lolque, natuurlijk wel. maar ik zie het niet bepaald zitten om de politie aan te deur te hebben omdat ik een ''geweer'' in handen heb, een legaal ding heb, en ik het alsnog moet afgeven omdat ik minderjarig benquote:
ik en 2 andere vrienden hebben allemaal een luchtbuks en nog nooit problemen mee gehadquote:Op woensdag 11 april 2012 20:02 schreef mandarijnenbeffer het volgende:
[..]
lolque, natuurlijk wel. maar ik zie het niet bepaald zitten om de politie aan te deur te hebben omdat ik een ''geweer'' in handen heb, een legaal ding heb, en ik het alsnog moet afgeven omdat ik minderjarig ben
Hoe oud/stedelijk gebied of platteland?quote:Op woensdag 11 april 2012 20:04 schreef wuuht het volgende:
[..]
ik en 2 andere vrienden hebben allemaal een luchtbuks en nog nooit problemen mee gehad
16 allemaal en we wonen in een stadquote:Op woensdag 11 april 2012 20:05 schreef mandarijnenbeffer het volgende:
[..]
Hoe oud/stedelijk gebied of platteland?
jaquote:Op woensdag 11 april 2012 20:11 schreef mandarijnenbeffer het volgende:
[..]
oke, ik zal er dan ook maar over denken![]()
schiet je er ook gewoon mee in de tuin etc?
Als je inderdaad in de achtertuin schiet, zal het toch geen probleem zijn?quote:Op woensdag 11 april 2012 20:02 schreef mandarijnenbeffer het volgende:
[..]
lolque, natuurlijk wel. maar ik zie het niet bepaald zitten om de politie aan te deur te hebben omdat ik een ''geweer'' in handen heb, een legaal ding heb, en ik het alsnog moet afgeven omdat ik minderjarig ben
Bij ons (Brabantse platteland) is het echt doodnormaal om een luchtbuks in de schuur te hebben. Toch andere mores dan in de stad, kennelijk.quote:Op woensdag 11 april 2012 20:17 schreef Thaboel het volgende:
Trek je kop eens uit je aars. Niet met wapens kloten... Luchtbuks of kruit. Mafkees
In de achterhoek ook wel.... al is al meerdere keren gebleken dat 16 jarige jongentjes die MW spelen er niet mee om kunnen gaan.... maar misschien is dat een beetje alles over 1 kam scherenquote:Op donderdag 12 april 2012 08:42 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Bij ons (Brabantse platteland) is het echt doodnormaal om een luchtbuks in de schuur te hebben. Toch andere mores dan in de stad, kennelijk.
In een weiland mag je sowieso niet schieten met zo'n ding. Alleen op een schietbaan of op eigen terrein en dan ook nog alleen als er aan allerlei eisen voldaan is. Dus in een schuur of in de tuin, tegen een blinde muur ofzo.quote:Op donderdag 12 april 2012 10:15 schreef Leandra het volgende:
Ja, maar met een wapen is het wel handig als je het gebruik ervan beperkt tot mensen meerderjarig zijn, of wou je de ouders verantwoordelijk stellen voor de schade die een 16-jarige mogelijk aanricht met zo'n ding terwijl ze het er wellicht niet mee eens zijn dat die 16-jarige een luchtbuks heeft.
Daarbij vind ik het nogal een verschil of het op het platteland is, waar in het weiland geschoten wordt, of in de stad in de tuin van 5 x 12.
Ook (kruis)bogen vallen onder categorie IV van de Wet wapens en munitie en zijn dus verboden om voor handen te hebben voor minderjarigen.quote:Op donderdag 12 april 2012 10:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In een weiland mag je sowieso niet schieten met zo'n ding. Alleen op een schietbaan of op eigen terrein en dan ook nog alleen als er aan allerlei eisen voldaan is. Dus in een schuur of in de tuin, tegen een blinde muur ofzo.
'Wapen' klinkt zo heftig. Alsof die dingen zijn ontworpen om te doden of te verwonden.. Ik dacht dat luchtdrukwapens puur voor de sportschutterij waren ontworpen. Iedere jongen schiet toch wel eens met een luchtbuks? En hoe vaak gaat het mis? Ik vind dat er zo hysterisch wordt gedaan de laatste tijd, overal over.
Vuurwapens is een ander verhaal..
Maar even ontopic: TS, laat je ouders gewoon een luchtbuks kopen, als je een plek hebt om veilig te schieten. (De wederverkoper zou je alles over de regelgeving moeten kunnen vertellen.) dan is er geen haan die er naar kraait. De politie heeft heus wel wat beters te doen dan een jongen die in een garage, thuis, op blikjes schiet en niemand tot last is, het leven zuur te maken..
Anders neem je een kruisboog of een handboog. Voor zover ik weet heb je daar geen vergunning of ontheffing voor nodig. Dus die zijn veilig.
Het ging me uiteraard niet om een willekeurig weiland, maar een eigen weiland, of flinke tuin.... als je op een kavel van 5.000 m² woont is het simpelweg anders dan wanneer je in een doorzonwoning in de stad woont op een kavel van amper 120 m².quote:Op donderdag 12 april 2012 10:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In een weiland mag je sowieso niet schieten met zo'n ding. Alleen op een schietbaan of op eigen terrein en dan ook nog alleen als er aan allerlei eisen voldaan is. Dus in een schuur of in de tuin, tegen een blinde muur ofzo.
'Wapen' klinkt zo heftig. Alsof die dingen zijn ontworpen om te doden of te verwonden.. Ik dacht dat luchtdrukwapens puur voor de sportschutterij waren ontworpen. Iedere jongen schiet toch wel eens met een luchtbuks? En hoe vaak gaat het mis? Ik vind dat er zo hysterisch wordt gedaan de laatste tijd, overal over.
Vuurwapens is een ander verhaal..
Maar even ontopic: TS, laat je ouders gewoon een luchtbuks kopen, als je een plek hebt om veilig te schieten. (De wederverkoper zou je alles over de regelgeving moeten kunnen vertellen.) dan is er geen haan die er naar kraait. De politie heeft heus wel wat beters te doen dan een jongen die in een garage, thuis, op blikjes schiet en niemand tot last is, het leven zuur te maken..
Anders neem je een kruisboog of een handboog. Voor zover ik weet heb je daar geen vergunning of ontheffing voor nodig. Dus die zijn veilig.
De zwaardere wel ja.. maar wat ik al zei, je kunt je met zoveel dingen verwonden..quote:Op donderdag 12 april 2012 11:06 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Ook (kruis)bogen vallen onder categorie IV van de Wet wapens en munitie en zijn dus verboden om voor handen te hebben voor minderjarigen.
Vergis je overigens niet in de schade die luchtbuksen kunnen veroorzaken. Die dingen schieten met bijna de geluidssnelheid en kunnen je lelijk verwonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |