abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109742310
Hallo,

Sinds vandaag zit ik een beetje te twijfelen of de techniek niet iets is voor mij. Want ik wilde eerst altijd de ICT in omdat ik systemen in en uit elkaar zetten leuk vind.
Gewoon het repareren van pc systemen, het toekijken van hoe andere monteurs iets repareren. Ik merk dat ik dat ook heel leuk vind en ik weet van mezelf dat ik meer iemand ben die met zijn handen werkt.
Ik ben echt geen type die van 9 tot 5 op kantoor moet zitten. Ik heb zelf altijd in de Horeca gewerkt en daar werkte ik ook altijd met mijn handen.

Nu vroeg ik me af of het makkelijk is om in de techniek te stappen, en dan ook een BBL opleiding te gaan volgen. Ik ben nu 25 en dat is toch al aardig op leeftijd om weer te gaan beginnen met een opleiding.

Zijn er hier mensen die in de techniek werken, en raden jullie het mij aan?

En toch wel leuk om te weten, verdient het ook lekker? Want ik ben deels uit de horeca gegaan omdat het best slecht verdient naar het werk wat je elke dag doet.

Alvast bedankt voor de reactie's ^O^
pi_109742750
je kan bij het zadkine of albeda gewoon een 2 jarige bbl opleiding volgen, 1 dag naar school 4 dagen werken. kom je wel met 17 en 18 jarige in de klas maar ook ouder. kzou gewoon doen wat je leuk vindt
pi_109743052
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 21:26 schreef cjan het volgende:
je kan bij het zadkine of albeda gewoon een 2 jarige bbl opleiding volgen, 1 dag naar school 4 dagen werken. kom je wel met 17 en 18 jarige in de klas maar ook ouder. kzou gewoon doen wat je leuk vindt
Als ik maar 1 dag naar school hoef dan maakt het mij niet uit of ik met 17 a 18 jarige in de klas zit.

Daarom wil ik ook liever een BBL opleiding gaan volgen. ^O^
  PR/Manusje van alles zaterdag 31 maart 2012 @ 22:11:11 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_109744278
jahoor, gewoon doen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_109744448
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 22:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
jahoor, gewoon doen.
Ja maar ik weet niet of het ook gaat lukken wat betreft een BBL plek vinden.

Zeker in deze tijd nemen ze niet zo snel meer mensen aan om op te leiden. Ze moeten toch weer geld in je investeren etc en dat doen ze niet meer zomaar.
  PR/Manusje van alles zaterdag 31 maart 2012 @ 22:18:16 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_109744506
Zoek de grote bedrijven. Bam, strukton, mammoet. Die nemen nog genoeg mensen aan, kan je ook intern opleidingen volgen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 31 maart 2012 @ 23:05:57 #7
357186 QuiCk01
Ik moet helemaal niks
pi_109746269
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 22:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Zoek de grote bedrijven. Bam, strukton, mammoet. Die nemen nog genoeg mensen aan, kan je ook intern opleidingen volgen.
Bij de BAM hoor vaak dat er alleen opleidingen e.d. worden aangeboden aan HBO/WO. Ik vraag me ook af waarom zulke bedrijven hele opleidingen zouden vergoeden voor iemand die eigenlijk nooit wat heeft afgemaakt. Cursussen e.d. zal vast geen probleem zijn, maar echt een goede opleiding?

Misschien haal ik het niveau van de opleiding in de war met het werk dat gedaan moet worden.
pi_109746771
Ik heb alleen een VMBO en MBO2 koks diploma. HBO is voor mij nog een stap te hoog.

Ik wil gewoon dit jaar een BBL opleiding gaan doen om toch weer een opleiding op te pakken. Want heb nu al 7 jaar stilgezeten qua school en wil echt weer wat gaan oppakken.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 23:35:27 #9
357186 QuiCk01
Ik moet helemaal niks
pi_109747186
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 23:23 schreef FerryNL het volgende:
Ik heb alleen een VMBO en MBO2 koks diploma. HBO is voor mij nog een stap te hoog.

Ik wil gewoon dit jaar een BBL opleiding gaan doen om toch weer een opleiding op te pakken. Want heb nu al 7 jaar stilgezeten qua school en wil echt weer wat gaan oppakken.
Oh dus je hebt al wel 2 goede diploma's, dan is dit een hele goede stap denk ik!
Dat mensen uit zichzelf weer met een opleiding willen beginnen of zijn begonnen is iets wat werkgevers graag zien volgens mij. Blijkt ook uit dat jij wél echt gemotiveerd bent om wat te gaan doen.

Ondertussen even zitten zoeken en kwam bij de BAM wel een bbl-programma tegen. Niet iets wat jij zoekt als ik je openingspost zo lees, maar wel een teken dat het mogelijk is. Kan je anders niet is contact opnemen met zulk soort bedrijven (of bedrijven waar je zelf affiniteit mee hebt) om te kijken welke mogelijkheden er zijn?
pi_109749050
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 23:35 schreef QuiCk01 het volgende:

[..]

Oh dus je hebt al wel 2 goede diploma's, dan is dit een hele goede stap denk ik!
Dat mensen uit zichzelf weer met een opleiding willen beginnen of zijn begonnen is iets wat werkgevers graag zien volgens mij. Blijkt ook uit dat jij wél echt gemotiveerd bent om wat te gaan doen.

Ondertussen even zitten zoeken en kwam bij de BAM wel een bbl-programma tegen. Niet iets wat jij zoekt als ik je openingspost zo lees, maar wel een teken dat het mogelijk is. Kan je anders niet is contact opnemen met zulk soort bedrijven (of bedrijven waar je zelf affiniteit mee hebt) om te kijken welke mogelijkheden er zijn?
Misschien staat het er onduidelijk hoor, maar ik wil juist BBL doen. Omdat ik al 25 ben en niet echt veel zin heb om met 17 en 18 jarige in de klas te zitten 5 dagen lang. 1 dag in de week naar school vind ik niet erg, maar wil er wel bij werken.

Ook omdat ik al veel vaste kosten heb en dus niet meer 5 dagen naar school kan.
pi_109749065
Zeker aan te raden, zit zelf ook in een bbl niveau 4 leer traject. Ook ik heb eerst in de horeca gewerkt, je sociale skils zullen je goed kunnen helpen in de techniek (dus ervaring niet weggegooid)
Het bellangrijkste is dat je doet wat je leuk vindt, toch raad ik aan om niet in de kleinmetaal sector te gaan werken dit i.v.m salaris " je gaf zelf aan dit bellangrijk te vinden".

Tot slot er zijn genoeg bedrijven die BBL leertrajecten aanbieden.

Suc6!
ik zie mogelijkheden waar een ander een obstakel ziet.
  zondag 1 april 2012 @ 00:29:53 #12
357186 QuiCk01
Ik moet helemaal niks
pi_109749226
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 00:25 schreef FerryNL het volgende:

[..]

Misschien staat het er onduidelijk hoor, maar ik wil juist BBL doen. Omdat ik al 25 ben en niet echt veel zin heb om met 17 en 18 jarige in de klas te zitten 5 dagen lang. 1 dag in de week naar school vind ik niet erg, maar wil er wel bij werken.

Ook omdat ik al veel vaste kosten heb en dus niet meer 5 dagen naar school kan.
Ja klopt. Ik zie nu dat m'n 2e zin uit 2e alinea misschien onduidelijk kan zijn. De bbl-opleidingen die ik zag waren voor wegenbouwer en rioolwerker geloof ik. Als ik in je openingspost lees dat je graag toezicht houdt op mensen die het werk uitvoeren is dat niks ;)
pi_109749739
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 00:29 schreef QuiCk01 het volgende:

[..]

Ja klopt. Ik zie nu dat m'n 2e zin uit 2e alinea misschien onduidelijk kan zijn. De bbl-opleidingen die ik zag waren voor wegenbouwer en rioolwerker geloof ik. Als ik in je openingspost lees dat je graag toezicht houdt op mensen die het werk uitvoeren is dat niks ;)
Lol _O-

Ik zal mijn openingspost wel even veranderen.

Ik bedoelde met toezicht juist dat ik thuis of op het werk weleens monteurs bezig zag, en dat leek mij ook interessant om te doen snap je. Later wil ik idd wel een leidinggevende kant op ja, maar in het begin wil ik gewoon installatie onderhouds monteur gaan doen.

Bijvoorbeeld bij mensen thuis internet aanleggen of in de meterkast wezen. Zulke dingen lijken mij leuk om bij mensen thuis of op locatie te doen. Nogmaals dit zijn voorbeelden maar zulke dingen ga je denk ik wel doen in het begin. Gewoon simpel beginnen!
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 00:25 schreef ballantiness het volgende:
Zeker aan te raden, zit zelf ook in een bbl niveau 4 leer traject. Ook ik heb eerst in de horeca gewerkt, je sociale skils zullen je goed kunnen helpen in de techniek (dus ervaring niet weggegooid)
Het bellangrijkste is dat je doet wat je leuk vindt, toch raad ik aan om niet in de kleinmetaal sector te gaan werken dit i.v.m salaris " je gaf zelf aan dit bellangrijk te vinden".

Tot slot er zijn genoeg bedrijven die BBL leertrajecten aanbieden.

Suc6!
Leuk dat je ook in de Horeca hebt gewerkt!

Geld is niet het super belangrijkste voor mij, als het werk maar leuk is. Maar toch wil ik in ieder geval beter verdienen dan in de Horeca.
Wat doe jij eigenlijk voor MBO 4 opleiding, en doe je het ook in een BBL traject?
pi_109749836
BAM heeft mijn vriend ook aangenomen zonder diploma's voor een BBL opleiding. Nu doet hij iets heel anders dan de opleiding, en daar is hij ook mee gestopt, maar werkt nu als assistent uitvoerder en gaat straks de BBL opleiding hoofd uitvoerder doen.

BAM kijkt heel erg naar je persoonlijk kunnen en niet naar je papiertje, dus probeer het zou ik zeggen !
pi_109750683
Ik zit zelf in een BBL traject voor elektro technicus, heb net mbo 3 afgerond ook in de BBL variant. BBL is werken en leren tegelijk je krijgt de gelegenheid om dit in je eigen tempo te doen.
De theorie,rekenvaardigheid en nederlands leer je uit boeken, daarnaast dien je heel veel verslagen te maken waarin je de theorie en de praktijk samenbrengt "stuk of 30".
Tijdens je opleiding dien je een opdracht of 20 af te laten tekenen door je werkgever.
Ook krijg je een proef van bekwaamheid dit krijg je als laatst "praktijk examen"
Dit lijkt heel veel maar je hebt er 2 jaar voor, mij is mbo3 binnen een jaar gelukt.

Als ik nog is mij beroeps richting zou mogen kiezen zou ik werktuigbouwkunde of bouwkunde zelf kiezen dit i.v.m salaris.
Een W monteur verdient al snel 200/300 netto meer dan een E monteur.
pi_109751622
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 01:11 schreef ballantiness het volgende:
Ik zit zelf in een BBL traject voor elektro technicus, heb net mbo 3 afgerond ook in de BBL variant. BBL is werken en leren tegelijk je krijgt de gelegenheid om dit in je eigen tempo te doen.
De theorie,rekenvaardigheid en nederlands leer je uit boeken, daarnaast dien je heel veel verslagen te maken waarin je de theorie en de praktijk samenbrengt "stuk of 30".
Tijdens je opleiding dien je een opdracht of 20 af te laten tekenen door je werkgever.
Ook krijg je een proef van bekwaamheid dit krijg je als laatst "praktijk examen"
Dit lijkt heel veel maar je hebt er 2 jaar voor, mij is mbo3 binnen een jaar gelukt.

Als ik nog is mij beroeps richting zou mogen kiezen zou ik werktuigbouwkunde of bouwkunde zelf kiezen dit i.v.m salaris.
Een W monteur verdient al snel 200/300 netto meer dan een E monteur.
Ah ok ja ik weet hoe BBL werkt omdat ik dat destijds ook met de Horeca deed.
Het zal weer even aanpoten zijn aangezien ik nu al 7 jaar niet meer naar school ben gegaan.

Maarja mocht ik echt de techniek gaan doen en een BBL plek kunnen vinden. Dan wil ik eerst dit doen:

Onderhoudsmonteur installatietechniek BBL Niveau 2 2jaar.

En eventueel later:

Servicemonteur installatietechniek BBL Niveau 3 zal wel 3 jaar zijn.

En eventueel dan weer later haha:

Werkvoorbereider Installatie BBL Niveau 4 2 jaar zag ik.

Mocht ik het echt leuk vinden dan wil ik dit pad gaan bewandelen. Dat spreekt me wel aan.
pi_109751683
In de procestechniek kun je ook vaak als beginner instromen en daar Vapro opleiding naast het werk doen.
pi_109752053
Elk mbo BBL niveau duurt 2 jaar ook niveau 3 en daarna niveau 4 je moet ze wel allemaal aflopen dat is het nadeel.

Als je als installatie monteur wilt leren en werken zijn er echt te veel mogelijkheden.
Gewoon op monsterboard soliciteren, ze hebben tekort.
Een paar bedrijven waar je terecht zou
Kunnen: Croon,imtech en hollander.

De overstap kwa school zal meevallen als je op mbo 2 begint.
Maar het is wel echt een cariere switch je zult alles weer vanaf voor af aan moeten leren vooral op het werk.

Kun je niet verder met horeca opleidingen? Of vind je het echt niet meer leuk?
Ik zal iedergeval geen overhaaste keuzen maken.
pi_109752583
Nee de horeca ben ik echt zat. Ik wil ook weer een nieuwe uitdaging hebben en echt weer iets gaan leren.

Ik hoor idd vaak dat ze veel mensen nodig hebben in de techniek ja.

Waarom ben jij eigenlijk van de horeca afgestapt?
pi_109756406
Het grandcafe waar ik werkte ging fait.
Ik had mij mbo2 elektro techniek voor dat ik in de horeca ging werken al gehaald.
Ik ben toen niet verder gegaan in de horeca omdat ik mij cariere gedeeltelijk vast wilde laten leggen met diploma's
Binnen een tijd van 4 weken zat ik op een BBL leer traject op mbo 3 echt super snel!
Doe het nu een jaar en ben inmiddels geslaagd voor mbo3.
pi_109761496
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:06 schreef ballantiness het volgende:
Het grandcafe waar ik werkte ging fait.
Ik had mij mbo2 elektro techniek voor dat ik in de horeca ging werken al gehaald.
Ik ben toen niet verder gegaan in de horeca omdat ik mij cariere gedeeltelijk vast wilde laten leggen met diploma's
Binnen een tijd van 4 weken zat ik op een BBL leer traject op mbo 3 echt super snel!
Doe het nu een jaar en ben inmiddels geslaagd voor mbo3.
Oh ook al toevallig. Die zaak waar ik hiervoor nog had gewerkt is ook achteraf falliet gegaan
Wel lekker snel man als je binnen 4 weken al aan de slag kon met je BBL opleiding. Ik was al 7 maanden bezig om een ICT BBL plek te vinden, maar helaas wilt het maar niet lukken.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik soms nog weleens twijfel. Want de ICT blijft me ook nog wel interesseren, want ik vind computers ook leuk en interessant.

Maarja daar gaat het gewoon niet lukken om een BBL plek in te vinden.

Drm zat ik ook een beetje naar techniek te kijken, maar ja toch ben ik bang dat ik dat ook al weer te snel saai gaat vinden.
Om eerlijk te zijn wil ik niet de bouw in of bij grote projecten aanwezig zijn. Ik wil gewoon dan monteur worden en dan doorgroeien naar of een leidinggevende functie of iemand die alles regelt van te voren.

Maarja het punt bij mij is dat ik een impulsief iemand ben. Dan kan ik dat ineens leuk vinden, maar dan ook ineens dat weer. Terwijl het na een tijd alweer zo is dat ik het toch niet zo leuk vind lijken snap je.

Ik wil ook weer niet te technisch bezig zijn. Dus daarom vraag ik me af of ik toch maar beter niet de techniek in moet snap je.

Het is gewoon moeilijk omdat ik klaar ben met de Horeca en wat anders wil gaan doen. Maar ja ik vind zoveel leuk om te doen waardoor een echte goede keuze maken qua werk en opleiding ook moeilijker wordt.
pi_109784406
Haha klinkt heel twijfel achtig, ik kan je wel vertellen dat niemand hier jouw kan vertellen wat jij wel of niet moet gaan doen.

Misschien kun je het mengen, horeca gebruikt veel technische apparatuur waar onderhoud en storing contracten op zitten.
Op die manier werk je ook niet in de bouw,kun je studeren en ook nog bij al die leuke meiden over de vloer komen;)
pi_109814202
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 22:22 schreef ballantiness het volgende:
Haha klinkt heel twijfel achtig, ik kan je wel vertellen dat niemand hier jouw kan vertellen wat jij wel of niet moet gaan doen.

Misschien kun je het mengen, horeca gebruikt veel technische apparatuur waar onderhoud en storing contracten op zitten.
Op die manier werk je ook niet in de bouw,kun je studeren en ook nog bij al die leuke meiden over de vloer komen;)
Nee ik weet dat ik het zelf moet beslissen.

De horeca ben ik gewoon echt klaar mee. Ik wil gewoon een normaal ritme hebben en weer iets nieuws gaan doen.

Ik zou het wel leuk vinden hoor de techniek, maar dan meer bij mensen thuis etc. Bijvoorbeeld cv ketels maken of bij mensen in hun flat bijvoorbeeld nieuwe rookmelders plaatsen.
Zulke dingen lijken mij wel leuk om te doen. Want je bent toch met mensen bezig en je komt bij mensen thuis, en je bent met techniek bezig.

Maarja msischien heb ik wel een heel totaal verkeerd beeld van de techniek. Het is gewoon rot dat ik zoveel leuk vind en echt een juiste keuze moet maken.
pi_109814802
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 18:43 schreef FerryNL het volgende:

Ik zou het wel leuk vinden hoor de techniek, maar dan meer bij mensen thuis etc. Bijvoorbeeld cv ketels maken of bij mensen in hun flat bijvoorbeeld nieuwe rookmelders plaatsen.
Zulke dingen lijken mij wel leuk om te doen. Want je bent toch met mensen bezig en je komt bij mensen thuis, en je bent met techniek bezig.

Dat gaat je tegenvallen, meeste mensen vinden een monteur over de vloer niet prettig en contact gaat niet verder dan een kopje koffie als je geluk hebt, verder is het vooral met je werk bemoeien en zeiken wanneer er nog wat stof ligt.
pi_109814901
quote:
2s.gif Op maandag 2 april 2012 18:58 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat gaat je tegenvallen, meeste mensen vinden een monteur over de vloer niet prettig en contact gaat niet verder dan een kopje koffie als je geluk hebt, verder is het vooral met je werk bemoeien en zeiken wanneer er nog wat stof ligt.
Ja dat weet ik ook wel inderdaad.

Laat ik het zo zeggen. Het zou me leuk lijken om elke dag ergens anders te zijn en niet steeds maar op 1 plek.

Daar werd ik begeven moment ook gek van toen ik in de Horeca zat. Ik werkte in de keuken en als je dan 5 a 6 dagen lang alleen maar in die keuken staat. Nou dat verveelt na een tijdje best wel.

Dit is even een voorbeeld hoor maar snap je wat ik bedoel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')