De 100m krijgt een eigen topic. Want dat verdient hetquote:LONDEN - De Jamaicaanse atleet Usain Bolt werkt met torenhoge ambities toe naar de Olympische Spelen. De titelverdediger op de 100 en 200 meter wil in Londen uitgroeien tot een levende legende. "Als ik de Spelen domineer, word ik een levende legende. Als levende legende rondlopen, dat klinkt goed”, zei Bolt in een interview met de BBC, 100 dagen voor de start van de Spelen.
De 25-jarige Jamaicaan heeft met 9,58 en 19,19 het wereldrecord op de 100 en 200 meter in handen. "De mensen kijken er naar uit om mij 9,4 en 19,00 seconden te zien lopen, iets heel bijzonders. Daarom train ik zo hard mogelijk om zo snel mogelijk te gaan in Londen”, aldus Bolt. De snelste man ter wereld veroverde vier jaar geleden in Peking olympisch goud op de 100, 200 en 4x100 meter.
Ha ja, en dan willen ze er ook nog eens zo snel mogelijk van af zijn!quote:Op woensdag 18 april 2012 15:32 schreef HPLC het volgende:
Ik denk niet dat het gaat lukken, maar zal wel leuk zijn
Eigenlijk rare sport, op het moment dat je start, weet je dat het over 10 seconden klaar is.
Je bent keihard aan het trainen in een heel jaar, voor nog geen 10 seconden glorie.
series, halve finale, finale. 30 secondenquote:Op woensdag 18 april 2012 15:32 schreef HPLC het volgende:
Ik denk niet dat het gaat lukken, maar zal wel leuk zijn
Eigenlijk rare sport, op het moment dat je start, weet je dat het over 10 seconden klaar is.
Je bent keihard aan het trainen in een heel jaar, voor nog geen 10 seconden glorie.
Haha onder de 9 seconden, wtfquote:Black Power-icoon: "Bolt kan onder de 9 seconden"
di 10/07/2012 - 15:48 Tommie Smith, voormalig recordhouder op de 200 meter, is te gast in Londen. De legendarische atleet valt op met enkele krasse uitspraken. Smith won in 1968 goud op de 200 meter in Mexico City.
Tommie Smith is op bezoek in Londen op uitnodiging van Operation Black Vote, een organisatie die Britse etnische minderheden steunt.
Als Bolt zou starten zoals Blake, kan hij de 100 meter in minder dan 9 seconden lopen
Smith was olympisch kampioen op de 200 meter in Mexico City in 1968. Zijn landgenoot John Carlos won toen brons. Het zilver was voor Australiër Peter Norman. Samen maakten ze er een legendarisch podium van.
Uit protest tegen de onderdrukking van hun zwarte landgenoten in Amerika, kwamen Smith en Carlos met gebogen hoofd op het podium. Ze droegen een zwarte handschoen en staken hun vuist in de lucht.
Zilveren medaille Norman steunde het protest door een badge te dragen van Human Rights Watch. Zowel Smith en Carlos werden uit de Amerikaanse selectie gezet. Ze moesten het olympisch dorp verlaten en mochten nooit meer voor hun land uitkomen.
"Bolt kan beide records scherper stellen"
Smith deed in Londen enkele opmerkelijke uitspraken over de wereldrecordhouder op de 100 en 200 meter, Usain Bolt. Hij denkt dat Bolt kan leren van zijn trainingspartner Yohan Blake.
Blake wist Bolt onlangs zowel op de 100 als op de 200 meter te verslaan. "Maar als Bolt zou starten zoals Blake, kan hij onder de 9 seconden gaan", denkt Smith.
"Ook op de 200 meter kan hij nog beter. Als hij zijn techniek in de bocht combineert met de start van Blake, moet een tijd onder de 19 seconden mogelijk zijn."
"Ik was snel, maar ik had geen goede start en ook niet zoveel kracht", gaat Smith voort. "Mijn gemiddelde snelheid was vergelijkbaar met die van Bolt, maar hij is zo sterk dat hij al na 40 meter op volle snelheid loopt. Daar had ik zeker vijf meter meer voor nodig."
Usain Bolt liep zijn record van 9"58 op de 100 meter in 2009 op het wereldkampioenschap in Berlijn. Hij vestigde toen ook het record op de 200 meter: 19"19.
Inderdaad. Het is geen hordenlopen waar nog vrij veel van het WR af te halen is (wat ik deze keer ook wel zie gebeuren).quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:00 schreef Szura het volgende:
[..]
Haha onder de 9 seconden, wtf
Lijkt me niet erg realistisch.
Zijn uitspraak wat betreft de 200m komt meer in de buurt.
quote:Yohan Blake heeft dinsdagavond tijdens een atletiekgala in Luzern de 100 meter gewonnen in 9,85 seconden. De Jamaicaanse sprinter bleef met die toptijd, gelopen met een toegestane rugwind van 1,6 m/sec, zijn landgenoot Michael Frater en Marc Burns uit Trinidad & Tabago voor. Beiden kregen 10,00 achter hun naam.
Jason Young, eveneens uit Jamaica, was de snelste op de 200 meter. Het 21-jarige talent finishte als enige binnen de 20 tellen: 19,86. Dat was een verbetering van zijn pr met meer dan een halve seconde.
Denk je nou echt dat er bij langere afstanden nog een WR inzit als je een flinke misser hebt? Dat de andere mannen/vrouwen wel even op je wachten zodat je nog kans hebt?quote:Op woensdag 18 april 2012 21:46 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
Ha ja, en dan willen ze er ook nog eens zo snel mogelijk van af zijn!
Ik vind de sprint in veel sporten het mooiste onderdeel, omdat alles helemaal moet kloppen en je meteen alles moet geven. Bij marathons en lange-afstandsraces is er tijd en ruimte om te herstellen van een 'misser'.
Nou, ik vind Bolt's aanscherping van het WR 100 m. toch wel iets beter dan voor 95 % in het verleden gebeurd is, tenminste vanaf dat de electronische timing algemeen werd gebruikt, Er werden bij alle andere verbeteringen slechst één tot enkele hondersten van afgeknepen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 08:36 schreef LoganMCV het volgende:
Elke Sprintgod zakt een keer weg (Carl Lewis, Ben Johnson etc etc.)..natuurlijk verloop of doping.
natuurlijk wordt Bolt vroeger of later verslagen en natuurlijk worden zijn records verbetert. Respect voor wat hij doet maar het is niet meer of beter dan wat anderen in het verleden hebben gedaan of in de toekomst zullen doen.
Ik zet mijn geld op een WR, maar niet van Bolt, hij wordt verslagen dit jaar
Wie weet Bolt ook welquote:Op vrijdag 20 juli 2012 11:23 schreef CPS2000 het volgende:
Lewis profiteerde zelf van 'medische begeleiding' (dopinggebruik) waar hij mee weg kwam. Bovendien staan veel records in de atletiek al 15 tot 20 jaar dus zo veel beter is het allemaal niet geworden. Bolt heeft het WR met een in het moderne tijdperk nooit eerder vertoonde marge verbeterd dus hij kan wat bij betreft prima de beste 100 meter loper ooit (ten minste tot nu toe( genoemd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |