er is op dit moment een goeie The Ultimate botteling en een goeie Signatory unchill filtered botteling, allebei uit 1993 of 1994. Bij DH17 zouden ze die moeten hebben. Tussen de 35 en de 38 euro per stuk. Ook is er een Auchentosan in een botteling van The Daily Dram, 9 jaar oud als ik me goed herinner, ongeveer dezelfde prijs.quote:Op zondag 17 juni 2012 13:45 schreef Hartigan het volgende:
Door een reeks financiële meevallers kan ik volgende week eindelijk mijn beginnende verzameling eens uitbreiden.
Ik zit te denken aan een stuk of 3 flessen, zo rond de 125 euro totaal. Ik moet in ieder geval per se de Ardbeg Uigeadail hebbenDan blijft er dus nog zo 60 euro over voor 1 of 2 andere flessen. Hebben jullie misschien tips?
Tot nu toe in bezit:
JW Red en Black label
Jameson
Jim Bean
Highland Park 12yo
Ardbeg 10yo
Macallan 10yo
Dus ja, ben nogal een fan van de geturfde whisky's. Maar ik zoek nu iets zoets met sherryachtige, honingachtige smaken. Misschien een Dalwhinnie? Glenfiddich 12/1518yo?
Das het betere werkquote:Op maandag 18 juni 2012 11:27 schreef JeMoeder het volgende:
Net Glendronach en Caol Ila besteld, morgen worden ze al geleverd
Macallan 10y sherry Cask Strenght: ¤ 40,- incl bij de Macro!!!quote:Op zondag 17 juni 2012 15:27 schreef Hartigan het volgende:
De Macallen 10yo fine oak die ik nu heb vind ik een beetje tegenvallen... Heerlijk zoete geur en smaak, maar de afdronk een beetje een chemisch nasmaakje...
De 12yo sherry cask klinkt daarentegen erg goed, ik hoor er ook alleen maar lofverhalen over.
De goedkoopste op internet is trouwens 45,95, bij mijn slijterij 64,95Misschien toch maar op internet gaan bestellen
Dat is best duur:quote:Op maandag 18 juni 2012 16:17 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
Macallan 10y sherry Cask Strenght: ¤ 40,- incl bij de Macro!!!
Dat is toch niet de CSquote:Op maandag 18 juni 2012 16:22 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat is best duur:
http://www.drankvinder.nl/drank_detail.php?drank_id=WH_MAC10SO
Als je dan nog twee flessen bijkoopt, betaal je per fles maar 2¤ verzendkosten. Fles kost je maximaal 36, minimaal 32 euro.
Nope, da's de normale 10 Sherry oak 40%, de Cask Strength heb ik online nog niet gevonden.quote:
Jup! En weer hebben de Belgen een streepje voorquote:Op maandag 18 juni 2012 19:27 schreef DaCobus het volgende:
Deze?
http://www.whiskystore.be/NL/whiskybottle.asp?singlemalt=671
moet je niet twee verschillende flessen vergelijken, waarbij de CS nog een liter is ook! En veel beter van smaak!quote:Op maandag 18 juni 2012 16:22 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat is best duur:
http://www.drankvinder.nl/drank_detail.php?drank_id=WH_MAC10SO
Als je dan nog twee flessen bijkoopt, betaal je per fles maar 2¤ verzendkosten. Fles kost je maximaal 36, minimaal 32 euro.
Excuus, dit is het gevolg van té snel reageren terwijl ik vanalles aan mijn kop hadquote:Op maandag 18 juni 2012 21:09 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
moet je niet twee verschillende flessen vergelijken, waarbij de CS nog een liter is ook! En veel beter van smaak!
Een aanbieding? Of is dat de standaard prijs daar? Want in de folder zie ik 'm nergens terug namelijk...quote:Op maandag 18 juni 2012 16:17 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
Macallan 10y sherry Cask Strenght: ¤ 40,- incl bij de Macro!!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |