abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111228482
Ik zit met het volgende:

De laatste tijd besef ik meer en meer dat ik de afgelopen 10 jaar, sinds ik naar de middelbare school ging en m'n eerste echte vriendinnen had, dat ik gedurende die 10 jaar telkens 1 beste vriend/vriendin had (in totaal zo'n 6 'soulmates') waar ik letterlijk alles voor over had: ik zou 's nachts opstaan voor hen, heel mijn agenda omgooien om met die persoon te kunnen afspreken, een grote nood om voor die persoon te zorgen, .. en zelfs nu nog. Voor de eerste keer een mannelijke persoon, waarvan ik dacht dat ik er een oogje op had, maar het blijkt dat ik er gewoon ontzettend om geef als vriend en wel steeds bij hem wil zijn. Maar zonder enige verliefde gevoelens.

Daardoor hebben veel van die vriendschappen mij wel erg gekwetst, toen ik veel te afhankelijk werd en ik een stap achteruit moest zetten omdat ik hen verstikte. Met die vriend nu valt dat nog relatief mee.

Ook, buiten die ene persoon hoef ik dan nooit echt contact met anderen. Enkel die persoon telt, de rest kan 'de pot op'. Het is precies alsof ik teveel liefde te geef heb en altijd 1 iemand nodig heb om heel mijn leven aan te geven. Maar 't is niet een gebrek aan eigenliefde ofzo. Enkel een hele grote drang om voor die persoon te zorgen.

Herkent iemand dit toevallig? Of heeft er iemand hier een naam voor, of eventueel tips?
pi_111228898
jullie zijn moeder en zoon? een andere verklaring heb ik niet..
pi_111228977
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:46 schreef Hidefinition het volgende:
jullie zijn moeder en zoon? een andere verklaring heb ik niet..
Neen dus :')
  zondag 6 mei 2012 @ 22:49:14 #4
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_111229064
Hoe is jouw geschiedenis qua relaties?
pi_111229121
Geen flauw idee of er een naam voor is, maar het klinkt enorm bekend. In de loop der jaren zijn er gelukkig wel wat mensen blijven hangen, maar over het algemeen is er nog steeds 1 persoon waar ik in een bepaalde periode het meest mee optrek.

Wat bij mij fantastisch hielp was een vrouw die me uit al het bekende wegsleepte. Sindsdien plaats ik mezelf af en toe uit m'n normale context wat enorm helpt om nieuwe mensen te leren kennen en niet op 1 persoon te focussen.

Maarja, ik ben totaal niet geschikt als rolmodel voor dit soort dingen ;).
pi_111229229
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:49 schreef CruellaDeVil het volgende:
Hoe is jouw geschiedenis qua relaties?
Ik ben 20, maar heb maar 1 lief gehad, wat dan nog maar een maand duurde, en niet echt uit verliefdheid was, meer uit nood aan genegenheid denk ik achteraf. Na een week of 2 discussieerden we al over banale zaken. Het lijkt nu wel dat ik moeilijk verliefd word. (De keren dat ik dacht verliefd te zijn was dat puur dat 'geven om' in combinatie met nood aan affectie)
pi_111229397
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:51 schreef polaroidcameras het volgende:
Ik ben 20, maar heb maar 1 lief gehad, wat dan nog maar een maand duurde, en niet echt uit verliefdheid was, meer uit nood aan genegenheid denk ik achteraf. Na een week of 2 discussieerden we al over banale zaken. Het lijkt nu wel dat ik moeilijk verliefd word. (De keren dat ik dacht verliefd te zijn was dat puur dat 'geven om' in combinatie met nood aan affectie)
Vraagje: heb je toevallig moeite met het verschil zien tussen verliefdheid, liefde en vriendschap?
pi_111229548
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:50 schreef Azreal het volgende:
Geen flauw idee of er een naam voor is, maar het klinkt enorm bekend. In de loop der jaren zijn er gelukkig wel wat mensen blijven hangen, maar over het algemeen is er nog steeds 1 persoon waar ik in een bepaalde periode het meest mee optrek.

Wat bij mij fantastisch hielp was een vrouw die me uit al het bekende wegsleepte. Sindsdien plaats ik mezelf af en toe uit m'n normale context wat enorm helpt om nieuwe mensen te leren kennen en niet op 1 persoon te focussen.

Maarja, ik ben totaal niet geschikt als rolmodel voor dit soort dingen ;).
Dit is ook wel pakweg elk jaar iemand anders, maar mijn gevoelens voor die ene persoon worden dan telkens sterker (mede door daar zoveel mee bezig te zijn in mijn hoofd) dat ik dan alles over heb voor die persoon die periode, en de rest vind ik wel leuk, maar niemand is zo leuk als die ene. Maar zodra het daarmee niet meer echt botert en ik ontmoet iemand nieuw waarmee het klikt, gebeurt net hetzelfde..
  zondag 6 mei 2012 @ 22:57:35 #9
351921 CruellaDeVil
pi_111229592
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:51 schreef polaroidcameras het volgende:

[..]

Daar was ik al 'bang' voor. Nou ga ik lekker aan de huis-tuin-en-keuken-psychologie: hoe is/was je relatie met je ouders? Mogelijk is dat je voor 1000% willen geven aan je vrienden ook iets dat voortkomt uit nood aan genegenheid. Je hoop wanhopig het terug te krijgen danwel wilt ze laten voelen wat jij nooit hebt gevoeld.

Trouwens, wat is er slecht aan discussiëren over banale zaken? Of bedoel je eerder ruzieën? :)
pi_111229624
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:54 schreef Azreal het volgende:

[..]

Vraagje: heb je toevallig moeite met het verschil zien tussen verliefdheid, liefde en vriendschap?
Die kans zit er wel in, ja. Ik heb toch nooit echt het onderscheid gevoeld, denk ik.
pi_111230141
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:56 schreef polaroidcameras het volgende:
Dit is ook wel pakweg elk jaar iemand anders, maar mijn gevoelens voor die ene persoon worden dan telkens sterker (mede door daar zoveel mee bezig te zijn in mijn hoofd) dat ik dan alles over heb voor die persoon die periode, en de rest vind ik wel leuk, maar niemand is zo leuk als die ene. Maar zodra het daarmee niet meer echt botert en ik ontmoet iemand nieuw waarmee het klikt, gebeurt net hetzelfde..
Kom je ook weer terug bij sommige personen of is het altijd iemand anders?

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:57 schreef CruellaDeVil het volgende:
Daar was ik al 'bang' voor. Nou ga ik lekker aan de huis-tuin-en-keuken-psychologie: hoe is/was je relatie met je ouders? Mogelijk is dat je voor 1000% willen geven aan je vrienden ook iets dat voortkomt uit nood aan genegenheid. Je hoop wanhopig het terug te krijgen danwel wilt ze laten voelen wat jij nooit hebt gevoeld.
Hoe zit het dan als je zelf die genegenheid nooit gezocht hebt bij je ouders?

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:58 schreef polaroidcameras het volgende:
Die kans zit er wel in, ja. Ik heb toch nooit echt het onderscheid gevoeld, denk ik.
Dat helpt voor geen meter he? Wat voor mij redelijk lijkt te werken, is kijken hoe ik reageer als ik denk verliefd te zijn. En daarbij heel erg eerlijk tegen mezelf te zijn. Het vraagt enige zelfkennis, maar stelt je wel in staat om het verschil een beetje op te pikken.

Dan nog kun je het zwaar verneuken overigens, wat dat betreft heb je geen garanties ;).
pi_111230410
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:57 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Trouwens, wat is er slecht aan discussiëren over banale zaken? Of bedoel je eerder ruzieën? :)
Het is wel goed mogelijk dat de oorzaak bij het gebrek aan liefde van m'n ouders ligt, ja. Mijn ouders zijn gescheiden op m'n 4e, met mijn vader nooit meer echt contact gehad en mijn moeder had het altijd te druk met haar werk. Ik heb nooit echt liefde gevoeld van haar, in de zin dat ze alles zou doen voor mij, integendeel. Waarschijnlijk dat ik nu dat gebrek wel telkens probeer te zoeken in die ene persoon. Dus waarschijnlijk heb je gelijk.

Het waren kwesties van dat hij achter me aanzat om dingen te doen waar ik me slecht bij voelde, maar waar ik de moed niet voor had en dat uitliep tot bijna ruzies.
pi_111230567
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:06 schreef Azreal het volgende:

[..]

Kom je ook weer terug bij sommige personen of is het altijd iemand anders?

[..]

[..]

Dat helpt voor geen meter he? Wat voor mij redelijk lijkt te werken, is kijken hoe ik reageer als ik denk verliefd te zijn. En daarbij heel erg eerlijk tegen mezelf te zijn. Het vraagt enige zelfkennis, maar stelt je wel in staat om het verschil een beetje op te pikken.

Dan nog kun je het zwaar verneuken overigens, wat dat betreft heb je geen garanties ;).
De meeste van hen kom ik nu nog zeer goed mee overeen, anderen ben ik wel wat ontgroeid maar één van hen is nu nog één van m'n beste vriendinnen. Maar het is wel steeds een andere 'soulmate'.

Het is toch niet aan het kind om genegenheid te zoeken bij de ouders, als die niet eens weet wat dat is?

En ja, ik heb steeds hetzelfde gevoel gehad bij mensen: ofwel vond ik ze gewoon leuk om mee om te gaan, ofwel beschouwde ik ze als die ene persoon waarvan ik alles overhad..
pi_111230620
- opzouten -

[ Bericht 91% gewijzigd door Crutch op 09-05-2012 20:09:04 ]
pi_111231075
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:14 schreef polaroidcameras het volgende:
Het is toch niet aan het kind om genegenheid te zoeken bij de ouders, als die niet eens weet wat dat is?
In zekere zin zullen de meeste mensen dat wel doen. Of ze die genegenheid krijgen of niet. Genegenheid is net als zoveel dingen iets wat van twee kanten moet komen anders werkt het niet.

Waar ben je overigens naar op zoek met dit topic?
pi_111231454
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:24 schreef Azreal het volgende:

[..]

In zekere zin zullen de meeste mensen dat wel doen. Of ze die genegenheid krijgen of niet. Genegenheid is net als zoveel dingen iets wat van twee kanten moet komen anders werkt het niet.

Waar ben je overigens naar op zoek met dit topic?
Ik denk naar tips ofzo om er beter mee om te kunnen gaan...?
pi_111231499
Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar is het steeds vinden van een ander persoon waar je alles voor over hebt, om die dan te verruilen voor een ander na een tijdje niet de definitie van borderline?

Ik heb wat mensen gekend met borderline en die vertoonden allebei dezelfde symptomen als jij. Een verschil was wel dat ze mensen niet loslieten omdat ze hen verstikten, maar gewoon omdat hun aandacht op iemand anders viel
pi_111232323
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:31 schreef Coffea het volgende:
Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar is het steeds vinden van een ander persoon waar je alles voor over hebt, om die dan te verruilen voor een ander na een tijdje niet de definitie van borderline?

Ik heb wat mensen gekend met borderline en die vertoonden allebei dezelfde symptomen als jij. Een verschil was wel dat ze mensen niet loslieten omdat ze hen verstikten, maar gewoon omdat hun aandacht op iemand anders viel
Zo kun je al snel iemand bestempelen met borderline, niet? Behalve die eigenschap herken ik me er niet zozeer in..
  zondag 6 mei 2012 @ 23:52:23 #19
351921 CruellaDeVil
pi_111232372
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:06 schreef Azreal het volgende:
Je bedoelt wanneer je die genegenheid wanhopig zoekt bij 'vreemden', maar nooit gezocht heb bij je eigen ouders?

Hmm. Misschien had je het gevoel dat je die genegenheid niet kón zoeken bij je ouders. Ze waren te afstandelijk, gingen te formeel met je om. Je hebt het op het begin, als klein kind wel geprobeerd, maar het had geen zin en dus gaf je het op. In de contacten die je nu opdoet zie je daarom een nieuwe kans en wanneer ze genegenheid van jouw kant toelaten schiet je door in deze geven.
  zondag 6 mei 2012 @ 23:54:24 #20
351921 CruellaDeVil
pi_111232463
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:51 schreef polaroidcameras het volgende:

[..]

Zo kun je al snel iemand bestempelen met borderline, niet? Behalve die eigenschap herken ik me er niet zozeer in..
Bovendien, dat iets uit borderline voortkomt betekent niet dat het voorkomen ervan noodzakelijk op borderline duidt.
pi_111260980
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:52 schreef CruellaDeVil het volgende:
Je bedoelt wanneer je die genegenheid wanhopig zoekt bij 'vreemden', maar nooit gezocht heb bij je eigen ouders?

Hmm. Misschien had je het gevoel dat je die genegenheid niet kón zoeken bij je ouders. Ze waren te afstandelijk, gingen te formeel met je om. Je hebt het op het begin, als klein kind wel geprobeerd, maar het had geen zin en dus gaf je het op. In de contacten die je nu opdoet zie je daarom een nieuwe kans en wanneer ze genegenheid van jouw kant toelaten schiet je door in deze geven.
Ik bedoel meer als je ouders je wel genegenheid willen geven, maar je ervoor terugschikt. Dat je het zelf als kind dus juist niet wilde.
  maandag 7 mei 2012 @ 20:29:56 #22
351921 CruellaDeVil
pi_111261624
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:16 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ik bedoel meer als je ouders je wel genegenheid willen geven, maar je ervoor terugschikt. Dat je het zelf als kind dus juist niet wilde.
Als je die genegenheid ook niet bij anderen zoekt zou er sprake kunnen zijn van autisme. Zoek je die wel bij anderen, geen idee.

Maar mocht je het over jezelf hebben dan denk ik dat zelfs in het eerste geval geen sprake is van autisme omdat iemand die dusdanig autistisch is dat hij geen genegenheid accepteert van wie dan ook natuurlijk niet uitgebreid gaat zitten posten op een forum. :P
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:53:54 #23
363683 Persepolis
vliegtuiglief
pi_111285599
Interessante topic. :)

Ja, ik herken dit. Ik heb ook meestal één persoon waar ik het liefst mee optrek. Ik weet niet waar het aan ligt. Of het nu mijn eigen aanhankelijkheid is, of dat iemand gewoon zo bijzonder is en daadwerkelijk voor je klaarstaat waardoor je dit niet met anderen hebt.

Ik heb nu bijvoorbeeld maar één echte vriendin. Ik ken natuurlijk een hoop andere meiden met wie ik once in a while wat leuks doe, maar dat komt maar zelden voor. Die meiden zie ik dan ook niet als vriendinnen, maar gewoon als mensen die ik ‘ken’. Mijn beste vriendin ken ik mijn hele leven en we gaan dan ook zeker wel iets van 9/10 jaar intensief met elkaar om. We nemen elke dag de dag/week door, we zien elkaar minimaal 3 keer per week en we weten letterlijk alles van elkaar. Maar dan ook écht alles. Verzwijgen niks, vertrouwen elkaar blind.

Ik kan prima contacten onderhouden met andere mensen, maar altijd tot op zekere hoogte. Wanneer ik bevriend raak met een nieuw persoon, vertel ik bijna nooit zoveel over mezelf, omdat ik het idee heb dat het toch nooit zo mooi en goed gaat worden als de band die ik met mijn beste vriendin heb, maar daarnaast heb ik die behoefte ook niet.

Ben iemand die bang is voor veranderingen, nieuwe situaties en nieuwe mensen. Dat betekent dat ik ooit misschien gekwetst kan worden of dat mensen me niet serieus nemen. Het erge is dat ik weet dat ik deze kant bezit waarbij ik erg bang ben voor eigenlijk alles, maar dat ik tegelijkertijd ontzettend gelukkig ben met de minimale, maar intensieve contacten ben die ik momenteel in mijn leven heb. Dit geld ook voor mijn verliefdheid. Ik vertrouw mannen niet snel, bijna nooit, maar als ik iemand in vertrouwen neem en uiteindelijk verliefd word, word ik ook goed verliefd, en kan ik daar wel meer dan een jaar mee zitten. Minimaal, maar intensief.

Ik denk eerlijk gezegd dat het iets is wat in je persoon zit. Je hebt veel liefde te geven, en juist omdat je weet dat je die potentie hebt, kies je de mensen voorzichtig uit die dat verdienen. Wanneer ik iemand eenmaal in mijn leven heb toegelaten, sta ik altijd klaar. Ook als ik niet kan, niet wil, niet mag, maar ik ben er dan gewoon. Het is iets moois. Aan de andere kant wordt je wel enorm pijn gedaan als je iemand kwijtraakt: je bent dan meteen een stuk van jezelf kwijt. Gaat een stuk van jezelf missen. Dat is het risico.
I feel so bad today
that I want to write a poem.
I don't care, any poem, this
poem.
pi_111291410
In een bepaalde zin herken ik dit. Bij mij is het vooral vastklampen aan verliefdheden; het gevoel iemand heel erg nodig te hebben en me daar volledig op focussen. Ik loop momenteel bij een psycholoog, dus mocht ik er voor mij achter komen wat hier achter zit of wat ik hiermee aan moet, dan laat ik het hier ook wel even weten.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:48:46 #25
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_111313253
Ik had zo dit topic kunnen starten.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')