Ik zie hier eigenlijk drie losstaande dingen.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:27 schreef HipMensje het volgende:
Toch lukt het me maar niet helemaal in mezelf te geloven. Alsof ik gevangen zit in m'n eigen 'box' van beperkende gedachten
(...)
Ik wil zo graag sprankelen en knallen in het leven, maar glijd regelmatig weg in een dipje/depressie.
(...)
Ook voel ik een voortdurende lichamelijke onrust, iets als een te strak aangespannen veer. En een steen in mijn maag.
Als het je bekend voor komt, dan heb je maar 1 ding te doen: ga naar je huisarts voor een doorwijzing en laat je door een psych onderzoeken en eventueel diagnoseren met ADD (en/of misschien ernstige faalangst? Want vanaf kinds af al aan de torenhoge verwachtingen moeten voldoen van jezelf en anderen kan dat goed veroorzaken). Pas als je weet 'wat je hebt' dan kun je er aan gaan werken. Lopen gissen maakt het alleen maar erger.quote:Op vrijdag 27 april 2012 02:09 schreef curantis het volgende:
Ja, dit klinkt allemaal stuk voor stuk heel bekend. Al zit ik voor mijn gevoel wat dieper in die 'box' die je noemt. Dat ik hoogbegaafd+hoogsensitief was wist ik al een stuk langer, maar het valt niet mee om het een comfortabele plek te geven.
Die onbalans herken ik er vooral in en juist dat is hetgene wat het allemaal zo lastig maakt; er is soms weinig voor nodig, en vaak voel je zo'n omslag niet eens zelf (op tijd) aankomen. Dat heeft, vooral toen ik zelf nog niet in de gaten wat er 'mis' met me was voor veel onbegrip gezorgd in mijn omgeving. Overigens ook nu ik zelf wel wat beter weet hoe ik in elkaar steekHet geeft me toch een gevoel dat ik overal een beetje buiten val.
Veel over gelezen ook, maar nog niet de handvatten gevonden die voor mij goed hebben gewerkt in dezen.
Dus ja, zelf ook zoekende naar tips & trucs
Goede tips.quote:Op vrijdag 27 april 2012 02:33 schreef Axel1988 het volgende:
Klinkt bekend ja. Bij mij is niets aangetoond; al weet ik van mezelf dat ik een zeer emotioneel persoon ben met grote ups en downs. Tevens heb ik een redelijk hoog IQ en heb ik ook al successen gekend in professioneel opzicht. Perfectionisme klinkt ook erg bekend. Ik loop op dit moment bij een psycholoog; ik ben benieuwd of hier iets uit gaat komen.
Een paar regels die ik voor mezelf probeer te hanteren:
- ritme en regelmaat; met name niet overdreven lang of kort slapen; 3x per dag eten; regelmatig sporten
- mezelf proberen te accepteren ipv mezelf proberen te veranderen in een perfect mens. Je bent wie je bent; accepteer dat je niet alles in de hand hebt; maar besef dat je wel de mogelijkheid hebt om je leven te sturen
- af en toe tijd en ruimte geven aan mezelf; probeer jezelf niet te overbelasten ook al heb je het gevoel dat je gewoon keihard door moet gaan.
Loop momenteel bij een psycholoog, maar dat is pas sinds 3 weken. Ik ben nog nooit op iets getest; al worstel ik wel al jaren met mijn gevoelens/stemmingswisselingen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 02:47 schreef Bozemensen-manager het volgende:
[..]
Goede tips.
Maar heb je er ook hulp bij/ben je ooit getest op iets?
Een psycholoog zou zoiets in elk geval moeten vermoeden en bevestigd willen hebben/uitsluiten, en je naar een psychiater moeten doorverwijzen. Want alleen die mag je geloof ik testen en diagnoses bevestigen of uitsluiten. Als stemmingswisselingen een symptoom van iets anders zijn wat je niet weet, is het redelijk nutteloos om dat symptoom te gaan lopen bestrijden. En frustrerend bovendien.quote:Op vrijdag 27 april 2012 02:51 schreef Axel1988 het volgende:
[..]
Loop momenteel bij een psycholoog, maar dat is pas sinds 3 weken. Ik ben nog nooit op iets getest; al worstel ik wel al jaren met mijn gevoelens/stemmingswisselingen.
Buiten die nep IQ-testjes die eens per jaar op tv komen haal ik de 140 gelukkig net nietquote:Op vrijdag 27 april 2012 03:03 schreef GSbrder het volgende:
IQ-tests boven de 140 bevestigen je vermoeden.
Niet karaktertrekjes.
Dankje; ik heb de kortste vragenlijst even ingevuld. Bij de uitslag stond wanneer je minstens 20x "vaak of altijd" ingevuld had, er kans is dat je ADD hebt. Ik kwam op 34x uit... zegt niet alles, maar wie weet. Bedankt voor de info iig.quote:Op vrijdag 27 april 2012 03:03 schreef Bozemensen-manager het volgende:
[..]
Een psycholoog zou zoiets in elk geval moeten vermoeden en bevestigd willen hebben/uitsluiten, en je naar een psychiater moeten doorverwijzen. Want alleen die mag je geloof ik testen en diagnoses bevestigen of uitsluiten. Als stemmingswisselingen een symptoom van iets anders zijn wat je niet weet, is het redelijk nutteloos om dat symptoom te gaan lopen bestrijden. En frustrerend bovendien.
Ik wil jou en de TS niets aanpraten (stemmingswisselingen kunnen door zoveel dingen komen, of zefls als 'zelfstandig symptoom' optreden) maar doe b.v. eens zo'n testje hier.
Niet dat je daarmee aan zelfdiagnose moet gaan doen, maar je moet gewoon samen met je psycholoog alles uitsluiten tot je echt weet of je wel of niet 'iets hebt'. Zo'n testje kan je in elk geval een beetje in de goede richting sturen om te gaan zoeken... Als je het echt hebt, dan zul je bij het lezen van veel vragen echt al zoiets hebben van: "WTF? dit is gewoon eng, zooo specifiek herkenbaar, die test is gewoon op mij afgesteld'
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=56
No problem.quote:Op vrijdag 27 april 2012 03:25 schreef Axel1988 het volgende:
[..]
Dankje; ik heb de kortste vragenlijst even ingevuld. Bij de uitslag stond wanneer je minstens 20x "vaak of altijd" ingevuld had, er kans is dat je ADD hebt. Ik kwam op 34x uit... zegt niet alles, maar wie weet. Bedankt voor de info iig.
Weet je zeker dat je niet gewoon weer perfectionistisch bezig bent?quote:Op donderdag 26 april 2012 23:27 schreef HipMensje het volgende:
Ik wil zo graag sprankelen en knallen in het leven, maar glijd regelmatig weg in een dipje/depressie.
dan ga je inderdaad zien wat je wilt zien / verwacht te zien, en wordt het alleen maar erger...quote:Op vrijdag 27 april 2012 09:35 schreef rhubarbje het volgende:
En je hebt zelf die diagnose gesteld mbv google?
Goed idee
Je weet toch ook dat een oplossing vaak pas gevonden kan worden wanneer de oorzaak bekend is?quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:13 schreef HipMensje het volgende:
Maar eigenlijk gaat het mij niet zozeer om een diagnose. De termen hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit heb ik alleen maar in de OP vermeld omdat de zelftwijfel hiermee deels verklaard wordt. Ik had het ook weg kunnen laten, want het punt is vooral dat ik last heb van mijn onzekerheid en naar een oplossing zoek in plaats van naar een oorzaak. Ik vind zowel mezelf als anderen niet gauw goed genoeg en dat werkt belemmerend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |