abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110554953
quote:
Liberté, égalité, fraternité: het beroemde motto dat de lijfspreuk van Frankrijk vormt. De leus werd geïntroduceerd tijdens de Franse Revolutie (eind 18e eeuw) en sinds die tijd worden debatten gevoerd over de betekenis en de bruikbaarheid van de drie termen. Op 18, 19 en 20 april zendt de VARA een documentaire-drieluik uit, waarin de vraag wordt gesteld of het aloude ideaal van vrijheid, gelijkheid en broederschap in de 21e eeuw nog relevant voor ons is. Komt ons denken over de drie begrippen nog overeen met wat we er inmiddels aan wetenschappelijke kennis over hebben?

Politicoloog en presentator Pieter Hilhorst loodst de kijker in drie films van vijftig minuten langs een opmerkelijk scala aan verrassende en nieuwe wetenschappelijke inzichten, die ons denken over de samenleving veranderen. Veel van onze ideeën over de mens en de economie blijken namelijk achterhaald.
http://omroep.vara.nl/Vrijheid-gelijkheid-broeders.10996.0.html
pi_110555109
ook gelezen in de Vara-gids
wel interessant artikel

komt er op neer dat onze maatschappij tamelijk fucked is
we gedijen het beste onder omstandigheden die we vanuit onze huidige natuur uit de weg gaan
dude here
pi_110555326
De Franse revolutie. :') Robespierre en uiteindelijk Napoleon FTW.
pi_110555578
Ach ja.. de eerste extreem linkse actie.. de franse koning toendertijd was de persoon die het systeem van links en rechts had ontwikkeld.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:42:11 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_110555626
De vertaling van dit motto, overeenkomend met de manier waarop Frankrijk zich gedraagt in haar buitenlandse betrekkingen :
Liberté : eigenliefde (afgeleid van het Duitse woord "Liebe")
Egalité : onverschilligheid (denk ook aan het Duitse "Dass isst mir alles Egal").
Fraternité : broederschap (in de zin van een besloten clubje waar anderen niet bij mogen komen).
[ vrij naar Farce Majeure ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:44:42 #6
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_110555671
De TT deed me denke aan het tv progamma Het schaep met 5 poten :D
Mij mag je er voor wakker maken.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:20:11 #7
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_110556535
"We hebben een samenleving gecreëerd die is gebaseerd op de illusie dat iedereen succesvol kan zijn en waarin het onmogelijk is te falen."

Voor mij de essentie van dit drieluik en ook zó waar. We moeten gewoon accepteren dat niet iedereen dit kan en dat er altijd mensen "falen" in de maatschappij.
  vrijdag 20 april 2012 @ 23:43:38 #8
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_110579641
Kijken er zo weinig mensen?
AFC AJAX
pi_110653696
wel interessant, maar uitvoering had beter gekund. discussie is een beetje rommelig en die schoonmaakster had er van mij niet in gehoeven.

zou dat stukje over te veel keuzes hebben het succes van Apple verklaren? Bij Apple kun je niet zoveel kiezen, ze hebben 1 telefoon, 1 tablet en die producten zijn ontzettend populair.

[ Bericht 41% gewijzigd door Byte_Me op 23-04-2012 16:04:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')