abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110630044
Hallo,

In juni studeer ik af en heb ik eindelijk mijn HBO diploma. Ik heb 5 jaar over deze studie gedaan en tijdens de studie nog 1 kind gekregen.

Ik ben moeder van twee zoons, eentje van 5 die al naar school gaat en eentje van 2,5.

Ik zit na te denken over wat ik wil gaan doen na mijn afstuderen in juni. Meteen gaan werken?Of nog even thuis blijven voor de kleinste.

De afgelopen jaren waren best pittig (combineren kinderen en studie).Aan de ene kant heb ik behoefte aan even rust na de opleiding. We verhuizen in de zomer ook naar een andere stad.

Aan de andere kant ben ik ook bang dat ik niet aan het werk kom als ik na de studie nog even wacht. Ik ben dan al 29 jaar dus ook niet meer heel jong.

Ik ben ook bang dat anderen mensen me niet voor vol aan nemen als ik thuis blijf voor de kinderen terwijl ik net een HBO diploma heb behaald.

Wat is jullie visie hierop?
pi_110630263
Hoe makkelijk is het om een baan te krijgen met dit diploma? En hoe makkelijk schat je het in dat het over een paar jaar is?
pi_110630353
Ja dat is dus ook de vraag. Ik heb dan het diploma Toegepaste Psychologie behaald (HBO studie), maar er is amper werk in te vinden. voelt onbevredigend...
  zondag 22 april 2012 @ 14:22:10 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110630418
Hoe heerlijk ambitieloos. Als je wilt thuisblijven na je studie, waarom studeer je dan? TS is de beste reden basisbeurzen af te schaffen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110630430
Wilde graag werken als groepsleider/werker op een groep van cliënten met een beperking, maar daar moet je toch echt een specifieke MBO opleiding voor hebben gedaan. ben voor dat werk afgewezen. met een HBO diploma wordt je dus afgewezen voor werk op MBO niveau.
pi_110630506
@Pietverdriet: je moet mijn tekst wel goed lezen, ik heb gezegd dat ik nog even thuis wil blijven vanwege de jongste van 2,5. Heb niet gezegd voor altijd thuis te willen blijven.

maar de vraag bij mij is of ik mijn kansen op de arbeidsmarkt verlaag door niet direct na de studie aan het werk te gaan.
pi_110630579
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:22 schreef jenna83 het volgende:
Wilde graag werken als groepsleider/werker op een groep van cliënten met een beperking, maar daar moet je toch echt een specifieke MBO opleiding voor hebben gedaan. ben voor dat werk afgewezen. met een HBO diploma wordt je dus afgewezen voor werk op MBO niveau.
dit is niet helemaal waar, je moet alleen wel genoegen nemen met een salaris op mbo niveau.

Ik ben groepsleider op twee groepen en ik werk ook onder mijn niveau, deels omdat ik opgeleid ben om teams te managen, maar dat lukt natuurlijk nooit als je net van de hogeschool af komt
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_110630605
Gezien de opleiding en kans op een baan kan je beter gelijk een baan zoeken, voordat je ook nog te oud bent.
pi_110630615
het is trouwens wel een sector waar veel parttime werk beschikbaar is, dus waarom doe je dat niet?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zondag 22 april 2012 @ 14:26:04 #10
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_110630621
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe heerlijk ambitieloos. Als je wilt thuisblijven na je studie, waarom studeer je dan? TS is de beste reden basisbeurzen af te schaffen.
Ik denk dat je met twee kinderen waarvan er 1 al schoolkind is je niet meer in aanmerking gaat komen voor een basisbeurs. Ik denk meer dat er een werkende partner is of een opleiding met behoud van uitkering.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_110630775
@trigt013: Je hebt het juist gezien. Ik heb de studie deeltijd gevolgd en betaald uit eigen zak. Mijn man is arts en verdiende ons inkomen.

Ik heb gesolliciteerd bij Reinaerde als groepswerker (cliënten met psychische problematiek). Ik ben afgewezen, omdat ik niet de kwalificatie heb om op een groep te werken, ondanks dat ik HBO Toegepaste Psychologie heb gestudeerd en heel veel kennis heb van psychopathologie.
pi_110630899
Als je dan bekijkt dat je als cassiere tegenwoordig HAVO moet hebben afgerond, het lijkt dan wel alsof een HBO diploma amper wat voorstelt...zo voelt het voor mij dan...

Salaris is voor mij niet het belangrijkste, mijn man verdient zoveel, dat mijn salaris in het niet valt. In feite is het niet eens nodig dat ik voor het geld werk. Ik wil het werk daarom leuk vinden en me nuttig voelen.
  zondag 22 april 2012 @ 14:31:44 #13
34974 trigt013
pi_110630915
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:28 schreef jenna83 het volgende:
@trigt013: Je hebt het juist gezien. Ik heb de studie deeltijd gevolgd en betaald uit eigen zak. Mijn man is arts en verdiende ons inkomen.

Ik heb gesolliciteerd bij Reinaerde als groepswerker (cliënten met psychische problematiek). Ik ben afgewezen, omdat ik niet de kwalificatie heb om op een groep te werken, ondanks dat ik HBO Toegepaste Psychologie heb gestudeerd en heel veel kennis heb van psychopathologie.
toegepaste psychologie word vaak niet erkend voor groepswerk. dan moet je meer aan sociaal pedagogische hulpverlening denken. toegepaste psychologie word vaken gebruik bij therapeuten en teambuilding projecten.
pi_110631050
Ja dan heb ik dus enigszins de verkeerde opleiding voor het werk als groepswerker. Daarom ben ik nu ook bezig met een thuisstudie maatschappelijke zorg. ik hoop dat dat mijn kansen gaat vergroten.

En idd Toegepaste Psychologie word vaker gebruikt bij therapeuten, maar het geval is dat er dan een soort van strijd ontstaat tussen Universitaire en HBO psychologen. HBO psychologen zijn binnen de therapie dan ook niet echt op hun plek.

Misschien moet ik me maar gaan beseffen een opleiding gedaan te hebben die weinig kansen biedt en weinig erkent wordt. Al met al was het wel een hele leuke studie, alleen lijk je er geen klap mee te kunnen.

Ja, werken als intercedente ofzo..
pi_110631086
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom is dit ambitieloos? Als iemand na zijn of haar studie thuis wilt blijven om voor de kinderen te zorgen is daar in mijn opinie niks fout mee. Voor sommige mensen is een gezin belangrijker dan een baan, dat heeft niks met ambitie te maken. Misschien heeft iemand de ambitie om haar kinderen op te voeden zodat ze later trots is op hoe haar kinderen in het leven staan.

Mensen zoals jij, die dergelijk ongenuanceerde opmerkingen maken, zijn een goede reden om de basisbeurzen af te schaffen.
pi_110631102
Over enkele jaren zijn er misschien weer meer banen en werkgevers zullen het opvoeden van kinderen niet als een negatief punt opvatten.
  zondag 22 april 2012 @ 14:38:57 #17
34974 trigt013
pi_110631215
toegepaste psycholoog is absoluut veel waard, al is het alleen maar omdat je jezelf ontwikkeld hebt in zelfkennis en inschatten van anderen. Daarin zit de grootste waarde.
pi_110631222
De opmerking van Pietverdriet is dus een vd redenen waarom ik huiver bij het idee om thuis te blijven voor de kinderen. Je wordt dan zo afgekeurd en als nutteloos gezien..en als dom.

Ik ga maar een afweging maken, als ik geen redelijke goede baan kan vinden waar ik me gelukkig in voel, kies ik er liever voor om er voor de kinderen te zijn. Er moet voor kortom een goede reden zijn om mijn kinderen weer voor een deel over te laten in de kinderopvang.
pi_110631298
Ja zeker!Ik heb mezelf enorm kunnen ontwikkelen en het was geen makkelijke studie, omdat je zeker tegen dingen van jezelf aanloopt. Daarom ben ik alleen al blij het gedaan te hebben. Het is een onwijs leuke opleiding. Alleen nog best een nieuwe opleiding en velen kennen het niet en willen er niet veel van weten.
pi_110631365
Sorry voor de spelfouten...
  zondag 22 april 2012 @ 14:41:54 #21
45206 Pietverdriet
pi_110631388
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:35 schreef ASR.N het volgende:

[..]

Waarom is dit ambitieloos? Als iemand na zijn of haar studie thuis wilt blijven om voor de kinderen te zorgen is daar in mijn opinie niks fout mee. Voor sommige mensen is een gezin belangrijker dan een baan, dat heeft niks met ambitie te maken. Misschien heeft iemand de ambitie om haar kinderen op te voeden zodat ze later trots is op hoe haar kinderen in het leven staan.

Mensen zoals jij, die dergelijk ongenuanceerde opmerkingen maken, zijn een goede reden om de basisbeurzen af te schaffen.
Als je lekker niets wilt maken van je leven, prima hoor, maar belast het onderwijssysteem dan niet met je aanwezigheid als je daar niets mee gaat doen.
Gek he, dat er zo bezuinigd moet worden op onderwijs?
  zondag 22 april 2012 @ 14:43:27 #22
34974 trigt013
pi_110631484
types zoals Pietverdriet denk zijn eigenwaarde te kunnen aflezen aan zijn visie richting anderen. Je kinderen een goede opvoeding geven is de beste rijkdom wat je als mens een ander mens kan geven. Daar heeft Pietverdriet waarschijnlijk geen ervaring mee, die denk nog steeds dat echte rijkdom en waardering af te lezen is aan een aantal cijfertjes op zijn bankrekening.
pi_110631526
@Pietverdriet: je doet je naam eer aan, ik vind je bijdrage aan dit topic niet echt van toegevoegde waarde. Als je een discussie wilt over het onderwerp wat je aandraagt, kun je het beste ergens anders een topic over openen en daar je frustratie uiten. Wat jij aankaart is geen antwoord of bijdragend aan mijn vraag/issue namelijk.
pi_110631710
quote:
types zoals Pietverdriet denk zijn eigenwaarde te kunnen aflezen aan zijn visie richting anderen. Je kinderen een goede opvoeding geven is de beste rijkdom wat je als mens een ander mens kan geven. Daar heeft Pietverdriet waarschijnlijk geen ervaring mee, die denk nog steeds dat echte rijkdom en waardering af te lezen is aan een aantal cijfertjes op zijn bankrekening.
Piet wil gewoon niet met zijn belastinggeld (pret)studies van anderen financieren.
  zondag 22 april 2012 @ 14:51:02 #25
45206 Pietverdriet
pi_110631847
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:47 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Piet wil gewoon niet met zijn belastinggeld (pret)studies van anderen financieren.
Het blijft een feit dat er miljarden aan onderwijs verkwist worden aan mensen die er daarna niets mee doen, waardoor het onderwijs straks niet meer toegankelijk is voor iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')