Mooi, zo kom je steeds een stapje dichterbij
Wanneer gaat hij nog een keer voor de APK? Die van mij moet eigenlijk uiterlijk 1 oktober, maar hij werkt niet erg mee...
Motor is er dus uitgegaan en die heb ik (even met de auto van mijn ouders) naar de verzamelaar gebracht. Kan zo'n blokje nog net in mijn eentje tillen
Bij hem hebben we hem besloten op een stellage te zetten. Ging iets moeilijker dan het klinkt, want daarvoor moest er eerst de motor die er al op lag aftillen, versnellingsbak eraf en aan de mijne schroeven (voor bevestiging en stabiliteit op die stellage) en dan die van mij er weer opleggen en aansluiten. Is even wat werk maar best wel een handige oplossing als je niet de hele auto mee kunt nemen en toch de boel wilt laten draaien:
Vervolgens zijn we een behoorlijk lange tijd bezig geweest hem aan de praat te krijgen, want het bleek dat inmiddels de carburateur ook was gaan lekken. Dus eerst een andere daarop gezet, wat deels hielp. Toen bleek na meerdere keren checken en steeds bijstellen dat de ontsteking zich continu verstelde. We zette de contactpuntjes goed, ontsteking op juiste tijdstip, even laten draaien en bijna direct liep hij (veel te veel) voor totdat hij uiteindelijk willekeurig nog maar slagen maakte. We hebben er een nieuwe verdeler bij gepakt en toen viel mij iets op toen ik aan het tandwiel draaide van die van mij; die veerde wat in de behuizing:
Die ruimte tussen de as en behuizing hoort dus niet en daar veert/danst hij als het ware op waardoor de hele tijd ontsteking en contactpunten in puin lopen. Dus de M-B-garage in Duitsland had ook gelijk met hun constatering - al hadden we óók een lekke koppakking. Al van een paar maanden terug:
In de linker cilinder onderaan zit een zwarte veeg waar de koppakking lekte. Dus die is niet ten onrechte vervangen gelukkig
Met de nieuwe verdeler liep hij prima - dus geen compressieproblemen - hoewel hij blijft terugslaan in de carburateur. Zoals te zien is er veel kool in de koppen en ondanks dat ik dat zoveel mogelijk schoon heb geprobeerd te maken, lijkt koolafzetting nu de oorzaak te zijn. Carburateur en ontsteking kunnen het niet zijn want hij deed het meteen met een nieuwe carb én verdeler (en wat daarbij hoort) en de kleppen zijn ook goed gesteld.
Hoe dan ook, we hebben de carb van nieuwe pakkingen en vlotter voorzien en er werd nog ergens een gebruikte verdeler vandaan getoverd, dus voor 20e was het in orde. Dat hoef je bij een garage trouwens niet te proberen; voor 40e je koppakking, carb-pakkingen en een verdeler te laten vervangen
Thuis met enige moeite de motor weer in de auto gekregen, die enorme buizen van de lucht aan- en afvoer zijn ontzettende rotdingen trouwens als ze niet zo heel jong meer zijn, en hij loopt weer. Maar zodra ik even wat gas bij wilde geven een enorme tik en het gaspedaal was lam. Nu het halve interieur overhoop gehaald want nu heb ik dit probleem:
Scharnierstuk van het gaspedaal is geknapt
Echt, hij wil gewoon niet meer terug de weg op denk ik