Nou ja, zonder mij zou hij het vast ook wel overleefd hebben maar je kan ook iemand zinloos helpen.
Het tegenovergestelde van zinloos geweld zeg maar.
Toen ik terug uit mijn werk kwam zag ik een Turkse jongen met zwalken over straat die er gehavend uitzag en hij wenkte mij te komen. Het was niet echt een type waar je snel contact mee wilde maken aangezien hij er wat vercrackt uitzag, zo'n
iemand die je snel in de criminele categorie zou plaatsen.
Hij vroeg aan mij of ik wist waar ergens een huisarts was want hij was overvallen en in elkaar geslagen. Ik vroeg aan hem wat er precies gebeurt was en hij vertelde een vaag verhaal over coke in zijn neus en dat ze iets afgepakt hadden en dat hij knock out in de bosjes had gelegen en nu weer bij was gekomen.
Ik vroeg of hij behalve zijn blauwe oog nog meer verwondingen had waarop hij mij wat schrammen liet zien en hij had wat bulten op zijn hoofd, hem dus het advies gegeven naar de huisartsenpost te gaan en ff een check up te laten doen. Deze jongen zei bijna huilend dat hij er alles voor over had om daar te komen.
Ik dacht oké laat ik deze man maar ff helpen, ik zei dat ik wel ff bij de Chinees ging vragen of ze ff een telefoontje naar de huisartsenpost wilde doen. Deze Chinezen schudde plechtig nee en verwezen mij door naar de buren de lokale buurt bar. Ik ging daar naar binnen en zei dat een jongen inelkaar geslagen was en hij even knock out in de bosjes had gelegen en in de war was. De kastelein vroeg of ik niet beter ff de ambulance kon bellen. Ik zei dat ik dat zelf niet nodig vond want hij stond nog op zijn benen. De mensen aan de bar zeiden dat hij wel even binnen mocht komen. Omdat ik in de veronderstelling was dat Turken waarschijnlijk niet welkom waren in een lokale buurtbar voegde ik er aan toe dat het wel een Turk was

maar ze zeiden dat dat helemaal niets uitmaakte en 2 vrouwen die aan de bar zaten gingen naar buiten en ontfermde zich over hem en boden hem wat te drinken aan. Heb even een overdracht gedaan aan de mensen daar over wat hij mij vertelde (behalve het coke verhaal dan) en vroeg of het goed was of ik er weer vandoor ging.
Ze zeiden dat zij zich wel redden met hem.
Later had ik mijn twijfels of ik er wel goed aan had gedaan om die mensen van de buurtkroeg met zo'n jongen op te zadelen. Hij liep nog en hij was lichtelijk in de war maar zolang iemand op beide benen staat heeft zo iemand behalve maatschappelijke hulp niet noodzakelijk directe burgerlijke hulp nodig.
Maar toch dacht ik, ik heb het zekere voor het onzekere genomen en hij wordt in ieder geval even medisch nagekeken.
Vanmiddag zag ik hem voor de supermarkt met een paar andere gangsters stoer doen en vroeg aan hem hoe het nu met hem ging. hij vroeg wat ik lulde en wat ik van hem moest.
Herinnerde hem vriendelijk eraan dat ik hem had geholpen en dat hij inelkaar geslagen was, hij was toen weer vriendelijk tegen mij maar vertelde dat de mensen van de kroeg de politie hadden gebeld en dat hij 600 euro contant aan boete moest betalen
Hij zei dat hij die boete contant had afbetaald met verkreukeld geld wat los in zijn broekzak zat en dat de politie toen vragen ging stellen waarom hij zoveel geld bij zich had.
Hij bedankte mij uiteindelijk wel en schudde mij broederlijk de hand en zei dat hij het erg aardig van mij vond wat ik voor hem gedaan heb.
Maar nu schaam ik mij wel een beetje tegenover de mensen in de buurtkroeg dat ik ze opgezadeld heb met zo'n leipo. Het zijn mensen die de minder bedeelden graag willen bijstaan en willen helpen maar ik denk dat ze niet op zo'n leipo zaten te wachten.
Volgende keer bedenk ik mij wel even voordat ik weer iemand ga helpen.
[ Bericht 0% gewijzigd door moonobserver op 02-05-2012 23:44:38 ]