Of het Limburgers-Nederlanders verhaal.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Dan is het eerder een Friezen - nederlanders verhaal.
BlaBla, doe eens niet zo verongelijkt. Dat het hele dorp hier vroeger geterroriseerd werd door een groep Molukkers is jou niet bekend. De huidige gemeenschap, een van de grootste uit het oosten van het land, geeft met het schaamrood op de kaken toe dat het vroeger abnormaal was. Mensen uit het dorp durfden 's avonds na achten niet eens het huis meer uit, laat staan dat ze richting de kroeg durfden. Inderdaad rasmongolen dat waren het.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:34 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Iemand die Molukken als geheel rasmongolen noemt neem ik bij voorbaat niet serieus.
Hou oud ik ben? Is dat relevant, snotaap.Als je daar zo nieuwsgierig naar bent lees het topic er maar eens op na.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:42 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Zowel Indonesiërs als Molukkers zijn Indo-Europeanen. Heb je de OP niet gelezen?
Wat je zegt klinkt compleet fout als ik zo de OP lees.quote:Mensen die dit verschil inmiddels nog steeds niet kennen en deze drie groepen op één hoop gooien
Een Indonesiër is iemand uit Indonesië en een Molukker is een bewoner van de eilandengroep de Molukken of een nakomeling hiervan. Een Indo is een nakomeling uit een relatie tussen blanke mannen en Indonesische vrouwen, dus een Indo-Europeaan.
De achtergrond, culturele identiteit en afkomst van deze drie roepen is verschillend en behoren dus niet tot dezelfde groep. Molukkers hebben een Molukse culturele identiteit, Indonesiërs hebben een Indonesische culturele identiteit en Indo's hebben dit niet.
Klacht: historisch onwetende mensen die met termen strooien waar ze totaal geen verstand van hebben.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Dan is het eerder een Friezen - nederlanders verhaal.
Neen. Ik ben een Indo, en ik kom van de Molukken, dus ik kan het weten.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:44 schreef Arcadia het volgende:
[..]
[..]
Wat je zegt klinkt compleet fout als ik zo de OP lees.
Dus je rekent het alle Molukkers aan wat er is gebeurt in jouw dorp. Sla de geschiedenisboeken er maar eens op na hoeveel doden er zijn gevallen toen Indonesie zich onafhankelijk wilde verklaren van Nederland. Het was hun goed recht, maar jullie stuurden jullie militairen daarna toe. En de rest mag je opzoeken via Google.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:44 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
BlaBla, doe eens niet zo verongelijkt. Dat het hele dorp hier vroeger geterroriseerd werd door een groep Molukkers is jou niet bekend. De huidige gemeenschap, een van de grootste uit het oosten van het land, geeft met het schaamrood op de kaken toe dat het vroeger abnormaal was. Mensen uit het dorp durfden 's avonds na achten niet eens het huis meer uit, laat staan dat ze richting de kroeg durfden. Inderdaad rasmongolen dat waren het.
Blij toe dat het tegenwoordig een stuk beter gaat en dat ze hebben weten te integreren, althans genoeg om normaal te kunnen functioneren. Al mijn Molukse vrienden zijn het niet meer dan met mij eens wanneer ik die Molukkers van vroeger zo noem. Losgeslagen josti's waren het, jammer dat er zo veel doden hebben moeten vallen in het dorp.
Het is je vergeven, koelie van mequote:
nog geen reden om tot op de dag van vandaag de boel in nederland te terroriseren.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:46 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dus je rekent het alle Molukkers aan wat er is gebeurt in jouw dorp. Sla de geschiedenisboeken er maar eens op na hoeveel doden er zijn gevallen toen Indonesie zich onafhankelijk wilde verklaren. Het was hun goed recht, maar jullie stuurden jullie militairen daarna toe. En de rest mag je opzoeken via Google.
Ja godverdomme wat is het nou.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:45 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Neen. Ik ben een Indo, en ik kom van de Molukken, dus ik kan het weten.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:45 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Neen. Ik ben een Indo, en ik kom van de Molukken, dus ik kan het weten.
Volgens OP zijn Indo-Europeanen Indonesiers en Nederlanders gemixt. Jij beweert dat zelfs Molukkers en Indonesiërs halfbloedjes zijn, begrijp jij zelf niet hoe fout dit klinkt of ben ik de enige die dit ziet?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:42 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Zowel Indonesiërs als Molukkers zijn Indo-Europeanen. Heb je de OP niet gelezen?
Oh, maar dat zeg ik ook niet. Ik zet de gebeurtenissen alleen in perspectief. Klagen over Molukkers, maar ondertussen vele ergere dingen uitvreten in Indonesie waar de Molukken onder vallen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:47 schreef Caland het volgende:
[..]
nog geen reden om tot op de dag van vandaag de boel in nederland te terroriseren.
Ja, ergens in de vorige eeuwenquote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:49 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Oh, maar dat zeg ik ook niet. Ik zet de gebeurtenissen alleen in perspectief. Klagen over Molukkers, maar ondertussen vele ergere dingen uitvreten in Indonesie waar de Molukken onder vallen.
Het was ook Neerlands goed recht om dat land te verdedigen dus wat is het punt? Een dergelijke discussie is een wellus-nietus-discussie. Ik heb geen zin om daar aan te beginnen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:46 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dus je rekent het alle Molukkers aan wat er is gebeurt in jouw dorp. Sla de geschiedenisboeken er maar eens op na hoeveel doden er zijn gevallen toen Indonesie zich onafhankelijk wilde verklaren van Nederland. Het was hun goed recht, maar jullie stuurden jullie militairen daarna toe. En de rest mag je opzoeken via Google.
Zegt de man die over treinkapingen begint, pleasequote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, ergens in de vorige eeuwenBlijf erover janken joh.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:46 schreef Juminelle het volgende:
[..]
Het is je vergeven, koelie van me
Molukkers stammen van origine af van de Indo-Europeanen, kolonies, volksverhuizingen enzo. Zie het een beetje als Noormannen in Normandië (in Frankrijk dus).quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:47 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Ja godverdomme wat is het nou.
Geen wonder dat niemand het weet. Onsamenhangend verhaal.
Jonge, ga wegquote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:51 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Molukkers stammen van origine af van de Indo-Europeanen, kolonies, volksverhuizingen enzo. Zie het een beetje als Noormannen in Normandië (in Frankrijk dus).
Molukkers zijn Nederlanders en Indonesiërs gemixt. Vandaar dat ze nergens bij horen, en dus geen eigen land hebben.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:48 schreef Arcadia het volgende:
[..]
[..]
Volgens OP zijn Indo-Europeanen Indonesiers en Nederlanders gemixt. Jij beweert dat zelfs Molukkers en Indonesiërs halfbloedjes zijn, begrijp jij zelf niet hoe fout dit klinkt of ben ik de enige die dit ziet?
Vandaar ook die constant durende verongelijktheid van Molukkers dus? Weer wat geleerd.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:52 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Molukkers zijn Nederlanders en Indonesiërs gemixt. Vandaar dat ze nergens bij horen, en dus geen eigen land hebben.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Voor de kijkers thuis, ik ben helemaal geen koelie hoor. In FC Kip zou ik Noltie zijn, en zeker geen Radjesh.
Correct.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Vandaar ook die constant durende verongelijktheid van Molukkers dus? Weer wat geleerd.
Een beetje de joden van Azië.
Deze versie van het verhaal zal ik voortaan aanhoudenquote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:51 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Molukkers stammen van origine af van de Indo-Europeanen, kolonies, volksverhuizingen enzo. Zie het een beetje als Noormannen in Normandië (in Frankrijk dus).
Ah, het argument van verjaring. Hou dan je mond over iets wat in het niet valt en ook al twee decennia in Nederland heeft plaatsgevonden; en wat totaal niet te vergelijken is met de acties die Nederlanders in het verleden hebben genomen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, ergens in de vorige eeuwenBlijf erover janken joh.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:52 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Molukkers zijn Nederlanders en Indonesiërs gemixt. Vandaar dat ze nergens bij horen, en dus geen eigen land hebben.
Hij is aan het trollen johquote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:55 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Deze versie van het verhaal zal ik voortaan aanhouden
Bedankt voor de verheldering, fokking onduidelijke OP/posts in dit topic
Dat verhaal is mij ook altijd verteld, ongeveer in die vorm. Maar Molukkers vinden het niet zo leuk om te horen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:55 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Deze versie van het verhaal zal ik voortaan aanhouden
Bedankt voor de verheldering, fokking onduidelijke OP/posts in dit topic
Dus als het niet te vergelijken valt met hetgeen er in het verleden gebeurde mag je het er niet over hebben en valt het allemaal wel mee in vergelijking? Dus als ik naar Duitsland verhuis mag ik uitspoken wat ik wilquote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:55 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ah, het argument van verjaring. Hou dan je mond over iets wat in het niet valt en ook al twee decennia in Nederland heeft plaatsgevonden; en wat totaal niet te vergelijken is met de acties die Nederlanders in het verleden hebben genomen.
Een topic openen met als klacht onwetendheid over het verschil en dat mensen dan alsnog moeten wiki-en om een normaal antwoord te krijgenquote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:54 schreef Arcadia het volgende:
Heb even het stukje op Wikipedia gelezen, dus Molukkers zijn ongewenst lid van Indonesië. Klinkt een beetje als het Turks-Koerdisch conflict.
quote:Na de bezetting van Nederlands-Indië van 1942-1945 door Japan in de Tweede Wereldoorlog wilde de Nederlandse regering haar gezag over de kolonie herstellen. De Indonesiërs kwamen daar tegen in opstand en onder leiding van Soekarno brak tussen 1945 en 1949 een onafhankelijkheidsstrijd uit. Het heropgerichte Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) kreeg van de Nederlandse overheid de opdracht de orde te handhaven en de vrijheidsstrijders te ontwapenen. Molukse beroepsmilitairen vormden een belangrijk deel van dit leger. Veel Indonesiërs beschouwde hen na de onafhankelijkheid dan ook als handlangers van de voormalige Nederlandse kolonisator. Desondanks kreeg men het aanbod om deel uit te gaan maken van het nationale Indonesische leger. Sommigen deden dat, maar veel anderen waren bang voor 'afrekeningen' die vroeg of laat zouden kunnen volgen. Nederland had in jarenlange onderhandelingen de Indonesiërs een federale staatsstructuur opgedrongen waarin de Molukken een vorm van zelfbeschikking zouden krijgen. Omdat het land internationaal geen steun kreeg bij haar pogingen een rol in de kolonie te behouden, moest het zich in 1949 definitief daaruit terugtrekken. Hoewel bij de soevereiniteitsoverdracht bedongen werd dat de federale structuur er zou komen, veranderde Indonesië al snel in een eenheidsstaat. Toen als reactie op 25 april 1950 op de Molukse eilanden de Republik Maluku Selatan (RMS) werd uitgeroepen, deed Nederland dit af als een opstand van rebellen. De op dat moment nog in Nederlandse dienst zijnde Molukse militairen die op het eiland Java verbleven zaten mede als gevolg hiervan in een benarde positie. Na het uitroepen van de RMS vertrouwde de andere Indonesiërs hen helemaal niet meer. Als 'tijdelijke' oplossing werden de 4000 Molukse KNIL'ers daarom met hun gezinnen, in totaal ongeveer 12500 personen, met troepenschepen naar Nederland overgebracht. Daar kregen ze na aankomst te horen kregen dat ze uit de militaire dienst waren ontslagen.
Eerste generatie
De Herdenkingspenning komst Ambonezen naar Nederland met baton
De eerste jaren woonden de 'Ambonezen', zoals ze toen meestal genoemd werden, in een 90-tal centrale woonoorden waaronder de voormalige concentratiekampen Westerbork en Vught.[1] Doelbewust werden de Molukkers buiten de Nederlandse samenleving gehouden. Ze mochten ook niet werken, want ze gingen immers weer terug. Al snel werd toch het onvermijdelijke duidelijk, Nederland zou ze niet terug naar de Molukken brengen.
De verhoudingen tussen de Nederlandse regering en de Molukkers bleven jarenlang zwaar belast door de plotselinge overkomst naar Nederland, het collectieve ontslag uit het leger en de weigering van de Nederlandse regering om zich actief voor het oprichten van een Molukse republiek in te zetten. In 1986 werden na langdurig overleg een Herdenkingspenning komst Ambonezen naar Nederland en een zogenaamde Rietkerk-uitkering vastgesteld.
Tweede generatie
In de jaren zeventig zorgde de tweede generatie Molukkers in Nederland voor opschudding met gijzelingen, waarbij ook doden vielen. De bekendste is de treinkaping bij De Punt. Ook de treinkaping bij Wijster, de bezetting van de woning van de Indonesische ambassadeur in Wassenaar, de gijzeling in het provinciehuis te Assen en de gijzeling in een lagere school in Bovensmilde zijn bekende acties. De jonge Molukkers voelden zich miskend en eisten dat Nederland zich meer voor hun vrijheid in Indonesië zou inzetten.
Derde generatie
De huidige, derde generatie zet zich nog wel in voor het oude ideaal, maar beseft ook dat hun leven hier geworteld is. Vanuit Nederland probeert ze de idee van een zelfstandige Republik Maluku Selatan (RMS) levend te houden. Ze neemt tegelijkertijd veel meer deel aan de Nederlandse samenleving. Toch blijft er onrust in de Molukse gemeenschap aanwezig, zeker als de situatie op de Molukken slecht is. Het geweld daar in 1999 zorgde ook in de Nederlandse Molukse gemeenschap voor spanningen.
In grote lijnen krijg ik ook altijd een dergelijk verhaal te horen. Hoe verwarrend allemaal. De Molukkers weten het zelf ook niet heb ik wel gemerkt. Ik krijg van persoon A een ander verhaal te horen dan van persoon B.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:55 schreef Juminelle het volgende:
[..]
Hij is aan het trollen johGoogle het anders even.
Vind je het gek dat er onwetendheid over bestaat.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:57 schreef Juminelle het volgende:
Hier het hele geschiedenisverhaal voor de geïnteresseerden die niets te doen hebben.
[..]
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:57 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
In grote lijnen krijg ik ook altijd een dergelijk verhaal te horen. Hoe verwarrend allemaal. De Molukkers weten het zelf ook niet heb ik wel gemerkt. Ik krijg van persoon A een ander verhaal te horen dan van persoon B.
Als jij dit van Indo's, Indonesiërs of Molukkers te horen krijgt vraag ik me wel af met wat voor een mensen jij omgaatquote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:52 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Trek je mijn verhaal in twijfel?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:59 schreef Juminelle het volgende:
[..]
[..]
Als jij dit van Indo's, Indonesiërs of Molukkers te horen krijgt vraag ik me wel af met wat voor een mensen jij omgaatMolukkers zijn Nederlanders en Indonesiers gemixt, please
Trek het niet zo uit het verband. Maar sommige dingen die hij zegt herken ik ook in de verhalen die ik te horen krijg.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:59 schreef Juminelle het volgende:
[..]
[..]
Als jij dit van Indo's, Indonesiërs of Molukkers te horen krijgt vraag ik me wel af met wat voor een mensen jij omgaatMolukkers zijn Nederlanders en Indonesiers gemixt, please
Ja.quote:
Wat is volgens jou onduidelijk dan?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:59 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Vind je het gek dat er onwetendheid over bestaat.
Als je het zelf niet eens duidelijk weet te verwoorden.
Onterechte klacht.
Niet zo irritant doen. Voor jou is het misschien overduidelijk dat je onzin aan het rondbazuinen bent, maar er zitten op FOK! volgens mij genoeg idioten die dit nu echt als waarheid aannemen en een nog fouter wereldbeeld krijgen dan ze al haddenquote:
Dit jaquote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:01 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet zo irritant doen. Voor jou is het misschien overduidelijk dat je onzin aan het rondbazuinen bent, maar er zitten op FOK! volgens mij genoeg idioten die dit nu echt als waarheid aannemen en een nog fouter wereldbeeld krijgen dan ze al hadden
Zijn de Molukken nou wel of geen deel van indonesië?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:00 schreef Juminelle het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Wat is volgens jou onduidelijk dan?
Dit heb ik toch al uitgelegd? De Molukken is een aparte eilandengroep die bestaat uit zo'n 1000 eilanden. Het behoort geografisch tot Melanesië, maar politiek tot Indonesië. Het Antillianen - Nederlanders verhaal dus.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:02 schreef Sinosappel het volgende:
[..]
Zijn de Molukken nou wel of geen deel van indonesië?
En als het wel deel er van is, waarom ben jij dan geen Indo?
O dan heb ik je uitleg ff gemist.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:04 schreef Juminelle het volgende:
[..]
Dit heb ik toch al uitgelegd? De Molukken is een aparte eilandengroep die bestaat uit zo'n 1000 eilanden. Het behoort geografisch tot Melanesië, maar politiek tot Indonesië. Het Antillianen - Nederlanders verhaal dus.
Ik ben geen Indo, omdat een Indo niets te maken heeft met een Molukker. Een Indo is een nakomeling van een Nederlander en een Indonesiër en een Molukker is iemand van de Molukken.
Klinkt alsof de Molukkers dit onheil op henzelf hebben afgeroepen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:57 schreef Juminelle het volgende:
Hier het hele geschiedenisverhaal voor de geïnteresseerden die niets te doen hebben.
[..]
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 17:58 schreef KreKkeR het volgende:
De Molukkers zijn een Melanesische bevolkingsgroep die de oorspronkelijke bevolking uitmaken van de eilandenreeks de Molukken, sinds 1949 onderdeel van Indonesië.
Melanesië is samen met Polynesië en Micronesië een van de drie grote eilandengroepen in de Grote of Stille Oceaan die samen Oceanië vormen. Het is gelegen ten noorden tot noordoosten van Australië.
Melanesië betekent zwarte eilanden (Grieks: melas=zwart nesos=eilanden/eilandrijk), zo genoemd naar de huidskleur van de inheemse bevolking. Zij worden de Melanesiërs genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Molukkers
Het istoch overduidelijk dat Molukkers niet of nauwelijks Aziatische uiterlijke kenmerken hebben...zitten er echt zoveel totaal wereldvreemden op FOK!? Of doet men maar alsof?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |