Noem eens wat mensen die belang hebben bij een TBS-er die recidiveert.quote:
Natuurlijk is er wel een risico. Kans op recidivie?quote:En er is geen direct belang, maar ook geen direct risico. Dus kan je best in de naam der wetenschap eens gaan testen of jouw experimentele behandeling heeft gewerkt of niet bijvoorbeeld.
Vergissen is menselijk, maar in dit geval niet nodig. En de vergissingen leiden in dit geval tot extreem verschrikkelijke misdaden met onschuldige slachtoffers.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Is in theorie wel wat voor te zeggen, maar dat is wel erg onredelijk tegenover de arts. Vergissen is menselijk. Zelfs de artsen in het ziekenhuis, die dagelijks de levens van mensen in hun handen hebben, stellen we niet hoofdelijk aansprakelijk. Dus waarom deze deskundigen wel?
Wat bedoel je precies?quote:
Moord of niet, hij heeft het leven van die vrouw compleet verwoest. En wie is eigenlijk de sadist in dit verhaal? De dader of de mensen die hem liever niet de kans geven nog een leven te verwoesten?[/quote]Handelen uit het principe 'oog om oog, tand om tand' lijkt me ook tamelijk sadistisch, ja.quote:Ga je nog antwoorden op het tweede deel van mijn post of bevalt het succesvol trollen nog te goed?
Ik zal het nog even voor je herhalen, want ik begin genoeg te krijgen van je getrol.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Noem eens wat mensen die belang hebben bij een TBS-er die recidiveert.
[..]
Natuurlijk is er wel een risico. Kans op recidivie?
Het is geen rocket science. Bepaalde risico's zijn nu eenmaal niet volledig uit te sluiten.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:33 schreef Viajero het volgende:
[..]
Vergissen is menselijk, maar in dit geval niet nodig.
Waarom niet? Ook die maken fouten. En slachtoffers. Zonder dat daar enige intentie voor aanwezig is.quote:Dit is niet te vergelijken met een arts in een ziekenhuis.
Handelen uit het principe 'oog om oog, tand om tand' lijkt me ook tamelijk sadistisch, ja.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies?
[..]
Moord of niet, hij heeft het leven van die vrouw compleet verwoest. En wie is eigenlijk de sadist in dit verhaal? De dader of de mensen die hem liever niet de kans geven nog een leven te verwoesten?
In een ziekenhuis zijn zaken vaak niet te voorkomen. Hier wel. Kijk tbs is puur en alleen in het belang van de dader, niet van de slachtoffers of de maatschappij.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Is in theorie wel wat voor te zeggen, maar dat is wel erg onredelijk tegenover de arts. Vergissen is menselijk. Zelfs de artsen in het ziekenhuis, die dagelijks de levens van mensen in hun handen hebben, stellen we niet hoofdelijk aansprakelijk. Dus waarom deze deskundigen wel?
Dat voorstel zag ik toch een paar keer terugkomen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:36 schreef Viajero het volgende:
Oog om oog tand om tand zou zijn als we ook zuur over hem willen gooien.
Dat wil niemand. Ook de door jou zo geroemde TBS-artsen niet.quote:Het enige dat ik wil is dat hij niet de kans krijgt om nieuwe slachtoffers te maken. Ik zie absoluut niet wat daar sadistisch aan zou kunnen zijn.
Oog om oog tand om tand zou zijn als we ook zuur over hem willen gooien. Het enige dat ik wil is dat hij niet de kans krijgt om nieuwe slachtoffers te maken. Ik zie absoluut niet wat daar sadistisch aan zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:36 schreef Viajero het volgende:
[..]
Handelen uit het principe 'oog om oog, tand om tand' lijkt me ook tamelijk sadistisch, ja.
Nou, dat denk ik dus wel. Sterker nog, het is eerder andersom. Het aantal mensen dat sterft in ziekenhuizen is enorm gigantisch veel groter dan het aantal mensen dat omkomt door fouten bij tbs.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:33 schreef Viajero het volgende:
[..]
Vergissen is menselijk, maar in dit geval niet nodig. En de vergissingen leiden in dit geval tot extreem verschrikkelijke misdaden met onschuldige slachtoffers.
Dit is niet te vergelijken met een arts in een ziekenhuis.
Natuurlijk zijn die risicos wel uit te sluiten. Door dit soort gestoorde criminelen niet meer vrij te laten.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is geen rocket science. Bepaalde risico's zijn nu eenmaal niet volledig uit te sluiten.
[..]
Waarom niet? Ook die maken fouten. En slachtoffers. Zonder dat daar enige intentie voor aanwezig is.
Omdat het hier nodeloos spelen met vuur betreft, zeker in geval van lustmoordenaars. Daarbij vind ik het ronduit pervers dat hier niet gehandeld wordt in het belang van de maatschappij, het slachtoffer of de nabestaanden maar puur in het belang van de dader.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Jawel, gooi de ziekenhuizen dicht en er komen geen medische fouten meer voor. Net zo'n ridicuul voorstel.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
In een ziekenhuis zijn zaken vaak niet te voorkomen. Hier wel.
De maatschappij heeft er ook belang bij dat mensen weer kunnen functioneren en 'genezen' bijvoorbeeld.quote:Kijk tbs is puur en alleen in het belang van de dader, niet van de slachtoffers of de maatschappij.
Mensen liggen in het ziekenhuis omdat ze ziek zijn. Niet ingrijpen resulteert dan ook vaak in de dood. Bij tbsers is dat niet het geval.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nou, dat denk ik dus wel. Sterker nog, het is eerder andersom. Het aantal mensen dat sterft in ziekenhuizen is enorm gigantisch veel groter dan het aantal mensen dat omkomt door fouten bij tbs.
Volgens wikipedia zijn er sinds 1996 7 mensen door (ex-)tbs'ers vermoord. Plus een ontvoering en twee verkrachtigen. Stel dat ik er een paar vergeten ben: ik zeg voor het gemak 20 doden in 18 jaar.
Aan medische missers in ziekenhuizen overlijden (bron) per jaar meer dan 3000 mensen. Dus waarom zijn vergissingen in TBS-klinieken erger?
Of door mensen niet meer vrij op straat te laten lopen. Had in Alphen aan den Rijn bijvoorbeeld 6 slachtoffers gescheeld.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:38 schreef Viajero het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die risicos wel uit te sluiten. Door dit soort gestoorde criminelen niet meer vrij te laten.
Waar zit 'm precies het verschil?quote:En het maken van fouten door een arts die zieke mensen probeert te helpen is anders dan door een arts die monsters op de maatschappij loslaat.
Ach, als ze op de Olympische Spelen een medaille pakken dan zijn ze ineens echte Hollanders hoor.quote:Op woensdag 9 mei 2012 17:14 schreef vosss het volgende:
Regilio klinkt ook weer zo heerlijk oerhollands he
Dan sterven er nog meer mensen. Als je de TBSers niet meer vrijlaat sterven er minder mensen. Onzinvergelijking.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel, gooi de ziekenhuizen dicht en er komen geen medische fouten meer voor. Net zo'n ridicuul voorstel.
[..]
Wlek belang heeft de maatschappij dat de dader in dit bericht weer vrij rondloopt?quote:De maatschappij heeft er ook belang bij dat mensen weer kunnen functioneren en 'genezen' bijvoorbeeld.
gevoelsmatig zeg ik er is geen straf goed genoeg... maar dat is natuurlijk een reactie op basis van gevoelens en emotie, realistisch is dit (zeker voor nederlandse maatstaven) een goede en passende straf.quote:Op woensdag 9 mei 2012 16:16 schreef Northside het volgende:
Voor alle mensen die 16 jaar + tbs niet genoeg vinden... welke (realistische) straf had de rechter dan moeten opleggen?
Bron?quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mensen liggen in het ziekenhuis omdat ze ziek zijn. Niet ingrijpen resulteert dan ook vaak in de dood.
Nee klopt niemand gaat dan meer dood!quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel, gooi de ziekenhuizen dicht en er komen geen medische fouten meer voor. Net zo'n ridicuul voorstel.
[..]
De maatschappij heeft er ook belang bij dat mensen weer kunnen functioneren en 'genezen' bijvoorbeeld.
Het verschil tussen veroordeelde criminelen en onschuldigen is jou niet bekend?quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Of door mensen niet meer vrij op straat te laten lopen. Had in Alphen aan den Rijn bijvoorbeeld 6 slachtoffers gescheeld.
[..]
In dat artsen in een ziekenhuis proberen mensen te helpen die verder geen schade aanrichten en TBS artsen mensen proberen te helpen die bewezen gestoorde criminelen zijn.quote:Waar zit 'm precies het verschil?
Als minder dan 15% van de TBS-ers recidiveert lijkt me toch dat er sprake is van een redelijk succesvolle behandeling.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:46 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee klopt niemand gaat dan meer dood!
Ze krijgen tbs omdat ze ziek in de bovenkamer zijn, anders kregen ze geen tbs. Plus dat het effect van de behandelingen alles behalve bewezen is. Houd die gekken gewoon vd straat.
Ok, ik stel voor dat we deze trol met zijn allen gaan negeren vanaf nu.quote:
Slechte troll zeg.quote:
ik weet niet wat erger is die vrouw zal haar hele leven leiden. elke keer als ze in de spiegel kijkt, elke keer als iemand haar nakijkt. mogelijk (nog) lange tijd veel pijn. al die operaties zal behoorlijke stres opleveren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:19 schreef speknek het volgende:
Mensen die levenslang willen voor een niet-moord.
Het gaat weer goed met sadistisch onderbuik Nederland.
Ook TBS-ers kunnen - na een langdurige behandeling - weer 'genezen' en functioneren zonder slachtoffers te maken. Jij stelt voor om een eventueel risico op meer slachtoffers te voorkomen door ze levenslang op te sluiten, ook als blijkt dat die risico's beperkt zijn tot het minimum. Bovendien is er in dit geval helemaal geen sprake van moord.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:47 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het verschil tussen veroordeelde criminelen en onschuldigen is jou niet bekend?
In beide gevallen is dat te verhelpen door een behandeling.quote:In dat artsen in een ziekenhuis proberen mensen te helpen die verder geen schade aanrichten en TBS artsen mensen proberen te helpen die bewezen gestoorde criminelen zijn.
Er zijn geloof ik genoeg ziekenhuisopnames die niet gericht zijn op het voorkomen van het overlijden van iemand.quote:
Sadist! Met je vuige onderbuik!quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:49 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik ben geen psycholoog maar een 3 jarig kind die dat alles heeft zien en horen gebeuren zal ook getekend zijn voor het leven
De meeste mensen die voor een kleine hechting komen gaan niet dood, trol.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zijn geloof ik genoeg ziekenhuisopnames die niet gericht zijn op het voorkomen van het overlijden van iemand.
Huh?quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zijn geloof ik genoeg ziekenhuisopnames die niet gericht zijn op het voorkomen van het overlijden van iemand.
quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:22 schreef Sylkexlovesyou het volgende:
jammer dat de doodstraf er niet is in nederland, voor zulke gevallen mag wel de doodstraf op staan.
en daar buiten om ben je psychisch dan niet helemaal in orde, en dat ben je over 16 jaar ook nog niet.
Als je mijn bron las kon je weten dat het gaat om mensen die compleet nodeloos sterven. Die zonder de medische fout hadden geleefd.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mensen liggen in het ziekenhuis omdat ze ziek zijn. Niet ingrijpen resulteert dan ook vaak in de dood. Bij tbsers is dat niet het geval.
Het verschil zit hem in de intentie. In een ziekenhuis worden mensen gehoplen zodat ze weer gezond worden.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als je mijn bron las kon je weten dat het gaat om mensen die compleet nodeloos sterven. Die zonder de medische fout hadden geleefd.
Dan falen ze in de TBS-klinieken toch behoorlijk, als maar 15% er in slaagt te recidiveren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in de intentie. In een ziekenhuis worden mensen gehoplen zodat ze weer gezond worden.
In een TBS kliniek worden mensen geholpen zodat ze weer nieuwe slachtoffer kunnen maken.
Volgens mij ben jij het juist die het totaal niet begrijpt. In een TBS-kliniek worden juist ook (geestelijk) zieke mensen geholpen zodat ze weer gezond kunnen worden. En aangezien dat bij 85% van de TBS'ers lukt, zijn ze er nog vrij goed in ook.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in de intentie. In een ziekenhuis worden mensen gehoplen zodat ze weer gezond worden.
In een TBS kliniek worden mensen geholpen zodat ze weer nieuwe slachtoffer kunnen maken.
Anyway, als je geen verschil ziet tussen een ziekenhuis en een TBS kliniek dan heb je eigenlijk weinig in deze discussie te zoeken.
Hij ziet het wel, maar wil het niet zien.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Anyway, als je geen verschil ziet tussen een ziekenhuis en een TBS kliniek dan heb je eigenlijk weinig in deze discussie te zoeken.
Ik zie best verschil. Sterker nog, als ik vond dat er geen verschil was had ik het niet als vergelijking gebruikt, denk je wel?quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hij ziet het wel, maar wil het niet zien.
15% is compleet onaanvaardbaar. Dat zijn veel teveel onschuldige slachtoffers, alleen om veroordeelde gestoorde criminelen gelukkiger te maken. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit een goed resultaat vinden.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:08 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij het juist die het totaal niet begrijpt. In een TBS-kliniek worden juist ook (geestelijk) zieke mensen geholpen zodat ze weer gezond kunnen worden. En aangezien dat bij 85% van de TBS'ers lukt, zijn ze er nog vrij goed in ook.
En nu gaat het om mensen die willens en wetens van hun behandelaars buiten de poort mogen met de kans (15%!) om nieuwe slachtoffers te maken. Dat noem ik pas een medische misser.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als je mijn bron las kon je weten dat het gaat om mensen die compleet nodeloos sterven. Die zonder de medische fout hadden geleefd.
Optimist!quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:39 schreef plopkweker het volgende:
Vertrouwen in het nederlands rechtsysteem: weer met 10% gezakt.
Staat nu ergens in de -300
Je stelt dat fouten in een ziekenhuis hetzelfde zijn als fouten in een TBS kliniek. Dat duidt niet op verschillen zien.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zie best verschil. Sterker nog, als ik vond dat er geen verschil was had ik het niet als vergelijking gebruikt, denk je wel?
Het gaat niet om gestoorde criminelen gezond maken. Het gaat om mensen die niet vastgehouden kunnen worden (ze hebben namelijk hun straf al uitgezeten) beter te maken zodat ze geen gevaar meer zijn voor de maatschappij. En die 15% zijn natuurlijk niet allemaal, of ergens in de buurt daar van, moorden en verkrachtingen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:11 schreef Viajero het volgende:
[..]
15% is compleet onaanvaardbaar. Dat zijn veel teveel onschuldige slachtoffers, alleen om veroordeelde gestoorde criminelen gelukkiger te maken. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit een goed resultaat vinden.
Niet willens en wetens. Er gaan uitgebreide risicoanalyses en taxaties aan vooraf.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En nu gaat het om mensen die willens en wetens van hun behandelaars buiten de poort mogen met de kans (15%!) om nieuwe slachtoffers te maken. Dat noem ik pas een medische misser.
Nee, ik wees je alleen op het feit dat je TBS-artsen een enorm zware aansprakelijkheid toe wil dichten terwijl hun 'normale' tegenhangers, die veel vaker de fout in gaan, dat niet hebben.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je stelt dat fouten in een ziekenhuis hetzelfde zijn als fouten in een TBS kliniek. Dat duidt niet op verschillen zien.
Ja, het lijkt net de beurs. Soms gaat het goed, soms gaat het fout. En soms moet je een gokje wagen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Niet willens en wetens. Er gaan uitgebreide risicoanalyses en taxaties aan vooraf.
Er worden geen 'gokjes' gewaagd, was het maar zo makkelijk cijfermatig te analyseren en in te kaderen. Anyway, je doet er de praktijk nogal mee tekort. Ik zou iedereen die er zo simplistisch over denkt toch eens aanraden om in een TBS-kliniek te gaan kijken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, het lijkt net de beurs. Soms gaat het goed, soms gaat het fout. En soms moet je een gokje wagen.
Besef je je wel, dat van normale gevangenen ongeveer 75% recidiveert? En van de allerzwaarste gevallen, die dus door een rechter geestelijk ziek zijn verklaard, is dat maar 15%.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, het lijkt net de beurs. Soms gaat het goed, soms gaat het fout. En soms moet je een gokje wagen.
Oh, hebben ze kijkdagen daar ?quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er worden geen 'gokjes' gewaagd. Daar doe je de praktijk nogal mee tekort. Ik zou iedereen die er zo simplistisch over denkt toch eens aanraden om in een TBS-kliniek te gaan kijken.
Plus dat van die 75% er genoeg gasten tussen zitten die ook voor bijvoorbeeld doodslag of behoorlijke gewelddelicten vast zitten. Die komen er toch een stuk makkelijker vanaf.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Besef je je wel, dat van normale gevangenen ongeveer 75% recidiveert? En van de allerzwaarste gevallen, die dus door een rechter geestelijk ziek zijn verklaard, is dat maar 15%.
Wat betreft TBS bedoel je? Nee, 7.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Och kijk eens naar de sexuele overtreders. 80% geloof ik in recidive?
Die 15% is binnen een bepaalde tijdstermijn toch?quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Besef je je wel, dat van normale gevangenen ongeveer 75% recidiveert? En van de allerzwaarste gevallen, die dus door een rechter geestelijk ziek zijn verklaard, is dat maar 15%.
Jep, gewoon op de open dag van de DJI. Ze laten alleen een stuk minder mensen toe dan in bijvoorbeeld een huis van bewaring.quote:
Het onderzoek dat ik gelezen heb hield de recidive bij over maximaal 8 jaar.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die 15% is binnen een bepaalde tijdstermijn toch?
Erg, erg kort. Heel discutabel ook.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het onderzoek dat ik gelezen heb hield de recidive bij over maximaal 8 jaar.
Een ander onderzoek dat een spanne van 23 jaar overbrugde concludeerde dat de recidive na 8 jaar nog geen 9% van alle recidive door ex-TBS'ers omvat.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:27 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Erg, erg kort. Heel discutabel ook.
Het slaat natuurlijk nergens op. Het lijkt wel aapjes kijken. Kan me niet voorstellen dat mensen daar naartoe gaan.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jep, gewoon op de open dag van de DJI. Ze laten alleen een stuk minder mensen toe dan in bijvoorbeeld een huis van bewaring.
Misschien om een beeld te krijgen van hoe zo'n centrum daadwerkelijk is. Extreem leerzaam.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het slaat natuurlijk nergens op. Het lijkt wel aapjes kijken. Kan me niet voorstellen dat mensen daar naartoe gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |