abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111325219


Welcome to Chernarus. A 225 km2 open world post-soviet state and one of the areas hit by a new and presently unknown infection which has wiped out most of the world's population. You are one of the few who have survived and now you must search this new wasteland in order to fight for your life against what is left of the indigenous population, now infected with the disease.

Go Solo, team up with friends or take on the world as you choose your path in this brutal and chilling landscape using whatever means you stumble upon to survive.

This is Day Z - This is your story.

Wat is Day-Z?

"S.T.A.L.K.E.R., maar dan multiplayer"

Day-Z is een Zombie Survival Mod gebaseerd op Arma II: Operation Arrowhead. De gameplay is volledig gefocust op overleven. De ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd dat dit absoluut niet makkelijk is: je begint met een wapen aan de rand van het te verkennen gebied, maar voor de rest heb je geen enkele begeleiding wat betreft gameplay. Er zal moeten worden gezocht naar (veelal schaarse) items waaronder:

Wapens
Munitie
Water
Eten
Locatiebepalende items (Verrekijkers/Kaart etc)..
Licht (Flares, zaklampen, breaklights)
Vertrouwen

Gedurende de game ben eigenlijk fulltime bezig om deze items te verzamelen op een gebied van 225 vierkante kilometer. Alleen..... je bent niet alleen. :) Je deelt de wereld namelijk met tot 150 andere spelers. Ook zij proberen te overleven in Chernarus en zullen daarom op zoek zijn naar dezelfde items als jij. Daarnaast is er een belangrijk ander probleem: Zeds! Zombies zijn er in overvloed, en allemaal zijn ze er op uit om jou te verorberen. Groot verschil echter met de zombies in games als Left 4 Dead is dat de zombies in Day-Z heel snel zijn! Daarnaast zijn ze ook nog eens enorm gevoelig voor geluid, dus als ze je horen rennen of schieten zullen alle zombies in de buurt op je af komen.

Day-Z is momenteel nog in Alpha-stadium. Er missen nog een aantal zaken en zijn er nog een aantal onopgeloste problemen.
Gameplay
Wanneer je de game voor het eerst start valt een ding gelijk op. In tegenstelling tot andere games die grote stukken grond bestrijken begin je zonder orientatiemogelijkheden als kaart of kompas en ook je startitems zijn zeer beperkt. Een pistool, een rol verband en een klein beetje eten en drinken, dat is het wel. Wil je meer, dan zul je de dorpjes en gehuchten die Charnerus rijk is moeten afstropen op zoek daarnaar. Met goed zoeken zal je in huisjes de eerder genoemde items wel kunnen vinden, maar verwacht geen weelde aan items bij de eerste de beste deur die je opentrekt.

Als 'realistische' survival game moet je in Day-Z met een aantal basale zaken rekening houden. Dit houdt in dat er moet worden gedronken en gegeten, en dat je doodbloedt aan verwondingen als je het bloeden niet stelpt met verband. En misschien wel het belangrijkst: doodgaan betekent ook echt doodgaan! Na je dood kan je opnieuw starten op het eiland, maar dit doe je wel zonder alle eerder verzamelde items vanaf een nieuwe willekeurige locatie op de map.

Een groot deel van de game ben je bezig met verzamelen van overlevingsspullen, en het ontwijken van de zombies. Je bent hier niet alleen in! Anderen willen ook graag overleven, en zullen net als jij hiermee bezig zijn. Dat maakt dat de interactie tussen spelers veel verschillende kanten op kan gaan. Sommige spelers zullen samenwerken, wat groepsvoordeel kan bieden, maar tegelijkertijd ook maakt dat je resources zult moeten delen, of dat je eerder wordt opgemerkt door zombies. En uiteraard zullen er ook spelers zijn die het makkelijker vinden om anderen het zware werk voor ze te laten doen: gezien de PvP natuur van de game zijn dieven/bandieten eerder regel dan uitzondering. Er zijn geen regels of beperkingen op dit vlak, dus deze interactie kan enorm divers zijn.

De interactie met andere spelers vindt voornamelijk plaats via in-game VOIP: dit systeem is zo opgebouwd dat de standaard communicatie alleen locaal en directioneel is. Als je een andere speler ziet waar je iets van wilt kan je er dus voor kiezen om zijn kant op te roepen om je aanwezigheid aan te kondigen. Het betekent ook dat als je al met een groepje samen bent en je niet zacht genoeg praat, je kan worden opgemerkt door zombies, of misschien erger: andere, minder vriendelijke spelers. Überhaupt is het zaak om op te passen met wat voor geluiden je maakt: pistoolschoten kunnen van ver worden gehoord en zowel spelers als zombies kunnen hierop reageren.

Hetzelfde geldt voor de zichtbaarheid van spelers. Met een maximale zichtsafstand van een kilometer kan je dingen al van ver spotten, inclusief andere spelers. Dat betekent dat zij jou ook van verre zien aankomen. Je levensverwachting kan enorm toenemen als je ervoor kiest om jezelf te verhullen in bijvoorbeeld bosranden in plaats van rond te rennen door een open veld. Ook licht kan daarbij een enorme probleemfactor zijn: vooral 's nachts ben je vanaf die kilometer afstand zichtbaar als je onvoorzichtig met je zaklamp of flare om je heen schijnt.

Systeemeisen
Day-Z is natuurlijk een mod gebaseerd op ArmAII. Om de mod te draaien zijn zowel ArmA II als ArmA II: Operation Arrowhead nodig.

Recommended system specs:

quote:
OS: Windows XP or Windows Vista
Processor: Quad Core CPU or fast Dual Core CPU (Intel Core 2.8 GHz or AMD Athlon 64 X2 4400+ or faster)
Memory: 2 GB RAM
Graphics: Fast GPU (Nvidia Geforce 8800GT or ATI Radeon 4850 or faster) with Shader Model 3 and 512 or more MB VRAM
Hard Drive: 10 GB free HDD space
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het gisteren uitgebreid geprobeerd en het is belachelijk spannend en leuk. Meer mensen hier bekend met deze nieuwe ontwikkeling?!
pi_111326216
Deze gasten:
Het grote Day Z topic

Al is jouw OP beter :p
pi_111326696
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 11:03 schreef DjNivek het volgende:
Deze gasten:
Het grote Day Z topic

Al is jouw OP beter :p
En ik dacht dat ik goed gekeken had. :') Nou dan kan deze dicht. :)
pi_111326724
quote:
7s.gif Op woensdag 9 mei 2012 11:17 schreef HyperViper het volgende:

[..]

En ik dacht dat ik goed gekeken had. :') Nou dan kan deze dicht. :)
Prutser.
pi_111326739
quote:
10s.gif Op woensdag 9 mei 2012 11:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Prutser.
Well excuuuuuuuuuuuuuse me!
  woensdag 9 mei 2012 @ 11:25:22 #6
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_111326987
Op verzoek een slotje.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')