second that! In mijn vrije tijd filosofeer ik vaak met vrienden over dit soort topics maar ik word er alleen maar gek van!quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:16 schreef Angel-Joy het volgende:
Tsjah, een moeilijke onderwerp..
Als het voorbestemd zal zijn, wie bepaalt het dan? En kinderen die misbruikt worden, waarom hebben die dat verdient?
Ik denk ook wel eens: wij hebben geen eigen wil, onze hersenen pikken dingen op en bepaalt alles..
Dan heb je nog 100 van zulke vragen, als je dat je ieder keer afvraagt word je gek hoor
Ja het leven is voorbestemd niets gebeurt toevallig aangezien toeval te simpel is.quote:Vandaag voelde ik me op het werk nogal sip om wat er in mijn thuissituatie gaande is. Ik zoek namelijk een huurhuis maar deze liggen niet voor het oprapen.
Ik was net weer afgewezen voor een huurhuis en daarom vond ik mezelf zielig. Tijdens de lunch probeerde een collega me op te vrolijken door te zeggen 'als je weer bent afgewezen voor een huis dan was het gewoon niet zo bedoelt'. Gek maar het vrolijkte me dus wel op! Meteen voelde ik me stukken beter over de toekomst. Wellicht is het mijn 'lot' om nog even niet op mezelf te gaan wonen. Wellicht moet ik eerst lid worden van een vereniging of iets anders doen wat me erg aantrekt.
Wellicht zijn alle slechte dingen die in ons leven gebeuren wel voorbestemd om te gebeuren zodat we als mens zijnde kunnen groeien. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik wel vaak dingen in mijn leven ben tegengekomen waarvan ik dat dat het wel heeeeeeellll erg toevallig was. Bijna alsof iemand vanuit de verte mijn leven deed besturen.
Maar toen dacht ik ook aan alle slechte dingen die op aarde gebeuren. Waarom vind kindermishandeling/kindermisbruik dan plaats. En waarom zou het voorbestemd zijn dat een vrouw elke dag door haar man in elkaar geramd word?
Maar wat vinden jullie? Is alles wat in ons leven gebeurd voorbestemd? En zo ja moeten we dan gewoon de hele dag op ons reet zitten en we zien wel waar we komen of hebben we ook nog iets dat 'eigen verantwoordelijkheid' heet? Dat we wel de consequenties moeten ondergaan van onze beslissingen.
Of vinden jullie dat alles in het leven gewoon toevallig gebeurd en er niet zoiets is als lotsbestemming?
TRU is verderopquote:Op woensdag 2 mei 2012 20:19 schreef Garincha12 het volgende:
[..]
Ja het leven is voorbestemd niets gebeurt toevallig aangezien toeval te simpel is.Nou TS jij zaai en het loot oogst
. Ik ben vaak genoeg bepaalde personen tegenkomen in mijn leven en weer tegenkomen, het leven is zoals het is.
Voor mij was het een andere les in mijn jeugd om erachter te komen pas rond mijn 18de kwam ik er echt achter maar moest daarvoor struggels zien te overwinnen.
@ Sommige mensen hebben in hun vorige leven iets slecht gedaan en karma geeft jou het slecht wat jij te doen deed terug. Het klinkt afschuwelijk maar het is de waarheid.
Denk ik dus ook he...quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:21 schreef DroogDok het volgende:
Alles ligt al vast vanaf het moment dat je wordt geboren.
Ja, ik discuseer het ook wel eens, maar goed, niet al te vaakquote:Op woensdag 2 mei 2012 20:17 schreef Elvenpath het volgende:
Nou ik las net op internet een heel interessant stuk:
Je hebt vrije wil in de keuzes die je maakt. Maar je kan de uitkomsten van je keuzes niet helemaal beinvloeden.
Als voorbeeld zei de site dat je een mangoboom kon planten. Je kon ervoor kiezen om het zaadje wel of niet te planten. Dit is je vrije keuze gedeelte. Maar zodra je het geplant heb heb je voor de rest weinig macht. Als het veel regent verzuipt het zaadje misschien. En als het helemaal niet regent groeit er ook geen mangoboom. Al met al zei de site dat de uitkomst van je keuze van zoveel factoren afhangt en je niet over al deze factoren controle kunt uitoefenen.
Zou je willen weten wat er komt?quote:
Dat vind ik een enge gedachte, maar ergens geloof ik er wel in..quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:21 schreef DroogDok het volgende:
Alles ligt al vast vanaf het moment dat je wordt geboren.
Free will is a illusion, the things that you are gonna do you will do them somehow.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:22 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Ja, ik discuseer het ook wel eens, maar goed, niet al te vaak
Interessant wat je hebt gevonden, maar wie zegt dat het ook al niet voorbestemd is dat je de zaadjes zal kopen? En dat het jouw vrije wil is omdat je bijvoorbeeld te lui bent om 't plantje geen water te geven?
Je komt er niet uit hoor
natuurlijk schatquote:Op woensdag 2 mei 2012 20:25 schreef Angel-Joy het volgende:
Vraagje: is het voorbestemd dat ts dit topic zal openen?
Het liefste denk ik niet zo diep na over dit onderwerp. Ik geloof bijv. niet dat je lot al vastligt toen je geboren werd. Het menselijk brein is daarvoor te ingewikkeld. Ik geloof dat je lot vastligt aan de hand van de keuzes die je maakt. dus ik geloof niet dat je voorbestemd was om het zaadje te kopen. Je had toen nog enige vrije keuze. Maar toen je ervoor koos om het zaadje te planten lag het lot wel al enigzins vast. Het zaadje zat in de grond en elke dag die vanaf dan volgt heb je de keuze 'haal ik het zaadje eruit of laat ik het een boom worden?'.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:22 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Ja, ik discuseer het ook wel eens, maar goed, niet al te vaak
Interessant wat je hebt gevonden, maar wie zegt dat het ook al niet voorbestemd is dat je de zaadjes zal kopen? En dat het jouw vrije wil is omdat je bijvoorbeeld te lui bent om 't plantje geen water te geven?
Je komt er niet uit hoor
There is no free will en als je denkt dat er wel een vrije wil is door de dingen anders te doen dan het moest gebeuren bevecht jij je eigen lot wat alleen maar anders of niet goed afloopt.quote:Nou ik las net op internet een heel interessant stuk:
Je hebt vrije wil in de keuzes die je maakt. Maar je kan de uitkomsten van je keuzes niet helemaal beinvloeden.
Als voorbeeld zei de site dat je een mangoboom kon planten. Je kon ervoor kiezen om het zaadje wel of niet te planten. Dit is je vrije keuze gedeelte. Maar zodra je het geplant heb heb je voor de rest weinig macht. Als het veel regent verzuipt het zaadje misschien. En als het helemaal niet regent groeit er ook geen mangoboom. Al met al zei de site dat de uitkomst van je keuze van zoveel factoren afhangt en je niet over al deze factoren controle kunt uitoefenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |