abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109953982
Hé fok!ers,

Ik zit in de derde klas van het vwo en ik heb voor N&G gekozen. Als ik een halve punt hoger sta voor wiskunde dan mag ik het gewoon kiezen. Ik heb namelijk het proefwerk in de proefwerkweek verknald waardoor ik een 4,5 sta terwijl ik minstens een 5 voor het profiel moet hebben. Ik moet dus gewoon mijn punt ophalen, wat vast wel gaat lukken.

Dit zijn mijn cijfers voor de andere bètavakken:

Scheikunde: 8
Technologie: 7
Biologie: 7,5

Ik geloof dat ik het wel kan als ik gewoon mijn best doe voor wiskunde, maar ik twijfel soms nog een beetje.

Hoe moeilijk is scheikunde in de bovenbouw? Is het erg complex en moet je er dagen van tevoren voor leren?

Is biologie te doen? Wordt technologie natuurkunde veel moeilijker in de bovenbouw en kan je er goed in zijn terwijl je moeite hebt voor wiskunde?

[ Bericht 0% gewijzigd door Mirai op 05-04-2012 21:40:42 (natuurkunde i.p.v. technologie) ]
pi_109955396
Dat kunnen wij moeilijk voor jou inschatten. Wat de één moeilijk vindt kan de ander juist weer heel eenvoudig vinden.
pi_109955507
Wat houdt het vak Technologie in? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord... Ik weet dus ook niet of dat te doen is zonder goed te zijn in wiskunde.

Verder is wiskunde wel een groot vak inderdaad. Ik merk zelf dat ik het nu toch wel moet gaan bijhouden. WiB bestaat in de vierde uit vooral uit meetkunde en algebra. Als je moeite hebt met het oplossen van kwadratische vergelijking en bewijzen in meetkunde zou ik oppassen.

Ik vond de overstap van Scheikunde goed te doen. Aangezien jij een 8 staat moet het te doen zijn. Ik weet natuurlijk niet op welke manier jij scheikunde hebt gehad, op mijn school deden ze het niet met een gewoon boek. Nu heb ik Curie. Van oudere vrienden hoorde ik echter wel dat het in de vijfde opeens wel een stuk moeilijker wordt.

Je vraagt ook of je dagen van tevoren moet leren. Dit hangt er natuurlijk vanaf of jij gewoon je huiswerk bijhoudt. Ik doe dat wel en dan is het alleen maar herhaling. Ik vind het moeilijk als ik vlak voor een toets nog nieuwe stof moet leren.

Biologie heb ik niet in mijn pakket.

Dit zijn natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen. Mijn bevinden gelden natuurlijk niet voor iedereen. Toch hoop ik dat je er wat aan hebt. Als je het echt wilt weten: vraag het gewoon aan je leraren, zij hebben natuurlijk een beeld van je vaardigheden, wij niet.
"Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind."
pi_109958931
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 20:48 schreef Epii het volgende:
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik bedoelde natuurkunde i.p.v. technologie, ik noem het vaak perongeluk zo.

Ik heb voor wiskunde A gekozen en ik ben denk ik al tevreden als ik dat haal.. tenzij het echt zo makkelijk is.
  donderdag 5 april 2012 @ 21:48:18 #5
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_109959286
Ik moet wel zeggen dat de combinatie wiskunde A en natuurkunde lastig is. Bij natuurkunde zijn formule kennis en algebraïsche vaardigheden belangijk. En daar krijg je bij wiskunde B meer stof over.
kloep kloep
pi_109960418
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 21:48 schreef Borizzz het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de combinatie wiskunde A en natuurkunde lastig is. Bij natuurkunde zijn formule kennis en algebraïsche vaardigheden belangijk. En daar krijg je bij wiskunde B meer stof over.
Natuurkunde is gewoon formules opvolgen en dat op een juiste manier doen. Dus omzetten van eenheden enzo. Ik heb Wiskunde A gedaan en ik heb nu geen stof behandeld dat kwa wiskunde niet te begrijpen is. Dus geen integraal rekenen ofzo.

Verder is het gewoon inzicht hebben. Inzicht is denk ik te krijgen door te oefenen. Gebruik zelf systematisch natuurkunde en het enige waar ik mij aan hekel zijn de vragen waar geen wiskunde aan bod komt.
pi_109960424
Door wiskunde B zie je de logica beter in van Natuurkunde. Natuurkunde is veel inzicht, scheikunde is meer het toepassen van regeltjes. Ik vind natuurkunde lastiger dan scheikunde.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_109968145
Je cijfers geven niet echt aan of dat jij het wel of niet moeilijk gaat hebben maar er wordt niets gevraagd wat je niet kan beantwoorden als je braaf je huiswerk maakt.
Trek de stoute schoenen aan en probeer NT, je kan altijd nog afzakken naar NG en als dat niet lukt dan kan je altijd nog afzakken naar EM.

Het klopt dat je eigenlijk beter wiskunde B volgt dan wiskunde A, om tal van redenen. Helaas is in Nederland het schoolvak natuurkunde aangepast op leerlingen die geen wiskunde B volgen dus je kan ook natuurkunde, of een slap aftreksel hiervan, volgen als je geen wiskunde B volgt. Het is dus mogelijk om natuurkunde te volgen wanneer je geen wiskunde B krijgt. Of dat het dan moeilijker is? Dat is moeilijk te zeggen. Je mist wat oefening met het rekenen met variabelen wat een nadeel is maar het verschil in intelligentie zal ook zeker een invloed hebben op de betere prestaties van de NT-leerlingen voor het vak natuurkunde.
Besef echter dat je jezelf enorm beperkt in de keuzes die je straks voor een opleiding gaat kunnen maken, mocht je in de toekomst aan de universiteit willen en kunnen studeren. Wiskunde is de taal van de wetenschap, het stelt ons in staat om met korte notaties complexe zaken uit te drukken en het levert ons technieken om natuurwetten te begrijpen en om verbanden te leggen tussen allerlei natuurwetten enzovoorts
Een simpel voorbeeldje: de integraal van de versnelling is de snelheid en de integraal van de snelheid is de afstand. De integraal van de kracht maar de verplaatsing (vectorieel) is de arbeid en via die arbeid (uitgedrukt in energie) kan je weer berekenen wat er gebeurt wanneer je bijv. mechanica combineert met thermoydynamica.

[ Bericht 29% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-04-2012 01:32:22 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109972195
Moeilijk is relatief. Ik zou in ieder geval NT proberen, dan kan je altijd nog wisselen van profiel.
Ik heb zelf in de eerste instantie NG gedaan, maar na een paar maanden ben ik NT gaan doen, aangezien ik wat meer uitdaging zocht mbt wiskunde.

@Bram_van_loon: Ik zou wisselen van NT naar NG en EM nou niet bepaald afzakken noemen, ieder zijn talenten.
pi_109974067
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 01:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het klopt dat je eigenlijk beter wiskunde B volgt dan wiskunde A, om tal van redenen. Helaas is in Nederland het schoolvak natuurkunde aangepast op leerlingen die geen wiskunde B volgen dus je kan ook natuurkunde, of een slap aftreksel hiervan, volgen als je geen wiskunde B volgt.
Niet waar. Ik heb ooit de oude boeken van Natuurkunde 1,2 en de nieuwe boeken van Systematische Natuurkunde naast elkaar gelegd en zoveel is er niet veranderd.

Natuurkunde met Wiskunde A kan prima.
pi_109984886
Warren, ik heb geen uitspraak gedaan over wanneer die veranderingen zijn opgetreden. Dat was helaas zelfs al voor de invoering van de tweede fase. Ik denk dat dat zelfs in de jarne 80 al was. We hadden zogezegd een tekort aan bèta's maar te weinig mensen, volgens sommigen die veel invloed hadden, volgden wiskunde B. Vandaar dat ze besloten om het vak natuurkunde op een dusdanige manier te veranderen dat ook leerlingen die geen wiskunde B volgden voor dat vak konden slagen. Helaas voor hen en nog spijtiger voor de leerlingen die wel wiskunde B volgden houd je dan een slap aftreksel over. Helaas kan je dat pas begrijpen wanneer je zelf enigszins op niveau natuurkunde hebt gehad wat wellicht ook verklaart waarom het zo moeilijk is om deze schade weer te repareren. Vraag het aan mensen die dit op niveau hebben gehad (Netflanders bijvoorbeeld) en die zullen het bevestigen.
Ik vind sowieso dat ze niet een vak verkeerd moeten aanbieden maar als dat toch oplegt, doe dat dan enkel voor de leerlingen die weigeren om wiskunde B te volgen en val de bètatalenten hier niet mee lastig.

quote:
Moeilijk is relatief.
Ja, maar wat wij moeilijk en niet moeilijk noemen hangt af van het percentage mensen wat iets wel en niet aankan en de moeite die die mensen hebben om het te leren.
Een andere zinvolle definitie van moeilijk kan ik niet bedenken, jij wel?
Je kan overigens ook dingen kapot relativeren. Ik wil er best in meegaan dat er mensen zijn die wiskunde B gemakkelijker vinden dan biologie (menig bètatalent waarschijnlijk) maar ik betwijfel dat er mensen zijn die meer moeite zouden hebben met CM dan met NT of NG.
Ik spreek over afzakken omdat je met NT minder mogelijkheden hebt dan met NG en je met EM minder mogelijkheden hebt dan met NG. Dat is een feit.
#NoDAPL
pi_109985242
Scheikunde is makkelijk.
Natuurkunde is poepmakkelijk.
Wiskunde is makkelijk.
Bio is een regelrechte ramp (maar wij hebben dan ook zo'n vaag Engels boek van 1300 bladzijdes en een kutleraar :S)

( Zit in 4-gymnasium btw )

Verder moet je niet teveel in profielen denken. Ik heb zelf N&T, N&G en E&M (Scheikunde, Bio, Natuurkunde, Wiskunde B, Geschiedenis, Spaans, Economie, Latijn, Engels, LO en Maatschappijleer) Het gaat gewoon meer om de vakken die je hebt.

[ Bericht 16% gewijzigd door PizzaGeit op 06-04-2012 15:34:11 ]
pi_109985497
Als je in de toekomst aan een universiteit gaat studeren dan zal je nog veel vage Engelstalige (niet Engels waarschijnlijk!) boeken krijgen. Wen er maar aan. ;)
Typisch aan die handboeken is dat de informatiedichtheid erg laag is (het kost dus zeer veel tijd om ze te lezen) en dat er zeer veel oefeningen in staan, meestal zonder uitwerking.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar 9 op 10 keer geldt dit.

Ik vraag me ook al een tijd af of dat er nu wel zoveel verschil is tussen de vroegere vrije keuze en de huidige profielen aangezien je met de vrije vakken van nu ongeveer dezelfde combinaties kan krijgen. Is het zo'n groot verschil dat nu alle leerlingen op zijn minst wiskunde A moeten volgen?
Ik vind het verstandig dat je ook een extra vreemde taal in je pakket hebt opgenomen, het lijkt me wel wat zonde dat je niet voor wiskunde D hebt gekozen.
#NoDAPL
pi_109985695
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:27 schreef PizzaGeit het volgende:

Bio is een regelrechte ramp (maar wij hebben dan ook zo'n vaag Engels boek van 1300 bladzijdes en een kutleraar :S)

Een boek van 1300 pagina's op de middelbare school :? ? Welk boek is dat, Campbell Biology ofzo?
pi_109985977
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:39 schreef Warren het volgende:

[..]

Een boek van 1300 pagina's op de middelbare school :? ? Welk boek is dat, Campbell Biology ofzo?
Iets van audesirk dacht ik?? Kan zijn dat het er iets minder dan 1300 zijn, maar iig 1000+
pi_109987038
Sws boeken van 1000+ blz :')
Heb er een hekel aan, liever een paar kleine boeken met in totaal evenveel blz, beter voor de rug :D
pi_109987276
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2012 16:13 schreef ejfaar het volgende:
Sws boeken van 1000+ blz :')
Heb er een hekel aan, liever een paar kleine boeken met in totaal evenveel blz, beter voor de rug :D
Zeg dat maar tegen onze bioleraar :S
pi_109989479
Ocharm, met puberlichaampjes zo'n boek moeten dragen. Voor Americaanse handboeken is dat niet eens uitzonderlijk, 800+ bladzijden is heel erg gebruikelijk, 400 bladzijden is dunnetjes. :)
Dat komt dus door de lage informatiedichtheid en de vele vragen.
#NoDAPL
pi_109990025
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:45 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Iets van audesirk dacht ik?? Kan zijn dat het er iets minder dan 1300 zijn, maar iig 1000+
Ah, dit boek, http://www.amazon.com/Bio(...)dition/dp/0321598474. Ik vind het knap dat zij jullie nu al lastig vallen met een boek op universiteit-niveau. Wij deden het een paar jaar geleden met Biologie voor Jou op VWO 4-6. Biology: Life on Earth is trouwens een zware overkill voor het biologie eindexamen, maar goed, beter zo'n boek, dan Biologie voor Jou.
pi_109991246
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ocharm, met puberlichaampjes zo'n boek moeten dragen. Voor Americaanse handboeken is dat niet eens uitzonderlijk, 800+ bladzijden is heel erg gebruikelijk, 400 bladzijden is dunnetjes. :)
Dat komt dus door de lage informatiedichtheid en de vele vragen.
Als je meerdere van die boeken nodig hebt op één dag is het anders vrij vervelend.
pi_109992661
Campbell of Audesirk op de middelbare school. Dát is echt geweldig - ik ben jaloers. Alles behalve vage boeken.
pi_109992885
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:59 schreef netflanders het volgende:
Campbell of Audesirk op de middelbare school. Dát is echt geweldig - ik ben jaloers. Alles behalve vage boeken.
Dat is zeker waar. Campbell biedt een hele goede algemene inleiding in de biologie. Aan dat boek hebben iets van 10 auteurs meegewerkt, en nog eens 100 reviewers. Om die reden ben ik alleen al niet te spreken over Nederlandse boeken. Te veel fouten, en te weinig controle op de kwaliteit ervan.
pi_109992929
Vraag advies aan je leraren of ze je geschikt vinden voor Natuurkunde en Scheikunde.
Leraren hebben een betere kijk op dit soort zaken omdat ze gewoon veel ervaring ermee hebben.

Had ik zelf maar naar de leraren geluisterd ;)
pi_109996632
Ter informatie: je kan dat boek downloaden, dat scheelt een hoop gesleur als je een apparaatje hebt waarop je het kan aflezen. ;)
Laat de papieren versie thuis of op school en gebruik de ebookversie op de andere plaats.

quote:
Eens. Die typisch Americaanse handboeken zijn naar mijn smaak te lang van stof (kost te veel tijd voor mij) maar in ieder geval zijn ze volledig en kan je vrijwel gegarandeerd de theorie begrijpen als je er voldoende tijd in investeert. Over deze twee boeken kan ik nog niet oordelen (ik ga ze binnenkort eens inkijken) maar ik vind het lovenswaardig wanneer een leraar ervoor kiest om een goed buitenlands boek te gebruiken wanneer het materiaal in eigen land niet volstaat. Het vergt wel wat lef van de leraar aangezien de leerlingen in het begin wellicht nog wat moeite hebben met het lezen van zo'n boek. MIsschien is dat een voordeel van het privillege om naar een gymnasium te gaan? Dat de leraren daar dat wat eerder aandurven dan op een atheneum?
Voor wiskunde zouden ze misschien eens de Vlaamse boeken moeten gebruiken.
#NoDAPL
pi_109996966
quote:
Vraag advies aan je leraren of ze je geschikt vinden voor Natuurkunde en Scheikunde.
Leraren hebben een betere kijk op dit soort zaken omdat ze gewoon veel ervaring ermee hebben.
Leraren vergissen zich eveneens vaak schromelijk. Dat valt hen niet kwalijk te nemen, ze hebben weinig objectieve informatie tot hun beschikking dus ze moeten wat speculeren.
Het is niet per se omdat je hoge/lage cijfers haalt in 3-VWO dat je daarom ook nog hoge/lage cijfers haalt in 4-VWO. Het is afhankelijk van hoe hard je ervoor werkt, hoeveel of hoe weinig je wordt uitgedaagd (ik presteerde juist het best voor die onderdelen waar anderen het meeste moeite mee hadden omdat ik dan wat scherper was tijdens het bestuderen van de stof en vice versa) enzovoorts
Ik vind dat je altijd zo hoog mogelijk moet mikken als dat jij denkt aan te kunnen en wat jij denkt te willen. Hij heeft helemaal niets te verliezen, in het ergste geval gaat hij alsnog van profiel moeten veranderen na kerst. Boeiend, die schade haal je wel in.
Zelfs al zou je een jaartje verliezen wat mij onwaarschijnlijk lijkt dan nog is dat geen ramp. Beter op het VWO eens een keer geconfronteerd worden met de gevolgen van een verkeerde beslissing dan in het tertiaire onderwijs waar het je gemakkelijk 4700 Euro of meer kan kosten.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')