Prof_Hoax | dinsdag 3 april 2012 @ 20:44 |
Een goedeavond. Klein verhaaltje: TS is op zoek naar een auto. TS heeft gekozen voor een "krap" budget. TS wil volgend jaar samenwonen, kost geld, en nu een tijdelijke auto voor de eerste 3/5 jaar te overbruggen om daarna een andere auto te halen. Waarom dan toch nu een andere auto? Lang verhaal kort: Rij nu een BMW 316i (1996), 323000 km op de teller (still counting), een rammelende achterkant (schokbreker?) een stuiterende achterkant (bij putjes en dingetjes in de weg, na stuiteren en lichtjes zwalken), mistlampen kapot, stoffering van stoel gaat los, hier een rammeltje, daar een rammeltje.. kortom, tijd om op te ruimen want over 3 maandjes APK waar hij nevernooit niet doorheen komt (handrem, andere remmen en weet ik veul wat). Nu is mijn oog op een Chevrolet/Daewoo lacetti gevallen. Vandaag weesten kijken. Samenvatting: Bouwjaar : 2004 maand 03 KM stand : 116.000 Tot 2010 (dealer) onderhoudsbeurten gehad, daarna niets meer ingevuld in het onderhoudsboekje. Type: Lacetti Handelsbenaming: Lacetti 1,6 5DRS (80KW) APK geldig tot 31-03-2013 (geen aandachtspunten, niets vervangen) Vandaag proefritje gemaakt en rijdt eigenlijk best lekker (beter dan verwacht) ![]() Her en der wel wat lakschade, achterbumper een veegje lak eraf, krasje hier en daar, de normale gebruik sporen. Wat mij wel opviel was dat er hier en daar wat roest zat (zie foto's). De teller staat op 116.00, bij elke 60.000 d-riem vervangen. kostten : 335 euro De auto zelf staat te koop voor 2750 Totaal 3080 Als ik mijn bmwtje daar laat (met sleutels enzo ![]() Eventueel grote beurt 150 Ik zou dus met 2800 wegrijden met een gekeurde, gebeurtte ( ![]() Alleen dat roest he.. dat zit me niet lekker, graag tips, gedachtes, wat je er ook maar van denkt/ vind. Alles is welkom! Tevens, iemand ervaring met zelf een trekhaak te monteren hierop? (ook aansluiten) Ik ben zelf redelijk handig met schroevendraaier, elektro en what-not, alleen (nog) niet aan een auto.. Is dit te doen? en wat zou dat dan kosten ? ![]() Foto's roest: http://imgur.com/a/uSkuS Disclaimer; geen idee waar ik foto's van moest maken ![]() ![]() Bedankt voor de aandacht, en wellicht input ![]() ![]() Oh, bonusvraag, iemand énig idee waarom ik überhaupt nog iets (430) euro terugkrijg voor mijn BMW ? ![]() | |
densmee | dinsdag 3 april 2012 @ 20:56 |
Roest foto's Foto 1- Roest? of bedoel je dat grijze aan je dynamo? dat is gewoon geoxideerd aluminium Foto 2- Leiding? is niet heel spannend vooral oppervlakte roest Foto 3- Geen roest te zien? Foto 4- Remklauw, is mijn inziens niet echt een probleem Foto 5- veerpoot vooral oppervlakkige roest niet een probleem voor de komende jaren, Probleem hier is vaak het stuk carrosserie boven de veer wat gaat roesten Foto 6- uitlaat einddemper, is voor de komende 2 jaar zeker nog geen probleem en dan een nieuwe demper erop zien te scoren Roest aan losse onderdelen is vaak niet zo een groot probleem, een rotte carrosserie is vaker een probleem, dorpels en dergelijke | |
Palomar | dinsdag 3 april 2012 @ 21:04 |
idd, volgens mij is roest op die delen niet zo erg. Mijn moeder heeft ook zo'n Chevrolet (Kalos) uit 2005. Als je de motorkap opendoet ziet alles er op het eerst egezicht heel fris/nieuw uit, maar sommige delen hebben geen roestbehandeling gehad en zie je extreem roesten. Zal wel een besparingskeuze zijn geweest van Daewoo/Chevrolet. Vind het ding overigens voor geen meter rijden qua wegligging. Extreem overhellen in bochten, platte stoelen en hele rare versnellingsverhoudingen (nodigt niet uit tot racen). Wel een verschil met mijn Alfa. Hoop dat die Lacetti iets betere wegligging heeft, want als je een BMW gewend bent zal zoiets sneller opvallen. | |
Prof_Hoax | dinsdag 3 april 2012 @ 21:12 |
Allereerst Dank voor de reactie ![]() Ik heb een uitvoerige testrit gemaakt, en vond dat de wegligging en stuurgedrag eigenlijk veel beter dan verwacht, ik dacht zo'n op losse veren staand dingetje te rijden maar viel reuze mee. En inderdaad, als ik het ga vergelijken met die bmw zal het (misschien) allemaal wat minder zijn, maar mijn geld gaat ergens anders naartoe dus moeten er concessies gemaakt worden. Nou ja, ik heb gewoon hier en daar wat foto's gemaakt (hetgeen wat niet bedekt was door kappen) en dit was het resultaat. Inderdaad vooral op de rem klauwen en op de laatste foto rechts achter de einddemper die zwarte dwarsbalk zeg maar, zit ook "roest", die einddemper is waarschijnlijk de buitenste pel die wat aan het roesten is, bij mijn bmw ook gehad en inderdaad nog 2 jaar mee kunnen rijden en dan ( zelf ![]() ![]() ![]() Maar bedankt zover! | |
Prof_Hoax | woensdag 4 april 2012 @ 13:25 |
Iemand nog met ideetjes/tips? | |
Prof_Hoax | woensdag 4 april 2012 @ 17:49 |
Niemand? ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 4 april 2012 @ 18:16 |
Van BMW overstappen naar een of ander Koreaans/Amerikaans failiet merk? Nahh.. Zou het niet doen, niet om het een of het ander maar voor dat geld heb jij een veel dikkere/betrouwbaardere en luxere wagen. ![]() | |
drdoofenshmirtz | woensdag 4 april 2012 @ 18:24 |
Als ik de problemen van die BMW zo lees dan kun je daar met wat handigheid weer een prima wagen van maken, en dan rijd je wel een BMW. Een Daewoo kom op zeg ![]() En je zegt dat hij 'never nooit niet' door de APK komt, dus eigenlijk weet je al zeker dat hij goedgekeurd gaat worden! ![]() | |
Fer | woensdag 4 april 2012 @ 19:17 |
Als je Daewoo lekker vindt rijden, terwijl je een 316 gewend ben, lever hem dan gauw in. Ben je het freude am fahren niet waard. | |
Prof_Hoax | woensdag 4 april 2012 @ 19:26 |
Wederom, allereerst bedankt voor de imput ![]() Over die APK : ja, ik weet dat mijn huidige auto (BMW) niet door de APK komt. al was het maar simpel mijn mistlamp wat kapot is ( 1 ) en mijn handrem aan een kant niet werkt, totaal niet. Verwarming = half dood. rammelt als een malle (schokbreker/demper/veer) fusekogel vanvoor.. en ga nog maar even door ![]() Ik zei niet lekker, maar beter dan verwacht ![]() Ergens wist ik dat jij hier zou reageren ![]() ![]() Ik ga de gok erop wagen, overbrugging voor jaartje of 4 en dan voor de familie auto. nieuwere 3 serie, misschien een A4.. maar nu even niet ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 4 april 2012 @ 19:28 |
![]() | |
Fer | woensdag 4 april 2012 @ 19:52 |
Je kan die BMW ook gewoon laten fixen, trap er gelijk een goedkope verlagingsset onder met nieuwe dempers. Mistlampen spuit je zwart of haal de lampjes en het knopje eruit. Handrem schoentjes laten vervangen, had je maar geen handrem bochtjes moeten trappen. Al met al niet meer of minder kosten dan de verkoper nu aan die Deawoo verdient op je. En ook geen enkele garantie dat je volgend jaar minder kosten hebt aan de Deawoo dan aan je BMW. Hij is niet zuiniger, rijdt niet beter is niet ruimer en ziet er ook niet beter uit. Ik kan deze koop niet snappen, op economisch, praktisch dan wel emotioneel vlak. Dus fix die 316 of ruil hem in voor een Mazda. | |
Prof_Hoax | woensdag 4 april 2012 @ 19:56 |
Ik stopte met lezen bij "verlagingsset" daar begin ik niet mee. Desalniettemin, toch bedankt ![]() | |
Cucumissativus | woensdag 4 april 2012 @ 20:10 |
Ik ga voor de bonusvraag! Zonder inruil krijg je normaal gesproken een koriting, in deze prijsklasse zal dat iets van 200 euro zijn gok ik. Dus je krijgt maar 230 euro voor je 316. ![]() | |
Prof_Hoax | woensdag 4 april 2012 @ 20:14 |
![]() Klinkt wel aannemelijk. Maar, dan nog 230 euro, edit: is een honderste dertienhonderdste van het aantal KM en is ongeveer het aantal deuken die de hagelbui heeft achterglaten ![]() ![]() | |
drdoofenshmirtz | woensdag 4 april 2012 @ 21:32 |
Oke doe die Beemer weg, jammer maar helaas, alleen koop dan in ieder geval niet dat hok. Kijk eerder naar een Mazda of Toyota. Of gewoon een Golf ofzo, saai maar beter dan dit. Ik meen serieus dat mijn vriendin niet meer met me mee zou willen rijden als ik met die auto zou aankomen. ![]() |