abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109748617
Tering, is dat Wies?! :o
Die is er nog maar net! O+
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_109748743
Ik babycookfan met je mee! O+ en Wiezelewoes zo stoer zitten!
pi_109748811
quote:
5s.gif Op zondag 1 april 2012 00:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een gesprek initiëren, zie je dat als oefenen? Leren is overal.
Ik vind een gesprek initieren niet als oefenen, ik vind dat het goede voorbeeld geven.
Net als dat ik loop, sta zit, klim en eet. Ik vind bepaalde woorden waar een kind (heel terecht) moeilijkheden mee heeft oefenen dan dus wel weer te ver gaan.. (zolang dit normale ontwikkeling is zoals deepfreeze al aan gaf vandaag.)

Zo vind ik taal verbeteren op een letterlijke manier ook niet goed.
Als X zegt ik ben zo vernieuwt (ik ben benieuwtd) dan vraag ik waarom ben je dan benieuwd?
Om dit te gaan blijven oefenen terwijl een kind de fout zelf niet opmerkt vind ik dan weer te ver.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pvoesss op 01-04-2012 00:52:59 ]
  zondag 1 april 2012 @ 07:07:52 #154
30252 Soempie
Procreating
pi_109754352
Ik geloof dat ik niet duidelijk ben geweest over mijn definitie van 'oefenen', maar het voorbeeld wat je als laatst aanhaalt Pvoesss: dat je herhaalt wat het kind zegt, maar dan op de juiste manier zonder er de nadruk op te leggen. Dat vind ik ook oefenen (en in die situatie dé manier trouwens, ik zou dat niet anders doen). Met oefenen bedoel ik: je gaat net een heel klein stapje verder dan dat het kind al ruim beheerst en dus makkelijk zelf kan. Als je dan goed op je kind let zie je waarschijnlijk dat het wel weer toe is aan iets nieuws en met wat ondersteuning kan je kind dat ook makkelijk. Je kindje voelt zich dan waarschijnlijk maar wat blij, want de wereld is weer een stukje groter geworden.

Maar als je die stap te groot maak, dan ben ik het met je eens: dan ben je het aan het forceren en roept het bij ouder en kind waarschijnlijk alleen maar negatieve gevoelens op of het is nutteloos. Ik heb het hier over wat Vygotsky de zone van naaste ontwikkeling noemt en die theorie kun je op baby's toepassen, maar het is denk ik wat bekender in het onderwijs. Als ze op een gegeven ogenblik een puzzel van 4 stukken kunnen maken (en dat lekker al vaak gedaan hebben), dan is het ook wel eens leuk om een stap verder te gaan. Maar dan is de volwassene toch echt degene die de puzzel met 6 of 8 stukjes aanbiedt. En de volwassene kan ook zeggen: 'kijk eens, wat zie je hier? Waar zou dat stukje dan moeten?', zodat het kindje de puzzel kan maken, terwijl hij/ zij er misschien anders niet uit zou komen.

Leren is voor mij grotendeels ook een sociaal proces met echte input van anderen en interactie. En dus niet alleen imitatie en trial and error (maar, daarmee zeg ik dus niet dat ik vind dat je kinderen niet ook lekker moet laten prutsen en uitproberen zonder in te grijpen.). Door net een heel klein stapje verder aan te bieden en daarbij te ondersteunen doet je kind het toch helemaal zelf, maar met jou. En ik kan me eerlijk gezegd echt niks mooiers voorstellen dan dat. Ik kan m'n kind ook een puzzel aanbieden en me er verder niet mee bemoeien, maar daar kies ik dus liever niet voor. En ik denk Pvoesss, dat we helemaal niet zo ver uit elkaar liggen wat betreft opvattingen.

En nu ga ik met m'n duffe hoofd even snel een fles maken. Wilde nog op Fee reageren ook en de rest van de posts lezen, maar dat komt dan later.

Claudia, ik ben blij dat je gepost hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soempie op 01-04-2012 07:43:04 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zondag 1 april 2012 @ 08:37:50 #155
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_109754557
TJ lijk me lastig zeg! Maar omdat het maar een paar uurtjes is, is het misschien juist een mooie kans om te 'oefenen'? ( :9 ). En wat je zelf al zegt: als het echt niet gaat, kun je altijd naar huis!

quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 00:02 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik denk overigens dat Bitterend niet helemaal doorheeft dat ze zo ein volk ein reich ein führerpost.. die is tevreden met haar manier van opvoeding en is nu zo'n losgeslagen puppy in haar enthousiasme ..een soort van babyopvoedjehova.
OMG _O- .

quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2012 00:09 schreef Susie het volgende:

[..]

Laks kan helemaal niet dullig (was dat?) op een foto staan O+
Nee idd! Ik weet ook niet wat dullig is (een combi van duf en lullig? :p), maar dat is echt onmogelijk bij Lex! Het is zo'n moppie om te zien!

Soemp, ik snap echt helemaal wat je bedoeld... Ik denk dat de misverstanden zijn ontstaan door het woord 'oefenen', blijkbaar heeft iedereen daar een ander beeld bij. Maar ik vind dat je het heel duidelijk uitlegt, hoor! Heb zelf nog een leuk filmpje van Jesper die hier precies bij past, haha. Hij is dan net aan t tijgeren en ik leg steeds een speeltje net een stukje verder. Vindt ie hartstikke leuk ook nog :). Soms heb ik zelfs het idee dat ik nu misschien te weinig met Jesper oefen... aangezien hij nog helemaal niet praat. Maar ik zou niet weten wat ik zou moeten doen dan, aangezien hij er ook echt nog geen interesse in heeft. Maar nu dwaal ik af.
  zondag 1 april 2012 @ 08:55:56 #156
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_109754659
Ik heb net even het in en uitklappen van het onderstel van de wagen geoefend, heb dat nooit eerder hoeven doen :X (wel in het begin ooit eens gedaan) We zijn 1 keer met de auto weg geweest dat we de wagen nodig hadden op plaats van bestemming, verder doe ik alles lopend of kan ze met de mc gedragen worden.
Ik ga zo ff naar de prenatal en omdat lief erg vroeg in de ochtend ;) thuis kwam van een feestje, neem ik Anouk mee.... Maar de winkel door met een mc aan je arm lijkt geen succes! :D
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zondag 1 april 2012 @ 08:57:21 #157
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_109754671
Forceren (of wat mensen daaronder verstaan) is denk ik een sleutelwoord in deze. Soempie, ik begreep ook zonder je laatste epistel ;) prima wat je bedoelt. Wat ik zo grappig vind aan het hele 'oefenen' is dat het veelal vanzelf gaat. Dan lees ik weer eens zo'n lijstje in een of ander boek of blad, over wat je baby nu kan en wat je met hem of haar kunt doen, en vaak blijkt dat wij dat dan al doen.

Wow Wies, wat een snelle baby! Heeft ze nou rossig haar? Dat vind ik zo lief!

Vandaag in een rare stemming. Kregen gisteren een telefoontje van man's beste vriend. Zijn vriendin is na verschillende hersenbloedingen gister in het ziekenhuis overleden. Ze had hoofdpijn en zakte zo weg. We zijn helemaal verdoofd, de wereld is even getopt met draaien. Ze was nog maar 43 jaar. Ben al verschillende keren bij ventje gaan kijken. Ik vind het een onverteerbare gedachte dat het leven zomaar kan stoppen.
pi_109754909
Sterkte Aventura! :* Zo ineens uit het leven gerukt worden is zeker een harde klap.
  zondag 1 april 2012 @ 09:24:17 #159
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_109754918
Jeetje Aventura, heftig zeg. Sterkte voor jou en je man :* Mijn lief heeft een goede vriend die een hersenbloeding heeft gehad, maar die is er gelukkig nog. Wel wat beperkt, maar aangezien ze zeiden dat hij niets meer zou kunnen, is het feit dat hij alleen wat problemen met zijn rechtarm heeft en wat moeilijker praat, maar verder gewoon alles kan, een gigantisch zegen. Maar nog ligt iedere dag de kans op een volgende op de loer en dat is beangstigend.

En bedenk mij net dat ik Wies over het hoofd heb gezien! Hoe kan dat nou met zo'n moppie! Wat een pracht O+
pi_109754926
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 23:59 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, tegenover bitterend vind ik het geenszins lullig. Die post altijd als een hork en blijft dat in de toekomst ongetwijfeld doen. :Y) Maar jou doe ik er wel tekort mee! Ik ben het niet met je eens, maar als ik je reactie werkelijk gezeur zou vinden zou ik er niet op ingaan.
Oh hier is ze weer natuurlijk...ik zal mijn mening over jou lekker voor mijzelf bewaren ^O^
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 1 april 2012 @ 09:25:26 #161
30252 Soempie
Procreating
pi_109754928
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 08:37 schreef Fee-nix het volgende:

Soemp, ik snap echt helemaal wat je bedoeld... Ik denk dat de misverstanden zijn ontstaan door het woord 'oefenen', blijkbaar heeft iedereen daar een ander beeld bij.
Ja, dat denk ik ook. En door het onderzoek, omdat daar dus bij de ene helft van de tweelingen die stap te groot was. Dan wordt het ook echt oefenen en niet zoals Aventura zegt: dat het vrijwel vanzelf gaat. En wat bleek ook: dat werkt niet goed. En daarom denk ik dat de meningen toch niet zo sterk verschillen.

Aventura, wat verschrikkelijk. ;( :* Je laatste zin is hier heel herkenbaar.

Fee, fijn dat je hier komt posten. Grappig om te lezen dat je -ook- niet blind bent voor de minder mooie kanten (maar wat een schatje!). Heb ik bij Mattís ook, dat ik soms denk -en zeg- jeeetje, wat ben je zo een trolletje! En de oma's zijn dan vaak wat mopperig tegen me. :)

Leuk om al die foto's te zien. :Y (KD, jullie maken echt kindjes met heel bijzondere ogen, heel intens en dat lachebekje van wickie :D).

Ik wil echt zoveel zeggen, dat ik bijna een boek kan schrijven als reactie op dit topic. Maar daar heb ik nu gelukkig helemaal geen tijd voor. :+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zondag 1 april 2012 @ 09:26:03 #162
250838 Fee-nix
pi_109754933
Jemig Aventura.... wat heftig zeg! En eng ook... 43 is veel en veel te jong! ;( Sterkte!
pi_109754937
Fee wat een heerlijke ventje heb jij daar!!
en Anouk rolt! O+ O+

En Lex niet te vergeten O+

Edit: Aventura wat een vreselijk bericht :o :*
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 1 april 2012 @ 09:27:27 #164
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_109754956
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 09:26 schreef bitterend het volgende:
Fee wat een heerlijke ventje heb jij daar!!
en Anouk rolt! O+ O+

En Lex niet te vergeten O+
:N Anouk valt om! _O-
  zondag 1 april 2012 @ 09:30:53 #165
250838 Fee-nix
pi_109755006
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 09:25 schreef Soempie het volgende:

[..]
En daarom denk ik dat de meningen toch niet zo sterk verschillen.

Fee, fijn dat je hier komt posten. Grappig om te lezen dat je -ook- niet blind bent voor de minder mooie kanten (maar wat een schatje!). Heb ik bij Mattís ook, dat ik soms denk -en zeg- jeeetje, wat ben je zo een trolletje! En de oma's zijn dan vaak wat mopperig tegen me. :)

Dat denk ik ook idd :). Alleen benoemt iedereen het net even anders.

Trolletje O+ hihi. O dat met die oma's is ook wel herkenbaar. Soms zeg ik ook weleens iets en dan zie je oma: :o .
pi_109755023
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 00:02 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik denk overigens dat Bitterend niet helemaal doorheeft dat ze zo ein volk ein reich ein führerpost.. die is tevreden met haar manier van opvoeding en is nu zo'n losgeslagen puppy in haar enthousiasme ..een soort van babyopvoedjehova.
Proost :D
  zondag 1 april 2012 @ 09:32:35 #167
250838 Fee-nix
pi_109755025
O en nou heb ik nog steeds niks over Wies gezegd. Dat is ook een liefje zeg!
pi_109755054
quote:
2s.gif Op zondag 1 april 2012 00:09 schreef Pvoesss het volgende:
ik bedoel dus

[ afbeelding ]

en

[ afbeelding ]
Die loopstoel ben ik niet echt fan van..Ik laat mijn baby het liefst lekker kruipen en tijgeren en als ze er klaar voor is dan opstaan met behulp van meubelen en zovoort..ik weet niet wat de toegevoegde waarde is van zo'n loopstoel?
pi_109755072
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 09:27 schreef Susie het volgende:

[..]

:N Anouk valt om! _O-
:D Er zit beweging in! R houdt niet zo van om op de buik te liggen, zitten in een grote favoriet dan bukt ze helemaal naar voren en probeert bij dr voetjes te komen!
  zondag 1 april 2012 @ 09:37:47 #170
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_109755079
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 09:35 schreef bitterend het volgende:

[..]

Die loopstoel ben ik niet echt fan van..Ik laat mijn baby het liefst lekker kruipen en tijgeren en als ze er klaar voor is dan opstaan met behulp van meubelen en zovoort..ik weet niet wat de toegevoegde waarde is van zo'n loopstoel?
Ik heb ook begrepen van een vriendin (werkzaam op een kdv), dat die loopstoelen helemaal niet goed zijn voor kindjes? Hoe, wat en waarom, dat weet ik even niet meer hoor :@
pi_109755135
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 09:35 schreef bitterend het volgende:

[..]

Geen volgens mij :D
Althans ik zie de toegevoegde waarde er ook niet van.
Idd liever zo'n ander wagentje. Die hebben wij van zolder gehaald toen ie de babygym als looprek ging gebruiken.
pi_109755204
Aventura, sterkte en dat is een nare gedachte inderdaad, de vergankelijkheid van het leven..

Soemp, ik vind je postings interessant. Pushen ben ik niet van, maar spelenderwijs stimuleren wel. Ben dan ook opgevoed op de uni met Piaget, Vygotsky en de zone van naaste ontwikkeling :)

J. is nu bijna 6 maanden, en rolt niet. Of heel af en toe, maar dat is meer Anouks omvallen :D , maar dat is prima. Hij is nog altijd gecorrigeerd 5wk jonger en het komt wel. Pushen doen we niet iig.

Ik wilde nog meer zeggen maar vergeten..

Wel O+ voor alle babies
  zondag 1 april 2012 @ 09:55:17 #173
250838 Fee-nix
pi_109755268
Loopstoelen ben ik ook geen fan van. Kinderen kunnen hier mee 'lopen' terwijl ze er nog niet klaar voor zijn en de ontwikkeling van hun beentjes/heupjes/ruggegraat dus ook nog niet. In het boekje van het CB waarschuwen ze er zelfs voor:

'Koop geen loopstoel. Je baby wil al heel veel. Maar koop geen loopstoel voor hem. Een loopstoel kan gevaarlijk zijn:
- je kind kan er snel mee vooruit
- hij grijpt naar dingen waar hij normaal niet bij zou kunnen
- op een oneffen grond kan het stoeltje omvallen
- je kind kan ermee van de trap rijden.
Bovendien is een loopstoel niet goed voor de ontwikkeling van zijn heupen!'

(Letterlijke tekst uit het oude CB boekje, blz 66)
Ik vind de laatste zin dan nog het belangrijkst. Bij die andere dingen, daar ben je zelf bij natuurlijk.
pi_109755319
Zoiets zou ik wel kopen denk ik
  zondag 1 april 2012 @ 10:06:12 #175
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_109755405
Die is echt O+
Waar heb je die gevonden?
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: