abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110079851
Trias politica

Nederland is een parlementaire democratie. Dat betekend dat de macht van de burgers ligt bij de volksvertegenwoordigers. Om te voorkomen dat er te veel macht in handen van een bepaalde partij of groepering komt, wordt de macht verdeeld volgens de ‘trias politica’. De wetgevende macht (de regering en de Staten-Generaal), de uitvoerende macht (bij het uitvoeren van de macht wordt de regering gecontroleerd door de Staten-Generaal en de rechtsprekende macht (rechters). Rechters worden voor het leven benoemd en kunnen dus niet worden ontslagen als hun uitspraken niet naar de zin zijn van de regering. Doordat rechters onafhankelijk zijn krijgt iedereen de kans op een eerlijk proces en kan de regering geen invloed uitoefenen op de uitspraak van de rechter.

Het probleem

Rechters en politici bemoeien zich vaak met elkaars zaken. Dit brengt het functioneren van de rechtsstaat ernstig in gevaar. Doordat politici zich met het werk van de rechters bemoeien worden de rechters beïnvloed en dat heeft als gevolg dat de uitspraak van de rechter niet onpartijdig is. Denk daarbij aan Saban B., waarin rechtstreeks kritiek op de rechters geuit werd. Maar de rechters bemoeien zich ook met de zaken van de politici. Bijvoorbeeld toen ze zich mengden in de discussie over voorgenomen rechtspraak over de verhoging van de griffierechten (het geld dat betaald moet worden als er een rechter word ingezet). Zowel de politici als de rechters hebben allebei hun eigen verantwoordelijkheid en horen zich niet met elkaars zaken te bemoeien.

Het gevolg

Als politici en rechters zich met elkaar blijven bemoeien kan de evenwicht in onze rechtsstaat verloren gaan. Daarnaast worden de rechters beïnvloed door de politici waardoor er geen sprake is van een eerlijk proces. Ook krijgt de regering dan teveel macht en invloed op het rechtssysteem.

De oplossing

Er moeten (betere) omgangsvormen tussen politici en rechters komen. Dit om de scheiding der machten gescheiden te houden en onze rechtsstaat in balans te houden. Mocht het niet lukken zullen vooral de burgers hiervan de dupe worden en stelt de trias politica niet meer zoveel voor. De drie machten zijn dan immers niet meer gescheiden.
pi_110079884
In het verkeerd forum gepost. Kan iemand dit verplaatsen naar politiek?
pi_110079890
Oké en nu?
  zondag 8 april 2012 @ 23:22:19 #4
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_110079932
De Illuminati zit erachter.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_110079984
Ugh, ik kopieer het wel en open een nieuwe in politiek.
  zondag 8 april 2012 @ 23:27:12 #6
333374 Lithia
Too serious
pi_110080241
quote:
17s.gif Op zondag 8 april 2012 23:23 schreef loveyourlife het volgende:
Ugh, ik kopieer het wel en open een nieuwe in politiek.
oke
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')