abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 april 2012 @ 10:45:06 #1
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_110172798
[html, css, js] Voor Dummies

Dit topic is bedoeld voor alle vragen m.b.t. HTML, CSS en javascript, kortom alles wat je nodig hebt om (de frontend van) een website te maken.

HTML: Hyper Text Markup Language is de structuur van een website. Door middel van verschillende html tags geef je aan welke elementen bij elkaar horen (bijv: <div>, <ul>), of wat de betekenis van deze data is (bijv. <p>, <h1>). HTML leent zich ook voor opmaak, maar het is makkelijker en verstandiger om hier CSS voor te gebruiken.
CSS: Cascading StyleSheet is de opmaak van een website. In je CSS specificeer je bijvoorbeeld welke kleur bepaalde elementen moeten hebben, hoe groot ze zijn en hoe je ze wilt rangschikken.
JS: Javascript Javascript (niet te verwarren met programmeertaal Java) is een scripttaal, waarmee het mogelijk is je website dynamisch te maken. Javascript kan bijvoorbeeld HTML-elementen aanpassen, toevoegen of verwijderen. Omdat javascript zeer veelzijdig is, is er voor specifieke JS vragen ook een specaal topic, zie: [Javascript] voor dummies

Vragen over PHP, SQL of andere serverside programmeertalen horen niet in dit topic. Stel deze in [PHP/MySQL] voor dummies of open zelf een topic.
Voor vragen over webhosting, domeinnamen enz. is ook een ander topic: Het grote (betaalde) webhosting topic
En voor Wordpress is er ook een speciaal topic, als het om meer gaat dan de HTML/CSS van een theme: Topicreeks: Algemeen Wordpress topic

Code posten
Het is, als je een vraag stelt, vaak handig om hier een stukje code bij te voegen. Post niet klakkeloos je hele website, maar post alleen het stukje code waar je vraag over gaat. Gebruik bovendien de [code]-tag (code.png), zodat je HTML, CSS of Javascript code goed leesbaar is. Dus niet [quote] of [spoiler] of wat dan ook.

Veel voorkomende problemen
Veel problemen zijn te wijden aan het niet kloppen van HTML of CSS code. Een kleine typfout is snel gemaakt, en de webbrowser kan daar soms erg slecht mee omgaan. Om te controleren of je code technisch in orde is, kun je deze controleren met de W3 validator.
Is je code niet correct? Los dan eerst de fouten op zodat de validator geen foutmeldingen meer geeft. Dit lost niet altijd je probleem op, maar zorgt in ieder geval dat alles werkt zoals het hoort te werken, waardoor overige fouten ook veel makkelijker te achterhalen zijn.

IK SNAP ER NIETS VAN HELLEP! WAT IS CSS?
We helpen iedereen graag in dit topic, ook mensen die er helemaal niets van begrijpen. Maar we verwachten wel dat je je best doet om het wel te gaan begrijpen. Lees eens wat tutorials en probeer het altijd eerst zelf. Je krijgt hier tips waar je zelf iets mee moet doen.

Voor je een vraag stel hier, verplichte kost
http://www.alistapart.com/articles/css-floats-101/
http://www.alistapart.com/articles/css-positioning-101/
When all else fails, you always have delusion.
  woensdag 11 april 2012 @ 10:53:04 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_110173025
ik gebruik eigenlijk nooit EM's of procenten. Werkt vaak niet optimaal icm paddings e.d.

Las laatst wel iets over REM's, dat is wel handiger. Een EM is namelijk afhankelijk van de fontsize van het huidige element en niet van de base fontsize.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 11 april 2012 @ 10:54:45 #3
87680 Mirel
pi_110173069
Hai.

Op http://filmdepartment.nl/v2/ staat bovenaan dus een slider, netzoals bij het origineel: http://templatesden.com/TF/WPCMS/apogee/. Standaard kan je daar in scrollen met de muis, dan schuiven de 3 slides door. Dat heb ik uitgezet door de 1 bij factor en scroll op 0 te zetten :

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php

var    aux        = {

// navigates left / right

navigate    : function( dir$el$wrapperoptscache ) {

var 
scroll        opts.scroll,

factor        1,

idxClicked    0;

if( 
cache.expanded ) {

scroll        1// scroll is always 1 in full mode

factor        3// the width of the expanded item will be 3 times bigger than 1 collapsed item    

idxClicked    cache.idxClicked// the index of the clicked item

}
?>

Als ik dat uitzet en dan ga scrollen terwijl de muis over dat gedeelte hangt, dan wordt de schaduw in de eerste slide steeds dikker. Het gebeurt in Opera, Chrome en IE, niet in Firefox. Firefox negeert dat stukje en scrollt gewoon de hele pagina.

Hetzelfde gebeurt in een schone install op m'n localhost. Op het moment dat ik de 1tjes naar 0tjes verander, wordt de schaduw bij de eerste slide dikker en dikker hoe meer je het scrollwieltje draait.

Waar kan dat aan liggen? Wordt die slide telkens boven op een andere gekopieerd? Zit die hele scroll misschien zo in elkaar:

[1] [2] [3]

Na 1x scrollen wordt het zo:

[2] [3] [1]

En dan zit misschien [1] [2] [3] er nog steeds onder, maar die wordt dan tegelijkertijd verwijderd, om zo de illusie te wekken dat het een scroll is? Zo ja, dan worden ze dus niet verwijderd na een scrollevent.

of lul ik nu slap? :P Want dan zou er ook een schaduw op de andere 2 zitten.
  woensdag 11 april 2012 @ 10:58:46 #4
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_110173175
kijk eens in de code van je plugin
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 11 april 2012 @ 11:01:38 #5
87680 Mirel
pi_110173277
Ze worden idd gecloned. Ik zag in Chrome's element inspecttool dat er meer divs bij zijn gekomen. Ik zie regeltjes die over clonen gaan in de .js, die zet ik nu op 0.

Had even met de replacefunctie alle 1tjes naar 0tjes veranderd in het hele document, en dan gaat het uit ja. Dus maar even kijken welke van de 17 uit moeten :P
  woensdag 11 april 2012 @ 11:04:14 #6
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_110173356
Lees de code en kijk wat wat doet, check eventuele documentatie.

je kan niet maar overal 1tjes in nulletjes gaan veranderen, dat is niet echt best practice.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 11 april 2012 @ 11:06:19 #7
87680 Mirel
pi_110173421
Ik doe het bij de regels waar comments staan over clonen en geclonede dingen deleten. Het is nu weg :)

Een vriendin vraagt of er ergens sites of tutorials zijn over games maken in HTML 5. Iemand tips voor een beginner?

[ Bericht 48% gewijzigd door Mirel op 11-04-2012 12:42:08 ]
pi_110176883
Iemand hier ervaring met eigen Wordpress themes ontwerpen>?
pi_110177073
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 11:06 schreef Mirel het volgende:
Ik doe het bij de regels waar comments staan over clonen en geclonede dingen deleten. Het is nu weg :)

Een vriendin vraagt of er ergens sites of tutorials zijn over games maken in HTML 5. Iemand tips voor een beginner?
http://www.quora.com/What(...)CSS-Javascript-games

En nee, dat is niet 'voor beginners'. ImpactJS is een redelijk bekende, maar voor iemand die net met JS aan de gang is raad ik af gelijk een game te gaan maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2012 12:47:40 ]
pi_110177304
quote:

Wat voor game wilt ze gaan maken dan? Ik denk dat Flash dan makkelijker en laagdrempeliger is.
  woensdag 11 april 2012 @ 12:59:17 #11
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_110177640
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:52 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Wat voor game wilt ze gaan maken dan? Ik denk dat Flash dan makkelijker en laagdrempeliger is.
Zonde om nu nog flash te leren aangezien het binnen 1/2 jaar nergens meer gebruikt gaat worden.

quote:

Beter eerst goed javascript leren, jquery en al die meuk. Voordat ze aan zoiets wil beginnen. En wat simpele dingen met het HTML5 Canvas klooien.
It was an opportunity to honour our memories and to make room for new ones
pi_110177879
quote:
10s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:59 schreef stefanhaan het volgende:

[..]

Zonde om nu nog flash te leren aangezien het binnen 1/2 jaar nergens meer gebruikt gaat worden.

[..]

Beter eerst goed javascript leren, jquery en al die meuk. Voordat ze aan zoiets wil beginnen. En wat simpele dingen met het HTML5 Canvas klooien.
Ik hoorde juist dat het voor games enzo best nog nuttig is om Flash te leren. Ik heb er verder niet zoveel onderzoek naar gedaan, maar ik had 5 weken geleden mijn eerste les in een module over Flash. Toen werd dat ook geroepen door iedereen, maar volgens mijn leraar was het gelul. Maar as I said, zelf geen onderzoek naar gedaan
  woensdag 11 april 2012 @ 13:04:50 #13
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_110177890
leraren leven altijd minimaal 6 jaar in het verleden he
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 11 april 2012 @ 13:05:15 #14
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_110177910
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:04 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Ik hoorde juist dat het voor games enzo best nog nuttig is om Flash te leren. Ik heb er verder niet zoveel onderzoek naar gedaan, maar ik had 5 weken geleden mijn eerste les in een module over Flash. Toen werd dat ook geroepen door iedereen, maar volgens mijn leraar was het gelul. Maar as I said, zelf geen onderzoek naar gedaan
HTML5 word juist de vervanging van flash. Flash is oud en word steeds meer ouderwets. Als je al kijkt naar wat er kan met HTML5 is het wel overduidelijk dat dit flash gaat vervangen.
  woensdag 11 april 2012 @ 13:05:36 #15
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_110177926
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:04 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Kijk hier bijvoorbeeld maar.
http://html5games.com/
pi_110177988
Flash is obsolete. Flash moet dood.
pi_110178085
quote:
11s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:04 schreef Catch22- het volgende:
leraren leven altijd minimaal 6 jaar in het verleden he
Op mijn school gelukkig niet, hij ook niet, hij is gewoon enorme fan van Flash.
quote:
10s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:05 schreef stefanhaan het volgende:

[..]

Kijk hier bijvoorbeeld maar.
http://html5games.com/
Ik weet wat er kan ;) Ik vind het alleen niet boeiend genoeg om er een heel onderzoek naar te verrichten :+
pi_110178131
Flash moet idd dood, maar als je als n00b een simpel spelletje wilt bouwen is het wel de makkelijkste optie. Quick&dirty is niet altijd evil.
pi_110178277
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:09 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Op mijn school gelukkig niet, hij ook niet, hij is gewoon enorme fan van Flash.
Dan leeft hij nog wel in het verleden hoor. Flash is opgegeven door de hele wereld.
  PR/Manusje van alles woensdag 11 april 2012 @ 13:16:17 #20
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110178341
Dat is wel erg dat je al docent niet mee kan gaan met de laatste ontwikkelingen. :') Juist hij moet concluderen dat flash dood is. :X
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110178359
quote:
10s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dat is wel erg dat je al docent niet mee kan gaan met de laatste ontwikkelingen. :') Juist hij moet concluderen dat flash dood is. :X
Echt he. Ergste is nog dat RennieRen het ook aangeleerd krijgt, die gekke ideetjes van hem. Brrrrr.
pi_110178649
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan leeft hij nog wel in het verleden hoor. Flash is opgegeven door de hele wereld.
Maaaar apps voor Android zijn toch ook veelal gemaakt met Flash? Of is die informatie ook uit iemand zijn reet getrokken?
quote:
15s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Echt he. Ergste is nog dat RennieRen het ook aangeleerd krijgt, die gekke ideetjes van hem. Brrrrr.
:'( Ik word gewoon verkeerd opgeleid.
  woensdag 11 april 2012 @ 13:25:40 #23
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_110178679
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:25 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Maaaar apps voor Android zijn toch ook veelal gemaakt met Flash? Of is die informatie ook uit iemand zijn reet getrokken?

[..]

Nee apps voor android worden in native java gemaakt als ik me niet vergis.
pi_110178706
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:25 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Nee, Java over het algemeen.

quote:
Dat had ik allang door...
  woensdag 11 april 2012 @ 13:29:09 #25
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_110178792
ja dat is niet echt nieuws :P
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')