abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111481723
Zodra mensen gaan verwachten dat ik bepaalde dingen doe, dus naar ze toe gaan. Of als vrienden bijvoorbeeld een bruiloft vieren waar een compleet weekend vol met activiteiten aan gekoppeld zijn merk ik dat ik sterk de behoefte krijg om af te haken.
Als ze me echter onverwachts bellen met de vraag 'of ik zin heb om mee te gaan naar.....' spreekt me dat veel meer aan en heb ik veel meer zin om mee te gaan.

Of als ik zelf kan en mag bepalen of en hoelaat ik kom werkt het ook veel eenvoudiger.

Merk dat als bijvoorbeeld in de relatie, maar soms ook qua werk (uitjes of onbetaalde cursusdagen bijvoorbeeld) ik sterk de behoefte voel af te haken.

Meer mensen die dit bekend voorkomt? Of is het gerelateerd aan een of andere gedragsstoornis of misschien gewoon karakter?

Hetzelfde met verjaardagen: Als mensen zeggen, ik vier het die dag: kijk maar wanneer en of je komt dan heb ik zulke gevoelens niet.
Als ze maanden van te voren zeggen je moet om half 5 daar en daar zijn heb ik er direct minder zin in.

Overigens heb ik het niet in werkrelateerde situaties. Mijn baas kan prima dingen 'eisen' zonder dat ik dan dezelfde gevoelens heb.
  zondag 13 mei 2012 @ 02:51:39 #2
370039 Morera
more more more
pi_111481810
Ik ken het, vooral omdat het vaak mensen zijn die verder ook veel vragen en eisen en hoe meer je voor ze doet, hoe meer ze vragen, hoe sneller het moet en hoe vaker ze weer wat nieuws vragen en opgegeven moment zelfs 10 dingen tegelijk van je willen binnen onredelijke tijd en dan nog beledigd zijn ook.

Hoe minder je voor ze doet, hoe meer ze het waarderen als je er een keer wel bent, of als je een keer wel wat voor ze doet. Klinkt heel egoistisch terwijl ik een super behulpzaam persoon ben, maar sommige mensen zorgen ervoor dat jij ( nouja ik dan in ieder geval ) zo een patroon in gedrag naar ze gaat ontwikkelen.

Ik heb het mensen inmiddels gewoon verteld, keken ze raar van op maar uiteindelijk begrip voor. Op een enkeling na die door gaat met verstikken zonder het zelf door te hebben. Misschien herken je er wat in maar ik denk dus dat er meerdere oorzaken voor zijn die daar voor zorgen. Hoeft niet meteen psychische problemen van jou te betekenen oid.

edit: De mensen die ik bedoel noem ik dan ook niet mijn echte vrienden, anders begrepen ze me wel. Misschien ligt het bij jou ook niet zo ingewikkeld als je denkt.
pi_111481822
Sommige mensen zoeken net zo lang naar problemen tot ze een label kunnen (laten) plakken. :{
  zondag 13 mei 2012 @ 02:55:28 #4
370039 Morera
more more more
pi_111481845
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 02:52 schreef Mercer het volgende:
Sommige mensen zoeken net zo lang naar problemen tot ze een label kunnen (laten) plakken. :{
Soms heb je niet meteen door dat het niet perse aan jou ligt, ik denk dat dat ook de reden is dat TS dit topic opent. Blijkbaar is het op dit punt zo storend geworden dat hij zich open stelt voor ervaringen, meningen etc. Jij plakt nu net zo goed een label op hem en zijn intenties.

Al moet ik je gelijk geven dat TS wel erg snel over gedragsstoornissen begint
  zondag 13 mei 2012 @ 03:01:08 #5
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_111481899
Waarom zou dat een gedragsstoornis zijn? Heb jij toevallig een gedragsstoornis waaraan je dit wil linken om het maar een naam en reden te geven?

Niet dat het iets uitmaakt, van mij mag je gebruik maken van een stoornis waar je tegelijkertijd ook last van ondervindt. Ergens moet je ook evenwicht zien te vinden daarin. ;)

Ik heb bepaalde karaktereigenschappen die sommige dingen wat moeilijker maken... maar dat heb ik mijn vrienden uitgelegd, dus vinden ze het geen enkel probleem als ik ergens anderhalf uur later aan kom kakken.

En okay, met het aangaan van een werkrelatie heb je bij voorbaat gekozen wanneer je aanwezig bent op jouw werk. En goed als dan iets wordt omgegooid, en het valt binnen de tijd die jij voor werk hebt uitgetrokken... dan kun je je daar veel beter op aanpassen, dan wanneer het om jouw schaarse vrije tijd gaat.

Dus nee, zo vreemd is dat niet! :)
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_111481975
Nee, ik zie het zelf ook zeker niet als een gedragsstoornis. Vraag me alleen wel af in hoeverre het normaal is dat als anderen dingen van je 'eisen' hoe relatief dat eisen dan ook mag zijn je direct de neiging krijgt om je hakken in het zand te zetten.
Ik zie bij de meeste mensen om mij heen juist het omgekeerde, namelijk dat ze er een hekel aan hebben als mensen onverwachts langs komen en sterk de behoefte hebben aan duidelijkheid. :)
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 02:51 schreef Morera het volgende:
Ik ken het, vooral omdat het vaak mensen zijn die verder ook veel vragen en eisen en hoe meer je voor ze doet, hoe meer ze vragen, hoe sneller het moet en hoe vaker ze weer wat nieuws vragen en opgegeven moment zelfs 10 dingen tegelijk van je willen binnen onredelijke tijd en dan nog beledigd zijn ook.

Hoe minder je voor ze doet, hoe meer ze het waarderen als je er een keer wel bent, of als je een keer wel wat voor ze doet. Klinkt heel egoistisch terwijl ik een super behulpzaam persoon ben, maar sommige mensen zorgen ervoor dat jij ( nouja ik dan in ieder geval ) zo een patroon in gedrag naar ze gaat ontwikkelen.

Ik heb het mensen inmiddels gewoon verteld, keken ze raar van op maar uiteindelijk begrip voor. Op een enkeling na die door gaat met verstikken zonder het zelf door te hebben. Misschien herken je er wat in maar ik denk dus dat er meerdere oorzaken voor zijn die daar voor zorgen. Hoeft niet meteen psychische problemen van jou te betekenen oid.

edit: De mensen die ik bedoel noem ik dan ook niet mijn echte vrienden, anders begrepen ze me wel. Misschien ligt het bij jou ook niet zo ingewikkeld als je denkt.
Maar heb jij het alleen met mensen helpen, of mensen die iets van jou nodig hebben of ook als er simpelweg een claim ligt op bepaalde dagen of tijdstippen waarbij je simpelweg alleen aanwezig moet zijn?
Dus bijvoorbeeld een goede vriendin die op bepaalde momenten jou aandacht volledig opeist of eist dat je met haar mee gaat naar een of andere sociale verplichting, die je zelf ook best weer tof kan vinden maar daar gaat het niet om.
  zondag 13 mei 2012 @ 03:16:37 #7
370039 Morera
more more more
pi_111482038
weg, te persoonlijk -> pm naar ts met wat hier stond
pi_111482117
Je hebt gewoon een hekel aan verplichtingen; join the club.
  zondag 13 mei 2012 @ 04:41:58 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_111482685
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 03:29 schreef TimMer1981 het volgende:
Dit.
pi_111483353
Ohw dit herken ik enorm, bij mij is het iets van de laatste tijd als reaktie op bijna 3 jaar dingen moeten doen en onder extreem zware druk staan, heb daar nu echt helemaal geen zin in.
Als ik soms in me agenda kijk dan denk ik echt van die bel ik af en die bel ik af enz enz enz.
Ik zou deze maand met een studie beginnen, heb hem al uitgesteld, het zweet brak me aan alle kanten uit, nu begin ik pas in september.
  zondag 13 mei 2012 @ 10:07:17 #11
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_111484285
Oh ja, hoor. Het is wat TimMer1981 zegt: je houdt niet van verplichtingen. Je legt je niet graag vast en wil vrij zijn bepaalde keuzes te maken (hoelaat je komt, wat je gaat doen, hoe laat je weggaat). Het geeft je een zekere vorm van vrijheid: je hebt dingen zelf in de hand. Het is niet prettig als je een 'agenda' moet bijhouden die je - vooral in een sociale situatie - vertelt wat je moet doen en hoe je het moet doen.

Denk dat heel veel mensen dit hebben, maar zij gaan er waarschijnlijk makkelijker mee op om dat jij. Jij hecht gewoon meer aan je keuzevrijheid. Niets mis mee, albeit soms een beetje lastig voor jezelf.
(Un)masking for the greater good.
pi_111484885
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 03:29 schreef TimMer1981 het volgende:
Clubje opgericht, ik ben erbij! *O*
  zondag 13 mei 2012 @ 10:57:17 #13
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_111485100
Ik doe ook mee!
(Un)masking for the greater good.
pi_111485288
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 10:44 schreef Gray het volgende:

[..]

Clubje opgericht, ik ben erbij! *O*
Wanneer is de eerste meet? Oh nee wacht...
Oh, and that's a bad miss!
pi_111486606
quote:
12s.gif Op zondag 13 mei 2012 11:06 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Wanneer is de eerste meet? Oh nee wacht...
Ga je nou eisen stellen??

Ik stagneer!
pi_111494108
Je haat de gelegenheid niet, maar de toon waarop je ernaar wordt uitgenodigd.
Het vooruitzicht van de gelegenheid is dan 'besmet' met die onaangename invitatie.

Herkenbaar hoor wat je schrijft... het helpt om laconiek te antwoorden. Dat ontdoet jou een beetje van je verplichtingsgevoel en de impliciete assertiviteit die er inhoudelijk in schuil gaat maakt duidelijk dat je de soep niet zo heet eet als dat hij wordt geserveerd.

Eenmaal daar, is iedereen (ook de verzoeker) gewoon blij om je te zien.
asdfasdfasdfasdfasdf
  zondag 13 mei 2012 @ 16:06:30 #17
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_111494697
ik kan ook slecht tegen, ik heb liever vrijblijvendheid. het wordt trws erger als ik het al heel druk heb. dan wil ik de vrijheid houden dat kleine beetje vrije tijd zelf in te delen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zondag 13 mei 2012 @ 18:30:29 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111500311
Ik vind het om eerlijk te zijn een beetje gezeur. Wat maakt het nou uit hoe je ergens voor wordt uigenodigt? Alsof er een soort protocolzou moeten bestaan hoe je wel en niet tot sociale activiteiten komt.

Voor sommige zaken zijn planning en afspraken nodig. Dat is toch niet zo raar te begrijpen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')