Hier mechatronica op HBO niveau gedaan. En mechatronica is echt meer werktuigbouwkunde en elektrotechniek dan informatica hoor. Ja je zal wat C/C++ of Java Matlab of LabVIEW code moeten gaan programeren maar de nadruk zal echt meer liggen op werktuigbouwkunde en elektrotechniek. Ik denk dat je enkel basis C of basis java krijgt en vanuit daar moet je het zelf oppakken/aanleren tijdens projecten etc... Eerste jaren zullen meer gaan over elektro en werktuigbouwkunde en dus 1 vak informatica. Laatste jaren zullen de vakken ook meer en meer over regeltechniek gaan. Doel van een mechatronicus is dat hij kennis heeft van alle 3 de vakgebieden en hierdoor beter de drie vakgebieden goed met elkander kan laten combineren. Wanneer je in een groot bedrijf zit en al ervaring hebt opgedaan zal je een soort van manager rol gaan krijgen omdat je goed kunt communiceren met werktuigbouwkunde, elektrotechniek en informatica mensen. Bij een klein bedrijf zal je alle drie de dingen gewoon zelf oppakken.
Mechatronica is opzich niet nieuw alleen mocht men voor een paar jaar terug nog geen opleidingen uitreiken waarop de studie "Mechatronica" stond, omdat dit nog niet was goedgekeurd door de onderwijsbond (of een van die andere instanties). Dit werd dan meestal "Elektrotechniek" met dan als commentaar richting mechatronica of iets in die richting

Ik heb zelf destijds mechatronica gekozen omdat ik niet precies wist wat ik wou. Ik vond eigenlijk al mijn vakken van de middelbare wel leuk en was overal wel redelijk tot zeer goed in. Biologie, economie, natuurkunde, wiskunde, maar niet scheikunde. Maar goed toen kwam ik op een info avond en werd ook lezing gegeven over mechatronica :-) waarop dus precies werd uitgelegd dat het meerdere vakdisciplines beslaat. Daarom dus dat toen destijds gekozen omdat ik niet kon kiezen

nooit spijt van gehad gelukkig.
Meer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/MechatronicsEn dit plaatje gebruik ik eigenlijk altijd als leidraad van Mechatronica.
[ Bericht 10% gewijzigd door Dale. op 08-04-2012 01:17:21 ]