abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:18:41 #1
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_111441256
Hi,

Weet iemand of de olie in een versnellingsbak (snel) warm wordt tijdens het rijden?
Of is de buitentemperatuur meer van invloed of de olie dik of dunner wordt?

Prorbleem is dat mijn auto bij een buitentemperatuur van 15 graden of meer goed schakeld, en als het kouder is gaat hij niet zo makkelijk van de 1e naar de 2e.

Als het koud is, lijkt het pas na zo'n 20 km tijden beter te gaan.... wanneer de rest van de auto dus al lang op temperatuur is.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:27:04 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_111441646
Ja, die olie moet warm worden, en een lage buitentemperatuur vertraagt dat. Je moet je realiseren dat de temperatuur van je motor, wat ook de verwarming van je interieur verzorgt, door een chemische reactie wordt bepaald, terwijl je versnellingsbak hoofdzakelijk maar door frictie tussen de tandwielen wordt opgewarmd.

Ik zou controleren of er nog voldoende olie in zit, en of de olie niet te oud of te vervuild is, want in dat laatste geval blijft het stroperig.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:30:56 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_111441859
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:18 schreef Cucumissativus het volgende:
Als het koud is, lijkt het pas na zo'n 20 km tijden beter te gaan.... wanneer de rest van de auto dus al lang op temperatuur is.
Je KVS is misschien snel warm, je (motor) olie niet. En je bak warmt nog trager op, want hier vind geen verbranding plaats.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:36:18 #4
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_111442121
Dus de olie van de versnellingsbak moet het voornamelijk van de buitentemperatuur hebben.

Ik had mijn auto (BMW 330 Ci met 116.000 km '01) naar de garage gebracht omdat ik dacht dat de koppeling niet goed werkte. De garage vond hem goed rijden en ik begreep er niets van.
Nu ga ik denken dat het niet de koppeling is, maar dat de olie in de bak de oorzaak is van het hakerige schakelen.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:48:25 #5
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_111442703
Bij een buitentemperatuur van 15 graden hoort de versnellingsbak(olie) toch niet heel erg gehinderd te worden door de buitenlucht. De kwaliteit van de olie neemt natuurlijk wel af met de kilometers en jaren en is iets wat nog weleens wordt vergeten bij onderhouden. Op zich hoeft het niet zo duur te zijn om de versnellingsbakolie te verversen. Het zou voor mij wel de eerste stap zijn in het onderzoeken van het probleem.

Bij de winterse temperaturen van -10 of kouder merk ik ook wel dat het schakelen minder soepel gaat, maar na 10 minuten rijden is dat dan echt wel over, net als bij temperaturen boven 0.

Ik ga er trouwens even van uit dat het hier over een handgeschakelde bak gaat?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 08:51:06 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111451767
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:36 schreef Cucumissativus het volgende:
Dus de olie van de versnellingsbak moet het voornamelijk van de buitentemperatuur hebben.

Ik had mijn auto (BMW 330 Ci met 116.000 km '01) naar de garage gebracht omdat ik dacht dat de koppeling niet goed werkte. De garage vond hem goed rijden en ik begreep er niets van.
Nu ga ik denken dat het niet de koppeling is, maar dat de olie in de bak de oorzaak is van het hakerige schakelen.
En wat denkt de garage over de mogelijke oorzaak, als het niet aan de koppeling ligt? :)
Als je garage denkt dat er geen probleem is hebben ze vaak wel gelijk.
Of is dit de garage waar je ´m gekocht hebt? ;)

Mijn 330 bakolie is een keer vervangen bij 200K kms. Was niet nodig vlgns. garage, maar ik hou niet zo van 10 jaar oude olie. Maar idd. geen enkel verschil waarneembaar na vervangen. Werkt nog prima bij 270K kms.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 12-05-2012 08:56:59 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:01:15 #7
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_111454914
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:36 schreef Cucumissativus het volgende:
Dus de olie van de versnellingsbak moet het voornamelijk van de buitentemperatuur hebben.

Ik had mijn auto (BMW 330 Ci met 116.000 km '01) naar de garage gebracht omdat ik dacht dat de koppeling niet goed werkte. De garage vond hem goed rijden en ik begreep er niets van.
Nu ga ik denken dat het niet de koppeling is, maar dat de olie in de bak de oorzaak is van het hakerige schakelen.
Is normaal.

http://www.bimmerportal.n(...)1-naar-2-t26768.html

http://www.bimmerportal.n(...)-bakolie-t10399.html
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:08:08 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111455097
Is niet normaal. :)

Eerste link gaat over een M5, niet over een 330; of hebben die dezelfde bak?
Tweede link is na vervanging door (waarschijnlijk) verkeerde olie.
TS geeft niet aan dat er nwe. olie in zit. Olietype is zeer kritisch bij deze bakken.
Als je 's ochtends niet meteen gaat planken schakelt mijn 330 prima van de 1 naar de 2.
Andersom is een ander verhaal. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_111455123
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:08 schreef Hyperdude het volgende:
Is niet normaal. :)

Eerste link gaat over een M5, niet over een 330; of hebben die dezelfde bak?
Tweede link is na vervanging door (waarschijnlijk) verkeerde olie.
TS geeft niet aan dat er nwe. olie in zit. Olietype is zeer kritisch bij deze bakken.
Als je 's ochtends niet meteen gaat planken schakelt mijn 330 prima van de 1 naar de 2.
Andersom is een ander verhaal. :P
Ja maar bij de E36 en E46 (E39?) is het zo dat je het probleem heb dat je naar zn 1 moeilijk schakelt. Is normaal. of je moet een bakrevisie laten doen als je geld teveel hebt.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:13:26 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111455220
Ik snap je opmerking niet helemaal.
TS heeft een (vermeend) probleem met schakelen van de 1 naar de 2
Dat hoort gewoon goed te werken.
Probleem met van de 2 naar de 1 schakelen komt veel vaker voor (bij oude bakken :P)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:14:54 #11
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_111455256
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:09 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ja maar bij de E36 en E46 (E39?) is het zo dat je het probleem heb dat je naar zn 1 moeilijk schakelt. Is normaal. of je moet een bakrevisie laten doen als je geld teveel hebt.
Mijn E46 heeft het ook, enkel bij vrieskou.

Oplossing: even langer de koppeling ingedrukt houden en opnieuw proberen (N -> 1 voornamelijk).

Niks aan de hand.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:41:39 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111462768
Wat voor auto heb je eigenlijk?

Ik had zoiets met mijn Corsa, daar was de koppelings kabel aan vervanging toe (stelmechaniek versleten). Even bijstellen en hij ging weer als een zonnetje. Na een week was het weer prut. Nieuwe kabel erin en problemen waren weg.

Misschien moet jij gewoon even wat afstellen?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:54:02 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111463118
TS schrijft ergens dat ie een 330 BMW heeft.
Die dingen hebben een hydraulische koppeling. Daar valt weinig aan af te stellen. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_111464734
Zou er toch even naar (laten) kijken. Een auto hoort gewoon goed te schakelen ongeacht de temperatuur. Vooral bij normale temperaturen als 10-15 graden.

Misschien dat de olie wel ververst of bijgevuld moet worden.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:25:51 #15
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_111465689
De auto heb ik net een maand, en er zit dus nog 5 maanden Bovag garantie op. De garage die zegt dat hij "lekker rijdt en schakeld" is inderdaad de garage waar ik hem gekocht heb. Het kan zijn dat op de dag dat hun gereden hebben de temperatuur hoger was.
De garage heeft (ondanks dat ze het probleem niet zagen) de hydrolische olie en twee cilinders vervangen tussen pedaal en versnellingsbak maar dit had geen resultaat.

Ik heb de chef werkplaats van de plaatselijk BMW dealer ook een rondje laten rijden en die dacht dat het de koppeling was die niet geheel vrij komt. Maar dan had hij altijd slecht moeten schakelen.

Vandaag ging het goed, ik ga vanacht als het koud is nog een rondje rijden.

Ik ben bang dat het een combinatie is van een koppeling die niet helemaal vers is, en oude versnellingsbakolie. Maar ik begin maar bij het laatste.

Kan trouwens een dunnere olie schade aanrichten, ik vertrek over een maand naar Zuid-Frankrijk met die cabrio en wil daar niet langs de kant komen te staan.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:34:46 #16
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_111465928
quote:
Dank je voor de linkjes, neem ik mee naar de garage.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:55:43 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111468792
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:25 schreef Cucumissativus het volgende:
...

Kan trouwens een dunnere olie schade aanrichten, ik vertrek over een maand naar Zuid-Frankrijk met die cabrio en wil daar niet langs de kant komen te staan.
Dunnere versnellingsbakolie?

Ik zou precies die olie gebruiken die wordt voorgeschreven door BMW.

Is afhankelijk van welke kleur sticker er op je bak zit. Naast de vulsschroef.
Staat hiero in mijn boekje dat een bak met gele of groene sticker "BMW-Spezialöl" nodig heeft.
Oranje=ATF (maar dat zal wel voor automaatbakken zijn)

Sommige bakken hebben geen sticker; SAE 80 met de specificatie MIL-L-2105 of API-GL-4 moet dan werken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Forum Admin zaterdag 12 mei 2012 @ 20:42:01 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_111470891
Wel uitkijken met gl4/5. Bij bepaalde bakken kan gl5 er voor zorgen dat je synchromeshes aangevreten worden.

Verder, is de olie soms oud? Geen dunnere olie gebruiken btw.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 13 mei 2012 @ 08:38:44 #19
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_111483458
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:42 schreef Straatcommando. het volgende:
Wel uitkijken met gl4/5. Bij bepaalde bakken kan gl5 er voor zorgen dat je synchromeshes aangevreten worden.

Verder, is de olie soms oud? Geen dunnere olie gebruiken btw.
Ik neem aan dat het de originele olie nog is uit 2001, normaal hoeft deze niet vervangen te worden , ik ga hem vandaag eens op de brug zetten om te kijken of ik een stickertje kan vinden.
  Forum Admin zondag 13 mei 2012 @ 18:13:37 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_111499506
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 08:38 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het de originele olie nog is uit 2001, normaal hoeft deze niet vervangen te worden , ik ga hem vandaag eens op de brug zetten om te kijken of ik een stickertje kan vinden.
Oui, bij sommige bakken mag je onder geen beding de vloeistof eruit halen. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar ik weet dat olie kan degraderen en daardoor kan de viscositeit ook veranderen. Worth noting..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')