abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110321143
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 17:59 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

[quote]
Hoe kom je nu weer bij deze totaal onzinnige sommetjes?
Zelf bedacht en op m'n eigen bierviltje nagerekend.

quote:
1) Je gaat er vanuit dat er 5miljoen keer per exotische vaccinatie's worden gegeven? Dat lijkt mij volkomen uit de lucht gegrepen. Vooral als vaccinatie's vaak meerdere jaren meegaan.
Kost een vaccinatie + consult 25 EUR ? Nee, meer.
Heb je er maar 1 nodig ? Nee, meer.

Veel vaccinaties gaan 10 jaar mee. Sommigen moeten elke keer opnieuw.
Ik ben uitgegaan van 25 EUR totaal per jaar aan kosten.
En van 5 miljoen NL-ers die minstens 1x per 10 jaar eens ergens heen gaan waar vaccinaties aanbevolen zijn, voor in totaal over 10 jaar 250 EUR aan kosten.

Maar misschien zijn deze schattingen wat hoog. Laten we dus een factor 2 omlaag gaan.

De kosten van de vaccinaties zijn dus niet zo hoog. Reden te meer om ze niet te vergoeden. Volgens mij heeft bijna iedereen een aanvullende verzekering, zelfs bijstandsmoeders. En zelfs de crisisigste versie (die heb ik, want ik ben een pauper) vergoedt vaccinaties. Heb hier geen cijfers over, maar NL is nogal een oververzekerd land. Een aanname dus.

De bijstandsmoeder moet een onnodig hoge premie betalen, omdat de grachtengordelgraaiers op safari gaan. Het lijkt verdorie wel HRA, daar werkt het al net zo!
Redt de bijstandsmoeder! NL vergrijst toch al zo erg.

quote:
2) Je hebt voor het gemak het inschrijftarief maar 4 keer per jaar gedaan? Ik vraag me sowieso af als het niet gewoon eenmalige kosten zijn geweest.
Ja, blijvend (en ongetwijfeld met meer dan de 'inflatie' jaarlijks stijgend) 4 maal per jaar. Niet voor het gemak, maar wel voor het fel realistische gehalte van de bierviltjes berekening. De afronding op 15 EUR daarentegen was inderdaad wel voor het gemak. Ik heb nl. een crisis bierviltje, dat geen decimalen kent. En de ene huisarts graait wat meer dan de andere, dat speelt ook mee.

Doe eens wat googelen! Of lees (en geloof) de reactie van RemcoDelft hierboven.
Of wacht, ik maak het je gemakkelijk: http://ion.artsennet.nl/inschrijvingopnaam-1.htm
Goud kan je niet bijdrukken
pi_110322299
Het is vrij normaal dat er inschrijftarieven zijn hoor. Dit zorgt ervoor, dat je huisarts je ook geen hulp kan weigeren. Als er geen inschrijftarief was, zou je huisarts ook niet verplicht zijn zorg voor jouw te leveren. Immers, er bestaat dan geen behandelovereenkomst tussen jouw ( en jouw verzekeraar) en de huisarts.

Voor iemand die bijna nooit zorg nodig heeft, zou dat geen probleem zijn. Maar je moet je al die verwarden/psychiatrisch gestoorden/agressievelingen/junks/borderliners/vervelende patienten etc maar voorstellen die er rondlopen. Als er geen verplichting tot de patient meer is, dan kunnen ze ook weigeren om die te helpen. Op die manier ontstaat selectieve zorg en dan ben je nog verder van huis.
Of bv een bejaarde dame die op de grond is gevallen... als er geen verplichting tot zorg zou zijn, dan zou die huisarts gewoon kunnen zeggen dat ie het druk heeft en dat je maar een ander moet bellen. Patienten met moeilijke problemen zou je gewoon aan de kant kunnen schuiven of zeggen dat ze maar ergens anders moeten gaan. Als jij midden in de nacht een probleem hebt, zou die ook kunnen weigeren om hulp te geven.

Het mes snijdt dus aan twee kanten.
pi_110322437
Vroeger kregen huisartsen alleen betaald voor een consult. Door wijzingen in de tariefstructuren (door VWS dus) krijgen ze nu per consult en verrichting minder, maar wel elk kwartaal inschrijfgeld. Niets graaien, maar gewoon een gevolg van de manier waarop de minister de huisartsenzorg financiert. Voor patiënten uit achterstandswijken of bejaarden krijgen huisartsen een hoger inschrijftarief dan voor mensen die die kenmerken niet hebben.
pi_110322520
Ik heb niet het gevoel dat er nog veel bezuinigd kan worden op de huisartsenzorg, wel zou er wat meer aangesloten kunnen worden bij de klanten. Bijvoorbeeld avondspreekuren, wil ik zelf wel extra voor betalen als dat kan.

De huisartsenkosten zijn slechts 2,1 miljard euro, dat vind ik nog wel meevallen op 65 miljard. je moet eerder wat doen aan het reguleren van de doorstroming naar de 2e lijnszorg, want dan begint de geldmeter pas echt te lopen. Als je huisartsen door meer investeringen en scholing kan laten zorgen voor minder doorstroming dan bespaar je pas echt zakken met geld.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_110324867
Het inschrijfgeld voor de huisarts is gewoon de keuze om niet per consult te betalen zodat de drempel om naar de huisarts te gaan laag ligt. Dat is gewoon een keuze geweest waarbij de gedachte is, dat het vroeg signaleren van problemen goedkoper is dan laat signaleren. Je moet in je berekening dus wel meenemen dat het huisartsconsult gratis is.

Overigens halen veel Nederlanders geen vaccinatie wanneer ze op vakantie gaan, maar aan de andere kant zijn veel vaccinaties ook veel duurder dan de gene die je nu hebt gehad (en kan je er ook meerdere tegelijk krijgen). Als je echt wilt kijken wat verstandig is, bereken dan wat het kost wanneer mensen wel behandeld moeten worden ipv wordt ingezet op preventie.
pi_110330295
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 20:31 schreef snabbi het volgende:
Het inschrijfgeld voor de huisarts is gewoon de keuze om niet per consult te betalen zodat de drempel om naar de huisarts te gaan laag ligt. Dat is gewoon een keuze geweest waarbij de gedachte is, dat het vroeg signaleren van problemen goedkoper is dan laat signaleren. Je moet in je berekening dus wel meenemen dat het huisartsconsult gratis is.
Maar dat consult is niet gratis, hoogstens een stuk goedkoper dan zonder inschrijftarief.
  zondag 15 april 2012 @ 10:56:55 #37
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_110343072
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:30 schreef Poekieman het volgende:
Tot mijn verbazing bleek dat ik die 49.90 kan declareren bij m'n zorgverzekering! Ja, echt... Dus een grachtengordelgraaier (nee, dat ben ik zelf niet) die 5x per jaar op vakantie gaat naar boekielanden waar enge ziektes heersen kan zich (indirect) op kosten van bijstandsmoeders 3 hoog achter die nooit op vakantie gaan laten vaccineren.
En wie denk je dat (zelfs na aftrek van de vaccinatie's) nog steeds ongeveer 20x financieel meer bijdraagt aan de maatschappij middels het betalen van belasting. Juist ja.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_110343085
Als het gratis zou zijn dan ging tout Nederland iedere week even langs de doc.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_110343175
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 10:57 schreef danos het volgende:
Als het gratis zou zijn dan ging tout Nederland iedere week even langs de doc.
Voor de huisarts krijg je geen factuur, hoor.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_110343847
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 22:23 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Maar dat consult is niet gratis, hoogstens een stuk goedkoper dan zonder inschrijftarief.
Het consult van je huisarts (binnen de reguliere werktijden) is wel gratis. Eventuele onderzoeken, recepten weekenddiensten etc niet.
pi_110344346
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:29 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het consult van je huisarts (binnen de reguliere werktijden) is wel gratis. Eventuele onderzoeken, recepten weekenddiensten etc niet.
Nee, hoor. Voor een regulier consult (code 12000) mag een huisarts ¤8,78 rekenen.
pi_110344378
Als ik mijn huisarts bezoek declareert hij niets. Zelfs voor een huisbezoek krijgt hij amper iets, 13 euro. Dat is natuurlijk niet kostendekkend. Vandaar die inschrijftarieven. Daarmee worden volgens mij een groot deel van de vaste praktijkkosten betaald.

Betaal je per consult dan wordt het een stuk duurder. Laatst moest een lactatiekundige bij ons langs komen en die mocht nog niet eens een kleine medische handeling verrichten, daarvoor moesten we alsnog naar de huisarts. Haar consult kostte 105 euro! Dus daar zitten de echte kosten.

Dus wat wil je? Kom je nooit bij een huisarts dan lijkt die 4x 13-15 euro per kwartaal veel. Maar 1 bezoek aan huisarts en je hebt die kosten er al uit.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_110344400
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:46 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nee, hoor. Voor een regulier consult (code 12000) mag een huisarts ¤8,78 rekenen.
Mag maar die van ons doet dat blijkbaar niet.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_110344895
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:29 schreef snabbi het volgende:

[..]

Je zorgverzekeraar betaalt toch echt een vergoeding voor een consult aan de huisarts. Dat jij geen rekening ziet is een tweede.
pi_110345949
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 12:07 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Je zorgverzekeraar betaalt toch echt een vergoeding voor een consult aan de huisarts. Dat jij geen rekening ziet is een tweede.
Ik wil best geloven dat er een verschil zit tussen de verschillende contracten die worden afgesloten. Wat ik kan herleiden uit de in rekening gebrachte kosten bij de zorgverzekeraar bestaat dat elk kwartaal uit:
¤ 13,97 inschrijfgeld
0.75 + 1.55 + 0.32 + 0.40 huisartsenhulp, Dit is zowel voor de momenten dat ik wel, als niet naar de huisarts ga. Andere kosten van de huisarts zijn niet in rekening gebracht
pi_110347220
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 12:42 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik wil best geloven dat er een verschil zit tussen de verschillende contracten die worden afgesloten.
Voor de standaardtaken van een huisarts als consulten e.d. zijn landelijk vastgestelde tarieven. Alleen voor bepaalde handelingen mogen contractafspraken gemaakt worden.
pi_110355672
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:30 schreef Poekieman het volgende:
Laatst bij de GGD geweest voor een gele koorts vaccinatie. Kosten: 30 EUR + 19.90 voor het 'consult', van iemand die nauwelijks wist waar ze mee bezig was, want op mijn vraag of malaria in NL behandeld wordt met artemisinine combinatie therapie was het antwoord dat ze daarvoor niet opgeleid was. Nou, dan zoek ik het zelf wel uit, maar dan wil ik ook niet voor een 'consult' betalen eigenlijk... Maar goed, zo rolt de BV NL dus - de afgrond in...

Maar dat ter zijde.

Tot mijn verbazing bleek dat ik die 49.90 kan declareren bij m'n zorgverzekering! Ja, echt... Dus een grachtengordelgraaier (nee, dat ben ik zelf niet) die 5x per jaar op vakantie gaat naar boekielanden waar enge ziektes heersen kan zich (indirect) op kosten van bijstandsmoeders 3 hoog achter die nooit op vakantie gaan laten vaccineren.
_O-

quote:
Het moet niet gekker worden...
Maar dat ook maar even als een ter zijde.

Na begin deze week digitaal indienen van de GGD rekening keek ik vandaag eens op 'mijn zorgkosten'. En die rekening blijkt inderdaad vergoed, zoals verwacht.

Maar wat schetst mijn verbazing als ik zie dat er ook 13.97 vergoed is aan mijn huisarts. Huh, daar ben ik helemaal niet geweest!
Mijn graai sensor knippert gevaarlijk, dus ik google eens rond naar 'inschrijfkosten / geld / tarief huisarts'. En ja hoor, dat blijkt (sinds enige tijd) te bestaan, hoewel ik die 13.97 niet echt terug kan vinden.

Dit zijn dus van die dingen (ja) die de zorg ongemerkt / stiekum / sluipend duurder maken: geld voor een 'consult' gegeven door mensen zonder verstand van zaken, Ditzo-achtige en periodiek terugkomende 'inschrijftarieven', ... er zal vast nog veel meer zijn...

Nou hoef ik dat allemaal 'niet te betalen', maar via de belasting en zorgpremie natuurlijk toch wel.

Lijkt wel een KB topic, maar meer in het algemeen bedoel ik eigenlijk: 'Let op uw saeck' opdat de graaiers de aarde niet beerven... Het begint met bewustwording...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')