abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110762787
Hey guys,

Over minder dan 3 weken is het zover! Onder andere voor mij en voor een paar duizend anderen beginnen de eindexamens! Wat ik wilde weten:

Iedereen roept van alles over de centraal examens. De een zegt dat ze makkelijker zijn dan de schoolexamens en maar een enkeling zegt dat moeilijker zijn dan de schoolexamens (wat mij eigenlijk ook veel logischer lijkt). Maar dan moeten we ook niet vergeten dat bijna alle stof uit de boeken wordt gebruikt om de toetsen te maken en ze dus niet helemaal uitgebreid alles kunnen gaan vragen, aangezien daar de tijd niet voor is.

-Hoe hebben ex-examen-kandidaten dit ervaren?
-Wat heb je gedaan om te leren?
-Welk examen verbaasde je het meest (makkelijker/moeilijker dan verwacht)
-Waren je scores rond het gemiddelde van je vak of toch lager/hoger?
-Bereiden examenbundels/samengevat je echt voor op wat er komen gaat, denk je?
-Is er een vak waarvoor je onvoldoende stond, maar op je examen ruim-voldoende voor scoorde?

Brand los!
with love..♥
pi_110762947
1. Wisselend. Veel examens waren van hetzelfde niveau, op uitzonderingen na. Maar de norm maakte dat goed.
2. Samenvattingen doorlezen, losse opgaven maken. Ik stond er goed voor, dus de motivatie om nog iets te doen voor de CE's was verdwenen.
3. Op vmbo wiskunde (2008-I), norm was dan ook 1,9. Op havo Nederlands (2010-I), norm was dan ook 1,7. Op vwo economie (2011-I), norm was dan ook 1,7 en vwo maatschappijwetenschappen (2011-I), norm was 1,6. De rest vielen wel mee. Op vwo waren de SE's voor wiskunde en op havo de SE's voor wiskunde, economie en Nederlands moeilijker, en de CE's makkelijker.
4. Verschillend. Op havo stond ik voor Nederlands op SE een 7,4, en had op CE een 8,7. Voor vmbo scheelde het niet veel (enkele tienden), en stond toch ruim een zeven of een acht gemiddeld. Op vwo verschilde het ook per vak: sommige vakken géén verschil, sommige paar tienden, maar voor aardrijkskunde stond ik op SE een 6,4, en had op CE een 4,7. Waar het aan lag, weet ik niet, want zo slecht was ik niet in aardrijkskunde over het algemeen. :')
5. Beetje. Maar ik heb niet echt gebruik gemaakt van samengevatbundels omdat het heel compact is opgeschreven. Examenbundels is eigenlijk een boekje met oude examens wat je ook kan vinden op het internet. :')
6. Ik had op vmbo en havo geen onvoldoendes, maar op vwo stond ik 2 vijven en haalde op centraal ook vijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2012 12:33:51 ]
pi_110766094
Oké! Thanksss! Nog meer mensen met ervaringen?
with love..♥
pi_110897676
Het ligt natuurlijk aan je school, maar over het algemeen moet je meer stof beheersen voor het eindexamen, maar ga je er niet zo diep op in. Ik vond zelf de CEs makkelijker dan de SEs

Ik deed N & T en voor de profielvakken heb ik tijdens lessen dat we examens bespraken opgelet wat ze van een antwoord verwachten (waar je punten voor krijgt) en voor Nederlands en Engels heb ik niks gedaan. Verder heb ik gezorgd dat ik ontspannen en uitgeslapen was.

Engels was erg makkelijk, Nederlands wat ik er van verwacht had en van de exacte vakken wist ik wat ik kon verwachten

Gemiddeld een paar tienden hoger dan mijn gemiddelde en Engels 2 punten hoger dan mijn gemiddelde

Voor de beta vakken (en dan reken ik daar economie voor het gemak ook maar even bij) werkten over het algemeen de examenbundels het beste. De beste methode is om oude examens te maken en dan goed na te kijken en er vooral goed op letten waar je punten voor krijgt (tip: doe het met iemand samen, zodat je elkaar dingen uit kan leggen/zoeken) Gebruik de samengevat alleen als je iets op moet zoeken of echt niet meer weet. Over de alfa vakken kan ik niet zo veel zeggen, omdat ik daar nooit examen in heb gedaan

-Is er een vak waarvoor je onvoldoende stond, maar op je examen ruim-voldoende voor scoorde?
Nee, maar ik heb wel een hoop mensen bijles gegeven die onvoldoende voor wiskunde stonden en die het uiteindelijk met een voldoende hebben afgesloten.

Dit is hoe ik het ervaren heb
pi_110914372
Dankjewel! Heel fijn om te horen! More?
with love..♥
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:27:31 #6
240618 Micson
The lonely stoner
pi_111153707
Doe gewoon die proefexamens, dan weet je wat je kunt verwachten. Het kan altijd iets moeilijker of makkelijker zijn, maar het wordt toch wel rechtgetrokken. Wij in 2010 bijvoorbeeld hadden met Wiskunde A op het VWO een belachelijk makkelijk examen. Ik had het hele jaar onvoldoendes gehaald en voor het CE een 6,7 , waardoor ik toch gemiddeld een voldoende kwam te staan.

Ik ging altijd naar een beekje in de buurt, lekker in het zonnetje leren. Een jonko erbij om goed te ontspannen, en lekker relaxed een paar hoofdstukjes wegtikken.

Zie 1

Ietsje hoger geloof ik. Mocht ook wel, anders had ik het niet gehaald.

In sommige gevallen wel, maar je kunt altijd genaaid worden doordat er toevallig iets belangrijks niet in je bundel staat. Was bij ons geloof ik bij Biologie

WISA, zoals gezegd.
pi_111157315
Bedankt voor je antwoord! Hopelijk zijn bij mij alle examens verrassend makkelijk, hahahaha. Maar met wis-A alleen al zou ik heeeeel blij zijn :)
with love..♥
  zaterdag 5 mei 2012 @ 12:49:00 #8
256666 leeell
I know you're lonely
pi_111164544
makkelijker dan SE, erg oppervlakkig
Niet geleerd
Nederlands, oefenen ging erg goed, toch magere voldoende (vooral samenvatting :r)
rond gemiddelde
niet gelezen
nee

Brand los!
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_111178279
Moreeee!
with love..♥
pi_111178315
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:21 schreef withloveproductions_ het volgende:
Hey guys,

Over minder dan 3 weken is het zover! Onder andere voor mij en voor een paar duizend anderen beginnen de eindexamens! Wat ik wilde weten:

Iedereen roept van alles over de centraal examens. De een zegt dat ze makkelijker zijn dan de schoolexamens en maar een enkeling zegt dat moeilijker zijn dan de schoolexamens (wat mij eigenlijk ook veel logischer lijkt). Maar dan moeten we ook niet vergeten dat bijna alle stof uit de boeken wordt gebruikt om de toetsen te maken en ze dus niet helemaal uitgebreid alles kunnen gaan vragen, aangezien daar de tijd niet voor is.

Brand los!
Edit: misschien ook fijn te vermelden in welk jaar je precies examen hebt gedaan.
with love..♥
  zaterdag 5 mei 2012 @ 20:18:14 #11
256666 leeell
I know you're lonely
pi_111178361
voor mij 2011
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_111178869
2009 2010 2011 en 2012.
pi_111186199
Vond de CE veel makkelijker dan SE, maar bij ons op school waren de SE dan ook echt belachelijk moeilijk.. bijvoorbeeld voor economie SE was het hoogste cijfer een 6,5 meestal :')

Belachelijk weinig, ik had zoiets van: ik zie het allemaal wel. Voor de talen en aardrijkskunde helemaal niks gedaan, voor economie oude examens geoefend en voor geschiedenis samenvattingen gelezen en filmpjes gekeken op internet over de stof. Maar hoofdzakelijk heb ik gewoon de dingen gedaan die ik altijd deed (uitgaan, weekend zeilen etc)

Economie bij uitstek. Dit gaat allemaal over VWO 2009 trouwens. Had echt geen flauw benul wat ik op moest schrijven en alle sommetjes liepen ook totaal in de soep. Had ook echt een 4,6 gehaald met een norm van 2,0 :')
Grieks was ook een waar slachtveld voor mij, maar het was echt goed te doen als je er een beetje energie in had gestoken.

Bijna allemaal lager. Bijvoorbeeld voor Duits stond ik een 8 gemiddeld, maar ik kon me echt niet concentreren op de teksten. Heb daardoor vrij veel gegokt en daardoor een 4 gehaald.. Gemiddelde gelijk gezakt naar een 6 dus..

Nooit mee gewerkt, dus geen idee eigenlijk. Oude examens oefenen werkt denk ik het beste, dan weet je een beetje hoe je antwoorden moet geven.

Nee
pi_111205597
erg makkelijk.
Goed gepland wanneer ik ging leren.
Vond alles vergeleken met schoolexamens heel makkelijk behalve wiskunde.
Voornamelijk hetzelfde of hoger.
Nee, Heb er niet zoveel aan gehad voor mijn gevoel.
Nee.
  zondag 6 mei 2012 @ 17:03:38 #15
315510 Guitar93
Vis een optie?
pi_111210856
even een vraagje tussendoor: is de syllabus doornemen goed of tijdverlies?
U mad bro? U jelly?
pi_111211762
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:03 schreef Guitar93 het volgende:
even een vraagje tussendoor: is de syllabus doornemen goed of tijdverlies?
Zolang je er maar niet al te veel tijd aan besteed is het best handig. Het beste kan je tijdens het leren je syllabus voor dat vak erbij leggen zodat je precies weet wat je moet leren, wat je allemaal al weet kan je dan doorstrepen en zo heb je wel een duidelijk overzicht :) Maar je moet die dingen niet uit je hoofd gaan leren natuurlijk!
pi_111224343
Voor de examens heb ik me veel zorgen gemaakt om niks eigenlijk. Ik stond er goed voor. Het viel allemaal reuze mee (havo niveau dan).

Paar examens geoefend en een beetje rond bladeren in het boek.

Natuurkunde, wiskunde b en tekenen waren makkelijk. De rest was te doen.

Rond het gemiddelde. Twee vakken iets lager.

Yep. Gewoon oefenen.

Ik stond voor alle vakken een 7 of hoger.

Geniet ervan, zou ik zeggen. Vooral de 3 maanden na je examens... :9~

oO<
pi_111323353
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 23:19 schreef Neerlands_Trots het volgende:
Vond de CE veel makkelijker dan SE, maar bij ons op school waren de SE dan ook echt belachelijk moeilijk.. bijvoorbeeld voor economie SE was het hoogste cijfer een 6,5 meestal :')

Belachelijk weinig, ik had zoiets van: ik zie het allemaal wel. Voor de talen en aardrijkskunde helemaal niks gedaan, voor economie oude examens geoefend en voor geschiedenis samenvattingen gelezen en filmpjes gekeken op internet over de stof. Maar hoofdzakelijk heb ik gewoon de dingen gedaan die ik altijd deed (uitgaan, weekend zeilen etc)

Economie bij uitstek. Dit gaat allemaal over VWO 2009 trouwens. Had echt geen flauw benul wat ik op moest schrijven en alle sommetjes liepen ook totaal in de soep. Had ook echt een 4,6 gehaald met een norm van 2,0 :')
Grieks was ook een waar slachtveld voor mij, maar het was echt goed te doen als je er een beetje energie in had gestoken.

Bijna allemaal lager. Bijvoorbeeld voor Duits stond ik een 8 gemiddeld, maar ik kon me echt niet concentreren op de teksten. Heb daardoor vrij veel gegokt en daardoor een 4 gehaald.. Gemiddelde gelijk gezakt naar een 6 dus..

Nooit mee gewerkt, dus geen idee eigenlijk. Oude examens oefenen werkt denk ik het beste, dan weet je een beetje hoe je antwoorden moet geven.

Nee
Waar denk je dat het aan ligt dat je economie zo slecht gemaakt had? Was het bij iedereen zo? Want een norm van 2,0 is alles behalve streng.. Of heb je niet goed genoeg geoefend/is economie gewoon niet jouw vak?
with love..♥
pi_111327340
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2012 09:18 schreef withloveproductions_ het volgende:

[..]

Waar denk je dat het aan ligt dat je economie zo slecht gemaakt had? Was het bij iedereen zo? Want een norm van 2,0 is alles behalve streng.. Of heb je niet goed genoeg geoefend/is economie gewoon niet jouw vak?
Een norm van 2.0 betekent dat het examen zo moeilijk is als het maar kan. Hij kan zelfs oneindig moeilijk zijn geweest, daar dit de hoogste nom is die ze geven kunnen..
pi_111369630
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2012 09:18 schreef withloveproductions_ het volgende:

[..]

Echt ontzettend slecht les gehad. Hele bovenbouw dezelfde leraar gehad die zei: maak de vragen maar en als je er niet uitkomt kom ik je wel helpen. Maar dan ging hij achter je staan met een enorme koffiekegel en wilde je dat hij zo snel mogelijk weer weg ging waardoor je zijn uitleg alsnog niet snapte :')
Daarnaast gaf hij ook gewoon voor projecten en posters vieren en vijven, terwijl dat juist je gemiddelde omhoog zou moeten halen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')