sowieso altijd oplegvilt gebruikenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:36 schreef DroogDok het volgende:
Ik dacht inderdaad dat het gebruikelijk was de balk direct op het baksteen te leggen, maar heb gene verstand van woningbouw.
Nu ik je beredenering lees kijk ik er toch anders tegenaan. weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:01 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Zoals de constructeur getekend heeft wordt wel vaker uitgevoerd. Je balk wil buigen, waardoor hij bij directe oplegging dus alleen op het buitenste puntje steen rust. De plaart zoals nu getekend heft dat op. 20 dik is wel zwaar overdreven, maar constructeurs houden van zwaar overdreven.
Ik ben zelf trouwens cad-tekenaar in de staalbouw.
Ik gebruik Autocad alleen om tekeningen van architecten en constructeur te openen en snel wat maten te meten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:09 schreef cvboer het volgende:
[..]
Nu ik je beredenering lees kijk ik er toch anders tegenaan. weer wat geleerd.
btw: welke cad versie gebruik jij? ik 2012.
Dat is wel op te lossen door geen vilt te gebruiken, maar de balk te ondersabelen met krimpvaste mortel.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Adfundum het volgende:
Aangezien het nooit 100% haaks is zal de balk zonder deze constructie aan de ene kant op het buitenste puntje van de muur rusten en aan de andere kant juist op het binnenste. Vilt lost dat gedeeltelijk maar nooit helemaal op.
Dit is ook precies wat de aannemer voorsteld. Grappig, lijkt er op dat er dus 2 "juiste" manieren zijn en waarschijnlijk nog veel meerquote:Dat is wel op te lossen door geen vilt te gebruiken, maar de balk te ondersabelen met krimpvaste mortel.
Bij de meeste gemeentes is het wel goed zodra ze zien dat de berekening door een constructeur gemaakt is.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:32 schreef error_404 het volgende:
Wat zei de gemeente?
Aangezien je constructieve wijzigingen gaat aanbrengen, ben je vergunningplichtig. De gemeente wil de berekeningen zien en controleren. zonder hun toestemming kun je veel grotere problemen verwachten, is mijn ervaring.
Daar vergissen een hoop mensen zich toch in. De gemeente is er om het werk te beoordelen. Wanneer er een fout door de constructeur wordt gemaakt en de gemeente het niet heeft opgemerkt en goedkeuring heeft gegeven, krijg je toch een, ook voor de gemeente, zeer vervelende situatie.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:56 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Bij de meeste gemeentes is het wel goed zodra ze zien dat de berekening door een constructeur gemaakt is.
De tekening komt op detail 1 en de projectie niet overeen met elkaar, dat moet sowieso wel kloppen bij de indiening bij de gemeente.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:41 schreef unlimitedzxr het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe.
Voor zover ik begrijp is de tekening niet direct fout maar hanteert de constructeur een andere werkwijze dan de aannemer.
er zijn hier geen 2 juiste manieren , de manier van de constructeur is netjes doorgerekend en klopt.quote:Op woensdag 2 mei 2012 10:41 schreef unlimitedzxr het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe.
Voor zover ik begrijp is de tekening niet direct fout maar hanteert de constructeur een andere werkwijze dan de aannemer. Ik heb hem telefonisch nog niet kunnen bereiken maar zal het later nog eens proberen.
[..]
Dit is ook precies wat de aannemer voorsteld. Grappig, lijkt er op dat er dus 2 "juiste" manieren zijn en waarschijnlijk nog veel meer.
waarschijnlijk standaard plaatje wat bij een tabel hoortquote:Op woensdag 2 mei 2012 16:48 schreef -Paul- het volgende:
Het plaatje van de strip (1) is niet in verhouding getekend. Lengte is namelijk 100mm en breedte 300mm.
Volgens Google eerder 7 à 8 N/mm2, maar misschien is het bij TS hele poreuze of lichte steen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 00:12 schreef FleshWound het volgende:
Ik vind de opgegeven maximale druksterkte van baksteen nogal laag. Is dat echt maar 2,2 N/mm2?
quote:Op woensdag 2 mei 2012 15:32 schreef piere het volgende:
Beetje offtopic; Wat kost dat nou om zoiets te laten plaatsen/berekenen? Een hele ruwe indicatie is het natuurlijk want het is nogal afhankelijk van wat factoren lijkt me. Tx.
Dit verschilt nogal per aannemer waarvoor ik ervoor gekozen heb niet direct voor de goedkoopste maar ook zeker niet voor de duurste te zieken. houd rekening met +/- 1250 euro incl. tekening, vergunning etc. Je doet dan wel zelf grotendeels de afwerking.quote:
De binnenmuren zijn van 'vreemde' stenen en niet direct bakstenen. De constructeur was hiervan op de hoogte en heeft daar dus ook rekening mee gehouden. Soort van kolen/beton poreuze stenen. Vandaar ook een oplegging van 30 cm.quote:Op donderdag 3 mei 2012 07:30 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Volgens Google eerder 7 à 8 N/mm2, maar misschien is het bij TS hele poreuze of lichte steen.
Helemaal correct! Heb het na 10x kijken ook gezien. Volgens de constructeur was dit een standaard plaatje die hij gebruikte bij zijn tabellen om het e.e.a. te visualiseren.quote:Op woensdag 2 mei 2012 16:48 schreef -Paul- het volgende:
Het plaatje van de strip (1) is niet in verhouding getekend. Lengte is namelijk 100mm en breedte 300mm.
Ook dit verhaal klopt. Klinkt eigenlijk ook wel weer logisch nu jij en ook de constructeur het mij zo verteld heeft. Ook dat vilt het niet helemaal 100% oplost is door de constructeur verteld geworden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Adfundum het volgende:
Wel een mooie constructie. Drukpunt ligt altijd in het midden en wordt door de oplegplaat netjes verdeeld. Maar omdat alles via de strips op 1 punt rust moet die oplegplaat wel dikker zijn dan zonder strip, anders buigt de grondplaat zelf weer door en wordt de kracht nog niet verdeeld.
Aangezien het nooit 100% haaks is zal de balk zonder deze constructie aan de ene kant op het buitenste puntje van de muur rusten en aan de andere kant juist op het binnenste. Vilt lost dat gedeeltelijk maar nooit helemaal op.
20 dik is dus ivm het doorbuigen van de oplegplaat omdat je een soort van puntbelasting krijgt ter hoogte van de centreerstrip.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:01 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Zoals de constructeur getekend heeft wordt wel vaker uitgevoerd. Je balk wil buigen, waardoor hij bij directe oplegging dus alleen op het buitenste puntje steen rust. De plaart zoals nu getekend heft dat op. 20 dik is wel zwaar overdreven, maar constructeurs houden van zwaar overdreven.
Ik ben zelf trouwens cad-tekenaar in de staalbouw.
Snap ik, vind het alleen lomp dik, hoewel het voor de prijs niet zoveel zal uitmaken, het scheelt om en nabij 5kg ten opzichte van 10 dik.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:28 schreef unlimitedzxr het volgende:
[..]
20 dik is dus ivm het doorbuigen van de oplegplaat omdat je een soort van puntbelasting krijgt ter hoogte van de centreerstrip.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |