abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_111033833
Hoi,

Ik heb mijn auto voor APK keuring gebracht naar een garage hier in Brabant. Flink wat kosten, mistlicht schakelaar van 250 euro ( heeft de garage anders opgelost door middel van een universele schakelaar ) remkabels, nieuwe accu en wat meer onderhoud. Totale kosten van 550 euro ongeveer.

Ik kom de auto halen en rij weg, was hij vergeten wat stekkers aan te sluiten.. dus radio, dashboard en tijd/hoe zuinig rij je schermpje deed het niet.. Dus ik weer terug, heeft die het snel aangesloten in 10 minuutjes.. goed kan gebeuren maar slordig..

Rij ik weer weg, met al flink vertraging en moest naar werk maar halverwege moest ik remmen en terugschakelen voor een verkeerslicht en slaat de motor af.. na wat verder testen merk ik dat de motor weinig toeren maakt als ik de koppeling indruk, het maakt niet uit of hij in een versnelling staat.. fijn.. savonds is de auto opgehaald ( vond het levens gevaarlijk om te rijden aangezien de stuurbekrachtiging ook uitvalt ) en nu kan de garage het probleem niet vinden.. staat er al weer een week ( mag zelf steeds bellen voor updates, wat niet helpt in het minderen van mijn irritaties richting hun ) en ik ga morgen lekker op vakantie voor 2 weken. Nu heeft hij dus nog 2 weken en daarna heb ik toch echt de auto weer nodig. Heb al extra onkosten gemaakt maar ik verwacht gewoon dat hij de auto maakt of ergens hulp zoekt..

Wat kan ik doen als de auto nog niet gemaakt is of de garage ( BOVAG aangesloten ) mij om extra geld gaat vragen? Ik breng een goedwerkende auto heen voor APK keuring en krijg een niet werkende auto terug...
Lampjes fabrikant eerste klasse!
pi_111033913
Misschien had je het probleem ook gehad zonder de APK keuring. Dat is maar een momentopname en lang niet alles wordt gecontroleerd.
pi_111033938
Bewijs jij eerst maar eens dat het de schuld van de garage is. APK zegt alleen iets over de basis van een auto, meer niet.

Je enige optie: auto naar een andere garage brengen.

Ps wat is er levensgevaarlijk aan geen stuurbekrachtiging?
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:23:13 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_111033998
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Bewijs jij eerst maar eens dat het de schuld van de garage is. APK zegt alleen iets over de basis van een auto, meer niet.
^^ Dat. Een APK is ook heel wat anders dan gewoon onderhoud.
censuur :O
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:24:57 #5
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_111034057
Indien je auto langer in reparatie door schuld van de garage, en dat is het in jou geval. Je hebt namelijk een normaal rijdende auto gebracht die enkel voor APK moest. Trouwens nieuwe accu en mistlichten zijn geen APK eis. Dus nu de auto na een APK niet meer functioneert zal de garage je schadeloos moeten stellen voor de duur van de reparatie. Of een leenauto of betalen van een huurauto.

Eerst om de tafel gaan zitten met de garage en duidelijk maken dat je hun verantwoordelijk acht voor de kosten die jij nu moet maken.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_111034072
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Ps wat is er levensgevaarlijk aan geen stuurbekrachtiging?
dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)
pi_111034422
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:24 schreef trigt013 het volgende:
Indien je auto langer in reparatie door schuld van de garage, en dat is het in jou geval. Je hebt namelijk een normaal rijdende auto gebracht die enkel voor APK moest. Trouwens nieuwe accu en mistlichten zijn geen APK eis. Dus nu de auto na een APK niet meer functioneert zal de garage je schadeloos moeten stellen voor de duur van de reparatie. Of een leenauto of betalen van een huurauto.

Eerst om de tafel gaan zitten met de garage en duidelijk maken dat je hun verantwoordelijk acht voor de kosten die jij nu moet maken.
bewijs eerst maar eens dat het defect door de APK en aansluitende reparaties is ontstaan. Wat voor soort auto en bouwjaar want het lijtk op een probleem wat ik heb gehad en dat bleek uiteindelijk een brak coontactslot te zijn.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:40:10 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111034552
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

^^ Dat. Een APK is ook heel wat anders dan gewoon onderhoud.
APK kost dan ook maar een paar tientjes. TS heeft naast de APK honderden euro's aan normaal onderhoud laten doen. Hij mag dus wel degelijk verwachten een redelijk probleemloze auto terug te krijgen.
pi_111034656
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:25 schreef rood_wit_blauw het volgende:

[..]

dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)
Vergeet niet dat niet alleen de stuurbekrachtiging uitvalt. Hij kan in het stuurslot schieten, je hebt geen rembekrachtiging meer, enz enz.
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:44:16 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_111034687
Het is natuurlijk de vraag of het met de APK te maken had. Ik heb recentelijk voor mijn Volvo V70 uit '98 de APK-keuring laten doen, dat was uiteindelijk > EUR 1000 vanwege achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar. 2 weken later wilde de auto niet meer stationair draaien, de toeren vielen steeds verder weg totdat de motor afsloeg. Ik natuurlijk ook balen dat dit zo dicht achter de APK gebeurde, en vroeg me ook af of het er iets mee te maken had.

Uiteindelijk bleek het de lucht-massa-meter te zijn, een onderdeel dat bij een V70 van die leeftijd geheid defect zal gaan, de timing was puur toeval, het had niets met het achterstallige onderhoud danwel de APK te maken.
It's just the beasts under your bed, in your closet, inside your head.
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:46:24 #11
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_111034761
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:43 schreef steeez het volgende:

[..]

Vergeet niet dat niet alleen de stuurbekrachtiging uitvalt. Hij kan in het stuurslot schieten, je hebt geen rembekrachtiging meer, enz enz.
In het stuurslot schieten zal niet gebeuren, dat kan alleen als de sleutel daadwerkelijk uit het slot wordt gehaald (behalve bij een paar recente typen auto's die een andere manier van starten gebruiken).

Maar inderdaad is het doodeng als je onverwacht zonder stuur- en/of rem-bekrachtiging komt te zitten, als je daar niet op voorbereid bent kun je een aardig ongeluk krijgen.
It's just the beasts under your bed, in your closet, inside your head.
pi_111034984
ik weet niet wat voor auto het was en wat de leeftijd ervan is. Maar zoals al vaker geopperd is het inderdaad mogelijk dat het achterstallig onderhoud is.
pi_111035007
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:25 schreef rood_wit_blauw het volgende:

[..]

dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)
Als je auto al niet meer op toeren komt, dan zullen die bochten ook wel niet zo hard gaan hoor :')

En als ie eenmaal weg is de stuurbekrachtiging, dan kan je toch gewoon sturen.
pi_111035032
quote:
99s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:40 schreef TR08 het volgende:

[..]

APK kost dan ook maar een paar tientjes. TS heeft naast de APK honderden euro's aan normaal onderhoud laten doen. Hij mag dus wel degelijk verwachten een redelijk probleemloze auto terug te krijgen.

Ah, dus als je naar de dokter gaat voor een ingegroeide nagel en als je naar buiten loopt en je krijgt een hartstilstand.. Dan is dat de schuld van de dokter?
pi_111035051
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:25 schreef rood_wit_blauw het volgende:

[..]

dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)
dan gebruik je toch de handrem erbij voor een hendig sjieke slip
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:56:27 #16
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_111035092
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:53 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Als je auto al niet meer op toeren komt, dan zullen die bochten ook wel niet zo hard gaan hoor :')

En als ie eenmaal weg is de stuurbekrachtiging, dan kan je toch gewoon sturen.
Je kan zonder stuurbekrachtinging "gewoon" sturen maar probeer het maar eens... Het is flink zwaar en als je er niet op rekent in een scherpe bocht dan lig je naast de weg..
pi_111035213
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan zonder stuurbekrachtinging "gewoon" sturen maar probeer het maar eens... Het is flink zwaar en als je er niet op rekent in een scherpe bocht dan lig je naast de weg..
Ik probeer het dagelijks. Mijn oldtimer heeft echt geen stuurbekrachtiging :)

Als je er niet op rekent is het zwaar, maar ik ken weinig gevallen waar het tijdens het rijden uitviel.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:06:20 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_111035473
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan zonder stuurbekrachtinging "gewoon" sturen maar probeer het maar eens... Het is flink zwaar en als je er niet op rekent in een scherpe bocht dan lig je naast de weg..
Dan ga je de bocht veel te hard in.... Als je met een normale snelheid rijdt heb je voldoende marge om dit op te vangen...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_111035485
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:54 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ah, dus als je naar de dokter gaat voor een ingegroeide nagel en als je naar buiten loopt en je krijgt een hartstilstand.. Dan is dat de schuld van de dokter?
Jouw vergelijking is krom.

Als ik naar de dokter ga voor een algehele check en wanneer ik dan naar buiten loop en krijg een hartstilstand. Is dat dan de schuld van de dokter?

Niet dat ik het trouwens niet met je eens ben, maar zo is de vergelijking beter.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:08:16 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111035560
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:59 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik probeer het dagelijks. Mijn oldtimer heeft echt geen stuurbekrachtiging :)

Als je er niet op rekent is het zwaar, maar ik ken weinig gevallen waar het tijdens het rijden uitviel.
Een auto zonder stuurbekrachtiging sturen is veel makkelijker dan een auto met uitgevallen stuurbekrachtiging sturen. Helemaal als de stuurbekrachtiging hydraulisch is. Dan gaat sturen ineens knetterzwaar.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:08:46 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_111035583
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:54 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ah, dus als je naar de dokter gaat voor een ingegroeide nagel en als je naar buiten loopt en je krijgt een hartstilstand.. Dan is dat de schuld van de dokter?
Dit dus. TS zal moeten bewijzen dat de garage dit heeft veroorzaakt, en dat gaat simpelweg niet. Uit TS zijn post is niet op te maken dat er gesleuteld is aan de motor, dus ga ik er vanuit van niet, en het betreft motorische pech. En bij de APK komen ze dus niet aan de motor.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:10:26 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_111035665
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Jouw vergelijking is krom.

Als ik naar de dokter ga voor een algehele check en wanneer ik dan naar buiten loop en krijg een hartstilstand. Is dat dan de schuld van de dokter?

Niet dat ik het trouwens niet met je eens ben, maar zo is de vergelijking beter.
Die is ook krom. De APK is immers geen check of de auto (motorisch) versleten is, wat voor reparaties er aan zitten te komen etc. Het is puur om te kijken of de auto nog veilig genoeg is om de weg op te mogen, op dat specifieke moment.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:13:06 #23
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_111035791
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan ga je de bocht veel te hard in.... Als je met een normale snelheid rijdt heb je voldoende marge om dit op te vangen...
Dat ben ik niet met je eens.

Je hebt bij mijn auto echt 2 armen vol nodig om een bocht door te komen zonder stuurbekrachtiging. Ik weet zeker dat een meisje met dunne armen het stuur amper rond zal krijgen.

Als dat gebeurt op een moment dat je er niet op rekent of als je ontspannen met 1 armpje aan het stuur hangt haal je de bocht niet meer, of je nu 30 rijdt of 80. Bij 30 zal je nog kunnen remmen, maar goed, hoe vaak rij jij met 30 een 80km bocht door?

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-05-2012 13:21:45 ]
pi_111035843
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:10 schreef sanger het volgende:

[..]

Die is ook krom. De APK is immers geen check of de auto (motorisch) versleten is, wat voor reparaties er aan zitten te komen etc. Het is puur om te kijken of de auto nog veilig genoeg is om de weg op te mogen, op dat specifieke moment.
Een algehele check bij de huisarts is er ook niet om te controleren of je hart versleten is.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:15:31 #25
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_111035914
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:59 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik probeer het dagelijks. Mijn oldtimer heeft echt geen stuurbekrachtiging :)

Als je er niet op rekent is het zwaar, maar ik ken weinig gevallen waar het tijdens het rijden uitviel.
Mijn Toyota had ook geen stuurbekrachtiging, daar is de tandwielverhouding dan ook op aangepast waardoor je met iets meer slagen lichter stuurt.

Een auto met stuurbekrachtiging stuurt directer, als hij daar uitvalt is het alle hens aan dek om een bocht door te komen. Been there, done that... (lek in systeem gehad, druk viel weg, was hard werken om de auto op de weg te houden)

Je mag wel een keer in m'n auto komen sturen, haal ik de riem van de stuurbekrachtigingspomp er even af :)
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')