Bedoel je dat we zo'n soort vraag nooit meer krijgen omdat het examenprogramma veranderd is, of om een andere reden?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:22 schreef Proloop het volgende:
20 is een klote vraag die zul je ook nooit meer krijgen. Volgens mij is het zoiets:
Het gaat dus over 2 soorten exopeptidasen. Exopeptidasen verbreken verbindingen dus waarschijnlijk tussen peptiden in plaats van ín het peptide (want endo= binnen/in ofzo en exo= buiten) dus dan moet het 2, 3 of 4 zijn. En omdat het een carboxypeptidase is verbreekt het een verbinding aan de kant van de carboxylgroep. Dus 2. -> B
Super Bedankt!!! Ik heb alleen nog een klein vraagje over de vraag over de foetale bloedsomloop. Ik snap dat er 260 ml in de rechterboezem komt. 169 komt in de rechterkamer dus 260 - 169 = 91. Maar hoe komt deze dan volgens jou in de linkerkamer, niet via de longen? Door het foramen ovale dan? Maar dat is een opening tussen de boezems...quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:07 schreef Reimerrr het volgende:
Vraag 4:
Wat er totaal in de rechterboezem komt: 78+182 = 260 mL
Wat in de rechterkamer komt is 169 mL, dus komt 260-169 = 91 mL in de linkerkamer (dus niet via de longen).
Daar komt ook nog 13 mL vanuit de rechterkamer via de longen bij.
Dus totaal: 13+91 = 104 mL
Dat moet nog maal 3 omdat het gaat over mL per kilogram.
Vraag 14:
Vrouwen hebben twee X-chromosomen. Het betreft twee loci op het X-chromosoom. Dus de mogelijkheden zijn: GGRR, GGRr, GGrr, GgRR, GgRr, Ggrr, ggRR, ggRr en ggrr. Dus in totaal 9 mogelijkheden. Er is sprake van kleurenblindheid als er gg of rr voorkomt. Dit gebeurt vijf keer en dus is antwoord E juist.
Die kan je heus wel weer krijgen, aangezien in de Binas peptidasen wel worden uitgelegd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:22 schreef Proloop het volgende:
20 is een klote vraag die zul je ook nooit meer krijgen. Volgens mij is het zoiets:
Het gaat dus over 2 soorten exopeptidasen. Exopeptidasen verbreken verbindingen dus waarschijnlijk tussen peptiden in plaats van ín het peptide (want endo= binnen/in ofzo en exo= buiten) dus dan moet het 2, 3 of 4 zijn. En omdat het een carboxypeptidase is verbreekt het een verbinding aan de kant van de carboxylgroep. Dus 2. -> B
Via het ovale venster, naar linkerboezem en naar door naar linkerkamer. Daarbij tel je ook op wat er via de longader wordt aangevoerd. Linkerboezem staat gewoon in contact met linkerkamer via de kleppen, dus stroomt dat bloed gewoon netjes naar de kamer toe. Toevallig veel van deze vragen pas in een toets gebruikt voor mijn 5V leerlingenquote:Op zondag 13 mei 2012 08:52 schreef Maarten302 het volgende:
[..]
Super Bedankt!!! Ik heb alleen nog een klein vraagje over de vraag over de foetale bloedsomloop. Ik snap dat er 260 ml in de rechterboezem komt. 169 komt in de rechterkamer dus 260 - 169 = 91. Maar hoe komt deze dan volgens jou in de linkerkamer, niet via de longen? Door het foramen ovale dan? Maar dat is een opening tussen de boezems...
Lees Binas goed, besef ook dat de voetnoten er niets voor niets staan. En Binas gaat van groot naar klein: van moleculen tot organismen tot ecosystemen. Een dergelijke vraag zou altijd weer kunnen, maar leer vooral met Binas of Biodata te werken. Het kan je best veel puntjes schelenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:56 schreef Reimerrr het volgende:
[..]
Bedoel je dat we zo'n soort vraag nooit meer krijgen omdat het examenprogramma veranderd is, of om een andere reden?
Omdat het een hele specifieke vraag is: het gaat erom dat je opzoekt wat exopeptidasen zijn en wat dat carboxypeptidase dan is. Ik denk tenminste, dat het enige wat je echt van deze vraag moet leren is dat je goed gebruik moet maken van de Biodata of Binas.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:56 schreef Reimerrr het volgende:
[..]
Bedoel je dat we zo'n soort vraag nooit meer krijgen omdat het examenprogramma veranderd is, of om een andere reden?
Nou ja, ik denk dat ze zo'n specifieke opzoekvraag in ieder geval niet gelijk het jaar daarna weer vragen. Het is niet zo dat als je deze vraag niet weet je de lesstof niet goed beheerst. Ik kon overigens niet vinden in de Biodata wat carboxypeptidasen zijn, maar misschien had ik niet goed gekeken.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:41 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Die kan je heus wel weer krijgen, aangezien in de Binas peptidasen wel worden uitgelegd.
Als je het niet zeker weet moet je even op op examenblad kijken bij de syllabus, daar staat alles precies aangegeven. Wat mij vaak is verteld dat je dus niet de groei etc van planten hoeft te weten, alleen de bouw van een plantaardige cel (Binasquote:Op maandag 14 mei 2012 12:29 schreef Proloop het volgende:
[..]
Omdat het een hele specifieke vraag is: het gaat erom dat je opzoekt wat exopeptidasen zijn en wat dat carboxypeptidase dan is. Ik denk tenminste, dat het enige wat je echt van deze vraag moet leren is dat je goed gebruik moet maken van de Biodata of Binas.
[..]
Nou ja, ik denk dat ze zo'n specifieke opzoekvraag in ieder geval niet gelijk het jaar daarna weer vragen. Het is niet zo dat als je deze vraag niet weet je de lesstof niet goed beheerst. Ik kon overigens niet vinden in de Biodata wat carboxypeptidasen zijn, maar misschien had ik niet goed gekeken.
Nou ik toch hier post: wie weet wat we nou precies moeten leren voor bio vwo? Iemand die ook 'biologie voor jou' gebruikt?
Ik dacht zoiets: bescherming, homeostase, genetica/erfelijkheid, dna, stofwisseling, bloedsomloop, ecologie, eiwitsynthese, energie
dus niet: gedrag, planten, voortplanting, ofz?
Ja ik denk dat ik het wel weet nu, je kunt het ook in de examenbundel zien, gewoon alle onderwerpen die in de inhoudsopgave staan moet je leren behalve waar een sterretje bij staat, die hoeven alleen voor het SE.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:14 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Als je het niet zeker weet moet je even op op examenblad kijken bij de syllabus, daar staat alles precies aangegeven. Wat mij vaak is verteld dat je dus niet de groei etc van planten hoeft te weten, alleen de bouw van een plantaardige cel (Binas). Gedrag hoeft niet, maar wel weer relaties met dieren, symbiose. Voortplanting hoeft gelukkig ook niet, behalve weer die hormonen die bij de voortplanting betrokken zijn
. Meiose en mitose hoeft ook niet.
Haha, die vraag hebben wij zelfs twee keer in een tentamen gekregen. De eerste keer snapte ik 'm niet, de tweede keer uiteraard wel. Maar als je scheikunde hebt is die goed te doen toch? Kan makkelijk weer in je examen komen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 22:22 schreef Proloop het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |