abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:19:02 #51
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_110566677
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:32 schreef dimmak het volgende:

[..]

Ik gebruik eigenlijk altijd bruislijm. Vooral omdat ik het op grote schaal inkoop. Moet eerlijk bekennen dat ik 3 jaar geleden voor het laatst houtlijm heb gebruikt. :P En ik heb trouwens een Festool Domino, top ding!

[..]

Goed aandrukken en nieten. Maar een lijmklem kan nooit geen kwaad.. ;) Koploze nieten 40mm en weg schilderen kan. Maar ik ben niet de schilder.. ;)
Dure kastjes zo met een domino.
pi_110668646
Ik heb ooit nog een reeks boekenkasten in MDF gemaakt. Spijkeren en schroeven bleek nauwelijks mogelijk, daarvoor was het middenste gedeelte van het plaatmateriaal gewoon te zacht. Een nagel vindt er nauwelijks enig houvast.

Ik heb uiteindelijk mijn kasten verdeuveld met deuvels van 6mm en 4 a 5cm lang.

Het enige wat ik wel genageld heb waren de profiellatjes waarmee de zaagsneden werden afgedekt. De verzonken ruggen van de boekenkasten (MDF 6mm) heb ik dan weer geniet met nieten van 4cm. Alles verlijmd met witte houtlijm D3.

De kasten hebben toch al een tumultueuze verhuis overleefd.
pi_110670049
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:02 schreef yvanlindekens het volgende:
Ik heb ooit nog een reeks boekenkasten in MDF gemaakt. Spijkeren en schroeven bleek nauwelijks mogelijk, daarvoor was het middenste gedeelte van het plaatmateriaal gewoon te zacht. Een nagel vindt er nauwelijks enig houvast.

Het enige wat ik wel genageld heb waren de profiellatjes waarmee de zaagsneden werden afgedekt. De verzonken ruggen van de boekenkasten (MDF 6mm) heb ik dan weer geniet met nieten van 4cm. Alles verlijmd met witte houtlijm D3.

MDF schroeven is een kunst. Je moet de eerste laag voorboren en verzinken zodat de schroef net weg valt onder de opervlakte. Dus niet 2 mm diep of nog dieper. Als je dan gaat schroeven moet je de schroeven er niet met kracht indraaien. Je spoed draait dan de MDF kern aan gort. Eigenlijk moet je met heel veel gevoel de schroef aandraaien. Vast is vast en niet vaster. De lijm maakt uiteindelijk de verbinding.
Zelf gebruik ik voor 18 mm MDF 4x40 of 3x50 met D2 (witte) houtlijm.
Jeroentje.
pi_110673704
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:40 schreef jpajs het volgende:

[..]

MDF schroeven is een kunst. Je moet de eerste laag voorboren en verzinken zodat de schroef net weg valt onder de opervlakte. Dus niet 2 mm diep of nog dieper. Als je dan gaat schroeven moet je de schroeven er niet met kracht indraaien. Je spoed draait dan de MDF kern aan gort. Eigenlijk moet je met heel veel gevoel de schroef aandraaien. Vast is vast en niet vaster. De lijm maakt uiteindelijk de verbinding.
Nog tips wat betreft het type schroef?
pi_110673829
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:09 schreef Irakkie het volgende:

[..]

Nog tips wat betreft het type schroef?
Heco TOPIX spaanplaatschroeven platkop worden hier gebruikt. Maar elk merk spaanplaat schroef zal het werk wel doen.
Jeroentje.
  maandag 23 april 2012 @ 14:16:20 #56
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_110673917
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:02 schreef yvanlindekens het volgende:

D3? Jij plaatst je MDF kasten buiten?
  maandag 23 april 2012 @ 16:52:35 #57
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_110680414
Dat spul pak ik ook hoor als het voor het grijpen staat. Dat iets voor buiten bedoeld is wil niet zeggen dat je het binnen niet mag gebruiken. als ik voor buiten lijm alleen mijn arm hoef te strekken en voor binnen lijm naar de andere kant moet lopen mag jij raden wat erop gaat :)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 23 april 2012 @ 16:55:44 #58
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_110680557
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:52 schreef klusfoobje het volgende:
Dat spul pak ik ook hoor als het voor het grijpen staat. Dat iets voor buiten bedoeld is wil niet zeggen dat je het binnen niet mag gebruiken. als ik voor buiten lijm alleen mijn arm hoef te strekken en voor binnen lijm naar de andere kant moet lopen mag jij raden wat erop gaat :)
Dat zeg ik toch ook helemaal niet.
pi_110688346
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:55 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook helemaal niet.
wat zeg je dan wel?
gewoon nieuwsgierig..
  maandag 23 april 2012 @ 20:25:19 #60
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_110690114
quote:
12s.gif Op maandag 23 april 2012 19:53 schreef cracktor het volgende:

[..]

wat zeg je dan wel?
gewoon nieuwsgierig..
Niets veelzeggend eigenlijk.
Het vermelden van men D3 houtlijm gebruikt doet bij mij alleen denken dat je expres waterbestendig verlijmd, wat volstrekt overbodig is voor een verbinding binnen. En als je veel lijm gebruikt let je echt wel op welke lijm je gebruikt, gewoon vanwege het feit dat het euro'tjes scheelt.
pi_110767283
quote:
[quote]0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:40 schreef jpajs het volgende:

[..]

[/quote]

Dank voor de tips. Ik behoor inderdaad niet tot de soort uiterst subtiele lieden die "met veel gevoel" schroeven aandraaien. Bij mij is "zo sterk als mogelijk", zo sterk als mogelijk en lange deuvels kloppen daarbij zonder moeite subtiel ingedraaide schroeven. Zeker in minderwaardige materialen als MDF.

Er is hier overigens nauwelijks sprak van "een verbinding", tenzij men dezer dagen koud kops lijmen ook al als een "verbinding" beschouwt... En dat de lijm uiteindelijk de verbinding zou maken... Tja: als u het zegt.

Overigens prefereer ik de term "een kunst" waar het ook werkelijk een kunst betreft, eerder dan waar het gaat over een vaardigheid of een ambacht. Beide verdienen waardering, maar het gaat wèl om twee substantieel verschillende zaken.

quote:
D3? Jij plaatst je MDF kasten buiten?
Nee. Ik gebruik Rectavit D3 voor alles. Dat is nu eenmaal de lijm die ik kan kopen aan ¤5/emmer van 10l.
pi_111077740
Zeau!

Even het pre-Koninginnedag weekend nuttig gebruikt en dit varkentje gewassen..

Eerst al het materiaal gehaald. Toch gewoon bij de Gamma (ook in Amsterdam Zuid-Oost, werk om de hoek). Moet zeggen dat het zagen echt perfect verlopen is! Op de millimeter nauwkeurig, en het 3e plankje wat ik extra moest kopen heb ik gratis meegekregen van een stuk rest-MDF. Heb dus uiteindelijk maar één 244x122 plaat MDF hoeven kopen. Met de Gamma voordeelpas idd gratis zagen.

Toen goed de schroefgaten uitgemeten zodat ze mooi midden in het 18 mm MDF passen, en zo dat de 4 vakken exact even hoog worden. Voorgeboord met 4 mm hourboortje en dan een 5,0x50 spaanplaatschoef erin gedraaid. Heb uiteindelijk de houtlijm achterwege gelaten aangezien de constructie super stabiel aanvoelde.

Omdat ik zeker wilde zijn dat alles paste heb ik de kast helemaal afgemaakt in ruw MDF en 'proefgepast', paste wat mij betreft perfect! Dit met name ook omdat ik de gaten ging verzinken en dus moet weten waar ze zitten zonder dat er lak op zit.

Toen de boel weer uit elkaar gehaald en goed alles gemarkeerd:

en vervolgens in de grondverf (MDF grondverf van Gamma) en afgelakt (Flexa hoogglans wit alkyd verf). Ik heb eigenlijk per ongeluk terpentine-basis lak meegenomen (dacht echt dat ik de acrylverf had gepakt! en wilde en wilde natuurlijk net zaterdagavond beginnen met lakken :S) maar bij nader inzien toch wel erg blij mee gezien intensief gebruik van de kast en de (denk ik) betere stootvastheid van deze verf.

De droogtijd van die hoogglans verf viel me vies tegen! Aangezien met koninginnedag het hele huis vol zou stromen met vrienden wilde ik persé de kast uit de woonkamer hebben (en dus weer in elkaar) kwam daardoor erg in tijdnood, aangezien de 16 uur droogtijd ook echt noodzakelijk bleek te zijn..Doordat ik de plankjes aan 2 kanten moest schilderen voordat ik de boel weer in elkaar kon schroeven (en dus 2x16 uur droogtijd) heb ik toch wat overhaast gewerkt door te besluiten de plankjes half droog/nat te monteren en zo verder te laten drogen..uiteindelijk slechts een paar kleine beschadigingen die eigenlijk geen naam mogen hebben, maar toch een puntje voor de evaluatie..

Al met al goed gekomen, door het zaagverlies was de kast dus iets minder hoog geworden maar met blok wieltjes van 30 mm hoog eronder het ik deze weer terug gewonnen en ik kan de kast ook nog makkelijker verplaatsen. Wellicht ooit nog een mooie plint eronder maar ik vind het eigenlijk wel best zo..

Uiteindelijk resultaat:

Ben er erg blij mee, doet precies wat hij moest doen en hoe het bedacht was...

Zit nu op mn werk maar ik maak later ook nog ff een kostenoverzichtje (altijd leuk) en nog wat evaluatiepuntjes.
Schat dat het voor MDF (¤22), grondverf (¤11) en lak (¤23) + verdere benodigdheden zo'n ¤70 heeft gekost.

Iedereen dank voor de suggesties en hulp! Erg gewaardeerd!
Het was voor mij de eerste keer dat ik iets 'handvaardigs' gedaan heb ik huis en het beviel me erg dus er zal ongetwijfeld een vervolg project komen..I'll keep you posted!

Cheers
pi_111077948
wat voor tokkie programma kijk jij tijdens het klussen man :')

Maar on topic, netjes gedaan!
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_111078154
quote:
2s.gif Op donderdag 3 mei 2012 11:37 schreef RanTheMan het volgende:
wat voor tokkie programma kijk jij tijdens het klussen man :')

Maar on topic, netjes gedaan!
Haha ik was aan het denken om er preventief al een opmerking over te maken! Vriendin zat op de bank naar de "I used to be fat" marathon op MTV te kijken..heerlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')