mijn cavia krijgt voer met vitamine c maar geen druppels ofzo hoor. Hij doet het perfeect zonder die druppels dus dat is geen noodzaak. Daarnaast krijgen mijn caafjes ook alleen maar 1 keer per week nieuw hooi als de kooi is schoongemaakt en verder krijgen ze gewoon sla, bloemkool, appel etc...elke dag hooi is dus eigenlijk ook geen noodzaak. Het moet wel lekker blijven voor de cavia natuurlijkquote:Op woensdag 28 juli 2004 22:06 schreef Nonneke het volgende:
een cavia houden is opzich niet zo duur, je moet alleen wel zorgen dat ze voer met vitamine C krijgen, vitamine C druppeltjes in het water Cavia's zijn samen met mensen de 2 enigste soorten zoogdieren die zelf geen Vitamine C aanmaken,
elke dag genoeg hooi (dat dunne gedroogde gras dus) en genoeg groenten/fruit (paprika zijn ze dol op)
Cavia aanschaffen hoeft ook niet duur te zijn, het duurste is het hok, maar op marktplaats worden ook vaak goede hokken tegen leuke prijsjes aangeboden![]()
Nee die druppels zijn niet noodzakelijk, maar het kan ook geen kwaad. Het is iig heel erg belangrijk dat ze die Vitamine C binnen krijgenquote:Op woensdag 28 juli 2004 22:13 schreef ivetje het volgende:
[..]
mijn cavia krijgt voer met vitamine c maar geen druppels ofzo hoor. Hij doet het perfeect zonder die druppels dus dat is geen noodzaak. Daarnaast krijgen mijn caafjes ook alleen maar 1 keer per week nieuw hooi als de kooi is schoongemaakt en verder krijgen ze gewoon sla, bloemkool, appel etc...elke dag hooi is dus eigenlijk ook geen noodzaak. Het moet wel lekker blijven voor de cavia natuurlijk
Ik zal het eens opzoeken op inet iddquote:Op woensdag 28 juli 2004 22:18 schreef Nonneke het volgende:
[..]
Nee die druppels zijn niet noodzakelijk, maar het kan ook geen kwaad. Het is iig heel erg belangrijk dat ze die Vitamine C binnen krijgen
Mij is verteld bij de Caviastal waar ik mn cavia's gehaalt heb, dat Cavia's hooi nodig hebben voor hun darmen ofzo ? net als bij paarden ? weet niet meer psies waarvoor het was, zal het eens navragenmijn geheugen, wat doe je
![]()
Jazeker welquote:
Leuk dat je er twee uit de opvang gaat halen!!!!quote:Op donderdag 9 december 2004 13:08 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Jazeker welEerst leek me er ook niets aan, totdat ik een vriend kreeg en die had dus ook een cavia. Nu ga ik er zaterdag zelf 2 halen uit de caviaopvang. Deze heb ik iig op het oog:
[afbeelding]
Het is een langharige maar ze zat vol klitten dus ze is even geknipt![]()
Hij ziet er idd supercute uit, hij zit er al een tijdje, zo zonde dat niemand de moeite neemt om dit lieve beestje op te komen halen!quote:Op donderdag 9 december 2004 13:33 schreef ivetje het volgende:
haha, lief beestje
* ivetje heeft express geen langharige genomen omdat de haren zo'n zooitje wordenIk heb een gladharige en een borstel-caaf
Helaas nog steeds geen pics...
Geen idee, ik heb net even op internet gekeken en niet zoveel gevonden. Ik vind Ichabod (Sleepy Hollowquote:Op donderdag 9 december 2004 13:35 schreef Plunderbunny het volgende:
Leuk dat je er twee uit de opvang gaat halen!!!!![]()
Ik vind haar met dit kapsel ook eigenlijk erg leuk, hoe gaan ze heten?
* Plunderbunny stemt voor Ichabod.quote:Op donderdag 9 december 2004 13:50 schreef ParanoidEv het volgende:
Geen idee, ik heb net even op internet gekeken en niet zoveel gevonden. Ik vind Ichabod (Sleepy Hollow) of Gir (Invader Zm) wel leuk.
ichabod is leukerquote:Op donderdag 9 december 2004 13:50 schreef ParanoidEv het volgende:
Geen idee, ik heb net even op internet gekeken en niet zoveel gevonden. Ik vind Ichabod (Sleepy Hollow) of Gir (Invader Zm) wel leuk.
Precies.....quote:Op vrijdag 26 juli 2002 01:35 schreef Verbal het volgende:
En sowieso geen pas afgespoelde en dus natte groente geven. Kunnen ze fijn aan de dunne van gaan, maar dat geldt geloof ik voor alle beestjes.quote:Op zaterdag 11 december 2004 23:37 schreef buzzer het volgende:
Maar pas op met sla (bevat teveel water)
Ik heb juist altijd de neiging om die zieke frutjes te kopen en weer op te lappen, omdat ze anders misschien doodgaan in die dierenwinkel en god weet hoeveel andere beestjesbesmettenquote:Op zondag 12 december 2004 12:57 schreef Hel1tjuhh het volgende:
Haal hem in ieder geval niet bij de dierenwinkel.. Ik heb er gisteren eentje gehaald bij de dierenwinkel, blijkt ie schurft te hebben met schimmel en waarschijnlijk een longonsteking..
Je kunt zo'n beestje toch niet verkopen?? Dat is toch hartstikke zielig?
Mijn cavia's krijgen best vaak sla en komkommer enzo, da's ook vrij nat. Maar ze zijn nog nooit aan de dunne geweest. Denk dus dat dat per cavia gewoon verschilt. Onze cavia's krijgen denk ik toch wel 5 dagen in de week sla.quote:Op zondag 12 december 2004 00:44 schreef CherryLips het volgende:
[..]
En sowieso geen pas afgespoelde en dus natte groente geven. Kunnen ze fijn aan de dunne van gaan, maar dat geldt geloof ik voor alle beestjes.
Bedankt voor de info, ik denk dat ze het ook wel zullen redden als ik zo nu zie vretenquote:Op woensdag 22 december 2004 12:16 schreef ivetje het volgende:
[..]
Mijn cavia's krijgen best vaak sla en komkommer enzo, da's ook vrij nat. Maar ze zijn nog nooit aan de dunne geweest. Denk dus dat dat per cavia gewoon verschilt. Onze cavia's krijgen denk ik toch wel 5 dagen in de week sla.
Paranoid : Het is idd zo dat 1 cavia dominant is over de ander. Ik heb het zelf ook, de kleinste is de baas. Pakt ook sla/komkommer/kool enzo af van de grote. Maar ik denk niet dat het een probleem is met eten. De niet dominante bijt echt wel van zich af hoor. Hij zal zichzelf echt niet laten verhongerenGoogle (de grote) bijt Tinus ook af en toe eens flink in zijn oor ofzo als hij zijn sla terug wil
En we zetten ze voortaan gewoon in de kooi uit elkaar, 1 in het huisje en dan leg ik de speelbal voor de ingang
Dan komt ie er niet zo snel uit en kan de ander ook rustig eten
Jah, je kunt cavia's wel sla geven, alleen moet je erop letten dat ze ook genoeg hooi en hard voer geeft. Je kunt het beter opbouwen anders heb je kans dat ze wel aan de diaree gaan.quote:Op woensdag 22 december 2004 12:16 schreef ivetje het volgende:
[..]
Mijn cavia's krijgen best vaak sla en komkommer enzo, da's ook vrij nat. Maar ze zijn nog nooit aan de dunne geweest. Denk dus dat dat per cavia gewoon verschilt. Onze cavia's krijgen denk ik toch wel 5 dagen in de week sla.
Cavia's moeten ALTIJD vers hooi hebben. Liefst zoveel dat ze er in kunnen spelen en springen.quote:Op donderdag 23 december 2004 19:16 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Jah, je kunt cavia's wel sla geven, alleen moet je erop letten dat ze ook genoeg hooi en hard voer geeft. Je kunt het beter opbouwen anders heb je kans dat ze wel aan de diaree gaan.
*Mee eens is.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 15:30 schreef ParanoidEv het volgende:
Sjah maar toch moeten cavia's altijd hooi hebben, hooi is het belangrijkste onderdeel van een caviadieet.. Ik zou toch maar wat meer hooi geven.
mijn cavia eet allesquote:Op vrijdag 7 januari 2005 15:30 schreef ParanoidEv het volgende:
Sjah maar toch moeten cavia's altijd hooi hebben, hooi is het belangrijkste onderdeel van een caviadieet.. Ik zou toch maar wat meer hooi geven.
Snoepjes en een knaagstokje hebben ze echt niet nodig, vers groente en fruit hebben ze het liefste dus waarom zou je snoepjes geven?
http://www.cavycages.com/hay.htmquote:Op zaterdag 8 januari 2005 11:00 schreef ivetje het volgende:
[..]
mijn cavia eet allesSnoepjes vinden ze ook lekker...en ja, waarom geven, omdat hij dan wat anders krijgt soms. Gewoon als lekker tussendoortje
Over dat hooi, de zwarte cavia Google komt uit het ziekenhuis...hij zat daar voor bloedonderzoek, maar is nooit getest ofzo, omdat hij daarvoor naar mij is gegaan. Hij zat daar in een hok met wel 10/15 andere cavia's. Het enige wat ik daar heb gezien is stro...daar zaten ze onder. Hij heeft dus van het begin af aan nooit hooi gekregen (tenminste, zeker niet elke dag). Tinus ook niet, die kreeg ik toen hij 8 weken was ofzo. Daarvoor zat hij bij een collega die heel veel cavia's heeft. Daar kreeg hij ook niet elke dag hooi...dat heb ik dus gewoon aangehouden. Vandaar
Ze zijn nu gezond enzo, dus ik zie geen reden om het te veranderen. Alles gaat goed met ze en ze hebben nergens last van. Blijkbaar is er dus niets mis met het voerquote:Op maandag 10 januari 2005 15:38 schreef CherryLips het volgende:
Zonder hooi kunnen ze op den duur minder goed schijten. Waarom niet gewoon het zekere voor het onzekere nemen?
Na 2 jaar gaat het nog altijd goed...dus ik hou het zoquote:Op maandag 10 januari 2005 17:03 schreef CherryLips het volgende:
Nee ok, maar misschien dat ze er last van kunnen krijgen en dat kun je voorkomen. En ze vinden het ook nog eens geweldig om mee te klooien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |