lst128 | zaterdag 21 april 2012 @ 21:42 |
Vandaag een Piaggio Zip gekocht. 2009, 5000 km gelopen, afgelopen jaar stil gestaan. Prima scheurijzertje alleen het kost wat moeite om ´m aan de praat te krijgen. - De elektrische start werkt niet. Als je de remhendel inknijpt + startknop hoor je wel een relais klikken maar verder gebeurt er niets. Ligt dat 100% aan de startmotor die stuk is of zou het ook een kabeltje oid kunnen zijn? - Kickstart kost ook wat moeite. Met een paar keer kicken slaat ie wel aan, maar je moet tegelijk wel de gashendel een stukje open houden om 'm stationair te krijgen / houden. Als ie warm is blijft ie wel aan, maar volgens mij draait ie dan nog iets te laag (voorlamp gaat knipperen). Iemand tips hoe dit op te lossen ![]() | |
blup | zaterdag 21 april 2012 @ 21:48 |
Hoeveel heb je ermee gereden sindsdien? Toen ik mijn 26 jaar oude renault 5je met 40.000 op de teller ophaalde deed hij de eerste honderd kilometer wat moeilijk en rookte lekker door.. Nu op 55.000 en loopt als een zonnetje. | |
lst128 | zaterdag 21 april 2012 @ 21:54 |
sinds aankoop 75 km ofzo ![]() | |
blup | zaterdag 21 april 2012 @ 21:55 |
nouja geef 'm eens een klein beurtje? Verse ontsteking, olie, filters.. Zal 'm goed doen. | |
Biogarde | zaterdag 21 april 2012 @ 22:46 |
Trek de kap voor de overbrenging eraf. Dat is die kap waar je kickstart op zit. In die kap of op je startmotor (het is maar net hoe aangekoekt en vies alles is) zit dit ding: ![]() Op je vario zit dit ding: ![]() Zodra je startmotor draait (knopje stuur), begint plaatje 1 mee te draaien en tikt plaatje 2 aan (starterkrans). Krukas draait samen met ontsteking en je scootert start. Dat hele zooitje zit vast aangekoekt met smeer, rubber en vocht/roestresten. Je wil het soms niet weten. Maak dit allemaal schoon en gangbaar. Daarom start ie met de kickstarter net zo beroerd. En koop een frisse accu. Kost je 2 tientjes. Dat je koplamp iets knippert tijdens stationair, dat klopt en is normaal. Niets aan veranderen. | |
Biogarde | zaterdag 21 april 2012 @ 22:48 |
De vario zelf, v-snaar en koppeling gewoon laten zitten. Het gaat om de binnenkant van de kap (mechanische delen) en dat ding op plaatje 1. Dat moet allemaal normaal kunnen draaien. Dat ding op plaatje 1 hoort ook uit te zetten zodra hij meedraait met de startmotor. Dat moet dus wel lekker werken. | |
Biogarde | zaterdag 21 april 2012 @ 22:52 |
Het is geen auto gek. Verse ontsteking? Plug hoop ik? Of wou je er een hele bobine tegenaan gooien van 130 euro? Die hebben op een scooter niets te lijden. En qua sappen, als het een 4 takt is, dan klotst er in dat blok alleen carterolie en geen motorolie. En een brandstoffilter vervangen is net zo zinloos. | |
AdoraBelle | zaterdag 21 april 2012 @ 23:16 |
Je kunt er altijd een nieuwe bougie in draaien ![]() | |
Biogarde | zaterdag 21 april 2012 @ 23:17 |
Een bougie doet het of doet het niet. Die gaan niet half stuk. Maar het kan altijd en het zijn de kosten niet. Maar als ie loopt, dan loopt ie. | |
blup | zaterdag 21 april 2012 @ 23:50 |
Ding heeft een jaar stil gestaan he.. baat het niet dan schaadt het niet ![]() Ben ik 't niet mee eens. ![]() Kan toch af en toe niet vonken.. Kabel kan bij nat weer ook af en toe lekken. | |
EchteZwareVanNelle | zondag 22 april 2012 @ 03:56 |
Dan is de bougie zelf niet kapot. | |
lst128 | dinsdag 24 april 2012 @ 23:27 |
Heb zelf nog even gekeken maar de startmotor zit op zo'n onmogelijke plek dat ik er niet bij kon zonder ongeveer de gehele scooter te demonteren. Dus vandaag maar weggebracht er reparatie. Het zou volgens de monteur een relais zijn wat de startmotor aanstuurt waardoor de elektrische start niet werkt. Daarnaast had het moeilijk starten met de kickstart te maken met mijn onkunde want hij trapte 'm twee maal zonder moeite in 1x aan ![]() | |
FokkerF50 | zaterdag 25 januari 2014 @ 13:43 |
En wat was nu de oorzaak? Ik heb namelijk op dit moment zo'n zelfde probleem lijkt het.Dan kan ik even gericht verder zoeken snap je? | |
lst128 | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:03 |
Scooter is inmiddels gejat ![]() De startmotor is vervangen en toen deed hij het weer ![]() Verder had de monteur injectie / carburateur / whatever schoongemaakt en bijgesteld, daarna liep ie ook een stuk soepeler. |