abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109965856
Ik ben momenteel in het bezit van in mbo diploma in applicatie ontwikkeling, en zit nu al een jaar op een HBO opleiding (web & film techniek).

Maar persoonlijk bevalt mij deze opleiding niet, gezien ik mezelf later toch liever in de maak-industrie terug zie, en dan vooral op het gebied van mechanisatie/ mechatronica.

Persoonlijk wil ik naar de opleiding "Mechatronica", dit is vergelijkbaar met technische informatica, alleen met meer nadruk op elektronica & werktuigbouwkunde.
Deze word gegeven op het Saxion te Enschede.

Nou zijn mijn vragen simpel,

Weet een van jullie over hoe deze opleiding bekent staat?
(hij is vrij nieuw, met 2 voorgaande jaren)
Is dit het wel waard te studeren met een hbo diploma? (gezien de universitaire equivalenten ervan)
Ik ben nu begin 21, is dit niet erg oud voor een hbo?
Is dit te redden voor een (oud) mbo leerling? (dankzij wiskunde bijles zit ik daarvoor op niveau)
Valt hier later ook daadwerkelijk iets goeds mee te doen?

Alvast bedankt voor je tijd.
pi_109965912
Ik heb alleen antwoord op vraag 3; je bent nooit te oud om te leren.
Google is your friend, abuse your friends
pi_109965964
21 is zeker niet te oud.
pi_109966402
21 is echt niet te oud om een HBO studie te beginnen hoor.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_109966473
Wehe, 21 jaar lijkt me bijna de gemiddelde leeftijd om een hbo-opleiding te beginnen. Mechatronica is een geweldige opleiding, ik zou zelf echter voor Werktuigbouwkunde gaan, is in principe hetzelfde, maar toch wat meer 'puur'. Ik zou het achteraf ook gedaan hebben, baangarantie zat :)
pi_109997931
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 00:16 schreef SwaPore het volgende:
Ik zou zelf echter voor Werktuigbouwkunde gaan, is in principe hetzelfde, maar toch wat meer 'puur'. Ik zou het achteraf ook gedaan hebben, baangarantie zat :)
Dat "puur" is precies waar ik ook over in zat, aangezien ik ook gekeken heb in de richtingen van Electrotechniek en Werktuigbouwkunde, maar ik zie het als probleem dat ik hierbij niet de kans krijg om daadwerkelijk te programmeren (wat ik vanaf mijn 12e doe).

Is het geen goede mogelijkheid om een van deze takken "on the side" bij te leren, of gewoon als een minor erna?
pi_110008682
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 20:48 schreef herrvonsockenstopfen het volgende:

[..]

Dat "puur" is precies waar ik ook over in zat, aangezien ik ook gekeken heb in de richtingen van Electrotechniek en Werktuigbouwkunde, maar ik zie het als probleem dat ik hierbij niet de kans krijg om daadwerkelijk te programmeren (wat ik vanaf mijn 12e doe).

Is het geen goede mogelijkheid om een van deze takken "on the side" bij te leren, of gewoon als een minor erna?
Wat dacht je van een minor Embedded systems? Dat is een combinatie van Elektrotechniek en Technische Informatica.
pi_110031099
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 00:02 schreef SwaPore het volgende:

[..]

Wat dacht je van een minor Embedded systems? Dat is een combinatie van Elektrotechniek en Technische Informatica.
Ik heb daar eens in gekeken, en dat is zeker een mooie tak, bedankt!
pi_110031297
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 18:35 schreef herrvonsockenstopfen het volgende:

[..]

Ik heb daar eens in gekeken, en dat is zeker een mooie tak, bedankt!
Good luck ;)
pi_110045765
Hier mechatronica op HBO niveau gedaan. En mechatronica is echt meer werktuigbouwkunde en elektrotechniek dan informatica hoor. Ja je zal wat C/C++ of Java Matlab of LabVIEW code moeten gaan programeren maar de nadruk zal echt meer liggen op werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Ik denk dat je enkel basis C of basis java krijgt en vanuit daar moet je het zelf oppakken/aanleren tijdens projecten etc... Eerste jaren zullen meer gaan over elektro en werktuigbouwkunde en dus 1 vak informatica. Laatste jaren zullen de vakken ook meer en meer over regeltechniek gaan. Doel van een mechatronicus is dat hij kennis heeft van alle 3 de vakgebieden en hierdoor beter de drie vakgebieden goed met elkander kan laten combineren. Wanneer je in een groot bedrijf zit en al ervaring hebt opgedaan zal je een soort van manager rol gaan krijgen omdat je goed kunt communiceren met werktuigbouwkunde, elektrotechniek en informatica mensen. Bij een klein bedrijf zal je alle drie de dingen gewoon zelf oppakken.

Mechatronica is opzich niet nieuw alleen mocht men voor een paar jaar terug nog geen opleidingen uitreiken waarop de studie "Mechatronica" stond, omdat dit nog niet was goedgekeurd door de onderwijsbond (of een van die andere instanties). Dit werd dan meestal "Elektrotechniek" met dan als commentaar richting mechatronica of iets in die richting ;)

Ik heb zelf destijds mechatronica gekozen omdat ik niet precies wist wat ik wou. Ik vond eigenlijk al mijn vakken van de middelbare wel leuk en was overal wel redelijk tot zeer goed in. Biologie, economie, natuurkunde, wiskunde, maar niet scheikunde. Maar goed toen kwam ik op een info avond en werd ook lezing gegeven over mechatronica :-) waarop dus precies werd uitgelegd dat het meerdere vakdisciplines beslaat. Daarom dus dat toen destijds gekozen omdat ik niet kon kiezen :P nooit spijt van gehad gelukkig.

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Mechatronics

En dit plaatje gebruik ik eigenlijk altijd als leidraad van Mechatronica.

[ Bericht 10% gewijzigd door Dale. op 08-04-2012 01:17:21 ]
pi_110073839
Wat een prachtig plaatje, maakt het een stuk makkelijker om uit te leggen wat ik nou precies van plan ben te gaan doen :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')