Het ging me even púúr om wat op het eindexamen gevraagd wordt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 17:35 schreef mane het volgende:
SE telt nog steeds mee als helft van je eindcijfer op je diploma, dat is toch niet niets?
Ja, dat orde houden vind ik nog wel een beetje spannend of ik dat wel zou kunnen. En misschien is middelbare school voor mij nog wel iets té kort geleden.quote:Op zondag 13 mei 2012 13:12 schreef Naamah het volgende:
Hanneke, is dat de minor waarbij je meteen je tweedegraads bevoegdheid haalt? Lijkt me best pittig om die te doen en tegelijkertijd nog gewone vakken naast te moeten volgen! Ik weet niet waar je studeert, maar is er niet een oriënterende cursus waarbij je ook al een aantal dagen stage gaat lopen en wat lesonderdelen geeft? Zou kijken of je met zoiets kan beginnen. Realiseer je verder dat het leuk vinden om wiskunde uit te leggen aan anderen een hele mooie en goede basis is om het onderwijs in te gaan, maar dat je uiteindelijk maar een klein deel van je tijd daar echt mee bezig bent. De rest gaat op aan orde houden, administratieve rompslomp, planningen maken, voortgang bijhouden, leerlingen motiveren, etc.
Bedankt voor de input alvast. Het probleem bij ons huidige gymnasium dat er teveel leerlingen zijn die leerproblemen of gedragsproblemen hebben. Als je kijkt naar de 2 klassen gymnasium die in klas 2 er nu zijn presteren veel leerlingen niet goed. Ik heb ze even lesgegeven (zwangerschapsverlof) maar ik zag ook al dat je bepaalde leerlingen hebt die prima resultaten hebben maar ook velen die door allerlei problemen (van ADHD tot leerproblemen) maar niet mee kunnen komen. Daarom zijn we hard aan het nadenken over de pedagogische en didactische aanpak. Hoe kun je ze het beste bereiken, je kunt een gymnasium klas niet lesgeven als een 2 havo klas (bijvoorbeeld). De nieuwe locatie gaat net als onze huidige locatie wel de themadagen overnemen (verdieping) maar we begrijpen heel goed dat we geen gymnasium kunnen stichten zoals het Erasmiaans Gymnasium of het Marnix Gymnasium, daar zijn wij de school niet voor en dat willen we ook niet zo zijn. Ook heb ik gemerkt dat de methodes die we gebruiken vaak veel te simpel en te rechtlijnig voor de gymnasium leerlingen zijn. Dus er moet meer nieuw materiaal ontwikkelt worden, daar ben ik ook al achtergekomen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3)
- Zeker binnen een scholengemeenschap is het Gymnasium een bewuste keuze van de leerling. Afgezien van het feit dat je met Latijn ontzettend goed nauwkeurige en analytische vaardigheden aanleert, kies je niet zomaar voor het Gymnasium. Het toont aan dat je echt wat met je diploma wil en niet op de gemakkelijkste manier met een vwo-diploma van school wil komen. Gymnasiasten zijn veelal mensen die echt willen leren omdat ze inzien dat het hunzelf helpt, en niet omdat het moet. Het klinkt elitair, maar als ik tussen andere mede-gymnasiasten zit krijg ik echt het idee dat mensen op het Gymnasium ook echt beduidend slimmer zijn.
- Vakinhoudelijk: atheneïsten volgen veelal gewoon het boek, gymnasiasten werken het boek snel door, doen alleen de oefeningen die echt wat toevoegen (dus niet degene die iets voor de zoveelste keer herhalen) en werken daarbij met allerlei projecten. Bijvoorbeeld bij Engels: wij besteden pakweg de helft van de lessen aan het boek en de helft aan spreekoefeningen, documentaires, etc.
- Pedagogisch: gymnasiasten zijn naar mijn idee rustiger en afwachtender dan atheneïsten, doen niet kinderachtig over dingen die net even niet uitkomen en kunnen, volgens docenten, ook als volwassener worden beschouwd.
- Op veel zaken kun je gewoon blijven samenwerken met het vwo. Doe dat ook vooral, zodat het niet een heel ander deel van de school wordt. Doe echter wel activiteiten die aan de identiteit herinneren (Wij hadden recentelijk met de hele afdeling een Gymnasiumdag waarbij we over een hele dag een aantal te kiezen workshops volgden. Na een maaltijd presenteerden een aantal workshops hun bevindingen.), gymnasiasten blijken het sfeertje onderling toch veel prettiger te vinden dan met atheneïsten (wat ik ook heb).
Stel vooral je vragen, ik ben daar ook mee bezig (althans: versterking van het Gymnasium)
@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Ik denk dat dat een kwestie van gewenning is, hoor. De werkdruk neemt af, omdat je je nu kunt richten op een bepaalde afdeling of parallelklassen. Had je in een "teamloos tijdperk" eerst een havo-brugklas, dan 3 atheneum, vervolgens 2 vmbo en dan nog een gymnasiumbrugklas - met al hun eigen afspraken, planners, etc. ; in een "team tijdperk" heb je alle lessen binnen bijv. de havo-onderbouw. De afspraken zijn gelijk en eenduidig, (en als het goed is heb je die ook nog eens binnen je eigen team gemaakt), de voorbereidingstijd is minder, want: minder diversiteit in klassen en als je met minder docenten aan een klas lesgeeft, kun je sneller optreden als er iets in die klas speelt.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:
@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Ja hoor, stuur maar een PM.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:25 schreef danielle2903 het volgende:
Baba-O-Riley heeft me al fantastisch geholpen! Zijn er nog meer docenten die willen helpen?
Heb ik net een heel stuk getypt, klik ik de reactie per ongeluk weg... Ik zal morgen nogmaals een poging doen!quote:
Bij ons is ook een rare procedure geweest. Het personeel moest stemmen om de deskundigheidsbevordering terug te brengen naar 50% van wat afgesproken is. 2/3e deel van het OP moest er mee accoord gaan, maar dat is ruimschoots niet behaald. Dit plan wordt dus niet uitgevoerd.quote:Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:
Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.
Daar ben ik het wel mee eens, ja.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Op het vmbo (bbl/kbl) heb ik niet zulke goede ervaringen met zij-instromers mee. Leuk dat mensen heel erg thuis zijn in een bepaald vakgebied, maar ordetechnisch/pedagogisch/vakdidactisch is het vaak een ramp.
Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaarquote:Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:
Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.
er is mij al eerder gezegd dat ik niet meer dan 0,6 aanstelling kan krijgen, maar ik hoorde vanmiddag dat ze me in kladvoorstel voor 22 lesuren hebben opgeschreven. Officieel nog niet gehoord tegen welke werktijdfactor dat is, en ik hoop dat het gewoon klopt en 0,88 is, maar ik dacht dus niet dat ik die 0,88 fte ga lesgeven op een 0,6 aanstelling. Ze hebben me dit jaar al een uur gepiepeld!
Heb namelijk tot 1 maart 0,84 gewerkt op 0,8 aanstelling en reken maar niet dat ik dat uitbetaald krijg want is gewoon weggeschreven als taakuren, waarvan ik er 40 teveel heb gedraaid dit jaar, maar die kunnen ineens niet uitgekeerd (want nooit als voorkeur opgegeven omdat ik elders werkzaam was op moment van formuliertje invullen,en ook mijn werkdrukverlaging is op die manier in de taakuren meegegaan ipv uitgekeerd) en ze mogen ook niet meegenomen worden naar volgend jaar). Als je taakuren tekórt komt (omdat de school bijvoorbeeld onvoldoende taken voor je heeft) neem je het tekort wel mee naar een jaar later, en moet je dan ineens extra lessen geven o.i.d. - dat doen ze nu al bij collega's.
Als ze het op deze manier bij mij proberen ben ik weg. Op t HBO verdien ik anderhalf keer zoveel met betere arbeidsvoorwaarden ook nog...
Verdomme ik kan echt wel janken dat het onduidelijk blijft tot 4 juni...
[/spoiler]
wij horen ook bij een groot bestuur, maar ik weet alleen van onze school. daar worden volgens mij 3 of 4 tijdelijke contracten niet verlengd, ik heb dus wel een vaste aanstelling te pakken en gezien het mailtje van de teamleider vanochtend krijg ik misschien dus zelfs uitbreiding.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:28 schreef Hippos het volgende:
[..]
Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaar
Leerlingenkrimp? Personele kosten die gestegen zijn? Pensioenfonds?quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:52 schreef Hippos het volgende:
Misschien mag je niet klagen, alleen vraag ik me af hoe een tekort van 2 miljoen opeens er kan zijn. We hebben de cijfers voorbij zien komen en 2 miljoen komt niet doordat je één jaar een matige aanmelding hebt gehad.
Ik ben altijd aan het twijfelen: ga ik voor méér lessen, of voor méér taken? Taakuren kunnen ze sowieso met een knip wegbezuinigen, maar als je alleen van lessen afhankelijk moet zijn, is dat natuurlijk ook niet prettig. Leerlingenaantal daalt, minder lessen zijn nodig, etc. Het is goed om dieper in de organisatie te komen, je "onmisbaar" (tussen dikke aanhalingstekens) te maken, maar ze bezuinigen net zo goed weer de helft van je taakuren weg.quote:Dat je meer voor de klas staat is niet erg, maar ik ben toch ook mentor en de profielwerkstukken moeten ook nagekeken worden. De taken moet toch gedaan worden, alleen krijgen we er straks (nog) minder uren voor. Dat wringt wel, dus ik ben benieuwd als de eerste contouren voor het nieuwe schooljaar definitief er liggen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |