abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111488339
TT zegt het al, wie weet toevallig de naam van deze kamerplant?

zondag 13 mei 2012 @ 14:20:03 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_111490754
Ik gok een ficus, maar ik weet het niet zeker.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 13 mei 2012 @ 17:39:28 #3
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_111498006
Het is een Schefflera (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schefflera).
Fijne, heel erg sterke kamerplant die heel groot kan worden. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_111523099
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 17:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het is een Schefflera (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schefflera).
Fijne, heel erg sterke kamerplant die heel groot kan worden. :)
Bedankt!
pi_111568170
Ik heb er één staan hier, die is nu 2 meter 30 al, maar een snelle groeier is het trouwens niet echt, eigenlijk helemaal niet sinds ik hem heb... Iemand tips of suggesties voor een goede groei ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 15:18:28 #6
323439 HetKlusKonijn
pi_111581525
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 08:44 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik heb er één staan hier, die is nu 2 meter 30 al, maar een snelle groeier is het trouwens niet echt, eigenlijk helemaal niet sinds ik hem heb... Iemand tips of suggesties voor een goede groei ?
2 meter 30, da's al een flinke knaap voor een huiskamerplant! Dat noem ik gewoon een boom. :Y
Nee, heel erg snel groeien doen ze niet, dat is inherent aan planten die heel erg oud kunnen worden (zoals deze dus!). Traag-maar-gestaag, zeg maar.

Wat vaak nog wel helpt voor een verse groei-burst is verpotten.
Wat ze ook heel prettig vinden: de blaadjes afsponsen om het stof kwijt te raken want het kunnen enorme stofnesten worden. Nog beter: even buiten in de regen zetten als het een keer flink plenst. Hoewel dat wel een enorme klus gaat worden als je boom als 2-meter-zoveel is...

[ Bericht 13% gewijzigd door HetKlusKonijn op 15-05-2012 15:26:09 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_111584476
Hij is verder niet volumineus hoor ! Het zijn 2 stengels zeg maar met bladeren, dus smal en hoog. Verder heb ik de plant verpot naar een grotere pot ( Mand eigenlijk ) en aangevuld met turfmolm.

De bladeren heb ik niet zo heel lang geleden nog afgedaan met verdunde melk voor de glans, en zojuist even onder de douche gezet om het stof er af te halen, dus dat is gepiept !
  dinsdag 15 mei 2012 @ 22:05:43 #8
323439 HetKlusKonijn
pi_111601596
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:31 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Hij is verder niet volumineus hoor ! Het zijn 2 stengels zeg maar met bladeren, dus smal en hoog. Verder heb ik de plant verpot naar een grotere pot ( Mand eigenlijk ) en aangevuld met turfmolm.
Verpotten is altijd goed...
Maar begrijp ik dat je dus echt twee stengels van twee meter hoog met wat blaadjes eraan?
Da's natuurlijk niet echt 'mooi'... en voor zover ik weet kun je deze plant niet zomaar terugsnoeien en hopen dattie weer uitloopt (zoals bij Yucca's en Draceana's en dergelijke). Of je moet de gok nemen natuurlijk maar je loopt het risico dat je twee lelijke bladerloze staketsels overhoudt.

Hopelijk vormt-ie toch spontaan weer zijtakken. Dat doen ze wel als ze zich helemaal senang voelen, dus wellicht met die nieuwe aarde. :)

quote:
De bladeren heb ik niet zo heel lang geleden nog afgedaan met verdunde melk voor de glans, en zojuist even onder de douche gezet om het stof er af te halen, dus dat is gepiept !
Liever niet met verdunde melk doen, dat smeert de huismondjes juist dicht. Onder de douche is prima, hopelijk heb je niet al te hard/kalkhoudend water waar je woont want daar zijn planten over het algemeen niet zo gek op. De Schefflera is gelukkig een sterke jongen dus die kan er wel tegen. ;)
pi_111601987
Ik denk dat dat het type is gewoon, dus dat die plant ook zo hoort te groeien, het heeft iets weg van bamboe vind ik. Het is jammer dat de camera oplader weg is anders kon ik het laten zien. Het ziet er gewoon goed uit verder hoor.

Hier is het water wel redelijk kalkrijk, maar de plant douchen doe ik niet zo vaak verder dus ik hoop dat i het even uithoud inderdaad ! Want ik ben gek op grote planten.

Ik heb ook nog een hele mooie Philodendron met grote bladeren, echt super ! Die bloeit zelfs hier, nu is hij al weer een bloem aan het maken.
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:56:44 #10
323439 HetKlusKonijn
pi_111625778
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:12 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik denk dat dat het type is gewoon, dus dat die plant ook zo hoort te groeien, het heeft iets weg van bamboe vind ik. Het is jammer dat de camera oplader weg is anders kon ik het laten zien. Het ziet er gewoon goed uit verder hoor.
Ja, het is normaal dat-ie aan stamvorming doet.
In het wild groeit het beest uit tot zoiets:

Leuk plantje wel. Komt oorspronkelijk uit Australië en Indonesië las ik.

quote:
Hier is het water wel redelijk kalkrijk, maar de plant douchen doe ik niet zo vaak verder dus ik hoop dat i het even uithoud inderdaad ! Want ik ben gek op grote planten.
Het is echt een van de sterkste kamerplanten die er zijn.
Ik las trouwens dat het ding in Amerika wordt beschouwd als onkruid en bestreden wordt als de 'vogelpest' in onze bossen. :)

quote:
Ik heb ook nog een hele mooie Philodendron met grote bladeren, echt super ! Die bloeit zelfs hier, nu is hij al weer een bloem aan het maken.
Dat is inderdaad ook zo'n mooie sterke plant. Kan ook enorm groot worden. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')