Ga ik op de website van de telegraaf kijken, kan ik heel geen artikel over dat door rood rijden vinden?quote:Van de twee treinen die afgelopen zaterdag betrokken waren bij het grote treinongeluk in Amsterdam zou er een door rood zijn gereden.
Dit meldt de NOS op basis van berichtgeving in de Telegraaf. Volgens de krant hebben bronnen binnen ProRail en de NS gezegd dat het gaat om de machinist van de sprinter.
Een woordvoerder van ProRail wilde het bericht nog niet bevestigen. De spoorbeheerder wil niet reageren zolang de onderzoeken naar de oorzaak nog niet zijn afgerond. Ook de NS wil niet reageren.
Bij de frontale botsing kwam een vrouw om het leven. Ook vielen er meer dan honderd gewonden, waarvan er zondag nog zestien in het ziekenhuis lagen.
Nu.nl meldde eerder op zondag al dat één van de 'cruciale spoorseinen' die zaterdag werd gepasseerd door de sprinter zou zijn verouderd.
Iddquote:Op maandag 23 april 2012 01:50 schreef twiFight het volgende:
Plus eerst zou het aan de machinist liggen, om het daarna te 'beargumenteren' door een sein dat verouderd zou zijn. Topjournalistiek! In die zin geloof ik wel weer dat de Telegraaf er mee aan kwam zetten.
quote:Een cruciaal spoorsein dat werd gepasseerd door de sprinter die betrokken was bij de dramatische treinbotsing zaterdag, was niet uitgerust met het modernste veiligheidssysteem.
Dat meldt Nu.nl op basis van een bron uit de spoorsector. Omdat het sein niet uitgerust was met de nieuwe techniek kon de sprinter niet gedwongen worden om te stoppen. De intercity waarmee de sprinter frontaal botste passeerde wel een sein met het nieuwe veiligheidssysteem, maar daar werd niet ingegrepen omdat die trein niet door een rood sein reed.
'ATB of Automatische treinbeïnvloeding is bedoeld om ervoor te waken dat treinen te snel rijden of een machinist een rood sein negeert. Dat treinen door rood rijden gebeurt met enige regelmaat: van een piek van 287 incidenten is dat afgenomen tot 169 keer in 2010', meldt de nieuwswebsite.
Zowel de bron als ProRail benadrukken dat dit niet betekent dat het verouderde sein ook de oorzaak is van de botsing van zaterdag, waarbij een vrouw om het leven kwam.
Boven bepaalde snelheden wordt met helm op gefietst. Wielrenners?quote:Op zondag 22 april 2012 23:45 schreef Specularium het volgende:
Omdat je ook niet met een helmpje op gaat fietsen.
Nou het duur argument is niet belangrijk, maar je hoeft inderdaad niet iedereen te bedisselen hier in Nederland, fietsers een helm op, in bussen en treinen in de gordels, straks in het vliegtuig ook een helm op en een parachute ?quote:Op maandag 23 april 2012 08:50 schreef Wesleybrabant het volgende:
Hoe groot is de kans op een ongeluk met de trein? Nihil dus, dus dat gordelverhaal vind ik maar een raar idee. Overal waar je bent zitten risico's aan. Zelfs als je in bed ligt te slapen kan er nog een F16 op je huis neerstorten. Ongelukken gebeuren nu eenmaal, om alle treinen met gordels aan te passen is in deze economische tijden veel te duur.
hoeveel mensen stonden er in die treinen ? Niet veel waarschijnlijk ?quote:Op maandag 23 april 2012 08:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Boven bepaalde snelheden wordt met helm op gefietst. Wielrenners?
Ook kinderen dragen vaak een helmpje.
Ik zou geen bezwaar hebben tegen gordels op zitplaatsen in treinen.
Scheelt toch een heleboel gewonden.
En graag wat meer treinen, zodat de kans dat je een zitplaats hebt, groter is.
Uiteraard is het dragen van die gordels niet verplicht. Maar voor wie dat veiliger vindt voor zichzelf zou het optioneel aanwezig mogen zijn.
Vrij veel, zo las ik. Zeker omdat de IC bijna bij het station was en veel mensen al naar de balkons liepen.quote:Op maandag 23 april 2012 09:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoeveel mensen stonden er in die treinen ? Niet veel waarschijnlijk
oh op zo'n manier, dan hadden gordels ook niets uitgemaakt.quote:Op maandag 23 april 2012 09:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Vrij veel, zo las ik. Zeker omdat de IC bijna bij het station was en veel mensen al naar de balkons liepen.
Ik snap nooit waarom mensen tien minuten voor de tijd al van hun plaats opstaan eigenlijk voor een station. Treinen komen vaak hortend en stotend binnen.quote:Op maandag 23 april 2012 09:57 schreef CherryLips het volgende:
Volgens mij hebben gordels in een sprinter echt geen zin. Die zijn voornamelijk voor korte stukjes en hebben juist veel ruimte om te staan. Het is meer een soort tram.
En in de IC gebruikt niemand dat ding.
Trouwens, je zal maar net in die IC boven aan het trapje hebben gestaan, klaar om uit te stappen of omdat het druk was, terwijl die knal kwam. Dan ga je hard onderuitHeb zelf een keer een ongelukje met de trein meegemaakt, toen stond ik onder aan die trap vlak voor hij het station binnenreed, toen de trein ineens begon te horten en te stoten, toen lag ik al op m'n giegel (met een rij mensen boven op me
).
Nou geld is wel belangrijk als je ergens in gaat investeren wat volkomen nutteloos is, als er nu veel ongelukken gebeurden zoals in het wegverkeer oke, men kan het geld beter investeren in een nieuw spoorbeveiligingssysteem dan in deze gordelsquote:Op maandag 23 april 2012 09:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou het duur argument is niet belangrijk, maar je hoeft inderdaad niet iedereen te bedisselen hier in Nederland, fietsers een helm op, in bussen en treinen in de gordels, straks in het vliegtuig ook een helm op en een parachute ?
Alle voetgangers ook maar een helm geven voor het geval ze kunnen struikelen ?
Nou ja, hortend en stotend, een paar blagen hadden de wc opgeblazen net op het moment dat de trein het station binnenreed, hij ging dus al niet meer zo snel, maar de knal was hard genoeg om iedereen die stond bijna onderuit te laten gaan.quote:Op maandag 23 april 2012 10:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik snap nooit waarom mensen tien minuten voor de tijd al van hun plaats opstaan eigenlijk voor een station. Treinen komen vaak hortend en stotend binnen.
Zeker dat bedoelde ik ook, geld mag geen rol spelen als de maatregel echt zou helpen, maar gordels helpen niet en betuttelen alleen maar.quote:Op maandag 23 april 2012 10:06 schreef Wesleybrabant het volgende:
[..]
Nou geld is wel belangrijk als je ergens in gaat investeren wat volkomen nutteloos is, als er nu veel ongelukken gebeurden zoals in het wegverkeer oke, men kan het geld beter investeren in een nieuw spoorbeveiligingssysteem dan in deze gordels
Oh is dat het, ik zie het in de bus anders ook steeds meer en daar kan je alleen uitstappen aan de achterkant. Ook levensgevaarlijk soms, gaan ze al voor gevaarlijke bochten bij de deur staan.quote:Op maandag 23 april 2012 10:07 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nou ja, hortend en stotend, een paar blagen hadden de wc opgeblazen net op het moment dat de trein het station binnenreed, hij ging dus al niet meer zo snel, maar de knal was hard genoeg om iedereen die stond bijna onderuit te laten gaan.
En als je wacht met opstaan dan kun je op sommige drukke stations zowat de trein niet meer uit omdat men tegenwoordig niet meer wacht tot iedereen is uitgestapt
En alvast uitchecken, al is dat wel fijn als je de trein moet halen en je geen zin hebt om eerst te wachten tot 60 studenten zijn uitgecheckt.quote:Op maandag 23 april 2012 10:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh is dat het, ik zie het in de bus anders ook steeds meer en daar kan je alleen uitstappen aan de achterkant. Ook levensgevaarlijk soms, gaan ze al voor gevaarlijke bochten bij de deur staan.
Ik sta ook altijd op als de trein net het station binnenrijdt. En die ongeduldige instappers zijn irritant ja. Maar net zo irritant vind ik mensen die te laat uitstappen. Dan is het balkon leeg, stap je in en komt er ineens nog iemand van de trap gerend die verontwaardigd is dat je al instaptquote:Op maandag 23 april 2012 10:07 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nou ja, hortend en stotend, een paar blagen hadden de wc opgeblazen net op het moment dat de trein het station binnenreed, hij ging dus al niet meer zo snel, maar de knal was hard genoeg om iedereen die stond bijna onderuit te laten gaan.
En als je wacht met opstaan dan kun je op sommige drukke stations zowat de trein niet meer uit omdat men tegenwoordig niet meer wacht tot iedereen is uitgestapt
En bovendien zijn er mensen die ziek misselijk worden als ze achteruit rijden, nee het moet gewoon onderzocht worden, en waar verbeteringen mogelijk en haalbaar zijn doorvoeren, maar 100 % veilig bestaat niet, ook in de toekomst zullen treinongelukken in Nederland blijven plaatsvindenquote:Op maandag 23 april 2012 10:11 schreef Ame_thyst het volgende:
Gordels, ja het zou veilig zijn maar niemand zou het gaan gebruiken. En na een week is het al uit de trein gesloopt.
Eigenlijk zouden alle stoelen met de rug naar de rijrichting moeten staan. Maar dat is ook niet bepaald haalbaar.
Ik ging er vanuit dat Prorail/NS dit voornamelijk zouden aangrijpen om meer funding te krijgen: slecht presterende semi-overheidsbedrijven krijgen stomweg meer geld.quote:Op maandag 23 april 2012 10:59 schreef Fixers het volgende:
In de televaag anders nogal stevige verwijten dat de ministers van verkeer niet nog 150 miljoen extra hebben uitgetrokken om bij alle wissels het verbeterdr beveiligingssysteem aan te leggen. Die gaan er blijkbaar vanuit dat 100% veilig wel moet. Is een dode in 20 jaar ons zoveel geld waard?
Hoe vaak gebeurt dit nou? Jezus denk eens na mens. Over een week ben je het weer vergeten.quote:Op maandag 23 april 2012 08:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Boven bepaalde snelheden wordt met helm op gefietst. Wielrenners?
Ook kinderen dragen vaak een helmpje.
Ik zou geen bezwaar hebben tegen gordels op zitplaatsen in treinen.
Scheelt toch een heleboel gewonden.
En graag wat meer treinen, zodat de kans dat je een zitplaats hebt, groter is.
Uiteraard is het dragen van die gordels niet verplicht. Maar voor wie dat veiliger vindt voor zichzelf zou het optioneel aanwezig mogen zijn.
Ja en alvast uitchecken en zich daarna aan het apparaat vast moeten houden (Bij Qbuzz kan het niet anders) zodat iedereen er achter niet kan uitchecken en alsnog moet wachtenquote:Op maandag 23 april 2012 10:13 schreef CherryLips het volgende:
[..]
En alvast uitchecken, al is dat wel fijn als je de trein moet halen en je geen zin hebt om eerst te wachten tot 60 studenten zijn uitgecheckt.
dit, liefst icm akoestisch signaal als er iemand zit maar geen gordel draagt, om een stuk (sociale) controle te krijgen...quote:Op maandag 23 april 2012 08:44 schreef Gia het volgende:
Ik zou geen bezwaar hebben tegen gordels op zitplaatsen in treinen.
Scheelt toch een heleboel gewonden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |