Sinds jonge leeftijd voel ik me al anders (ik ben nu 15). Ik kan me heel slecht inleven in andere mensen, bijvoorbeeld als ze naar mij toekomen met een probleem, weet ik ook niet wat ik ermee aan moet. Mijn ouders merkten het al toen ik klein was, toen bijvoorbeeld een familielid of huisdier was overleden, leek het net of het me niet 'boeide', maar ik voel dan gewoon geen verdriet, ik weet ook niet waardoor! Verder ben ik altijd bezig met plannen, en als iets dan niet doorgaat kan ik me heel boos of teleurgesteld voelen. Wat mensen bij sommige muziek hebben, kippenvel of huilen bij een liedje heb ik ook nog nooit gehad. Ik neem ook veel dingen letterlijk, ook grapjes. Met vrienden maken heb ik geen moeite en op zich ben ik ook heel sociaal (op mensen afstappen om een praatje te maken) maar ik heb nog nooit een 'beste vriend' gehad of bij een groep gehoord. Dat kan dus ook komen omdat ik me niet goed kan inleven in mensen. Oogcontact maken of mijn aandacht bij het gesprek houden vind ik ook heel moeilijk, en dingen begrijpen die uitgelegd worden ook. Het is net of ik geen emotie voel.. Ben ook nooit boos of verdrietig, of extreem vrolijk, meestal gewoon neutraal. Ook ben ik veel op mezelf, en word het liefst met rust gelaten zowel op school als thuis. Alleen in mijn kamer zitten met muziek op vind ik bijvoorbeeld heerlijk even rust in m'n kop, want daar is het echt een chaos omdat ik 1000 dingen door elkaar aan het denken ben, en ben altijd ergens anders met m'n gedachten. Mensen noemen mij ook wel 'dromerig'.
Laatst las ik dat 'fladderen met armen bij opwinding' er ook bij hoorde. Ik vroeg me al af waar dit vandaan kwam, het lijkt wel een soort reflex voor mij, en dat doe ik al sinds dat ik heel klein ben. Ik heb hier met mijn ouders over gepraat en m'n moeder zei: "Misschien ben je wel autistisch."
Ik weet dat je niet overal zomaar een 'etiketje' op moet plakken, maar ik merk wel dat ik heel anders ben dan andere mensen, en dan nog het meeste met emoties begrijpen en aanvoelen. Is er iemand die zich hierin herkent? Zou er graag meer over willen weten, misschien bestaat er een soort 'training' voor?