abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111485292
Gisteravond een gesprek met vrienden. Ene vriendin is op zoek naar een andere baan, want ze heeft geen plezier in het werk dat ze nu doet. Ze vindt het niet vervelend, gaat er niet met tegenzin heen, maar denk dat 's ochtends ook niet 'Yes! Ik mag weer!'. Andere vriendin was er verbaasd over dat ze een baan waar ze het niet vervelend heeft op wil zeggen. Zij gaf aan dat zij allang blij is als ze niet met tegenzin naar haar werk gaat.

Hoe denken jullie daarover? Moet je plezier hebben in je werk? En ga je op zoek naar iets anders als je dat plezier niet hebt? Even los van de economisch onhandige tijden om werk te zoeken. Of ben je allang tevreden als je er niet met tegenzin heen gaat.

Ik neig zelf toch net iets meer naar het tweede. Natuurlijk is het leuk als je plezier hebt in je werk, maar het is voor mij geen vereiste. Het is mijn werk, dat doe ik om geld te verdienen en niet voor de lol. Als ik ergens echt met tegenzin heen zou gaan, zou het voor mij wel heel snel bekeken zijn, dat dan weer wel. Verder vind ik het ook wel een geruststellende gedachte om na een minder leuke dag gewoon te kunnen denken 'het is mijn werk, ik hóéf het niet leuk te vinden, ik doe het niet voor de lol'.

Hoe denken jullie hierover?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_111485304
Tuurlijk is dat belangrijk en in mijn ogen een absolute vereiste.
pi_111485400
Ben het met je eens.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
  zondag 13 mei 2012 @ 11:15:25 #4
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_111485495
Als je er geen plezier in hebt, kun je toch op zijn minst kijken of er ander werk is waarbij je dat wel hebt?
pi_111485848
Ik wil er wel plezier in hebben. Natuurlijk zijn er altijd dagen of klussen waar je geen zin in hebt, maar er zijn genoeg andere factoren (collega's, streven naar succes) die het weer leuk zouden moeten maken. Ik kan oprecht vaak denken 'ik heb er zin in' en het ook belangrijk vinden dat het werk gebeurt.
Ik heb vroeger bijbaantjes gehad waarbij ik dacht 'als morgen de zaak niet meer bestaat, maakt mij dat niets uit'. dat is zo demotiverend. Ik wil vooral het gevoel hebben dat het nut heeft, wat ik doe. Dan is het niet zozeer 'plezier' maar wel iets waar je je voor inzet.
  zondag 13 mei 2012 @ 11:38:25 #6
372203 LaPeach
Peaches & Cream
pi_111485915
Voor mij is plezier in het werk hebben wel erg belangrijk, dus zeker wel een vereiste..
Als je nu nog geen tegenzin hebt krijg je dat later wel dus ik ga niet afwachten tot dat moment maar wil het al voor wezen.
Uiteraard heeft elk werk zijn voor en nadelen en zal niet alle werkzaamheden even leuk zijn, maar zonder plezier in wat je doet sloopt een mens uiteindelijk
There is nothing permanent except change.
  zondag 13 mei 2012 @ 11:44:11 #7
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_111486023
Beetje het contrast tussen mijn carrière van 3 maanden bij een callcenter en mijn inmiddels 9 maanden tellende carrière in de horeca met OOK veel klantcontact. Nu sta ik ook niet op met het idee van "TJAKKA". Maar als ik er ben wil ik niet direct weer weg.
pi_111486033
Als je geen plezier hebt in je werk zul je er nooit ècht goed in worden (passie voor het vak) en laat je heel veel liggen. Ik zie arbeid als een vorm van zelfverwerkelijking en daarin wordt je wie je bent. Zodra dit gedegradeerd wordt tot 'hoort erbij' of 'zonder tegenzin is ook goed zat' stel je je eisen veel te ver naar beneden af in mijn ogen.
pi_111487049
Ik ben van mening dat je je werk toch echt leuk moet vinden
pi_111487123
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 12:22 schreef Clemenza het volgende:
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_111487244
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 12:22 schreef Clemenza het volgende:
  zondag 13 mei 2012 @ 12:48:43 #12
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111487707
Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt en ik zou niet anders gewild hebben.
Iets doen de hele dag wat je eigenlijk niet leuk vindt, bah, ik moet er niet aan denken.
pi_111488104
Vind het wel bewonderenswaardig hoe iedereen er hier over denkt. Ik heb nu werk wat ik wel prima vind, sta 's ochtends niet te springen om weer te gaan, maar vind het ook zeker niet vervelend en ik kan daar prima mee leven, al ben ik wel op zoek naar hetzelfde werk op een werkplek die wat meer bij me past.

Reacties verbazen me wel een beetje, had toch het idee dat er meer mensen zouden zijn die werk gewoon als geld verdienen zien en er geen lol in hoeven te hebben. Maar misschien zijn dat net de mensen die hier niet reageren, zou goed kunnen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_111488484
Ik vind het ook belangrijk dat je plezier in je werk hebt, want je brengt er toch een groot deel van de dag door. Als je er geen plezier on hebt lijkt me dat toch erg vervelend.
  zondag 13 mei 2012 @ 13:16:45 #15
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_111488525
Ik ga niet 40 uur per week spenderen aan een plek/werk waar ik geen zin in heb. Natuurlijk baal ik er ook af en toe van en heb ik last met opstaan, maar als ik er eenmaal ben vind ik het vaak leuk en do ik met plezier m'n werk. Daarbij vind ik een goede band met collega's ook zeer belangrijk. Als het daarmee niet klikt zou ik weer op zoek gaan naar iets anders.
pi_111488672
Ik vind het niet leuk om naar werk toe te gaan, maar eenmaal op werk aangekomen heb ik plezier in me werk
Het hele opstaan en reis gebeuren is gewoon kut en dat zal voor mij bij iedere baan het zelfde zijn :p
  zondag 13 mei 2012 @ 14:38:41 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111491455
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:21 schreef Difficult het volgende:
Ik vind het niet leuk om naar werk toe te gaan, maar eenmaal op werk aangekomen heb ik plezier in me werk
Het hele opstaan en reis gebeuren is gewoon kut en dat zal voor mij bij iedere baan het zelfde zijn :p
Jap, maar bij een baan die ik niet leuk vind is dat wel veel erger...
pi_111493745
Plezier in je werk komt van twee kanten.
Niet iedereen heeft droombanen als kosmonaut, filmacteur of tropisch eilandbewaker.

Je hoeft het inderdaad niet voor de lol te doen, en de meesten doen dat ook niet. That's just the way it is.

Maar dan kun je er nog altijd wel het beste van máken, en goede banden met je collega's opbouwen. Makkelijker en vruchtvoller dan je zou denken :)

Ik doe dat bijvoorbeeld door mijn ambities in de breedte te tonen, in plaats van in de hoogte.
Meer kans op toewijzing, en je werk wordt nog gevarieerder ook.

Niet uit je bed kunnen komen is iets heel anders dan een rotbaan hebben hoor :P
asdfasdfasdfasdfasdf
pi_111497131
tenzij iemand iets doet waar hij of zij al van droomt sinds de prille jeugd, kan ik me niet voorstellen dat iemand oprecht plezier heeft in zijn werk. het is niet vrijblijvend, bijna niemand is origineel in wat hij of zij doet, dus zelfontplooiing lijkt me ook een vals argument.

plus zolang er een geldelijke motivatie voor staat is het ook nog eens niet zo innovatief als mogelijk is.

dus nee. werk is noodzaak en noodzaak is bijna nooit plezierig.
:7
pi_111499485
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:02 schreef Naamah het volgende:
Reacties verbazen me wel een beetje, had toch het idee dat er meer mensen zouden zijn die werk gewoon als geld verdienen zien en er geen lol in hoeven te hebben. Maar misschien zijn dat net de mensen die hier niet reageren, zou goed kunnen.
Ik vind niet-werk per definitie leuker. Als ik dus naar mijn werk ga denk ik bij mezelf 'goh, ik ga eigenlijk liever sporten, mijn hobby's ten uitvoer brengen, gamen, internetten, naar de kroeg weetikveelwat'. Ben altijd wel jaloers op mensen die van hun hobby hun beroep hebben weten te maken of het echt superleuk vinden wat ze doen.
Aan de andere kant, dat zijn wel vaak mensen die verder weinig hobby's hebben en hun werk meestal ook gewoon mee naar huis nemen (nog even inloggen, nog even dit doen etc). Is mijn praktijkervaring dan he, N=een handvol zeg maar.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 13 mei 2012 @ 18:29:43 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_111500270
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:02 schreef Naamah het volgende:
Vind het wel bewonderenswaardig hoe iedereen er hier over denkt. Ik heb nu werk wat ik wel prima vind, sta 's ochtends niet te springen om weer te gaan, maar vind het ook zeker niet vervelend en ik kan daar prima mee leven, al ben ik wel op zoek naar hetzelfde werk op een werkplek die wat meer bij me past.

Ik zou het eerder bewonderenswaardig vinden als er mensen waren die alleen werken om het geld.
Als je met tegenzin naar je werk gaat, kun je beter zsm wat anders gaan zoeken.
Is het niet voor jezelf, dan doe je het maar voor je collega's
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 13 mei 2012 @ 18:36:35 #22
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_111500517
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 18:12 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ik vind niet-werk per definitie leuker. Als ik dus naar mijn werk ga denk ik bij mezelf 'goh, ik ga eigenlijk liever sporten, mijn hobby's ten uitvoer brengen, gamen, internetten, naar de kroeg weetikveelwat'. Ben altijd wel jaloers op mensen die van hun hobby hun beroep hebben weten te maken of het echt superleuk vinden wat ze doen.
Aan de andere kant, dat zijn wel vaak mensen die verder weinig hobby's hebben en hun werk meestal ook gewoon mee naar huis nemen (nog even inloggen, nog even dit doen etc). Is mijn praktijkervaring dan he, N=een handvol zeg maar.
Ik heb ook van mijn hobby mijn werk kunnen maken, ik neem mijn werk niet mee naar huis.
Om nou gelijk te oordelen dat wij mensen zijn die verder weinig hobby's hebben vind ik een beetje jammer. Wij zijn eerder "vak idioten". Tuurlijk heb ik ook wel eens een kut klus of een mindere dag.
Percentage-gewijs is dat maar 5 á 10 procent.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_111505962
quote:
10s.gif Op zondag 13 mei 2012 18:36 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik heb ook van mijn hobby mijn werk kunnen maken, ik neem mijn werk niet mee naar huis.
Om nou gelijk te oordelen dat wij mensen zijn die verder weinig hobby's hebben vind ik een beetje jammer. Wij zijn eerder "vak idioten". Tuurlijk heb ik ook wel eens een kut klus of een mindere dag.
Percentage-gewijs is dat maar 5 á 10 procent.
Misschien dat je anders mijn post nog eens leest en vooral de disclaimer aan het eind. Ik oordeel nergens.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 13 mei 2012 @ 21:23:27 #24
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_111509441
Plezier in mijn werk hebben vind ik heel belangrijk. Als ik het er niet naar mijn zin heb, dan houd ik het ergens niet lang vol. Tips als 'denk maar aan wat voor leuke dingen je ná je werk kunt doen' of 'het gaat erom dat je geld verdient' gaan maar beperkt op.
(Un)masking for the greater good.
pi_111519308
Mijn werk is mijn passie :@, ik ben helaas zo'n vakidioot :(
  maandag 14 mei 2012 @ 00:39:20 #26
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_111519795
Als ik met tegenzin naar m'n werk moet, weet ik al dat ik het niet lang vol houd. Met plezier naar je werk gaan heeft wel met meerdere factoren te maken. Als het werk zelf kut is, maar het wel gezellig is met collega's houd je het al langer uit, ondanks dat het werk kut is.
Gelukkig heb ik nu werk waar ik het ontzettend naar m'n zin heb, leuk werk, collega's leuk.. Ik zie mijn werk als m'n hobbie!
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_111520360
Relativering
Het is niet voor iedereen weggelegd om plezier in zijn of haar werk te hebben. Tegenwoordig denken veel Nederlanders dat werk je het gevoel van persoonlijke ontwikkeling en plezier moet opleveren, wil je tevreden over je werk kunnen voelen. Streven hiernaar is lovenswaardig, maar wanneer je dit niet lukt, moet je dit niet als een ramp ervaren. Veel banen zijn qua werkzaamheden herhalend en saai, en wellicht ook weinig uitdagend.

Ik ken genoeg oud-studenten die graag advocaat oid wilden worden, maar nu suffe baantjes hebben als gemeenteambtenaar in lutjebroek. We worden opgevoed met het idee dat we alles kunnen worden wat we willen zijn, en wanneer dit niet lukt, we genoegen moeten nemen met 'minder' (wat ook subjectief is natuurlijk: voor de een is het prima, voor de ander afschuwelijk). De gevoelens van ontevredenheid beginnen dan toe te nemen. Afhankelijk van je omgeving, worden deze gevoelens versterkt wanneer kennissen of vrienden 'betere' banen vervullen. Mijn advies aan deze ontevreden mensen is: blijf in je vrije tijd jezelf bijscholen in relevante kennis, zodat je kunt switchen. Maar op een gegeven moment zitten werkgevers niet op je te wachten, en moet je leren accepteren dat je het alsnog relatief goed hebt ten opzichte van vele mannen en vrouwen die niet eens een baan kunnen binnen harken. Je moet dan je plezier buiten je werk zoeken, zoals velen dat doen.

Over mijn huidige baan ben ik tevreden en leer ik veel van, maar ik sta niet te springen van plezier. Het liefst ben ik meer vrij, en doe ik dan niet rendabele activiteiten, zoals films kijken, niet werkgerelateerde boeken lezen etc. Ik heb gewoon veel interesses, en mijn baan is daar een van. Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer ik mijn huidige baan niet zal hebben, omdat potentiele werkgevers mij minder goed vinden dan andere kandidaten, ik mijn plezier buiten mijn werk zou zoeken. Mijn werk zou dan een inkomen bieden, waardoor ik mijn plezier kan financieren.
"Het geluk van het leven hangt af van de kwaliteit van je gedachten." - Marcus Aurelius
"Van liefde dromen is soms heerlijker dan ze te bedrijven." - Georges Guilbert
  maandag 14 mei 2012 @ 09:49:13 #28
352863 HaywoodJablome
Any minute now
pi_111524039
Nou, plezier hebben in je werk lijkt me iets dat maar voor heel weinig mensen weggelegd is. Als ik me niet de hele rot zit te ergeren aan alles en iedereen, dan ben ik al tevreden.
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
  maandag 14 mei 2012 @ 09:50:20 #29
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_111524059
Je moet je alleen beseffen dat er bijna geen banen zijn die elke dag leuk zijn... Maar je moet over de hele genomen wel plezier in je werk hebben.

Hoewel er ook mensen zijn die het prima vinden om gewoon elke dag hun "ding" te doen en weer naar huis te gaan zonder er lol in te hebben.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_111524802
Ik zou pas echt plezier in mijn werk hebben als ik profvoetballer, Formule 1 coureur of astronaut zou zijn. Waarschijnlijk ook wel als ik wetenschapper, of archeoloog zou zijn. De eerste 2 heb ik helaas het talent niet voor, voor de rest zou ik terug naar school moeten, of vroeger verstandig zijn geweest en mijn opleiding afgemaakt hebben. Geeft verder niks, de baan die ik nu heb is nu ook wel leuk, maar dat is meer de omgeving (collega's e.d.) die het leuk maakt dan het werk zelf.

Aan de andere kant probeer ik wel zo veel mogelijk om mijn eigen draai aan het werk te geven, om het zo leuk mogelijk te houden. D.w.z. het op mijn eigen manier indelen, en zo om de zoveel tijd kijken waar er processen of procedures verbeterd kunnen worden, zodat het resultaat en efficiency van mijn afdeling steeds hoger wordt. Op die manier zorg ik er voor mezelf voor dat het leuk blijft.

Ik ben dus niet zo iemand die helemaal in zijn werk op gaat, dat gelul over persoonlijke ontwikkeling op het werk en al die onzin is totaal niet aan mij besteed, dat doe ik wel in mijn vrije tijd (weten ze ook hiero, heb nog nooit een pop gesprek gehad, rest wel :') ). Ben ook totaal geen carrieretijger, voor mij is werk noodzakelijk kwaad, ik werk om te kunnen leven en niet andersom. Ik ga niet met tegenzin naar het werk, maar ook niet juichend. Nou scheelt het bij mij ook heel veel dat ik een avondmens ben, en geen ochtendmens, dus ik vind het kutter dat ik 's ochtends vroeg uit bed moet, dan dat ik naar het werk moet.
pi_111525546
ik heb 3 motivaties om te werken: geld, geld en geld :P

als ik niet meer zou hoeven werken, omdat ik genoeg geld had dan zou ik ook echt niet meer werken!

werk is voor mij het middel om andere, leuke dingen mogelijk te maken (lees: hobbies te bekostigen)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')