abonnement Unibet Coolblue
pi_111632119
SE telt nog steeds mee als helft van je eindcijfer op je diploma, dat is toch niet niets? Laat staan dat de dingen die voor het SE tellen en die je daarvoor moet kunnen/kennen voor niets zouden zijn. Het gewicht van het CE ten opzichte van het SE is wat dat betreft niet veranderd. Je moet alleen wel gemiddeld, over al je vakken genomen, een 5,5 halen voor het CE. Dat is 'het enige'. Dus ja, als dat betekent dat je misschien iets meer moet gaan oefenenen in leesvaardigheid, dan moet je dat misschien doen. Maar dat maakt die andere vaardigheden niet onbelangrijk want die vormen dan nog steeds de helft van je eindcijfer.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:54:50 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111646092
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 17:35 schreef mane het volgende:
SE telt nog steeds mee als helft van je eindcijfer op je diploma, dat is toch niet niets?
Het ging me even púúr om wat op het eindexamen gevraagd wordt.
.
pi_111649302
Top mensen! Ik stuur jullie morgen een berichtje. Alvast bedankt!
pi_111658218
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:12 schreef Naamah het volgende:
Hanneke, is dat de minor waarbij je meteen je tweedegraads bevoegdheid haalt? Lijkt me best pittig om die te doen en tegelijkertijd nog gewone vakken naast te moeten volgen! Ik weet niet waar je studeert, maar is er niet een oriënterende cursus waarbij je ook al een aantal dagen stage gaat lopen en wat lesonderdelen geeft? Zou kijken of je met zoiets kan beginnen. Realiseer je verder dat het leuk vinden om wiskunde uit te leggen aan anderen een hele mooie en goede basis is om het onderwijs in te gaan, maar dat je uiteindelijk maar een klein deel van je tijd daar echt mee bezig bent. De rest gaat op aan orde houden, administratieve rompslomp, planningen maken, voortgang bijhouden, leerlingen motiveren, etc.
Ja, dat orde houden vind ik nog wel een beetje spannend of ik dat wel zou kunnen. En misschien is middelbare school voor mij nog wel iets té kort geleden.

Ik heb van de week een gesprek gehad met iemand van die minor, ik kan nu de eerste twee maanden colleges volgen voor didactiek enzo, en de bijbehorende stage over een half jaar uitspreiden. Dan kan ik na dat half jaar als het echt niks is er mee stoppen (en 12 EC innen), maar anders kan ik in het tweede half jaar de minor afronden. Wel een fijne (veilige) optie leek me :)
pi_111674260
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:

[..]

Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3) ;)

- Zeker binnen een scholengemeenschap is het Gymnasium een bewuste keuze van de leerling. Afgezien van het feit dat je met Latijn ontzettend goed nauwkeurige en analytische vaardigheden aanleert, kies je niet zomaar voor het Gymnasium. Het toont aan dat je echt wat met je diploma wil en niet op de gemakkelijkste manier met een vwo-diploma van school wil komen. Gymnasiasten zijn veelal mensen die echt willen leren omdat ze inzien dat het hunzelf helpt, en niet omdat het moet. Het klinkt elitair, maar als ik tussen andere mede-gymnasiasten zit krijg ik echt het idee dat mensen op het Gymnasium ook echt beduidend slimmer zijn.
- Vakinhoudelijk: atheneïsten volgen veelal gewoon het boek, gymnasiasten werken het boek snel door, doen alleen de oefeningen die echt wat toevoegen (dus niet degene die iets voor de zoveelste keer herhalen) en werken daarbij met allerlei projecten. Bijvoorbeeld bij Engels: wij besteden pakweg de helft van de lessen aan het boek en de helft aan spreekoefeningen, documentaires, etc.
- Pedagogisch: gymnasiasten zijn naar mijn idee rustiger en afwachtender dan atheneïsten, doen niet kinderachtig over dingen die net even niet uitkomen en kunnen, volgens docenten, ook als volwassener worden beschouwd.
- Op veel zaken kun je gewoon blijven samenwerken met het vwo. Doe dat ook vooral, zodat het niet een heel ander deel van de school wordt. Doe echter wel activiteiten die aan de identiteit herinneren (Wij hadden recentelijk met de hele afdeling een Gymnasiumdag waarbij we over een hele dag een aantal te kiezen workshops volgden. Na een maaltijd presenteerden een aantal workshops hun bevindingen.), gymnasiasten blijken het sfeertje onderling toch veel prettiger te vinden dan met atheneïsten (wat ik ook heb).

Stel vooral je vragen, ik ben daar ook mee bezig (althans: versterking van het Gymnasium) :P

@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Bedankt voor de input alvast. Het probleem bij ons huidige gymnasium dat er teveel leerlingen zijn die leerproblemen of gedragsproblemen hebben. Als je kijkt naar de 2 klassen gymnasium die in klas 2 er nu zijn presteren veel leerlingen niet goed. Ik heb ze even lesgegeven (zwangerschapsverlof) maar ik zag ook al dat je bepaalde leerlingen hebt die prima resultaten hebben maar ook velen die door allerlei problemen (van ADHD tot leerproblemen) maar niet mee kunnen komen. Daarom zijn we hard aan het nadenken over de pedagogische en didactische aanpak. Hoe kun je ze het beste bereiken, je kunt een gymnasium klas niet lesgeven als een 2 havo klas (bijvoorbeeld). De nieuwe locatie gaat net als onze huidige locatie wel de themadagen overnemen (verdieping) maar we begrijpen heel goed dat we geen gymnasium kunnen stichten zoals het Erasmiaans Gymnasium of het Marnix Gymnasium, daar zijn wij de school niet voor en dat willen we ook niet zo zijn. Ook heb ik gemerkt dat de methodes die we gebruiken vaak veel te simpel en te rechtlijnig voor de gymnasium leerlingen zijn. Dus er moet meer nieuw materiaal ontwikkelt worden, daar ben ik ook al achtergekomen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:23:06 #81
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111675591
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:
@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Ik denk dat dat een kwestie van gewenning is, hoor. De werkdruk neemt af, omdat je je nu kunt richten op een bepaalde afdeling of parallelklassen. Had je in een "teamloos tijdperk" eerst een havo-brugklas, dan 3 atheneum, vervolgens 2 vmbo en dan nog een gymnasiumbrugklas - met al hun eigen afspraken, planners, etc. ; in een "team tijdperk" heb je alle lessen binnen bijv. de havo-onderbouw. De afspraken zijn gelijk en eenduidig, (en als het goed is heb je die ook nog eens binnen je eigen team gemaakt), de voorbereidingstijd is minder, want: minder diversiteit in klassen en als je met minder docenten aan een klas lesgeeft, kun je sneller optreden als er iets in die klas speelt.

Een collega van mij was eerst heel erg tegen het werken in teams. Hij hield wel van die versnippering (m.a.w. eerst brugklas atheneum, dan 3 vmbo, en dan 2 havo), maar sinds hij in een team werkt, dus gericht op één afdeling, vindt hij het toch wel prettig.
.
pi_111755992
Baba-O-Riley heeft me al fantastisch geholpen! Zijn er nog meer docenten die willen helpen? :)
  zaterdag 19 mei 2012 @ 21:35:52 #83
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111756631
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:25 schreef danielle2903 het volgende:
Baba-O-Riley heeft me al fantastisch geholpen! Zijn er nog meer docenten die willen helpen? :)
Ja hoor, stuur maar een PM.
pi_111797944
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ja hoor, stuur maar een PM.
Super! Je hebt een PM. :)
  zondag 20 mei 2012 @ 20:34:43 #85
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111799547
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:15 schreef danielle2903 het volgende:

[..]

Super! Je hebt een PM. :)
Heb ik net een heel stuk getypt, klik ik de reactie per ongeluk weg... Ik zal morgen nogmaals een poging doen!
pi_111859371
Bedankt alvast. Geweldig dat je wilt helpen!
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:13:10 #87
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111948480
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:

Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.

er is mij al eerder gezegd dat ik niet meer dan 0,6 aanstelling kan krijgen, maar ik hoorde vanmiddag dat ze me in kladvoorstel voor 22 lesuren hebben opgeschreven. Officieel nog niet gehoord tegen welke werktijdfactor dat is, en ik hoop dat het gewoon klopt en 0,88 is, maar ik dacht dus niet dat ik die 0,88 fte ga lesgeven op een 0,6 aanstelling. Ze hebben me dit jaar al een uur gepiepeld!

Heb namelijk tot 1 maart 0,84 gewerkt op 0,8 aanstelling en reken maar niet dat ik dat uitbetaald krijg want is gewoon weggeschreven als taakuren, waarvan ik er 40 teveel heb gedraaid dit jaar, maar die kunnen ineens niet uitgekeerd (want nooit als voorkeur opgegeven omdat ik elders werkzaam was op moment van formuliertje invullen,en ook mijn werkdrukverlaging is op die manier in de taakuren meegegaan ipv uitgekeerd) en ze mogen ook niet meegenomen worden naar volgend jaar). Als je taakuren tekórt komt (omdat de school bijvoorbeeld onvoldoende taken voor je heeft) neem je het tekort wel mee naar een jaar later, en moet je dan ineens extra lessen geven o.i.d. - dat doen ze nu al bij collega's.

Als ze het op deze manier bij mij proberen ben ik weg. Op t HBO verdien ik anderhalf keer zoveel met betere arbeidsvoorwaarden ook nog...

Verdomme ik kan echt wel janken dat het onduidelijk blijft tot 4 juni...
[/spoiler]
Kwak
pi_111959234
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:

Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.
Bij ons is ook een rare procedure geweest. Het personeel moest stemmen om de deskundigheidsbevordering terug te brengen naar 50% van wat afgesproken is. 2/3e deel van het OP moest er mee accoord gaan, maar dat is ruimschoots niet behaald. Dit plan wordt dus niet uitgevoerd.
Gevolg: Bepaalde taken worden niet meer vergeven en tijdelijke contracten worden niet verlengd.

Ik heb dit een paar keer besproken met de onderwijsbond waar ik lid van ben (en tevens ook met mijn MR-colega's aangezien ik in de MR zit) en het schijnt allemaal zo te mogen. Ze hebben me allerlei artikels laten zien waarin staat dat dit mag.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:06:52 #89
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111960662
en ophelderende mail van de teamleider gehad

het zou gaan om 20% taakuren inleveren voor lesgeven, ik zou met een slag om de arm wel 0,8 aanstelling krijgen en dan 2 uur per week meer moeten lesgeven (is een halve klas, dus het scheelt niet zozeer in werkdruk maar wel iets in salaris), maar daar kan ik wel mee leven, voor nu. ik laat dan wél mijn werkdrukverlcihting uitbetalen, dat kunnen ze me niet verbieden en dan voelt t als een soort bonus voor die uren ofzo :')

eerst maar eens afwachten of die uitbreiding doorgaat (áls die doorgaat hebben ze wel echt iets voor me gedáán want in principe krijgt niemand uitbreiding :@ ik had 0,8 voor ik vanwege proefschrift en afstuderen een dagje inleverde, toen zeiden ze nog dat ze me dan geen 0,8 meer konden teruggeven...)
Kwak
pi_111968728
Wat zijn jullie ervaringen met zij-instromers? Ik heb een WO bachelor bedrijfskunde en wil eigenlijk wel het onderwijs in. Als ik de lerarenopleiding economie aan de universiteit van Leiden wil gaan volgen moet ik echter eerst een master bedrijfskunde of economie hebben voordat ik aan die (2-jarige) master mag gaan beginnen. Ik wil niet nog een aantal jaar fulltime studeren, dat heb ik wel gehad.

Een oud teamgenootje van me is jaren geleden in het voortgezet onderwijs begonnen zonder opleiding. Zij volgde via die school een avondopleiding terwijl zij al les gaf (wiskunde). Zoiets lijkt mij erg fijn omdat ik gewoon aan de slag wil en niet eerst nog een opleiding wil doen waar ik verder niets mee wil voordat ik dan de master kan doen die ik wél wil. Heeft het zin om een sollicitatie in te sturen terwijl ik geen bevoegdheid heb? Ik wil wel mijn lesgeefbevoegdheid halen uiteraard, maar in combinatie met werken.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  donderdag 24 mei 2012 @ 15:21:29 #91
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111972324
@koei: heb ik ook gedaan, niet als zij-instromer, gewoon de opleiding zelf betaald en erbij gestudeerd, maar houd er rekening mee dat je

- maximaal 2 jaar onbevoegd voor de klas mag staan volgens de nieuwe regels, je moet in elk geval daarna bezig zijn met de opleiding om uitstel te krijgen
-je alleen een eerstegraads bevoegdheid kan krijgen als je die master economie of bedrijfskunde alsnog haalt
-je naast de opleiding geen fulltime baan voor de klas kunt draaien, tenzij je een burnout wilt. onderschat de zwaarte van het werk niet, en ook niet van het studeren en werken...
Kwak
pi_111972994
Koei, op het hbo kun je vaak sowieso zonder enige lesbevoegdheid instromen (afh van ervaring in t werkveld en opleidingsniveau). Je krijgt dan (meestal) van de school een cursus aangeboden.

Mgoed, dan moet je wel op t hbo les willen geven. En geloof dat jij meer t vo ziet zitten?
pi_111979914
Het gaat mij idd om VO. Ik hoef niet perse een eerstegraads bevoegdheid, enkel tweedegraads is voorlopig voldoende. Mocht ik meer willen dan kan dat altijd nog. En mijn plan was ook niet om gelijk 1 fte te gaan werken, want dat lijkt me zeker in combinatie met een avondopleiding erg pittig. Maar kwakz0r, ben jij tegelijk met je opleiding ook aan de slag gegaan of daarna pas? En had je daarvoor al een master afgerond?
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:25:47 #94
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111981600
Op het vmbo (bbl/kbl) heb ik niet zulke goede ervaringen met zij-instromers. Leuk dat mensen heel erg thuis zijn in een bepaald vakgebied, maar ordetechnisch/pedagogisch/vakdidactisch is het vaak een ramp.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 24-05-2012 19:47:55 ]
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:26:27 #95
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111981618
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Op het vmbo (bbl/kbl) heb ik niet zulke goede ervaringen met zij-instromers mee. Leuk dat mensen heel erg thuis zijn in een bepaald vakgebied, maar ordetechnisch/pedagogisch/vakdidactisch is het vaak een ramp.
Daar ben ik het wel mee eens, ja.
.
pi_111981720
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:

Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.

er is mij al eerder gezegd dat ik niet meer dan 0,6 aanstelling kan krijgen, maar ik hoorde vanmiddag dat ze me in kladvoorstel voor 22 lesuren hebben opgeschreven. Officieel nog niet gehoord tegen welke werktijdfactor dat is, en ik hoop dat het gewoon klopt en 0,88 is, maar ik dacht dus niet dat ik die 0,88 fte ga lesgeven op een 0,6 aanstelling. Ze hebben me dit jaar al een uur gepiepeld!

Heb namelijk tot 1 maart 0,84 gewerkt op 0,8 aanstelling en reken maar niet dat ik dat uitbetaald krijg want is gewoon weggeschreven als taakuren, waarvan ik er 40 teveel heb gedraaid dit jaar, maar die kunnen ineens niet uitgekeerd (want nooit als voorkeur opgegeven omdat ik elders werkzaam was op moment van formuliertje invullen,en ook mijn werkdrukverlaging is op die manier in de taakuren meegegaan ipv uitgekeerd) en ze mogen ook niet meegenomen worden naar volgend jaar). Als je taakuren tekórt komt (omdat de school bijvoorbeeld onvoldoende taken voor je heeft) neem je het tekort wel mee naar een jaar later, en moet je dan ineens extra lessen geven o.i.d. - dat doen ze nu al bij collega's.

Als ze het op deze manier bij mij proberen ben ik weg. Op t HBO verdien ik anderhalf keer zoveel met betere arbeidsvoorwaarden ook nog...

Verdomme ik kan echt wel janken dat het onduidelijk blijft tot 4 juni...
[/spoiler]
Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaar
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:34:48 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111981953
Tja... hoe cru het ook allemaal klinkt, maar tegenwoordig kun je maar beter niet zeuren en blij zijn als je een baan hebt. 't Is erg...
.
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:45:07 #98
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111982348
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:28 schreef Hippos het volgende:

[..]

Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaar
wij horen ook bij een groot bestuur, maar ik weet alleen van onze school. daar worden volgens mij 3 of 4 tijdelijke contracten niet verlengd, ik heb dus wel een vaste aanstelling te pakken en gezien het mailtje van de teamleider vanochtend krijg ik misschien dus zelfs uitbreiding.

kortom: ik mag eigenlijk helemaal niet klagen :@

(wij werkten al 25 uur voor 1.0 fte overigens)
Kwak
pi_111982647
Misschien mag je niet klagen, alleen vraag ik me af hoe een tekort van 2 miljoen opeens er kan zijn. We hebben de cijfers voorbij zien komen en 2 miljoen komt niet doordat je één jaar een matige aanmelding hebt gehad.

Dat je meer voor de klas staat is niet erg, maar ik ben toch ook mentor en de profielwerkstukken moeten ook nagekeken worden. De taken moet toch gedaan worden, alleen krijgen we er straks (nog) minder uren voor. Dat wringt wel, dus ik ben benieuwd als de eerste contouren voor het nieuwe schooljaar definitief er liggen
  donderdag 24 mei 2012 @ 20:28:33 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111984352
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:52 schreef Hippos het volgende:
Misschien mag je niet klagen, alleen vraag ik me af hoe een tekort van 2 miljoen opeens er kan zijn. We hebben de cijfers voorbij zien komen en 2 miljoen komt niet doordat je één jaar een matige aanmelding hebt gehad.
Leerlingenkrimp? Personele kosten die gestegen zijn? Pensioenfonds?

quote:
Dat je meer voor de klas staat is niet erg, maar ik ben toch ook mentor en de profielwerkstukken moeten ook nagekeken worden. De taken moet toch gedaan worden, alleen krijgen we er straks (nog) minder uren voor. Dat wringt wel, dus ik ben benieuwd als de eerste contouren voor het nieuwe schooljaar definitief er liggen
Ik ben altijd aan het twijfelen: ga ik voor méér lessen, of voor méér taken? Taakuren kunnen ze sowieso met een knip wegbezuinigen, maar als je alleen van lessen afhankelijk moet zijn, is dat natuurlijk ook niet prettig. Leerlingenaantal daalt, minder lessen zijn nodig, etc. Het is goed om dieper in de organisatie te komen, je "onmisbaar" (tussen dikke aanhalingstekens) te maken, maar ze bezuinigen net zo goed weer de helft van je taakuren weg.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')