Plug It In 114: SemistereoEen aantal jaar geleden kwam een groepje muzikanten elkaar tegen. Ze raakten aan de praat en ontdekten een gemeenschappelijke klik en interesse. Vervolgens doken ze zonder plannen de oefenruimte in. Langzaam ontstond het gevoel dat er iets moois kon ontstaan en werden de eerste concrete stappen gezet tot het maken van nummers.
Uit de as van een aantal andere bands ontstond op deze manier: Semistereo. De eerste jaren was deze band uit Alkmaar vooral op zoek naar een eigen sound die ze nu met tevredenheid gekweekt hebben.
Het eerder ‘postrockende Tool van de Lage Landen’ genoemde Semistereo maakt naar eigen zeggen alternatieve rock met een progressieve inslag, een postrock sausje en een klein vleugje metal. Dat klinkt veelkleurig, en dat is het nieuwe album ‘Semistereo’ ook. Het album dat dezelfde naam draagt als de band zelf werd vorige week donderdag gepresenteerd in PodiumVictorie in Alkmaar.
Semistereo timmert dus hard aan de weg, iemand die het timmeren beu was of wat te vaak op zijn duim had geslagen is de hoofdpersoon uit de clip van single ‘A Graceful Shutdown’. Deze overwerkte zakeman besluit met een gram poedersuiker in zijn neus een eind aan zijn leven te maken. Gelukkig gaat Semistereo nog gewoon door en kunnen we dus nog veel toffe muziek uit Alkmaar verwachten. Bekijk nu snel de clip:
Waar staat Semistereo voor?kwaliteitsmuziek die met hart en ziel gemaakt wordt voor de lieve luisteraars.
Hoe is Semistereo ontstaan?Ik denk net als heel veel andere bands. Een groep muzikanten komt elkaar tegen, praat over muziek, ontdekt een gemeenschappelijk klik en interesse en gaat zonder plannen de oefenruimte in. Langzaam ontstaat het gevoel dat er iets moois kan ontstaan en worden de eerste concrete stappen gezet tot het maken van songs.
Uit de as van een aantal andere bands ontstond op deze manier Semistereo. De eerste jaren nog voornamelijk zoekende naar een sound en uiteindelijk resulterend in hetgeen we nu zijn en waar we trots op zijn.
Wat weet nog niemand over jullie?Hmmm...Dat we eigenlijk heel graag op 3FM gedraaid willen worden?!
Hoe zijn jullie op de bandnaam gekomen?Semistereo klinkt volgens mij gewoon lekker.Het is sound, met een twist.
Hoe is jullie muziek het beste te omschrijven?Alternatieve rock met een progressieve inslag, een postrock sausje en een klein vleugje metal.
Waarin onderscheidt Semistereo zich van andere bands?Het feit dat we een niet toegankelijke stijl als postrock combineren met een progressieve inslag en poppy melodieen. Het gebruik van traditionele gitaarsolos.
Ten opzichte van progressieve bands klinken we bovendien rauwer en minder gestilleerd en maken we ons minder druk om de perfect gespeeld noot. Ten opzichte van Postrock bands klinken we toegankelijker en ten opzichte van alternatieve bands klinken we zwaarder.
Vertel eens over één van jullie hoogtepunten?Het maken van onze videoclip voor het nummer "A Graceful Shutdown". Echt heel spannend om uit 2 dagen videos schieten een leuke clip samen te stellen. Echt heel leuk om te doen en bovendien heel erg verassend om uiteindelijk te zien dat het toch echt een professionele clip is geworden.
Wie zijn jullie inspiratiebronnen?Tool, Oceansize, Amplifier, Porcupine Tree, The Mars Volta, Radiohead, Muse.
Wat is jullie favoriete gespreksonderwerp?Muziek, muziek, muziek, wijn, sex, muziek, wijn, muziek onder het genot van een wijntje.
Naar welke artiesten luisteren jullie zelf?Dat is zéér divers: Deftones, Tool, Oceansize, Massive Attack, Muse, Radiohead, Mastodon, Motorpsycho, Michael Jackson, Bon Iver, Fleet Foxes, Patrick Watson, Kate Bush, The Beatles, Pink Floyd, Prince, Funkadelic, Dream Theater, Donald Byrd...
Hoe schrijven jullie nummers?Het ene moment ontstaan deze uit jamsessies, waarna de opnames hiervan worden gestructureerd tot een song. Het volgende moment wordt een idee, riffje of bijna een volledig uitgewerkte songstructuur dat door een van ons thuis is bedacht tijdens de sessies gezamenlijk uitgewerkt tot een Semistereo-song. De teksten worden naderhand geschreven en passend gemaakt in het nummer. Dit werkt goed, maar misschien gaan we het binnenkort wel helemaal anders doen.
Welk nummer van een andere artiest hadden jullie willen schrijven?Paranoid Android van Radiohead
Waar gaan de teksten van Semistereo over?Vervreemding, angst, de zoektocht naar veiligheid, de interactie met je omgeving en het gevoel dat daarbij hoort.
Wat is de grootste blunder die jullie hebben gemaakt tijdens een optreden?Gelukkig hebben we nog geen grote blunder gemaakt, maar ook dat kan nog komen...
Wat is jullie eerste muziekherinnering?Martijn: Het pickupje van mijn vader waar ik Tommy van The Who op hoorde. Mars: Ik kroop tegen de klankkast van de piano waarop mijn moeder nummertjes van Strauss speelde. Daar komt mijn stille liefde voor de wals vandaan...
Wat zouden jullie doen als je geen muzikant was geweest?Dat zou ik echt niet weten.
Wat is de grootste uitdaging die jullie als band tegen zijn gekomen?De zoektocht naar publiek en het aan de man brengen van onze muziek.
Wat zouden jullie als band graag willen bereiken?Een groot publiek bereiken. Mensen overtuigen, in het hart raken, blij maken en laten nadenken over hetgeen ze horen en gehoord hebben.
Waarmee vind je dat andere artiesten de mist ingaan en zouden jullie dus absoluut niet doen?Het achterna lopen van trends.
Met welke artiest/band zouden jullie nog wel eens samen willen werken en wat voor nummer zou dat worden?Martijn: Ik zou heel graag willen samenwerken met een Massive Attack of Portishead. De combinatie van hun dromerige, groovende nummers en onze bite lijkt me heel interessant.
In Nederland? Misschien levert de combinatie van een Marco Borsato, echt goede melodieen en onze sound wel iets heel bijzonders op.
Mars: Ik zou graag met de New Cool Collective werken. Er zou een donker, groovend en onweerstaanbaar swingend MONSTER uitkomen!
Welke andere Next Best Band band zouden jullie graag nog even uit willen lichten en waarom?21 Eyes of Ruby. Goeie band die al jaren prachtige albums uitbrengt.
Kunnen jullie nog wat leuke videofacts vertellen over de clip?Mars: De clip is gemaakt door Marc van Heese en Mick Tenthof, die we kennen van Chapter January, een band waar we in het verleden het podium mee gedeeld hebben. Via via kwamen we met elkaar in contact en het klikte goed. Toen we de bandshots maakten hadden we op locatie in de aardappelschuur veel last van kleine fruitvliegjes. Deze vlogen tijdens het zingen nogal eens in Martijn's mond. En de coke die onze ster-acteur opsnoof was Ècht poedersuiker. Hij heeft er niks ernstigs aan overgehouden.

Beluister en bekijk
hier meer audio-tracks en video’s van Semistereo. Next Best Band schotelt je vandaag dé beste bands van morgen voor. Dat doen ze op
www.nextbestband.nl, festivals, radio en tv.