abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110537422
Hallo,

Ik ben van plan een vliering te maken op onze zolder. Het dak bestaat uit 3 prefab scharnierkappen en het is mij afgeraden om de vliering met vol gewicht aan de (inwendige) sporen in de kap af te hangen, bijvoorbeeld leunend op zelf te plaatsen hanebalken.

De vliering overbrugt een lengt van 6,3 meter en hangt tussen de betonnen zijmuren en wordt ondersteund door een zelf te bouwen houtskeletwand die de zolder verdeeld in een deel van 2,5 meter en een deel van 3,7 meter.

Nu gaat het me met name om de overspanning van 3,7 meter. Door balken met een hoge kopmaat te gebruiken kan ik doorhangen verminderen, maar helemaal voorkom ik het niet, zeker niet wanneer ik wat gewicht op de vliering breng.

Nu heb ik het voornemen om de vliering te tuien d.m.v. een constructie van steigerpijp en staalkabel. Ik maak in de nok een lange steigerpijp die met steigervoeten stevig aan de betonnen zijmuren is verankerd. Dicht bij de uiteindes van de pijp bevestig ik staalkabels (ik denk met behulp van grote harpsleutels). De vliering zelf bestaat uit 4 lange balken die ongeveer halverwege worden ondersteund door een steigerpijp die hangt aan de genoemde staalkabels, dwars op de steigerpijp in de nok. Door de staalkabels te spannen, ondersteun ik de vliering met de steigerpijp dwars onder de balken. E.e.a. is geillustreerd in bijgevoegd plaatje. Daarin zijn de steigerpijpen rood.

Nu ben ik benieuwd wat anderen vinden van dit idee. Is het een zinnige oplossing om doorhangen te voorkomen?

Groeten,
Diederik
  donderdag 19 april 2012 @ 16:54:35 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_110538301
Hoe breed is dat stuk dat je 3,7m moet overspannen? Kun je daar je balkrichting niet draaien?
Als ik je tekening bekijk, lijkt dat zo'n 1,8m te zijn?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_110539202
quote:
3s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:54 schreef error_404 het volgende:
Hoe breed is dat stuk dat je 3,7m moet overspannen? Kun je daar je balkrichting niet draaien?
Als ik je tekening bekijk, lijkt dat zo'n 1,8m te zijn?
Ik kan de balkrichting wel draaien (dan worden het hanebalken), maar dan moet ik ze verhangen aan de sporen in de kappen en die zijn daar niet op berekend.
  donderdag 19 april 2012 @ 17:47:45 #4
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_110540571
gata het puur om een "dak"te maken, of moet die vliering ook gebruikt gaan worden als bergplaats?

Dat maakt wel uit natuurlijk. Ik denk dat je iig uit moet gaan van het laatste. Niet in de laatste plaats omdat bijv. eventuele bewoners na jou er anders niet gehinderd door enige kennis gewoon een halve inboedel op gaan zetten.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_110541042
Hoe krijg je een 6 meter lange steigerpijp naar boven? Los daarvan, een steigerpijp van 6 meter lang, op druk belast, gaat knikken, lijkt me. Is het mogelijk om onder de vliering een schuine balk langs het dak naar de (beton-)vloer eronder te laten lopen?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_110545542
Ik zou denken dat wanneer ik de steigerpijp halverwege de nok vast zet aan het dak, ik het knikken voorkom. De krachten die de pijp op dat punt uitoefend lijken me gering t.o.v. de krachten die de pijp op de zijmuren uitoefend.
pi_110551176
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 18:01 schreef JurriaanK het volgende:
Hoe krijg je een 6 meter lange steigerpijp naar boven? Los daarvan, een steigerpijp van 6 meter lang, op druk belast, gaat knikken, lijkt me. Is het mogelijk om onder de vliering een schuine balk langs het dak naar de (beton-)vloer eronder te laten lopen?
Die pijp hijs ik met een strop door het dakraam omhoog. Het knikken wou ik voorkomen door de pijp in de nok ook halverwege te fixeren. De krachten die de pijp op dat punt uitoefend lijken me niet zo groot, zeker niet t.o.v. de punten waar de pijp aan de zijmuren zit.
pi_110553179
De overspanning is circa 6,3 meter zeg je. De vliering is hoe hoog en hoe breed? een metertje hoog, twee meter breed? Bij een belasting van circa 2 kN/m² draagt de dwarse steigerpijp dan circa 6,3m² vloerveld, ofwel zo'n 13 kN. Dat is veel voor een steigerpijp, heel veel. Maar ervan uitgaande dat deze de belasting kan dragen, dan wordt dit afgeleid naar de vier staalkabels. Per setje staalkabels heb je dan zo'n 6,5 kN aan trek. Omdat de kabel onder een hoek ligt wordt de trek in de kabel zelf een stuk hoger. Bij de aangenomen afmetingen van de vliering kom je op een trekkracht in 1 kabel van circa 10 kN. Dit is een ruwe schatting. De horizontale kracht die deze kabel op de wand uitoefent is ongeveer hieraan gelijk. Dus per wand wordt er door de kabels met 20 kN aan getrokken.

Deze belasting zal bijna volledig door de wand opgenomen worden door buiging, want die wand is wel behoorlijk wat stijver dan dat steigerpijpje in de nok. Die dus geen zak doet.
pi_110553283
Die houten wand die je dwars gaat maken op de zolder, is die gesteund door andere wanden richting beneden? Als deze alleen op de zolder staat kun je deze NIET gebruiken als steun voor je vliering.
pi_110558016
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 10:23 schreef _VoiD_ het volgende:
De overspanning is circa 6,3 meter zeg je. De vliering is hoe hoog en hoe breed? een metertje hoog, twee meter breed? Bij een belasting van circa 2 kN/m² draagt de dwarse steigerpijp dan circa 6,3m² vloerveld, ofwel zo'n 13 kN. Dat is veel voor een steigerpijp, heel veel. Maar ervan uitgaande dat deze de belasting kan dragen, dan wordt dit afgeleid naar de vier staalkabels. Per setje staalkabels heb je dan zo'n 6,5 kN aan trek. Omdat de kabel onder een hoek ligt wordt de trek in de kabel zelf een stuk hoger. Bij de aangenomen afmetingen van de vliering kom je op een trekkracht in 1 kabel van circa 10 kN. Dit is een ruwe schatting. De horizontale kracht die deze kabel op de wand uitoefent is ongeveer hieraan gelijk. Dus per wand wordt er door de kabels met 20 kN aan getrokken.

Deze belasting zal bijna volledig door de wand opgenomen worden door buiging, want die wand is wel behoorlijk wat stijver dan dat steigerpijpje in de nok. Die dus geen zak doet.
Je aannames kloppen en dat er op de kabels veel trekkracht komt, begrijp ik. Echter, de kabels zitten aan de steigerpijp in de nok (aan een grote harpsleutel door twee gaatjes in de pijp), weliswaar dicht bij de zijmuren, maar niet aan de zijmuren. Het idee is dat de steigerpijp de drukbelasting die de kabels er op uitoefenen kan hebben zonder te vervormen (korter te worden door buigen, knikken etc.). Wanneer de steigerpijp niet vervormt, komt er helemal geen trekkracht op de zijmuren, alleen verticaal gewicht op de punten waar de steigerpijp aan de muren hangt. De grote vraag is dus of de steigerpijp de druk kan hebben, zonder te vervormen.

Wat betreft de houtskeletwand, deze wordt niet anders ondersteunt dan door de zoldervloer, dus het lijkt mij ook niet dat de vliering hier met vol gewicht op moet leunen. Ik kan ook de vliering praktisch vrij van de tussenwand proberen te houden, zodat ie er niet op leunt. Echter, des te belangrijker wordt het dat de vliering niet gaat doorhangen.
pi_110559029
Een gewone stalen steigerpijp kan de belasting al niet opnemen. Bijvoorbeeld diameter 48,3 mm, wanddikte 3,2 mm. E=210.000 N/mm² (staal).

De knikbelasting bedraagt:
Fe= π² * E*I / Lbuc²

Fe = π² * 210000 * 116000 / 6300²

Fe = 6 kN

Dit kan de kracht al bij lange na niet opnemen. En dit is nog een zeer optimistische schatting (bovengrens) ook. Om te voldoen aan de belastingen heb je al een buis nodig van circa 90 mm diameter (zelfde wanddikte).
pi_110560290
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:43 schreef _VoiD_ het volgende:
Een gewone stalen steigerpijp kan de belasting al niet opnemen. Bijvoorbeeld diameter 48,3 mm, wanddikte 3,2 mm. E=210.000 N/mm² (staal).

De knikbelasting bedraagt:
Fe= π² * E*I / Lbuc²

Fe = π² * 210000 * 116000 / 6300²

Fe = 6 kN

Dit kan de kracht al bij lange na niet opnemen. En dit is nog een zeer optimistische schatting (bovengrens) ook. Om te voldoen aan de belastingen heb je al een buis nodig van circa 90 mm diameter (zelfde wanddikte).
Okay, dat is duidelijk. Ik heb de drukbelasting van een steigerpijp overschat. Wel jammer:(
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:02:01 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_110561741
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:15 schreef Didumos het volgende:

[..]

Ik kan de balkrichting wel draaien (dan worden het hanebalken), maar dan moet ik ze verhangen aan de sporen in de kappen en die zijn daar niet op berekend.
Nee, aan de ene kant kun je ze tegen de bouwmuur opleggen, aan de andere kant op een raveelbalk. Die raveelbalk steun je af op de wanden die je gaat maken.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_110585904
zoals ik zei, dat kun je alleen doen als die wanden doorlopen naar de fundering. En dat zal het geval niet zijn gok ik. Anders steun je op de wanden, en moet het via de vloer van de zolder worden verdeeld naar de bouwmuren. En daar zijn de vloerbalken ook niet op berekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')