abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109865938
Een goedeavond.

Klein verhaaltje:
TS is op zoek naar een auto. TS heeft gekozen voor een "krap" budget. TS wil volgend jaar samenwonen, kost geld, en nu een tijdelijke auto voor de eerste 3/5 jaar te overbruggen om daarna een andere auto te halen.

Waarom dan toch nu een andere auto? Lang verhaal kort: Rij nu een BMW 316i (1996), 323000 km op de teller (still counting), een rammelende achterkant (schokbreker?) een stuiterende achterkant (bij putjes en dingetjes in de weg, na stuiteren en lichtjes zwalken), mistlampen kapot, stoffering van stoel gaat los, hier een rammeltje, daar een rammeltje.. kortom, tijd om op te ruimen want over 3 maandjes APK waar hij nevernooit niet doorheen komt (handrem, andere remmen en weet ik veul wat).

Nu is mijn oog op een Chevrolet/Daewoo lacetti gevallen. Vandaag weesten kijken.
Samenvatting:
Bouwjaar : 2004 maand 03
KM stand : 116.000
Tot 2010 (dealer) onderhoudsbeurten gehad, daarna niets meer ingevuld in het onderhoudsboekje.
Type: Lacetti
Handelsbenaming: Lacetti 1,6 5DRS (80KW)
APK geldig tot 31-03-2013 (geen aandachtspunten, niets vervangen)

Vandaag proefritje gemaakt en rijdt eigenlijk best lekker (beter dan verwacht) :)
Her en der wel wat lakschade, achterbumper een veegje lak eraf, krasje hier en daar, de normale gebruik sporen.

Wat mij wel opviel was dat er hier en daar wat roest zat (zie foto's).

De teller staat op 116.00, bij elke 60.000 d-riem vervangen. kostten : 335 euro
De auto zelf staat te koop voor 2750
Totaal 3080
Als ik mijn bmwtje daar laat (met sleutels enzo :9 ) mag ik hem meenemen voor 2650.
Eventueel grote beurt 150

Ik zou dus met 2800 wegrijden met een gekeurde, gebeurtte ( :+ ) auto uit 2004, met 116.000 km en lichte gebruik sporen.

Alleen dat roest he.. dat zit me niet lekker, graag tips, gedachtes, wat je er ook maar van denkt/ vind. Alles is welkom!

Tevens, iemand ervaring met zelf een trekhaak te monteren hierop? (ook aansluiten)
Ik ben zelf redelijk handig met schroevendraaier, elektro en what-not, alleen (nog) niet aan een auto.. Is dit te doen? en wat zou dat dan kosten ? :)

Foto's roest:
http://imgur.com/a/uSkuS
Disclaimer; geen idee waar ik foto's van moest maken :+



Bedankt voor de aandacht, en wellicht input ^O^ _O_
Oh, bonusvraag, iemand énig idee waarom ik überhaupt nog iets (430) euro terugkrijg voor mijn BMW ? :o
pi_109866530
Roest foto's
Foto 1- Roest? of bedoel je dat grijze aan je dynamo? dat is gewoon geoxideerd aluminium
Foto 2- Leiding? is niet heel spannend vooral oppervlakte roest
Foto 3- Geen roest te zien?
Foto 4- Remklauw, is mijn inziens niet echt een probleem
Foto 5- veerpoot vooral oppervlakkige roest niet een probleem voor de komende jaren, Probleem hier is vaak het stuk carrosserie boven de veer wat gaat roesten
Foto 6- uitlaat einddemper, is voor de komende 2 jaar zeker nog geen probleem en dan een nieuwe demper erop zien te scoren

Roest aan losse onderdelen is vaak niet zo een groot probleem, een rotte carrosserie is vaker een probleem, dorpels en dergelijke
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_109867072
idd, volgens mij is roest op die delen niet zo erg. Mijn moeder heeft ook zo'n Chevrolet (Kalos) uit 2005. Als je de motorkap opendoet ziet alles er op het eerst egezicht heel fris/nieuw uit, maar sommige delen hebben geen roestbehandeling gehad en zie je extreem roesten. Zal wel een besparingskeuze zijn geweest van Daewoo/Chevrolet.

Vind het ding overigens voor geen meter rijden qua wegligging. Extreem overhellen in bochten, platte stoelen en hele rare versnellingsverhoudingen (nodigt niet uit tot racen). Wel een verschil met mijn Alfa. Hoop dat die Lacetti iets betere wegligging heeft, want als je een BMW gewend bent zal zoiets sneller opvallen.
pi_109867574
Allereerst Dank voor de reactie :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 21:04 schreef Palomar het volgende:
idd, volgens mij is roest op die delen niet zo erg. Mijn moeder heeft ook zo'n Chevrolet (Kalos) uit 2005. Als je de motorkap opendoet ziet alles er op het eerst egezicht heel fris/nieuw uit, maar sommige delen hebben geen roestbehandeling gehad en zie je extreem roesten. Zal wel een besparingskeuze zijn geweest van Daewoo/Chevrolet.

Vind het ding overigens voor geen meter rijden qua wegligging. Extreem overhellen in bochten, platte stoelen en hele rare versnellingsverhoudingen (nodigt niet uit tot racen). Wel een verschil met mijn Alfa. Hoop dat die Lacetti iets betere wegligging heeft, want als je een BMW gewend bent zal zoiets sneller opvallen.
Ik heb een uitvoerige testrit gemaakt, en vond dat de wegligging en stuurgedrag eigenlijk veel beter dan verwacht, ik dacht zo'n op losse veren staand dingetje te rijden maar viel reuze mee.
En inderdaad, als ik het ga vergelijken met die bmw zal het (misschien) allemaal wat minder zijn, maar mijn geld gaat ergens anders naartoe dus moeten er concessies gemaakt worden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 20:56 schreef densmee het volgende:
Roest foto's
Foto 1- Roest? of bedoel je dat grijze aan je dynamo? dat is gewoon geoxideerd aluminium
Foto 2- Leiding? is niet heel spannend vooral oppervlakte roest
Foto 3- Geen roest te zien?
Foto 4- Remklauw, is mijn inziens niet echt een probleem
Foto 5- veerpoot vooral oppervlakkige roest niet een probleem voor de komende jaren, Probleem hier is vaak het stuk carrosserie boven de veer wat gaat roesten
Foto 6- uitlaat einddemper, is voor de komende 2 jaar zeker nog geen probleem en dan een nieuwe demper erop zien te scoren

Roest aan losse onderdelen is vaak niet zo een groot probleem, een rotte carrosserie is vaker een probleem, dorpels en dergelijke
Nou ja, ik heb gewoon hier en daar wat foto's gemaakt (hetgeen wat niet bedekt was door kappen) en dit was het resultaat. Inderdaad vooral op de rem klauwen en op de laatste foto rechts achter de einddemper die zwarte dwarsbalk zeg maar, zit ook "roest", die einddemper is waarschijnlijk de buitenste pel die wat aan het roesten is, bij mijn bmw ook gehad en inderdaad nog 2 jaar mee kunnen rijden en dan ( zelf :7 *) ) vervangen :)

Maar bedankt zover!
pi_109892259
Iemand nog met ideetjes/tips?
pi_109903149
Niemand? ;(
pi_109904158
Van BMW overstappen naar een of ander Koreaans/Amerikaans failiet merk? Nahh..

Zou het niet doen, niet om het een of het ander maar voor dat geld heb jij een veel dikkere/betrouwbaardere en luxere wagen. ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_109904427
Als ik de problemen van die BMW zo lees dan kun je daar met wat handigheid weer een prima wagen van maken, en dan rijd je wel een BMW. Een Daewoo kom op zeg :D

En je zegt dat hij 'never nooit niet' door de APK komt, dus eigenlijk weet je al zeker dat hij goedgekeurd gaat worden! ;)
Vogelbek-verdubbel-inator
pi_109906508
Als je Daewoo lekker vindt rijden, terwijl je een 316 gewend ben, lever hem dan gauw in. Ben je het freude am fahren niet waard.
.
pi_109906973
Wederom, allereerst bedankt voor de imput :D

quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 18:24 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
Als ik de problemen van die BMW zo lees dan kun je daar met wat handigheid weer een prima wagen van maken, en dan rijd je wel een BMW. Een Daewoo kom op zeg :D

En je zegt dat hij 'never nooit niet' door de APK komt, dus eigenlijk weet je al zeker dat hij goedgekeurd gaat worden! ;)
Over die APK : ja, ik weet dat mijn huidige auto (BMW) niet door de APK komt. al was het maar simpel mijn mistlamp wat kapot is ( 1 ) en mijn handrem aan een kant niet werkt, totaal niet. Verwarming = half dood. rammelt als een malle (schokbreker/demper/veer) fusekogel vanvoor.. en ga nog maar even door :+ dus die is afgeschreven.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 19:17 schreef Fer het volgende:
Als je Daewoo lekker vindt rijden, terwijl je een 316 gewend ben, lever hem dan gauw in. Ben je het freude am fahren niet waard.
Ik zei niet lekker, maar beter dan verwacht :9 Ik weet ook wel dat het niet kan tippen aan hetgeen wat ik nu rij, al is hij 8 jaar jonger, maar toch.

quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2012 18:16 schreef Turquaz52 het volgende:
Van BMW overstappen naar een of ander Koreaans/Amerikaans failiet merk? Nahh..

Zou het niet doen, niet om het een of het ander maar voor dat geld heb jij een veel dikkere/betrouwbaardere en luxere wagen. ;)
Ergens wist ik dat jij hier zou reageren O+ ^O^ Maar, zoals? ja een van 10+ jaar oud en 200.000+ . Zonder volledige beurt, nieuwe D-riem/waterpomp en net een ton op de teller, denk ik?

Ik ga de gok erop wagen, overbrugging voor jaartje of 4 en dan voor de familie auto. nieuwere 3 serie, misschien een A4.. maar nu even niet :+
pi_109907079
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 19:17 schreef Fer het volgende:
Als je Daewoo lekker vindt rijden, terwijl je een 316 gewend ben, lever hem dan gauw in. Ben je het freude am fahren niet waard.
8-)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_109908577
Je kan die BMW ook gewoon laten fixen, trap er gelijk een goedkope verlagingsset onder met nieuwe dempers. Mistlampen spuit je zwart of haal de lampjes en het knopje eruit. Handrem schoentjes laten vervangen, had je maar geen handrem bochtjes moeten trappen.

Al met al niet meer of minder kosten dan de verkoper nu aan die Deawoo verdient op je. En ook geen enkele garantie dat je volgend jaar minder kosten hebt aan de Deawoo dan aan je BMW. Hij is niet zuiniger, rijdt niet beter is niet ruimer en ziet er ook niet beter uit.

Ik kan deze koop niet snappen, op economisch, praktisch dan wel emotioneel vlak. Dus fix die 316 of ruil hem in voor een Mazda.
.
pi_109908839
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 19:52 schreef Fer het volgende:
Je kan die BMW ook gewoon laten fixen, trap er gelijk een goedkope verlagingsset onder met nieuwe dempers. Mistlampen spuit je zwart of haal de lampjes en het knopje eruit. Handrem schoentjes laten vervangen, had je maar geen handrem bochtjes moeten trappen.

Al met al niet meer of minder kosten dan de verkoper nu aan die Deawoo verdient op je. En ook geen enkele garantie dat je volgend jaar minder kosten hebt aan de Deawoo dan aan je BMW. Hij is niet zuiniger, rijdt niet beter is niet ruimer en ziet er ook niet beter uit.

Ik kan deze koop niet snappen, op economisch, praktisch dan wel emotioneel vlak. Dus fix die 316 of ruil hem in voor een Mazda.
Ik stopte met lezen bij "verlagingsset" daar begin ik niet mee.

Desalniettemin, toch bedankt ^O^
  woensdag 4 april 2012 @ 20:10:51 #14
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_109909760
Ik ga voor de bonusvraag!
Zonder inruil krijg je normaal gesproken een koriting, in deze prijsklasse zal dat iets van 200 euro zijn gok ik. Dus je krijgt maar 230 euro voor je 316. :7
pi_109910008
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 20:10 schreef Cucumissativus het volgende:
Ik ga voor de bonusvraag!
Zonder inruil krijg je normaal gesproken een koriting, in deze prijsklasse zal dat iets van 200 euro zijn gok ik. Dus je krijgt maar 230 euro voor je 316. :7
_O- Dankje, ik had zelf ook wel al zo iets uitgevogeld. Dat ik niet echt 430 voor de auto zou krijgen, maar dat hij gewoon wat gespeeld had met de marge.
Klinkt wel aannemelijk.
Maar, dan nog 230 euro, edit: is een honderste dertienhonderdste van het aantal KM en is ongeveer het aantal deuken die de hagelbui heeft achterglaten :9 Vind ik nog veel, had eigenlijk op 50 euro van de sloop gerekend :9
pi_109914107
Oke doe die Beemer weg, jammer maar helaas, alleen koop dan in ieder geval niet dat hok. Kijk eerder naar een Mazda of Toyota. Of gewoon een Golf ofzo, saai maar beter dan dit. Ik meen serieus dat mijn vriendin niet meer met me mee zou willen rijden als ik met die auto zou aankomen. :P
Vogelbek-verdubbel-inator
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')