abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111574186
quote:
11s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:36 schreef monkyyy het volgende:
Ja heel leuk wat de koers elke dag doet, maar is het bedrijf solide? Of kijken we daar niet naar?
Lijkt me wel toch dat je naar de geschiedenis van het verloop van het bedrijf kijkt :')
  dinsdag 15 mei 2012 @ 12:40:10 #252
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_111575428
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 23:13 schreef Apollon het volgende:
Enkele typische beginnersfouten zijn om bij een klein winstje al te verkopen/veel transacties te doen, teveel naar de aankoopprijs te kijken (geen verlies nemen) of telkens bij te kopen bij een steeds verder dalende koers. :P Dit soort fouten kosten veel geld, en zorgen ervoor dat je te lang blijft vasthouden aan een mogelijk steeds grotere positie in een niet zo sterk aandeel (dan kunnen de verliezen behoorlijk op gaan lopen). De enige koers die telt, is de koers van het aandeel nu. :P
Heel veel mensen hebben last van het niet kunnen verkopen met verlies.. en je krijgt het er ook niet uit. BIj mezelf ook niet, ik wacht gewoon net zo lang tot er weer positief resultaat is.

En ja, er zijn soms betere manieren om dat op te lossen maar goed.

Bijkopen als de koers minder staat vind ik niet eens zo gek, als je het geld toch niet meteen nodig hebt...
pi_111576075
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:40 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Heel veel mensen hebben last van het niet kunnen verkopen met verlies.. en je krijgt het er ook niet uit. BIj mezelf ook niet, ik wacht gewoon net zo lang tot er weer positief resultaat is.

Bijkopen als de koers minder staat vind ik niet eens zo gek, als je het geld toch niet meteen nodig hebt...
je kan voor jezelf een limit instellen dat ie automatisch koopt/verkoopt ;)
pi_111578958
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:40 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Beide kunnen enorm schadelijk zijn; voor dat eerste hoef je alleen maar te kijken naar financiële waarden voor en na de crisis. TomTom is ook een mooi voorbeeld van een aandeel waar je niet met zo'n houding in had willen zitten vanaf de historische high. Als het toekomstperspectief voor een bedrijf verandert, dan geldt dit ook voor de waarde van het aandeel. Historische (aankoop)prijzen hebben dan geen enkele betekenis. Nu zijn dit extreme voorbeelden, maar in principe geldt dit dus ook altijd.

Nog erger dan vasthouden is dan trouwens bijkopen; reden mag duidelijk zijn. In algemene zin loop je sowieso meer risico omdat je minder gediversificeerd zit; en daarnaast investeer je mogelijk nog meer in een vallend mes.
pi_111582261
Het is echt een hele slechte eigenschap om te zeggen "ik verkoop niet met verlies". Idealiter zou je namelijk continue elk van je posities uitgebreid analyseren om de verwachtingen over een oneindig kleine periode in te schatten. Aangezien dat praktisch niet mogelijk is koop/verkoop je op basis van de verwachte stijging of daling, NIET op hoeveel winst of verlies je hebt gemaakt. Dalingen en/of stijgingen in aandelenprijzen en de daarmee geassocieerde winst of verlies (dus niet de causatieve factoren!) zijn sunk costs.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:25:09 #256
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_111584202
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 15:38 schreef Physics het volgende:
Het is echt een hele slechte eigenschap om te zeggen "ik verkoop niet met verlies". Idealiter zou je namelijk continue elk van je posities uitgebreid analyseren om de verwachtingen over een oneindig kleine periode in te schatten. Aangezien dat praktisch niet mogelijk is koop/verkoop je op basis van de verwachte stijging of daling, NIET op hoeveel winst of verlies je hebt gemaakt. Dalingen en/of stijgingen in aandelenprijzen en de daarmee geassocieerde winst of verlies (dus niet de causatieve factoren!) zijn sunk costs.
Klopt, echter komt het bij veel mensen voor, zit gewoon in je en is er niet uit te krijgen.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 17:03:39 #257
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111585938
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:25 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Klopt, echter komt het bij veel mensen voor, zit gewoon in je en is er niet uit te krijgen.
het is mij anders ook gelukt om het eruit te krijgen, maar ik heb ook een lijstje met zelf opgestelde regels langs mijn scherm hangen :')
pi_111587084
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:02 schreef Taciho het volgende:
Bij binck heb je de optie om geavanceerde orders uit te voeren.
Ik heb me ingelezen en weet wat alles inhoud.
Maar vinden jullie dat het iets toevoegt en is het handig ( het is gratis bij binck).
Heb je al bepaald bij welke koersdaling van DSM je de moed opgeeft ?

Je kunt voor die koers een stop-loss order opgeven. Het aandeel wordt dan automatisch verkocht als DSM onder die prijs zakt. Het voordeel is dat je er bij een crash van het aandeel snel vanaf bent. Dat kan immers gebeuren terwijl je gym-les hebt bijvoorbeeld, dus niet bij je connectie in de buurt. Verdere verliezen worden dan voorkomen. Het nadeel is dat het aandeel daarna weer kan stijgen, zodat het achteraf gezien een paniekverkoop was, ook al was het dan geautomatiseerd.

De stop-loss is -denk ik- de meest gebruikte geavanceerde order. Voor de andere soorten orders zijn ook allemaal goede redenen om ze te gebruiken. Ik meen dat Binck die redenen ook uitlegt in de documentatie. Als beginnend belegger zul je er echter niet zo snel mee werken. Ik zou me er in deze fase niet zo druk om maken.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 20:02:33 #259
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111593894
Daytraden heeft weinig zin met zo'n klein bedrag vanwege de transactiekosten bij Binck. Nu is de markt erg onrustig en het kan nu nog wel wat naar beneden gaan ivm Griekenland enzo. Op de lange termijn is het waarschijnlijk wel zeer winstgevend want wie in slechte tijden inkoopt heeft grote winsten in betere tijden. Wel spreiden die aandelen want als een bedrijf over de kop gaat of het heeft grote verliezen zeg maar dag met je centjes. Kijk ook naar dividend en neem dat ook mee in je rendement. Maar als je denk met 1700 euro snel rijk te worden op de aandelenbeurs.. vergeet het, verliezen is waarschijnlijker. Bepaal van te voren hoeveel je wilt verliezen en zet een stoploss of je moet willen wachten totdat je een ons weegt. Verdiep je ook een beetje in de staat van het bedrijf en kijk ook even naar de trend in de koers. Je zou evt ook in grondstoffen kunnen investeren. Goud heeft al heel lang een uptrend, stap gefaseerd in en gebruik een ruime trailing-stop om je winst veilig te stellen.
Lees je goed in want je geld is zo weg ;-)
Tips: Betaalde linkverkorter Adf.ly Plus500 affilaite program Plus500 affiliate Snel online handelen Plus500 broker Informatiesite Forex Theforexcompass.com
pi_111594431
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:25 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Dat is onzin, discipline kun je leren. Op de beurs is het ook gewoon een must, de tijd van cowboy-traders is wel voorbij. Op de beursvloer zie je ook alleen maar hoger opgeleide traders in vergelijking met jaren terug. Wie zijn emoties niet onder controle kan houden, houdt het op de lange termijn niet uit.
pi_111596194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 20:11 schreef Apollon het volgende:

[..]

Dat is onzin, discipline kun je leren. Op de beurs is het ook gewoon een must, de tijd van cowboy-traders is wel voorbij. Op de beursvloer zie je ook alleen maar hoger opgeleide traders in vergelijking met jaren terug. Wie zijn emoties niet onder controle kan houden, houdt het op de lange termijn niet uit.
Waarom zijn er dan nog wel gebeurtenissen waar mensen extreem overreageren op een bepaalde gebeurtenis (JP morgan chase) terwijl als je rëeel nadacht het helemaal niet zo erg was.
graag verwijderen
pi_111599877
Ik snap de verwijzing naar JP Morgan Chase niet? Dankzij het resultaat van die bank wordt het weer eens een stuk waarschijnlijker dat nieuwe regels voor het bankwezen van kracht worden, wat op zich weer funest kan zijn voor de potentiële winstgevendheid van de gehele sector. Als dit in de koers terecht komt, dan kun je een flinke neerwaarste beweging verwachten.

Ik zeg trouwens niet dat emotie geen rol speelt op de beurs, anders bestond er niet zoiets als "sentiment." Je kunt alleen niet constant als een kip zonder kop maar wat aandelen kopen in de hoop er beter van te worden :P Wie veel transacties doet, winnaars verkoopt en posities in verliezers vasthoudt of juist vergroot is gedoemd te falen (het zijn niet voor niets verliezers) :') Het kan dus lonen om jezelf (vooraf) wat limieten op te leggen, en jezelf daar ook altijd aan te houden; oefening baart kunst :)
pi_111601340
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:35 schreef Apollon het volgende:
Ik snap de verwijzing naar JP Morgan Chase niet? Dankzij het resultaat van die bank wordt het weer eens een stuk waarschijnlijker dat nieuwe regels voor het bankwezen van kracht worden, wat op zich weer funest kan zijn voor de potentiële winstgevendheid van de gehele sector. Als dit in de koers terecht komt, dan kun je een flinke neerwaarste beweging verwachten.

Ik zeg trouwens niet dat emotie geen rol speelt op de beurs, anders bestond er niet zoiets als "sentiment." Je kunt alleen niet constant als een kip zonder kop maar wat aandelen kopen in de hoop er beter van te worden :P Wie veel transacties doet, winnaars verkoopt en posities in verliezers vasthoudt of juist vergroot is gedoemd te falen (het zijn niet voor niets verliezers) :') Het kan dus lonen om jezelf (vooraf) wat limieten op te leggen, en jezelf daar ook altijd aan te houden; oefening baart kunst :)
Die verwijzing naar JP Morgan Chase was van het handelverlies van 2 miljard dollar terwijl de bank tegen de 2 triljoen (2000 miljard) dollar aan assets heeft (volgens Forbes), maar toch schoot het fonds in de min (13% over 2 dagen?), wat ze nog meer verlies op leverde. Het is trouwens nu een goed moment om in te stappen bij JP omdat andere handelaren dit nu ook inzien ;).

Maar ja, ik ben nu eigenlijk al te laat met verkopen van mijn aandelen(naar mijn mening),zit nu tegen een min van 80 euro. Want dat is toch bijna 5%. En hoe het er nu naar uitziet kan ik misschien toch stock dividend krijgen (gezien de koers nu). Maar alle fondsen zitten nu in de min dus kan beter bij DSM blijven. Of ik moet nu verkopen en weer instappen op laagste punt ongeveer. Maar dat kan ook nog wel een tijdje duren....
graag verwijderen
pi_111601514
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:00 schreef Taciho het volgende:

[..]

Die verwijzing naar JP Morgan Chase was van het handelverlies van 2 miljard dollar terwijl de bank tegen de 2 triljoen (2000 miljard) dollar aan assets heeft (volgens Forbes), maar toch schoot het fonds in de min (13% over 2 dagen?), wat ze nog meer verlies op leverde. Het is trouwens nu een goed moment om in te stappen bij JP omdat andere handelaren dit nu ook inzien ;).

Maar ja, ik ben nu eigenlijk al te laat met verkopen van mijn aandelen(naar mijn mening),zit nu tegen een min van 80 euro. Want dat is toch bijna 5%. En hoe het er nu naar uitziet kan ik misschien toch stock dividend krijgen (gezien de koers nu). Maar alle fondsen zitten nu in de min dus kan beter bij DSM blijven. Of ik moet nu verkopen en weer instappen op laagste punt ongeveer. Maar dat kan ook nog wel een tijdje duren....
Meen je dit bovenste nou echt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_111602410
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:00 schreef Taciho het volgende:

[..]

Die verwijzing naar JP Morgan Chase was van het handelverlies van 2 miljard dollar terwijl de bank tegen de 2 triljoen (2000 miljard) dollar aan assets heeft (volgens Forbes)
Dat is niet echt relevant voor banken he.. De ROA voor JPM ligt recent tussen 0,68% en 1,06%. Het Tier 1 kern kapitaal ratio is in ieder geval met 0,2% gezakt naar 8,2% van 8,4%, dus dit heeft wel zichtbaar impact.

Daarnaast is de waarde van een bedrijf in het algemeen gegeven door de waarde van toekomstige cash flows, en er is heel wat reden om de verwachtingen hiervoor bij JPM naar beneden bij te stellen. Enerzijds door dreigende strengere regelgeving, anderzijds door falend risicomanagement (daar waar JPM eerst zelfs goed door de crisis heen kwam). Een behoorlijke correctie valt dan wel te rechtvaardigen, wat nog eens versterkt zal worden door de algehele malaise onder de financials in deze tijden. :')

Edit: JPM heeft overigens nog steeds de positie die tot dat verlies heeft geleden, omdat die te groot is om fatsoenlijk af te bouwen. De positie is netto long, dus ze kunnen nog makkelijk nog een miljard verliezen komende maand.
quote:
Of ik moet nu verkopen en weer instappen op laagste punt ongeveer. Maar dat kan ook nog wel een tijdje duren....
Als je weet wat het laagste punt wordt, dan zou ik dat zeker doen :o

[ Bericht 8% gewijzigd door Apollon op 16-05-2012 13:17:28 ]
pi_111613277
Ik vind dat jullie ERG offtopic gaan voor iemand die totaal geen ervaring heeft trouwens..
pi_111613695
Ik zie weinig wat niet relevant is :o Dat het niet allemaal makkelijk te begrijpen is jammer, maar goed beleggen is ook niet makkelijk :')
pi_111613707
Ik niet, best relevant voor iemand die wil beginnen met aandelen. En als het topic vol is mag het vervolg gewoon in het algemene Beursvloer topic. ;)
pi_111632905
Hehe interessant.
Binck belde net en ze zeiden dat als je stock dividend heb en bijvoorbeeld 40 euro aan tegoed heb maar koers kost 41 euro, dan verkopen zij de 0.9 aandelen voor je en krijg je het op je rekening zonder belasting :)
graag verwijderen
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:31:43 #270
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_111671152
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 20:11 schreef Apollon het volgende:

[..]

Het is bewezen (excuses, geen bron voor handen ;( ) dat veel mensen, als er bijv 10% winst wordt gemaakt in periode X, wel verkopen, maar als men in diezelfde periode echter 10% verlies zou maken, men niet zou verkopen maar aanhouden en wachten op herstel.

Verder kan je met je emoties ook spelen, als je ze neit onder controle kan houden kan je bij jezelf nagaan; heb ik wel de juiste fondsen? Als je meteen paniekert als het 1 dag kut gaat op een wisselvallende beurs is het misschien beter om obligaties oid (risicomijdend) aan te schaffen zodat je niet wakker ligt van het gebeuren. Of je dan wel de juiste persoon bent om te beleggen is natuurlijk vraag 2 :P
pi_111674586
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:31 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Het is bewezen (excuses, geen bron voor handen ;( ) dat veel mensen, als er bijv 10% winst wordt gemaakt in periode X, wel verkopen, maar als men in diezelfde periode echter 10% verlies zou maken, men niet zou verkopen maar aanhouden en wachten op herstel.

Verder kan je met je emoties ook spelen, als je ze neit onder controle kan houden kan je bij jezelf nagaan; heb ik wel de juiste fondsen? Als je meteen paniekert als het 1 dag kut gaat op een wisselvallende beurs is het misschien beter om obligaties oid (risicomijdend) aan te schaffen zodat je niet wakker ligt van het gebeuren. Of je dan wel de juiste persoon bent om te beleggen is natuurlijk vraag 2 :P
Home bias, overconfidence, wishful thinking, momentum. Ja, de markt staat bol van dit soort (aangetoonde) psychologische fenomenen. Sterker nog, Harry Markowitz, grondlegger van de MPT, gaf uiteindelijk toe aan wat nu bekend staat als "regret theory." Ik denk dat het vooral belangrijk is om hiervan bewust te zijn, zodat je zelf een manier kunt vinden om hier goed mee om te gaan binnen de grenzen van wat je mentaal aan kunt. Wellicht is dat laatste niet geheel efficiënt, maar je kunt fouten maken en je kunt onnodige fouten maken :P
  vrijdag 18 mei 2012 @ 11:16:45 #272
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_111697883
heb je je stukken DSM trouwens nog TS? :)
pi_111698960
Ik denk niet dat TS al bereid was te verkopen, alleen zal het aandeel DSM met die nieuwe overname voorlopig wel even underperformen :o Lange termijn kan het goed uitpakken...
pi_111878624
2 procent vandaag erbij, nog 6,5% stijging erbij en je hebt winst \o/
Beneath the gold, the bitter steel
pi_111879436
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 15:28 schreef Kirov het volgende:
2 procent vandaag erbij, nog 6,5% stijging erbij en je hebt winst \o/
Ja tot 42.50 en dan begin ik weer winst te maken :). Was op vakantie dus was even afwezig. Maar het ziet er weer goed uit, mischien ben ik over een week of twee van het aandeel af
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')